• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4430 visningar
    130 svar
    130
    4430

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (speku­lant)
    Tue 20 Aug 2019 03:31

    Alltså jag hade blivit fly förbannad på min sambo/hyresvärd om han titt som tätt hotade med att slänga ut mig sådär på studs. Vart tror han att du ska ta vägen? Du har inget eget hem. Hotell? Skärpning! Helt oacceptabelt. Prata med honom om hur ni ska lösa det problemet.

  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Thu 29 Aug 2019 20:43

    Har läst alla svar och kommit fram till att jag bor väldigt billigt för 3000 kr/mån, så kan spara en hel del. Hans hus är för dyrt för att jag ska kunna köpa in mig, dessutom har han 2 barn och mitt är utfluget så jag känner inte för att dela rakt av på allt.
    Därför är det bästa att kanske vänta att iallafall det äldsta barnet gått ut gymnasiet och flyttat och därefter kanske köpt något mindre och billigare. Även hans plan är att sälja hans hus om ca 5 år och köpa något billigare i sverige och även något i spanien som vi kan köpa tillsammans.

    Hur fungerar skuldebrev? Är det att jag betalar en del av hans lån och att han på så vis inte kan kasta ut mig direkt eller vad betyder det?

    Däremot så skulle jag vilja ha i ett kontrakt att det iallfall är 1 månads uppsägning ifall det är slut. Och inte att han slänger ut mig på dagen.

  • Anonym (A)
    Thu 29 Aug 2019 20:48
    Anonym (spekulant) skrev 2019-08-20 03:31:36 följande:
    Alltså jag hade blivit fly förbannad på min sambo/hyresvärd om han titt som tätt hotade med att slänga ut mig sådär på studs. Vart tror han att du ska ta vägen? Du har inget eget hem. Hotell? Skärpning! Helt oacceptabelt. Prata med honom om hur ni ska lösa det problemet.
    Verkligen
  • Thu 29 Aug 2019 20:51
    +1
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-29 20:43:28 följande:

    Däremot så skulle jag vilja ha i ett kontrakt att det iallfall är 1 månads uppsägning ifall det är slut. Och inte att han slänger ut mig på dagen.


    Du har rätt till tre som sambo. Så skriv så klart inte avtal på kortare.
    Alla hästar hemma
  • Thu 29 Aug 2019 21:01
    pyssel skrev 2019-08-29 20:51:00 följande:
    Du har rätt till tre som sambo. Så skriv så klart inte avtal på kortare.
    Alla hästar hemma

    lawline.se/answers/far-min-sambo-kasta-ut-mig-utan-uppsagningstid Det verkar inte stämma, men TS och sambo kan skriva avtal om speciell uppsägningstid.
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-29 20:43:28 följande:
    Har läst alla svar och kommit fram till att jag bor väldigt billigt för 3000 kr/mån, så kan spara en hel del. Hans hus är för dyrt för att jag ska kunna köpa in mig, dessutom har han 2 barn och mitt är utfluget så jag känner inte för att dela rakt av på allt. Därför är det bästa att kanske vänta att iallafall det äldsta barnet gått ut gymnasiet och flyttat och därefter kanske köpt något mindre och billigare. Även hans plan är att sälja hans hus om ca 5 år och köpa något billigare i sverige och även något i spanien som vi kan köpa tillsammans. Hur fungerar skuldebrev? Är det att jag betalar en del av hans lån och att han på så vis inte kan kasta ut mig direkt eller vad betyder det? Däremot så skulle jag vilja ha i ett kontrakt att det iallfall är 1 månads uppsägning ifall det är slut. Och inte att han slänger ut mig på dagen.

    Skuldebrev är ett avtal som säger att A är skyldig B ett visst belopp. Man kan skriva in när det ska betalas tillbaka, ränta etc. Det har vanligtvis inget att göra med Bs lån, utkastning el.dyl. men antar att man kan skriva in villkor om det också om man vill.
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Thu 29 Aug 2019 21:14

    Så vad är då vitsen med skuldebrev? Att jag ska vara skyldig honom pengar utan att ha del i något. Vad är fördelen ?

  • Thu 29 Aug 2019 21:17
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-29 21:01:29 följande:

    lawline.se/answers/far-min-sambo-kasta-ut-mig-utan-uppsagningstid Det verkar inte stämma, men TS och sambo kan skriva avtal om speciell uppsägningstid. Skuldebrev är ett avtal som säger att A är skyldig B ett visst belopp. Man kan skriva in när det ska betalas tillbaka, ränta etc. Det har vanligtvis inget att göra med Bs lån, utkastning el.dyl. men antar att man kan skriva in villkor om det också om man vill.


    Intressant att de ger så olika svar.. Kanske har det skett någon lagändring..? lawline.se/answers/tre-manaders-uppsagningstid-for-sambor

    Det sista överensstämmer med de svar jag fick av myndigheter för under 10 år sedan.
    Alla hästar hemma
  • Thu 29 Aug 2019 21:36
    pyssel skrev 2019-08-29 21:17:14 följande:
    Intressant att de ger så olika svar.. Kanske har det skett någon lagändring..? lawline.se/answers/tre-manaders-uppsagningsti... Det sista överensstämmer med de svar jag fick av myndigheter för under 10 år sedan.
    Alla hästar hemma

    Ja jag har sett olika svar på samma fråga hos Lawline, undrar vad en riktig advokat eller en domstol skulle säga ... måste ju finnas några domar om liknande fall.
  • Anonym (K)
    Thu 29 Aug 2019 21:40
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-29 21:14:02 följande:

    Så vad är då vitsen med skuldebrev? Att jag ska vara skyldig honom pengar utan att ha del i något. Vad är fördelen ?


    Du köper en del av huset och reglerar återbetalning i skuldebrevet. Du köper en del av huset utan att behöva lägga in ett större belopp (som du bevisningen inte har).

    Säljs huset ska han ha motsvarande belopp som skuldebrevet (eller det du är skyldig) Fördelen är att du faktiskt äger en del av huset och behöver inte hosta upp en större insats nu.

    Du kommer vara skyldig honom pengar ja, men skuldebreven kan skrivas på lite friare sätt än på de villkor ett banklån ger. Du kommer oavsett vara skyldig någon pengar, eller hur?
  • Thu 29 Aug 2019 21:49
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-29 21:14:02 följande:
    Så vad är då vitsen med skuldebrev? Att jag ska vara skyldig honom pengar utan att ha del i något. Vad är fördelen ?

    Om du köper en del av huset med lån från honom=skuldebrev, är det ju liknande som om du skulle köpa en del av huset med lån från en bank = hypotek. I båda fallen äger du en bit av bostaden, fast du har lån. Skuldebrev reglerar bara att du har en skuld till någon. Om du i utbyte för skuldebrevet får en andel av huset skrivet i ditt namn, är det ju skillnad. Skriv då i avtalet att du får köpa x% av huset för x kronor. Dessa x kronor är en skuld du har till honom, och du ska betala av den skulden genom att betsla Z kronor i månaden med början 1 sept 2029 tills skulden är betald i sin helhet. Eller betala 25% senast 1 aug 2021 plus 75% senast 3 mars 2025 eller liknande, och så får du lagfart på din andel.
  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Fri 30 Aug 2019 00:45
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-29 21:49:28 följande:

    Om du köper en del av huset med lån från honom=skuldebrev, är det ju liknande som om du skulle köpa en del av huset med lån från en bank = hypotek. I båda fallen äger du en bit av bostaden, fast du har lån. Skuldebrev reglerar bara att du har en skuld till någon. Om du i utbyte för skuldebrevet får en andel av huset skrivet i ditt namn, är det ju skillnad. Skriv då i avtalet att du får köpa x% av huset för x kronor. Dessa x kronor är en skuld du har till honom, och du ska betala av den skulden genom att betsla Z kronor i månaden med början 1 sept 2029 tills skulden är betald i sin helhet. Eller betala 25% senast 1 aug 2021 plus 75% senast 3 mars 2025 eller liknande, och så får du lagfart på din andel.
    Det är lite oklart vad du menar, men om du menar att man ska skriva avtal om att man ska få sin ägarandel i framtiden enligt vissa villkor (att man betalat "Z kronor i månaden" tills skulden är betald), så är det inte giltigt.
    Att betala en andel av huset med ett skuldebrev går bra, men överlåtandet av ägarandelen får inte ha några villkor. TS måste alltså direkt bli ägare till sin del när skuldebrevet upprättas. Gör man på något annat sätt är det stor risk att hela affären ogiltigförklaras.

  • Anonym (Z)
    Fri 30 Aug 2019 08:14
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-29 21:14:02 följande:

    Så vad är då vitsen med skuldebrev? Att jag ska vara skyldig honom pengar utan att ha del i något. Vad är fördelen ?


    Du har ju inte pengar, eller hur? Och kanske inte heller råd att låna till halva husets värde, 4 miljoner. Skuldebrev betyder att du lånar pengar av honom för att ha ägardel i huset.
  • Fri 30 Aug 2019 12:04
    +1
    Anonym (Besserwisser) skrev 2019-08-30 00:45:04 följande:
    Det är lite oklart vad du menar, men om du menar att man ska skriva avtal om att man ska få sin ägarandel i framtiden enligt vissa villkor (att man betalat "Z kronor i månaden" tills skulden är betald), så är det inte giltigt. Att betala en andel av huset med ett skuldebrev går bra, men överlåtandet av ägarandelen får inte ha några villkor. TS måste alltså direkt bli ägare till sin del när skuldebrevet upprättas. Gör man på något annat sätt är det stor risk att hela affären ogiltigförklaras.

    Ah, ja, ser nu att det kan nog uppfattas så. Nej jag menar att avtalet säger att fr.o.m 1 oktober säjer Z 30% av sin andel av huset W till X för 1 oookr. De 1 oookr ska betalas så här ....... Och 1 okt skaffar X lagfart på sin del av huset, och påbörjar avbetalningen av 1000kr.
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 10:21

    Tack för bra förklaring. 

    Vill bara tillägga att på sin stora tomt har han ett ltiet hus som han hyr ut för 6-7000 kr/mån, vilket täcker hans kostnader för lånet som han har på 4 milj. Om jag blir sk delägare, är det något man räknar in? Som det är nu så betalar jag en hyra till honom trots att han inte har några kostnader på lånet etc. Däremot tycker jag det är fair att jag betalar den summan för värme och vatten, trots att de är 3 personer och jag är en.

  • Anonym (12we)
    Sat 31 Aug 2019 12:51
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-31 10:21:44 följande:

    Tack för bra förklaring. 

    Vill bara tillägga att på sin stora tomt har han ett ltiet hus som han hyr ut för 6-7000 kr/mån, vilket täcker hans kostnader för lånet som han har på 4 milj. Om jag blir sk delägare, är det något man räknar in? Som det är nu så betalar jag en hyra till honom trots att han inte har några kostnader på lånet etc. Däremot tycker jag det är fair att jag betalar den summan för värme och vatten, trots att de är 3 personer och jag är en.


    Tror du att lånet är den enda kostnaden en husägare har?? Har du hört talas om underhållskostnader?

    Du betalar mindre för ditt boende än vad konsumentverket anser att hemmaboende vuxna barn ska göra, och ändå gnäller du.

    Du framstår som så otroligt snål och girig, jag hoppas att det bara är här och att det inte stämmer med verkligheten. 
  • Sat 31 Aug 2019 13:09

    Du betalar nu alltså 3 000 kr/mån i hyra för tillgång till ett dyrt hus med stor tomt inkl. el, värme, vatten, hemförsäkring, bredband etc (gissar bara det sista) - det är ju otroligt billigt. Om han har lån eller inte spelar ju ingen roll, du ska väl betala för ditt boende. Om du skulle hyra motsvarande hos en icke-partner blir det ju mycket dyrare. Skulle du köpa in dig, får du ju betydligt högre kostnader, såvida du inte köper en väldigt liten del. Ni får ju räkna ut allt som ni tycker, men om du tex köper 25%, vore det väl rimligt att du får 25% av fastighetens inkomster (dvs från uthyrningshuset), samtidigt som du borde betala 25% av nytt tak, nytt kylskåp, gräsklippare, vägföreningsavgift, sotning och vad nu alla kostnader kan vara. Men om fastighetens inkomster ska komma dig till godo, får ni ju se till att alla kostnader för tex uthyrningshuset räknas med i fastighetspriset. Du får nog räkna ut ordentligt vad en andel i fastigheten skulle kosta dig, inklusive skötselkostnader bundna till fastigheten plus buffert för kommande reparationer etc, och se om det är värt en rejäl ökning av dina månadskostnader för att äga en femtedels hus el dyl.

  • Anonym (K)
    Sat 31 Aug 2019 13:13
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-31 10:21:44 följande:

    Tack för bra förklaring. 

    Vill bara tillägga att på sin stora tomt har han ett ltiet hus som han hyr ut för 6-7000 kr/mån, vilket täcker hans kostnader för lånet som han har på 4 milj. Om jag blir sk delägare, är det något man räknar in? Som det är nu så betalar jag en hyra till honom trots att han inte har några kostnader på lånet etc. Däremot tycker jag det är fair att jag betalar den summan för värme och vatten, trots att de är 3 personer och jag är en.


    Som husägare räcker det inte att gå jämt upp med lån och löpande driftkostnader. Det måste sparad för renoveringar och buffert för om något går sönder. Det gäller ju även huset på tomten som hyrs ut.

    Köper du in dig t ex 25% så gäller det 25% av allt, inkl lilla huset. Uthyrningar brukar slita rejält på hus, så att äga betyder inte bara intäkter.

    Har du bott i hus förut?
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Sun 1 Sep 2019 08:58

    Nejdå gnäller inte. Tycker att det jag betalar är väldigt lite och väldigt tacksam. Han har även köpt en bil som bara jag använder och han betalar alla kostnader för den och även mat.

    Denna tråd handlar mer om ifall jag skulle köpa in mig och känna mig som en bättre människa och slippa riskera att bli utkastad och höra hela tiden att det är hans och barnens hus och jag har inget att säga till om. Det är bara den biten jag stör mig på. hur jag än gör så kommer jag aldrig kunna bo billigare än jag gör nu, så förmodligen är bästa alternativet att fortsätta så och lägga undan pengar istället.till eventuellt framtida gemensamt boende när hans barn flyttat hemifrån.

  • Anonym (mjaou­)
    Sun 1 Sep 2019 13:17
    Anonym (Astrid) skrev 2019-09-01 08:58:54 följande:

    Nejdå gnäller inte. Tycker att det jag betalar är väldigt lite och väldigt tacksam. Han har även köpt en bil som bara jag använder och han betalar alla kostnader för den och även mat.

    Denna tråd handlar mer om ifall jag skulle köpa in mig och känna mig som en bättre människa och slippa riskera att bli utkastad och höra hela tiden att det är hans och barnens hus och jag har inget att säga till om. Det är bara den biten jag stör mig på. hur jag än gör så kommer jag aldrig kunna bo billigare än jag gör nu, så förmodligen är bästa alternativet att fortsätta så och lägga undan pengar istället.till eventuellt framtida gemensamt boende när hans barn flyttat hemifrån.


    Köper du in dig till 25% så ska du bidra till 25% av alla kostnader och få ta del av 25% av alla intäkter. Vet du vad hans hus kostar i månaden? Man betalar ränta på lån, amorterar (vilket inte är en kostnad men dock en utgift), sopor, värme, försäkring etc. Sedan kostar underhåll, både sånt som fixas regelbundet och sånt man gör sällan (byte av tak, badrumsrenovering, fasadmålning etc). Att byta ett tak kostar typ 200 000 och det måste man budgeterat för.

    Det här huset känns alldeles för dyrt för dig att köpa in dig i. Från mitt perspektiv vore det allra bästa om du börjar spara allt vad du kan och så köper ni ett billigare hus tillsammans när hans barn flyttat ut. Ni kan säkert hitta ett hus värt hälften av vad hans hus är värt om ni skalar ner på antal rum, lyx, närhet till vatten/centrum etc.

    Det allra bästa är om du pratar med honom om saken. Berättar att du vill ha ett eget hem och också äga det och att du vill börja spara pengar till det. Frågar honom om hur han ser på allt. Kan han tänka sig flytta ihop till ett hus ni köper gemensamt så småningom? Det är ju en förutsättning. Vill han prompt bo kvar i sitt hus för evigt så ser han några andra alternativ.

    Sedan tycker jag att du ska kontakta en egen jurist om du ger dig på projektet att köpa in dig i hans hus (han bör göra det samma). Det är ett väldigt dyrt hus och det finns så många fallgropar och du behöver känna till alla eventualiteter.

    Det är enklare att köpa ett nytt hus tillsammans eftersom man då täcks av sambolagen. Bara man kommer överens om hur mycket båda går in med så behöver man inte tänka själv.
  • Kverul­ant67
    Mon 2 Sep 2019 10:27
    Anonym (mjaou) skrev 2019-09-01 13:17:33 följande:
    Köper du in dig till 25% så ska du bidra till 25% av alla kostnader och få ta del av 25% av alla intäkter. Vet du vad hans hus kostar i månaden? Man betalar ränta på lån, amorterar (vilket inte är en kostnad men dock en utgift), sopor, värme, försäkring etc. Sedan kostar underhåll, både sånt som fixas regelbundet och sånt man gör sällan (byte av tak, badrumsrenovering, fasadmålning etc). Att byta ett tak kostar typ 200 000 och det måste man budgeterat för.

    Det här huset känns alldeles för dyrt för dig att köpa in dig i. Från mitt perspektiv vore det allra bästa om du börjar spara allt vad du kan och så köper ni ett billigare hus tillsammans när hans barn flyttat ut. Ni kan säkert hitta ett hus värt hälften av vad hans hus är värt om ni skalar ner på antal rum, lyx, närhet till vatten/centrum etc.

    Det allra bästa är om du pratar med honom om saken. Berättar att du vill ha ett eget hem och också äga det och att du vill börja spara pengar till det. Frågar honom om hur han ser på allt. Kan han tänka sig flytta ihop till ett hus ni köper gemensamt så småningom? Det är ju en förutsättning. Vill han prompt bo kvar i sitt hus för evigt så ser han några andra alternativ.

    Sedan tycker jag att du ska kontakta en egen jurist om du ger dig på projektet att köpa in dig i hans hus (han bör göra det samma). Det är ett väldigt dyrt hus och det finns så många fallgropar och du behöver känna till alla eventualiteter.

    Det är enklare att köpa ett nytt hus tillsammans eftersom man då täcks av sambolagen. Bara man kommer överens om hur mycket båda går in med så behöver man inte tänka själv.
    Nja det var nog att ta i....
    Vi bytte på våran stora villa för 3 år sedan ocj köpte nya takpannor. Matrial+arbete mm gick på 85 000kr.
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?