• Anonym (desto svagar­e desto mer höger)
    Wed 14 Aug 2019 12:20
    5171 visningar
    241 svar
    241
    5171

    Varför är fler lågbildade HÖGER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?
  • Wed 14 Aug 2019 12:23
    #1
    +1

    Vad menar du när du säger höger? Om jag inte minns fel så har M det största % högutbildade väljare.

  • Anonym (Linda­)
    Wed 14 Aug 2019 12:25
    #2
    +4

    Jag är för skattefinansierad välfärd. 3 årig högskoleutbildning. Heltidssjuksriven nu pga kronisk sjukdom. Röstar höger ändå. Vänstern kan inte driva välfärd. Regleringsbrevet till FK lämnades in av S och MP 2015. Resultatet blev 500% mer utförsäkrade.

  • Anonym (min tolkni­ng)
    Wed 14 Aug 2019 12:36
    #3
    +1
    Anonym (desto svagare desto mer höger) skrev 2019-08-14 12:20:25 följande:

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?


    Min tolkning av läget är att vänsterpartierna gradvis har blivit partier för medelklassen. De har slutat ha arbetarna som de som de främst värnar om, utan flirtat i för hög grad med medelklassen och storstadsborna. Därmed känner sig arbetarna utanför och har sökt sig till populistiska partier på högerkanten som (enligt mig) erbjuder snabba lösningar på komplexa problem. 

    Det kommer kräva mycket arbete för vänsterpartierna (S, MP och V) att få tillbaka arbetarklassens förtroende. 

    Tror inte arbetarklassen funderar så mycket på de långsiktiga ekonomiska konsekvenserna av en högerpolitik, de flesta har det ju bra i Sverige oavsett regering, så det dröjer länge innan det blir kännbart. 

    Det enda som kan stoppa den här utvecklingen är miljöfrågorna, om miljön verkar kollapsa i snabb takt kommer folk oundvikligen tvingas att tänka om och rösta på partier som vill rädda miljön. Det är därför t ex Greta Thunberg är så avskydd av högerfolket. Hon pekar på helt andra frågor än de som högerpartierna är intresserad av. Hon tar fokus från invandrarfrågorna och det tycker man inte om....

    Självklart kommer pendeln att svänga till vänster någon gång i alla fall, så fungerar ju politiken. 
  • Anonym (!)
    Wed 14 Aug 2019 12:38
    #4
    +3

    Att man som lågutbildad väljer att rösta höger är för att man med större sannolikhet får uppleva baksidan av vänsterns politik. Man brukar ju säga att definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat. Det kanske inte finns så jättemånga galna bland de lågutbildade som man kan tro. 

  • Wed 14 Aug 2019 12:57
    #5
    Anonym (Linda) skrev 2019-08-14 12:25:44 följande:

    Jag är för skattefinansierad välfärd. 3 årig högskoleutbildning. Heltidssjuksriven nu pga kronisk sjukdom. Röstar höger ändå. Vänstern kan inte driva välfärd. Regleringsbrevet till FK lämnades in av S och MP 2015. Resultatet blev 500% mer utförsäkrade.


    Å andra sidan så är de FK som får en massa kriik för att de tillämpar reglerna för hårt, inte regleringsbrevet..... Enligt alla experter som uttalat sig senaste 2 åren så fnns utrymmet i reglerna och regleringsbrevet att sjukskriva och ge sjukersättning till många fler, det äfr FK som tillämpar dem dåligt/för hårt.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Linda­)
    Wed 14 Aug 2019 13:05
    #6
    AniieeHär skrev 2019-08-14 12:57:35 följande:

    Å andra sidan så är de FK som får en massa kriik för att de tillämpar reglerna för hårt, inte regleringsbrevet..... Enligt alla experter som uttalat sig senaste 2 åren så fnns utrymmet i reglerna och regleringsbrevet att sjukskriva och ge sjukersättning till många fler, det äfr FK som tillämpar dem dåligt/för hårt.


    FK följer bara regeringens order. LSS kom till i en lågkonjuktur 1994 av fd folkpartiet. Och monteras nu ned i en högkonjuktur av vänstern. Läs regleringsbrevet så förstår du.
  • Lucife­rIV
    Wed 14 Aug 2019 13:24
    #7
    +3

    Med tanke på att alla vänsterdrivna länder är rätt kassa ekonomiskt, och de fattiga har det alkra värst, så bör man som "lågbildad" som du uttryckte det röstar höger.

    Större chans till jobb

    Bättre ekonomi i landet som i sin tur ger en bättre välförd.

    I vänsterstyre är det viktigare att alla ska det lika dåligt!

  • Wed 14 Aug 2019 13:28
    #8

    Du menar att alla "lågutbildade" röstar på SD för att de är duma i huvudet, bonnläppar, white trash osv? Så är det naturligtvis inte. Du har fått några ganska bra svar ovan.

  • Akidok­i
    Wed 14 Aug 2019 13:29
    #9
    +1
    Anonym (Linda) skrev 2019-08-14 12:25:44 följande:

    Jag är för skattefinansierad välfärd. 3 årig högskoleutbildning. Heltidssjuksriven nu pga kronisk sjukdom. Röstar höger ändå. Vänstern kan inte driva välfärd. Regleringsbrevet till FK lämnades in av S och MP 2015. Resultatet blev 500% mer utförsäkrade.


    Det tror jag inte. Stupstocken nedmonterades med den Socialdemokratiska budgeten 2015. Det innebär att inga fler utförsäkrades som ett resultat av den budgeten.

    Det var alliansen som drev utförsäkringarna, tydligen eftersom alliansen tror på att människor blir friskare om de inte får sjukpenning.
  • Akidok­i
    Wed 14 Aug 2019 13:31
    #10
    LuciferIV skrev 2019-08-14 13:24:27 följande:

    Med tanke på att alla vänsterdrivna länder är rätt kassa ekonomiskt, och de fattiga har det alkra värst, så bör man som "lågbildad" som du uttryckte det röstar höger.

    Större chans till jobb

    Bättre ekonomi i landet som i sin tur ger en bättre välförd.

    I vänsterstyre är det viktigare att alla ska det lika dåligt!


    Högerpolitik bygger på en ordentlig arbetslöshet. Det innebär att arbetsgivare kan erbjuda lägre löner och sämre vilkor än vid låg arbetslöshet.
Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?