• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4429 visningar
    130 svar
    130
    4429

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (K)
    Fri 16 Aug 2019 15:34
    #91
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-16 13:28:48 följande:

    Då får de göra en kompromiss att hon får köpa in sig för 1,5 miljoner. Det är väl en delad risk med tanke på hur fastighetsmarknaden ser ut.


    Risk reward bakåt i tiden? Dessutom särkullsbarn. Tveksamt.
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 14:03
    #92
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 10:29:21 följande:
    Tycker du att det är en dålig affär ska du låta bli.
    Exakt så känner jag. Huset köptes in för ca 4 miljoner år 2009. Nu är det värderat till 8-9 milj. Han köpte ut exfrun på hälften för 8 år sedan. Nu sitter han med lån på 4 milj. För hans del vore det fantastiskt att jag skulle köpa in mig i hans hus, då blir ju han helt skuldfri, medan jag står där. Dessutom använder hans barn halva huset till sina rum, egna vardagsrum etc. Mitt barn bor inte här alls. Därför undrar jag om det är rättvist?
  • Anonym
    Sat 17 Aug 2019 14:29
    #93
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-17 14:03:44 följande:

    Exakt så känner jag. Huset köptes in för ca 4 miljoner år 2009. Nu är det värderat till 8-9 milj. Han köpte ut exfrun på hälften för 8 år sedan. Nu sitter han med lån på 4 milj. För hans del vore det fantastiskt att jag skulle köpa in mig i hans hus, då blir ju han helt skuldfri, medan jag står där. Dessutom använder hans barn halva huset till sina rum, egna vardagsrum etc. Mitt barn bor inte här alls. Därför undrar jag om det är rättvist?


    Nej, det är inte rättvist.
  • Anonym (Hmm)
    Sat 17 Aug 2019 14:41
    #94
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-17 14:03:44 följande:

    Exakt så känner jag. Huset köptes in för ca 4 miljoner år 2009. Nu är det värderat till 8-9 milj. Han köpte ut exfrun på hälften för 8 år sedan. Nu sitter han med lån på 4 milj. För hans del vore det fantastiskt att jag skulle köpa in mig i hans hus, då blir ju han helt skuldfri, medan jag står där. Dessutom använder hans barn halva huset till sina rum, egna vardagsrum etc. Mitt barn bor inte här alls. Därför undrar jag om det är rättvist?


    Under de förutsättningarna hade jag inte köpt in mig.
  • Anonym (Husaf­färer)
    Sat 17 Aug 2019 16:01
    #95

    Husköp sker alltid tiil marknadsvärde, i det här fallet får det värderas. Om hans ungar bor där så är det väl lämpligt att han betalar några tusen extra/månad om ni nu äger hälften var. Men hade jag vart du skulle jag hyrtin mej om det inte kosta mer än 3000 som är ett väldigt bra pris.

    Stor chans att huspriserna följer med konjunkturen nedåt pånågra års sikt

  • Anonym (mjaou­)
    Sat 17 Aug 2019 16:36
    #96
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-16 14:39:11 följande:

    Var det mitt hus hade jag aldrig gått med på det. Han har ju lån på 4 miljoner men hon ska får hälften för 1,5 miljoner! Men det är väl iofs därför det är bättre att börja om på ett nytt hus. Där båda kan gå in med lika mycket.


    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-16 14:39:11 följande:

    Var det mitt hus hade jag aldrig gått med på det. Han har ju lån på 4 miljoner men hon ska får hälften för 1,5 miljoner! Men det är väl iofs därför det är bättre att börja om på ett nytt hus. Där båda kan gå in med lika mycket.


    Alltså det var bara ett exempel..

    Mannen kan skänka ts 1% av huset till ts så att hon får rättigheter. (Han kan även sälja henne 1% men it wouldn't make any sense i deras situation.)
  • Kverul­ant67
    Sun 18 Aug 2019 00:34
    #97
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-17 14:03:44 följande:
    Exakt så känner jag. Huset köptes in för ca 4 miljoner år 2009. Nu är det värderat till 8-9 milj. Han köpte ut exfrun på hälften för 8 år sedan. Nu sitter han med lån på 4 milj. För hans del vore det fantastiskt att jag skulle köpa in mig i hans hus, då blir ju han helt skuldfri, medan jag står där. Dessutom använder hans barn halva huset till sina rum, egna vardagsrum etc. Mitt barn bor inte här alls. Därför undrar jag om det är rättvist?
    Som jag sagt tidigare! Köp bara in dej i ett NYTT hus med honom! Har erfarenhet av det du varit med om, inte bra.....
  • Anonym (12we)
    Sun 18 Aug 2019 07:18
    #98
    Kverulant67 skrev 2019-08-18 00:34:13 följande:
    Som jag sagt tidigare! Köp bara in dej i ett NYTT hus med honom! Har erfarenhet av det du varit med om, inte bra.....
    OK, så mannen säljer sitt hus för 9 millar. 1 mille försvinner i reavinstskatt, och sedan betalar han tillbaka lånet på 4. Nu har han fyra millar kvar.

    TS får med sin lön låna knappa två millar. Om de ska äga huset tillsammans så får de alltså köpa ett för fyra miljoner, en gigantisk standardsänkning för mannen. Kanske kan han dämpa lidandet av det med de två millar han plötsligt "fått över", men...

    Mannen har ju uppenbarligen råd med det nuvarande huset på egen hand, TS bär ju knappt sina egna kostnader i dagsläget utan blir sponsrad av mannen redan nu.

    Med tanke på att mannen redan varit med om en bodelning har han säkert koll på detta. Själv skulle jag aldrig i livet gå med på en så usel deal.
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 11:37
    #99
    Anonym (12we) skrev 2019-08-18 07:18:08 följande:

    OK, så mannen säljer sitt hus för 9 millar. 1 mille försvinner i reavinstskatt, och sedan betalar han tillbaka lånet på 4. Nu har han fyra millar kvar.

    TS får med sin lön låna knappa två millar. Om de ska äga huset tillsammans så får de alltså köpa ett för fyra miljoner, en gigantisk standardsänkning för mannen. Kanske kan han dämpa lidandet av det med de två millar han plötsligt "fått över", men...

    Mannen har ju uppenbarligen råd med det nuvarande huset på egen hand, TS bär ju knappt sina egna kostnader i dagsläget utan blir sponsrad av mannen redan nu.

    Med tanke på att mannen redan varit med om en bodelning har han säkert koll på detta. Själv skulle jag aldrig i livet gå med på en så usel deal.


    De flesta vill bo i eget boende. Vill han inte sänka sin standard elle kompromissa på något sätt så lär ts förr eller senare tröttna och skaffa sig ett eget boende. Eller hitta en annan man som faktiskt vill dela boende.
  • Anonym (12we)
    Sun 18 Aug 2019 11:56
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-18 11:37:20 följande:
    De flesta vill bo i eget boende. Vill han inte sänka sin standard elle kompromissa på något sätt så lär ts förr eller senare tröttna och skaffa sig ett eget boende. Eller hitta en annan man som faktiskt vill dela boende.
    Eget boende kan man ha utan att äga det, TS har ju själv kommit från en hyresrätt. Och han vill ju dela boendet?!
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?