• Anonym (Astrid)

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (Livia)

    Jag sitter i samma sits som TS, med skillnaden att jag är gift (vi har dock äktenskapsförord) och att makens barn flyttat. Jag ville att vi skulle köpa ett nytt gemensamt hus eftersom jag visste att jag inte skulle kunna gå i trappor efter några år. Det vägrade maken. Nu bor jag alltså i ett hus med 3 våningar och med trapphiss från våning 1 till våning 2 (kommunen hjälper en bara med trapphis till en våning). Jag kan alltså inte utnyttja hela huset. Om jag ska köpa in mig, ska jag då verkligen betala halva värdet eller kan jag dra av en summa för den del av huset som jag inte kan nyttja?!

  • Kverulant67
    Anonym (Livia) skrev 2019-08-15 11:19:49 följande:

    Jag sitter i samma sits som TS, med skillnaden att jag är gift (vi har dock äktenskapsförord) och att makens barn flyttat. Jag ville att vi skulle köpa ett nytt gemensamt hus eftersom jag visste att jag inte skulle kunna gå i trappor efter några år. Det vägrade maken. Nu bor jag alltså i ett hus med 3 våningar och med trapphiss från våning 1 till våning 2 (kommunen hjälper en bara med trapphis till en våning). Jag kan alltså inte utnyttja hela huset. Om jag ska köpa in mig, ska jag då verkligen betala halva värdet eller kan jag dra av en summa för den del av huset som jag inte kan nyttja?!


    Jag förstår inte varför du ska köpa in dej överhuvudtaget?
    Ett nytt gemensamt hade ju varit mycket bättre! Sedan låter det ju stort att bo i ett 3 vånings hus när ni bara är 2 personer...
  • Anonym (Livia)
    Kverulant67 skrev 2019-08-15 11:32:16 följande:
    Jag förstår inte varför du ska köpa in dej överhuvudtaget?
    Ett nytt gemensamt hade ju varit mycket bättre! Sedan låter det ju stort att bo i ett 3 vånings hus när ni bara är 2 personer...
    Maken VILL INTE flytta.
  • Kverulant67
    Anonym (Livia) skrev 2019-08-15 11:51:52 följande:
    Maken VILL INTE flytta.
    Varför ska hon då köpa in sej?
  • Anonym (Livia)
    Kverulant67 skrev 2019-08-15 12:38:52 följande:
    Varför ska hon då köpa in sej?
    Om jag köper in mig och vi stryker äktenskapsförordet behöver jag förhoppningsvis inte flytta vid ev dödsfall tänker jag. Varför TS ska köpa in sig vet jag inte.
  • Anonym (Livia)
    Kverulant67 skrev 2019-08-15 12:38:52 följande:
    Varför ska hon då köpa in sej?
    Vet inte varför du skriver "hon" förresten. Jag flyttar mer än gärna till ett nytt gemensamt boende men min make, alltså mannen, vägrar.
  • TriC

    Två miljoner?? Huset är ju värt 8-9 miljoner och du ska givetvis köpa in dig för halva den summan. Vad han har i lån är ju helt ointressant. 
    Annars skänker han ju dig flera miljoner kronor (värdet utöver lånen). 

    Om han är korkad nog att låta dig köpa in dig bara genom att ta över halva lånebeloppet....och det tar slut en månad senare. Då har du rätt att kräva att huset säljs och ni delar på de där 4-5 miljonerna som blir över efter att lånen betalats. Eller så kan du kräva att han, om han vill köpa ut dig igen, betalar 4-4,5 miljoner. Efter att du då betalat tillbaka din lånedel på två miljoner så har du minst två miljoner över. Och är därmed rik! 

    Är han verkligen så korkad? 

  • Anonym (12we)
    Anonym (Livia) skrev 2019-08-15 12:41:47 följande:
    Om jag köper in mig och vi stryker äktenskapsförordet behöver jag förhoppningsvis inte flytta vid ev dödsfall tänker jag. Varför TS ska köpa in sig vet jag inte.
    Även som gift och utan äktenskapsförord så är du tvungen att lösa ut särkullsbarnen från deras arvslott om maken dör.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (12we) skrev 2019-08-15 14:49:32 följande:
    Även som gift och utan äktenskapsförord så är du tvungen att lösa ut särkullsbarnen från deras arvslott om maken dör.
    Jag vet det. Men då har jag i alla fall halva huset.
  • Anonym (mjaou)
    TriC skrev 2019-08-15 13:37:03 följande:

    Två miljoner?? Huset är ju värt 8-9 miljoner och du ska givetvis köpa in dig för halva den summan. Vad han har i lån är ju helt ointressant. 

    Annars skänker han ju dig flera miljoner kronor (värdet utöver lånen). 

    Om han är korkad nog att låta dig köpa in dig bara genom att ta över halva lånebeloppet....och det tar slut en månad senare. Då har du rätt att kräva att huset säljs och ni delar på de där 4-5 miljonerna som blir över efter att lånen betalats. Eller så kan du kräva att han, om han vill köpa ut dig igen, betalar 4-4,5 miljoner. Efter att du då betalat tillbaka din lånedel på två miljoner så har du minst två miljoner över. Och är därmed rik! 

    Är han verkligen så korkad? 


    Fastighetspriser är föränderliga. Huset kan vara värt hälften imorgon. Han har sålt (till henne) på toppen och tjänat flera miljoner medans hon hamnat i en evig skuldfälla. I en relation måste man komma på lösningar som är bra för BÅDA. Man måste kompromissa eller så är det bättre man går skilda vägar.
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?