• Anonym (desto svagare desto mer höger)

    Varför är fler lågbildade HÖGER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?
  • Anonym (Gj)

    Konstigt resonemang, att vara lågutbildad innebär inte automatiskt att man tillhör en svag grupp i samhället eller att man har dålig inkomst. Jag själv och flera i mitt nätverk har endast gymnasieutbildning men vi driver flera framgångsrika företag. Vi röstar på moderaterna eftersom de har bäst politik utifrån skattesynpunkt, känner också en hel del arbetare med ok löner som inte vill bidra till bidragssystemet i Sverige mer än nödvändigt.


    Anonym (desto svagare desto mer höger) skrev 2019-08-14 12:20:25 följande:

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?


  • klyban
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-23 15:42:13 följande:
    Ta bort partistödet! Ta bort stöd till föreningar.. Presstödet. Sänk slöseriet med utlandsbistånd. Avskaffa SIDA! Låt UD ta hand om biståndsfrågor. Lägg ned ett tio-tjugotal statliga myndigheter.. Reformera skolan. Sänk vissa socialbidrag. Ja listan kan göras hur lång som helst..

    Se till att vi får fler i jobb då ÖKAR skatteintäkterna.
    Då vill du dig själv illa och de omkring dig som lågutbildad och låginkomsttagare.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Låg utbildad)
    klyban skrev 2019-08-24 11:45:31 följande:

    Då vill du dig själv illa och de omkring dig som lågutbildad och låginkomsttagare.


    Eh va? Hur då?
  • klyban
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-24 11:51:36 följande:
    Eh va? Hur då?

    Kan du inte räkna ut den enkla själv, så finns inget jag kan göra för dig.
    Inte ens någonsin.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Låg utbildad)
    klyban skrev 2019-08-24 12:18:19 följande:

    Kan du inte räkna ut den enkla själv, så finns inget jag kan göra för dig.

    Inte ens någonsin.


    Nej det är lugnt.. Du behöver inte görs någonting för mig
  • Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...)
    Anonym (Gj) skrev 2019-08-24 00:27:25 följande:

    Konstigt resonemang, att vara lågutbildad innebär inte automatiskt att man tillhör en svag grupp i samhället eller att man har dålig inkomst. Jag själv och flera i mitt nätverk har endast gymnasieutbildning men vi driver flera framgångsrika företag. Vi röstar på moderaterna eftersom de har bäst politik utifrån skattesynpunkt, känner också en hel del arbetare med ok löner som inte vill bidra till bidragssystemet i Sverige mer än nödvändigt.


    Man kan vara svag på många sätt. Du beskriver en grupp som är patetiskt svag trots sina pengar.
  • Anonym (Gj)

    Din högst personliga åsikt förstår jag. Bitterheten dryper mellan raderna...


    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 13:49:02 följande:

    Man kan vara svag på många sätt. Du beskriver en grupp som är patetiskt svag trots sina pengar.


  • Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...)
    Anonym (Gj) skrev 2019-08-24 14:38:42 följande:

    Din högst personliga åsikt förstår jag. Bitterheten dryper mellan raderna...


    Haha, faktiskt inte bitter alls. Varför skulle jag vara bitter? Det verkar vara nån sorts generellt försvar du bara drar till med? Lågutbildade kommer alltid att finnas och det kommer alltid att finnas korkat enkla politiska partier som appellerar till dem. Just nu är dessa populidtisk höger dit du dras. Inget konstigt alls eller något att vara bitter över. Det är som det är. Det är bara tröttsamt.

    Jag är precis allt som du avskyr, så det är nog inte jag som är bitter här.. Kolla upp ordet projektion inom psykologin om du kan..
  • Anonym (Låg utbildad)
    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 13:49:02 följande:

    Man kan vara svag på många sätt. Du beskriver en grupp som är patetiskt svag trots sina pengar.


    Högutbildade som röstar höger då? Hur är dom? Alla högutbildade röster knappast vänster. Känner högvis med sådana som inte gör det..
  • Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...)
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-24 14:48:38 följande:

    Högutbildade som röstar höger då? Hur är dom? Alla högutbildade röster knappast vänster. Känner högvis med sådana som inte gör det..


    De minskar i antal pga av den utveckling som sker. De jag känner som gör det ännu börjar känna sig obekväma att associeras med populister. Deb gamla gruppen konservativa har inte riktigt nånstans att ta vägen nu verkar det som.

    Du har en poäng där.

    Jag har inget emot lågutbildade vuxna alls men har inte mycket att prata med dem om om jag ska vara ärlig. Ni vill ju inte prata med oss heller. Vi förstår varandra inte pga svårigheten att använda språket, det är synd.
Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?