• Anonym (desto svagar­e desto mer höger)
    Wed 14 Aug 2019 12:20
    5204 visningar
    241 svar
    241
    5204

    Varför är fler lågbildade HÖGER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?
  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Fri 23 Aug 2019 15:26

    Jag är inte extremt borgerlig, men jag väljer bort S utav en lång radda med olika anledningar.. Vet inte om jag orkar skriva en lista..

  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Fri 23 Aug 2019 15:30
    klyban skrev 2019-08-23 15:25:52 följande:

    Det finns mer utgifter än skatter, det glömmer man gärna av i denna högern.

    Kan du peka på detta i S-partiprogram, eftersom du verkar veta om detta, så bör det vara en enkel sak att uppbringa.

     

    Men dagen s höger vill bara sänka skatten lite för låginkomsttagare, och MYCKET för rika.

    Det har skett varje gång.

    USA, rika permanenta skattelättnader, resten av folket tidsbegränsat.

    Och det är denna man kör idag i högern.

    Även skatt är bra för en låginkomsttagare, då det innebär den kan få hjälp samhället.

    Höger har inget intresse av er, mer än rösten.


    Rik och höginkomsttagare är inte automatiskt samma sak!

    De med hög inkomst verkar redan mer i skatt så att sänka deras skatter mera är på så sätt ändå logiskt. Hade S velat var lite trovärdiga hade man satsat på att sänka grundavdraget och arbetsgivaravgiften, i stället för att låtsats jaga så kallade rika..

    Ja skatt är bra det tycker jag också, men det finns en över gräns
  • Fri 23 Aug 2019 15:32
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-23 15:26:49 följande:
    Jag är inte extremt borgerlig, men jag väljer bort S utav en lång radda med olika anledningar.. Vet inte om jag orkar skriva en lista..

    Men varför en spegelvänd politik?
    Vore det inte smartare och ta det till mitten, än hoppa mellan ytterligheter?


     


    Ser ingen hjälp för låglönepersoner i högerpolitik, då de är bara intresserade av rösten, sen springer dom andras ärenden(Rika och sig själva).
    Och hjälpa låglönefolk, det finns liksom inte i deras tankar ens.
    Mer än som partipolitiska strategier i att fiska röster och säkra dom.


     


    Och givetvis är inte S utan fel(utan det finns gott om dom där med), men varför man vill välja ett större är bortom min förmåga att greppa.
    Kanske man vill vara fattig, inte vet jag.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Fri 23 Aug 2019 15:32

    S har skapat långa köer till bostadsmarknaden..

    Förstört skolan med sitt kunskapsförakt.

    Ljugit om Nato. Varför inte bara gå med i Nato?

    Slösat med skattepengar i decennier..

    Med mera med mera..

  • Fri 23 Aug 2019 15:34
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-23 15:30:40 följande:
    Rik och höginkomsttagare är inte automatiskt samma sak!

    De med hög inkomst verkar redan mer i skatt så att sänka deras skatter mera är på så sätt ändå logiskt. Hade S velat var lite trovärdiga hade man satsat på att sänka grundavdraget och arbetsgivaravgiften, i stället för att låtsats jaga så kallade rika..

    Ja skatt är bra det tycker jag också, men det finns en över gräns

    Och vad i samhället ska offras för denna sänkning?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Fri 23 Aug 2019 15:39
    klyban skrev 2019-08-23 15:32:10 följande:

    Men varför en spegelvänd politik?

    Vore det inte smartare och ta det till mitten, än hoppa mellan ytterligheter?

     

    Ser ingen hjälp för låglönepersoner i högerpolitik, då de är bara intresserade av rösten, sen springer dom andras ärenden(Rika och sig själva).

    Och hjälpa låglönefolk, det finns liksom inte i deras tankar ens.

    Mer än som partipolitiska strategier i att fiska röster och säkra dom.

     

    Och givetvis är inte S utan fel(utan det finns gott om dom där med), men varför man vill välja ett större är bortom min förmåga att greppa.

    Kanske man vill vara fattig, inte vet jag.


    Jo mittenpolitik är nog en framgång för ett land som Sverige. Men Sverige är ganska vänstervridet.. Behöver inte vridas mer åt vänster. Jag är borgerlig. Inte högerextrem.

    Jag ser ingen hjälp för låglönepersoner med S politik. Höjda trösklar in till arbetsmarknaden! Hög moms på saker så att allt blir dyrare. Slår mot fattiga.. Regleringar.
  • Anonym (Trött­samt med lågutb­ildade­...)
    Fri 23 Aug 2019 15:41

    De lågutbildade är så tröttsamma, de verkar inte kunna resonera och vrida och vända på ämnen och se olika aspekter och vinklar. Vet några med akademisk utbildning som även de tappat den förmågan.

    De lågutbildade verkar hata att läsa på och fördjupa sig, de vill kunna ha åsikter direkt bara genom att öppna munnen. Vetenskap och erfarenhet verka rde inte klara av. Deras åsikt väger lika tungt som vilken professor som helst. De är djupt egocentriska, egoistiska, misstänksamma mot de välutbildade och de förtroendevalda, de hatar även de som har det sämre än dem själva.

    Det är populismens fula ansikte. Och den nya högern har börjat prata på ett sätt som dessa lågutbildade gillar. Så det är klart att de lågutbildade och elaka hamnar politiskt höger ut. Det är helt naturligt.

    Frågan är bara hur långt den här utvecklingen går? Man blir ju orolig.

  • Fri 23 Aug 2019 15:42
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-23 15:32:54 följande:
    S har skapat långa köer till bostadsmarknaden..

    Förstört skolan med sitt kunskapsförakt.

    Ljugit om Nato. Varför inte bara gå med i Nato?

    Slösat med skattepengar i decennier..

    Med mera med mera..

    Enda verkliga områden S har kunskapsförakt på, det är invandrarpolitiken(innan) och drogpolitiken(fortfarande).


    NATO kan vi vara utan, det kommer DIREKT kosta oss 2%a v BNP.

    Dock har vi ett större slöseri och ökningar av statsskulder under borgligt, sånt får man inte bara glömma.


    Slöseriet brukar oftast vara ge rika mer pengar, pengar de inte ens har nytta v, men som du som låginkomsttagare skulle ha nytta för.


     


    Och är man på SD, så är det mer att man inte har en susning vad de står för, för där är S mångfalt bättre, även M.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Fri 23 Aug 2019 15:42
    +1
    klyban skrev 2019-08-23 15:34:42 följande:

    Och vad i samhället ska offras för denna sänkning?


    Ta bort partistödet! Ta bort stöd till föreningar.. Presstödet. Sänk slöseriet med utlandsbistånd. Avskaffa SIDA! Låt UD ta hand om biståndsfrågor. Lägg ned ett tio-tjugotal statliga myndigheter.. Reformera skolan. Sänk vissa socialbidrag. Ja listan kan göras hur lång som helst..

    Se till att vi får fler i jobb då ÖKAR skatteintäkterna.
  • Anonym (Humla­n)
    Fri 23 Aug 2019 15:42
    -1 +1

    Din fråga är väldigt ledande och du tycks redan bestämt hur allt "är". Tex att" Högern symboliserar ju i grunden mindre empati för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp?" Och att hjälpa andra automatiskt är vänster. Det är inte fakta, det är dina åsikter.

    Som svar på frågan kan man dels vara för ett fritt skolval om man bor i ett område med sämre skola, för att inte vara "dömd" att gå där pga föräldrarna inte har råd att flytta. Man kan vara undersköterska och vilja arbeta på ett privat äldreboende. Man kan tänka att högerpolitik är bra för företag så att de går bra, fler stannar i Sverige och jobben finns kvar eller ökar. Man kan tycka att åtminstone Mp, och även S i praktiken, har en alltför naiv invandringspolitik som inte tar hänsyn till bostadsbrist,brist på enkla jobb och låg utbildning på många nya, att kriminella våldsmän får stanna osv., att terrorister kan uppehålla sej illegalt eller föralldel legalt vilket oroar inför framtiden.

Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?