• Anonym (desto svagar­e desto mer höger)
    Wed 14 Aug 2019 12:20
    5173 visningar
    241 svar
    241
    5173

    Varför är fler lågbildade HÖGER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?
  • Anonym (akade­mikerh­öger)
    Fri 16 Aug 2019 13:10
    #61
    Anonym (Vänster) skrev 2019-08-16 11:53:09 följande:

    Håller med i det mesta med några små justeringar.


    Rättssäkerhet, liberal invandringspolitik och överdrivet genusfokus är utbredd på högersidan med. Vänsterns ekonomska politik skiljer sig mindre och mindre från högern även om det så klart ännu finns skillnader.


    Även högutbildade SD väljare missar att SD står bakom EES och den invandring som hotar även deras egna positioner.


    Det är för att det inte finns något riktigt konservativt parti i Sveriges riksdag. Alla är mer eller mindre socialliberaler (utom möjligtvis V), och då är det inte konstigt att många idéer återfinns hos alla svenska partier. SD, M och KD gör lite försök att flirta med konservatism, men lyckas inte riktigt.
  • Anonym (Kurt)
    Fri 16 Aug 2019 13:11
    #62
    -1
    Anonym (MC) skrev 2019-08-16 00:57:14 följande:
    Pengar som går till BIDRAG borde istället gå till våra äldre, men du är emot bidrag till invandring men helt ok med bidrag för folk som inte vill städa själva, ja det låter ju bra och logiskt..

    I alla tider har folk klarat av att städa själva men nu ska vi alltså ha bidrag till att anställa andra? har man inte råd att köpa saker eller tjänster själv får man väl låta bli som alla andra?

    och tror du det är gamla och sjuka  som mest använder sig av rut och rot? dom som egentligen skulle behöva det.
    Nej det är folk som antingen redan har råd att köpa dessa tjänster utan bidrag eller folk som köpt dessa tjänster svart tidigare som använder sig av detta, men vi ska alltså premiera dessa parasiter men inte våra äldre?

    Men ja just det det är ju bara invandringens fel att våra äldre har det dåligt Drömmer
    Inga gnäller så mycket som rasister eller höginkomsttagare, personer som klagar hur mycket invandringen kostar samtidigt som det är såna som dom som tar ut överpriser i flyktingkrisen, men rör inte deras bidrag för då blir dom upprörda.
  • Lucife­rIV
    Fri 16 Aug 2019 13:24
    #63
    Kverulant67 skrev 2019-08-16 10:28:22 följande:

    Ta reda på fakta innan du gör bort dej mer!

    ROT/RUT har gett mer i skatteintäckter än vad det har kostat! Detta beror på 2 saker:

    1 Det har skapat många tusen extra arbetstillfällen. (Mer skatteintäckter och mindre bidrag utbetalningar).

    2 Jobb som man inte annars har haft att lägga ut har man nu gjort . I och med det har det betalats in skatt för dessa inkomster för företaget mm.


    För vänsterfolk är det helt ointressant, för det är principen att "rika", dvs någon som har råd att renovera huset (och på så sätt få betala mer i fastighetsskatt)

    SKA betala så mycket skatt så möjligt, oavsett vad det blir för långsiktiga konsekvenser.

    Annars är det ORÄÄÄÄÄTVIIIIIISST!
    Anonym (akademikerhöger) skrev 2019-08-16 13:06:19 följande:

    Det har du helt rätt i, jag tolkade nog in lite för mycket i ditt inlägg. Ursäkta.


    Är lätt hänt, var kanske inte supertydlig heller.
  • Lucife­rIV
    Fri 16 Aug 2019 13:30
    #64
    Anonym (Kurt) skrev 2019-08-16 13:11:06 följande:

    Inga gnäller så mycket som rasister eller höginkomsttagare, personer som klagar hur mycket invandringen kostar samtidigt som det är såna som dom som tar ut överpriser i flyktingkrisen, men rör inte deras bidrag för då blir dom upprörda.


    Hur många procent av Sveriges befolkningen driver flyktinganläggningar och HVB-hem... Måste vara rätt många enligt dig...

    Extremt tramsigt inlägg, med noll verklighetsförankring.
  • Anonym (Kurt)
    Fri 16 Aug 2019 13:37
    #65
    +1
    LuciferIV skrev 2019-08-16 13:30:36 följande:
    Hur många procent av Sveriges befolkningen driver flyktinganläggningar och HVB-hem... Måste vara rätt många enligt dig...

    Extremt tramsigt inlägg, med noll verklighetsförankring.
    Själv tycker jag det är tramsigt att fortfarande år2019 försöka dra in invadnring i varje tråd man skriver i.

    Fakta är att många av Sveriges pensionärer har det dåligt ställt medans vissa personer sitter och får bidrag för att dom inte orkar städa själva - jag anser att dessa bidrag istället ska gå till vår äldreomsorg, at du inte håller med mig är din rätt  att tycka baserat men betyder inte att alla hålla med dig.
  • Lucife­rIV
    Fri 16 Aug 2019 13:38
    #66
    +1
    HSOF skrev 2019-08-16 12:44:20 följande:

    Detta var nog mer eller mindre detsamma som jag tänkte skriva. Gillar dina inlägg, väldigt genomtänkta och verklighetsförankrade utan politisk korrekthet.

    Annars som svar till trådstartaren här som många andra redan lyft fram är att de lågutbildade inte röstar vänster längre då vänstern inte längre jobbar för denna gruppen. De brinner mest för andra världsmedborgare som redan är här eller de vil välkomna hit. Västern har svikit arbetargruppen vilket bara ha gjort det sämre för dem och deras vardag. Men detta betyder inte att denna gruppen röstar höger idag. De flesta lägger nog sin röst på SD för de ser att de har mest att tjäna på att rösta på dem. Sedan har många sett med egna ögon vad som hänt med Sverige där dessa människor bor (förorten, där de privilegierade som styr knappast har satt sin fot) och vill försöka ge sina barn så lite av detta som möjligt även om det såklart nu blir ytterst svårt att vända tillbaka.


    Tack!

    Du har säkert även noterat att ingen ens har försökt att motargumentera mitt inlägg... Gissa varför.
  • Anonym (Kurt)
    Fri 16 Aug 2019 13:41
    #67
    +3
    LuciferIV skrev 2019-08-16 13:38:40 följande:
    Tack!

    Du har säkert även noterat att ingen ens har försökt att motargumentera mitt inlägg... Gissa varför.
    Det beror nog snarare på att dom flesta medlemmar på forumet har tröttnat på att argumentera med fanatiker, det ger liksom inget. Själv bestämde jag mig att göra ett försök men debattnivån är otroligt låg.

    Antagligen anledningen till varför så få av så många medlemmar skriver i denna tråd
  • Anonym (sport­fiskar­e)
    Fri 16 Aug 2019 13:43
    #68
    Anonym (Kurt) skrev 2019-08-16 13:41:18 följande:
    Det beror nog snarare på att dom flesta medlemmar på forumet har tröttnat på att argumentera med fanatiker, det ger liksom inget. Själv bestämde jag mig att göra ett försök men debattnivån är otroligt låg.

    Antagligen anledningen till varför så få av så många medlemmar skriver i denna tråd
    huvudet på spiken
  • Lucife­rIV
    Fri 16 Aug 2019 13:46
    #69
    Anonym (Kurt) skrev 2019-08-16 13:37:58 följande:

    Själv tycker jag det är tramsigt att fortfarande år2019 försöka dra in invadnring i varje tråd man skriver i.

    Fakta är att många av Sveriges pensionärer har det dåligt ställt medans vissa personer sitter och får bidrag för att dom inte orkar städa själva - jag anser att dessa bidrag istället ska gå till vår äldreomsorg, at du inte håller med mig är din rätt  att tycka baserat men betyder inte att alla hålla med dig.


    Nej, de får inte bidrag, de BETALAR för en tjänst, som skapar jobb. Avdraget gör att fler har råd, vilket skapar jobb, som i sin tur genererar skatteintäkter.

    Om du inte förstår skillnaden på bidrag (staten ger dig pengar) och avdrag (du betalar in lite mindre av dina pengar), så är det liksom inte lönt att föra en diskussion.

    Det är ju dessutom redan tidigare i tråden upplyst om att ROT & RUT ger överskott i statskassan.

    Så för att förenkls för dig. Det blir MER pengar till äldreomsorg, INTE mindre.

    Sen att regeringen använder de pengarna till annat, de är en annan diskussion.

    Men du har HELT fel om du tror att jobbskapande avdrag är en förlust för staten, för det är det INTE.

    Läs på lite istället.
  • Anonym (Anira­)
    Fri 16 Aug 2019 13:48
    #70
    Anonym (Kurt) skrev 2019-08-16 13:37:58 följande:
    Själv tycker jag det är tramsigt att fortfarande år2019 försöka dra in invadnring i varje tråd man skriver i.

    Fakta är att många av Sveriges pensionärer har det dåligt ställt medans vissa personer sitter och får bidrag för att dom inte orkar städa själva - jag anser att dessa bidrag istället ska gå till vår äldreomsorg, at du inte håller med mig är din rätt  att tycka baserat men betyder inte att alla hålla med dig.
Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?