• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4449 visningar
    130 svar
    130
    4449

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (Z)
    Wed 14 Aug 2019 18:38
    #61
    Roxwell skrev 2019-08-14 11:15:49 följande:

    Jag har själv precis köpt bostad (med sambo) jag hade 350.000 kontant och fick ett lån pä 1.300.000. Har svårt att tro att TS som inte har pengar får låna 4.000.000....


    Det har jag inte sagt heller. TS får spara pengar först innan hon kan köpa något alls.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 18:45
    #62
    pyssel skrev 2019-08-14 17:48:52 följande:

    Där du har din dygnsvila är att betrakta som ditt hem. Därför kan man inte ens bli av med galningar på dagen. De är skyddade av lagar om Hemfrid (som t.ex hindrar polisen att lyfta ut ditt inneboende ex som inte är skriven där, och såvida du inte blir misshandlad just precis då), Egenmäktigt förfarande och JB. Bra i TS fall men ett aber för våldsutsatta och ett vanligt och känt bekymmer.


    Det jag menade var att en gäst aldrig kommer att besitta några juridiska rättigheter som hyresgäst.
  • Wed 14 Aug 2019 19:05
    #63
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 18:45:16 följande:

    Det jag menade var att en gäst aldrig kommer att besitta några juridiska rättigheter som hyresgäst.


    Fast en pojk- eller flickvän som har sin dygnsvila hos en, trots annan folkbokföringsadress där de inte vistas, har tyvärr vissa rättigheter. Även om man själv vill kalla dem gäst, särskilt när det är slut. Har de sitt faktiska boende hos dig är de skyddade, i tre månader i alla fall.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 19:42
    #64
    pyssel skrev 2019-08-14 19:05:39 följande:

    Fast en pojk- eller flickvän som har sin dygnsvila hos en, trots annan folkbokföringsadress där de inte vistas, har tyvärr vissa rättigheter. Även om man själv vill kalla dem gäst, särskilt när det är slut. Har de sitt faktiska boende hos dig är de skyddade, i tre månader i alla fall.


    Alla människor skyddas av lagen. Det är olagligt att som privatperson vräka någon vilket innebär att alla människor har sitt boende skyddat i viss mån. Alltså jag kan ju checka in på hotell och sedan ockupera rummet om jag vill.

    Däremot skyddas inte alla människor av jordabalken. Det står specifikt att endast betalande hyresgäster omfattas. Gissningsvis med med den medvetna avsikten om att utesluta gäster.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 19:45
    #65

    Eller mer specifikt står det ersättning. Behöver inte vara pengar. Men det kräver ju någon sorts överenskommelse. Du får bo här mot att du klipper gräset en gång i veckan. Eller du får bo här mot att du är min flickvän.

  • Wed 14 Aug 2019 20:32
    #66
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 19:45:47 följande:

    Eller mer specifikt står det ersättning. Behöver inte vara pengar. Men det kräver ju någon sorts överenskommelse. Du får bo här mot att du klipper gräset en gång i veckan. Eller du får bo här mot att du är min flickvän.


    Fast du påstår ju i flera inlägg att man kan slänga ut någon som har sitt boende/dygnsvila hos en, med omedelbar verkan, byta lås o liknande. Vad har du för stöd för det? Menar du att både myndigheter, kvinnojour och målsägarbiträden ger fel information? Vilken juridisk innebörd menar du att ordet "gäst" har - hittar du ens den benämningen någonstans? Jag har inte gjort det.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 21:05
    #67
    pyssel skrev 2019-08-14 07:04:13 följande:
    3 månader gäller till och med för den som inte är skriven, om man har sin dygnsvila där. Har försökt bli av med pojkvän "på dagen" som misshandlade, det gick inte. Varken att kasta hans saker eller byta lås - eftersom han sovit här för ofta. Han var till och med skriven på annan adress, gjorde sig onåbar för polisen och jag bodde jour. Den här lagen är till skydd för dig men ett hinder för alla som blir misshandlade :/

    Fick alltså gå alla steg som en hyresvärd måste. Uppsägning, avhysning.
    Om det nu är 3 månader så undrar jag vart man vänder sig ifall han skulle kasta ut mig och alla mina saker? Vem är det som tvingar honom att ha mig kvar i huset?  han kan ju bara byta lås? Det är hans hus! 
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 21:15
    #68
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 21:05:51 följande:

    Om det nu är 3 månader så undrar jag vart man vänder sig ifall han skulle kasta ut mig och alla mina saker? Vem är det som tvingar honom att ha mig kvar i huset?  han kan ju bara byta lås? Det är hans hus! 


    Jag antar att man vänder sig till polisen om någon bytt låsen till ens hem. Kanske de bryter upp dörren. Förmodligen inte. Vet faktiskt inte.
  • Wed 14 Aug 2019 21:17
    #69
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 21:05:51 följande:

    Om det nu är 3 månader så undrar jag vart man vänder sig ifall han skulle kasta ut mig och alla mina saker? Vem är det som tvingar honom att ha mig kvar i huset?  han kan ju bara byta lås? Det är hans hus! 


    Ja, du ringer polisen.
    Alla hästar hemma
  • Wed 14 Aug 2019 22:25
    #70

    Det är bra att du inte är naiv men jag börjar undra om det är ett hälsosamt förhållande när du är så där rädd för att han ska kasta ut dig med en dags varsel? (sagt i all välmening)

Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?