• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4513 visningar
    130 svar
    130
    4513

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 12:43
    Anonym (12we) skrev 2019-08-18 11:56:33 följande:

    Eget boende kan man ha utan att äga det, TS har ju själv kommit från en hyresrätt. Och han vill ju dela boendet?!


    Vill han? Missat det.
  • Anonym (K)
    Sun 18 Aug 2019 13:53
    +1

    TS bor jättebilligt i ett hus så dyrt att hon inte kan köpa ett liknande själv på lång tid, kanske aldrig. Ändå tycket vissa att sambon ska skänka henne hundratusentals kronor som en ?kompromiss?. Märkligt. TS får börja spara ihop till en summa med kapital som kan sättas in i boendet och sen låna som alla andra, är det verkligen så konstigt? Med fast jobb och 30k i lön finns låneutrymme.

    Det går inte att trolla fram kapital med knäna. Börja prata med banken och även jurister, för allas skull, sambo, TS och särkullsbarnen.

  • Anonym (mjaou­)
    Sun 18 Aug 2019 15:15
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 13:53:44 följande:

    TS bor jättebilligt i ett hus så dyrt att hon inte kan köpa ett liknande själv på lång tid, kanske aldrig. Ändå tycket vissa att sambon ska skänka henne hundratusentals kronor som en ?kompromiss?. Märkligt. TS får börja spara ihop till en summa med kapital som kan sättas in i boendet och sen låna som alla andra, är det verkligen så konstigt? Med fast jobb och 30k i lön finns låneutrymme.

    Det går inte att trolla fram kapital med knäna. Börja prata med banken och även jurister, för allas skull, sambo, TS och särkullsbarnen.


    Ja hon har ju bra möjligheter att spara nu när hon jobbar med tanke på att hon bor rätt billigt. Hon bor ju billigt och sparar hon hälften av sin lön så har hon om 5 år drygt en halv miljon och råd att ta lån för att köpa in sig på halva huset, om hon vill. Och tar det slut innan dess så har hon ändå tillräckligt med sparpengar för att kunna köpa nåt eget och slippa bli bostadslös. Det skulle jag rekommendera henne om de inte kan komma överens om nåt annat
  • Anonym (K)
    Mon 19 Aug 2019 05:14
    Kverulant67 skrev 2019-08-18 00:34:13 följande:

    Som jag sagt tidigare! Köp bara in dej i ett NYTT hus med honom! Har erfarenhet av det du varit med om, inte bra.....


    Det intresset ställs emot att hans barn ska behövs flytta.
  • Anonym (Z)
    Mon 19 Aug 2019 06:58
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 05:14:49 följande:

    Det intresset ställs emot att hans barn ska behövs flytta.


    Det enklaste är kanske att vänta med gemensamt ägt boende tills hans barn flyttar ut? Då hinner TS spara pengar eftersom hon bor så extremt billigt och sen kan de köpa ett gemensamt boende lagom stort för två personer.
  • Kverul­ant67
    Mon 19 Aug 2019 10:05
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 13:53:44 följande:

    TS bor jättebilligt i ett hus så dyrt att hon inte kan köpa ett liknande själv på lång tid, kanske aldrig. Ändå tycket vissa att sambon ska skänka henne hundratusentals kronor som en ?kompromiss?. Märkligt. TS får börja spara ihop till en summa med kapital som kan sättas in i boendet och sen låna som alla andra, är det verkligen så konstigt? Med fast jobb och 30k i lön finns låneutrymme.

    Det går inte att trolla fram kapital med knäna. Börja prata med banken och även jurister, för allas skull, sambo, TS och särkullsbarnen.


    Nja inte riktigt i nivå med det hon behöver låna. När jag "bara" tjänade 40 000 för ett par år sedan var maxgränsen för lån 2.3 miljoner.
  • Anonym (K)
    Mon 19 Aug 2019 10:20
    Kverulant67 skrev 2019-08-19 10:05:08 följande:

    Nja inte riktigt i nivå med det hon behöver låna. När jag "bara" tjänade 40 000 för ett par år sedan var maxgränsen för lån 2.3 miljoner.


    Hon behöver inte köpa 50%. Det finns det inte utrymme för, helt rätt. Hon kan köpa in sig i en mindre andel. Saken kan också lösas med hjälp av ett skuldebrev till sambon, oavsett andel hon köper in sig med.
  • Kverul­ant67
    Mon 19 Aug 2019 12:24
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 10:20:09 följande:
    Hon behöver inte köpa 50%. Det finns det inte utrymme för, helt rätt. Hon kan köpa in sig i en mindre andel. Saken kan också lösas med hjälp av ett skuldebrev till sambon, oavsett andel hon köper in sig med.
    Jo, jag föreslog ju det i mitt första inlägg förra veckan. Om dom nu inte köper något nytt ihop, som hade varit det bästa.
  • Kverul­ant67
    Mon 19 Aug 2019 12:24
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 10:20:09 följande:
    Hon behöver inte köpa 50%. Det finns det inte utrymme för, helt rätt. Hon kan köpa in sig i en mindre andel. Saken kan också lösas med hjälp av ett skuldebrev till sambon, oavsett andel hon köper in sig med.
    Jo, jag föreslog ju det i mitt första inlägg förra veckan. Om dom nu inte köper något nytt ihop, som hade varit det bästa.
  • Anonym (speku­lant)
    Tue 20 Aug 2019 03:29
    Kverulant67 skrev 2019-08-19 12:24:52 följande:

    Jo, jag föreslog ju det i mitt första inlägg förra veckan. Om dom nu inte köper något nytt ihop, som hade varit det bästa.


    Ja ett nytt gemensamt hus vore det bästa. De kan vänta några år tills sambons barn flyttat hemifrån och ta hunnit spara lite pengar och så kan de köpa ett mindre och billigare hus.
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?