• Anonym (desto svagar­e desto mer höger)
    Wed 14 Aug 2019 12:20
    5282 visningar
    241 svar
    241
    5282

    Varför är fler lågbildade HÖGER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Högern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer vänster eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?
  • Anonym (Gj)
    Sat 24 Aug 2019 15:12

    Jag kommer inte ens att diskutera dina konstiga åsikter med dig eller dina personliga tillmälen angående min intelligensnivå, du vet att hög utbildning/låg utbildning inte alltid korrelerar med högt eller lågt intellekt?

    Att kalla alla som röstar borgerligt för svaga är är bara konstigt och jag undrar vad du bygger den uppfattningen på?


    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 14:47:47 följande:

    Haha, faktiskt inte bitter alls. Varför skulle jag vara bitter? Det verkar vara nån sorts generellt försvar du bara drar till med? Lågutbildade kommer alltid att finnas och det kommer alltid att finnas korkat enkla politiska partier som appellerar till dem. Just nu är dessa populidtisk höger dit du dras. Inget konstigt alls eller något att vara bitter över. Det är som det är. Det är bara tröttsamt.

    Jag är precis allt som du avskyr, så det är nog inte jag som är bitter här.. Kolla upp ordet projektion inom psykologin om du kan..


  • Anonym (Gj)
    Sat 24 Aug 2019 15:12

    Jag kommer inte ens att diskutera dina konstiga åsikter med dig eller dina personliga tillmälen angående min intelligensnivå, du vet att hög utbildning/låg utbildning inte alltid korrelerar med högt eller lågt intellekt?

    Att kalla alla som röstar borgerligt för svaga är är bara konstigt och jag undrar vad du bygger den uppfattningen på?


    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 14:47:47 följande:

    Haha, faktiskt inte bitter alls. Varför skulle jag vara bitter? Det verkar vara nån sorts generellt försvar du bara drar till med? Lågutbildade kommer alltid att finnas och det kommer alltid att finnas korkat enkla politiska partier som appellerar till dem. Just nu är dessa populidtisk höger dit du dras. Inget konstigt alls eller något att vara bitter över. Det är som det är. Det är bara tröttsamt.

    Jag är precis allt som du avskyr, så det är nog inte jag som är bitter här.. Kolla upp ordet projektion inom psykologin om du kan..


  • Anonym (akade­mikerh­öger)
    Sat 24 Aug 2019 15:15
    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 14:47:47 följande:
    Haha, faktiskt inte bitter alls. Varför skulle jag vara bitter? Det verkar vara nån sorts generellt försvar du bara drar till med? Lågutbildade kommer alltid att finnas och det kommer alltid att finnas korkat enkla politiska partier som appellerar till dem. Just nu är dessa populidtisk höger dit du dras. Inget konstigt alls eller något att vara bitter över. Det är som det är. Det är bara tröttsamt.

    Jag är precis allt som du avskyr, så det är nog inte jag som är bitter här.. Kolla upp ordet projektion inom psykologin om du kan..
    "Lågutbildad" är inte ekvivalent med "korkad" eller "okunnig". Bara för att man, av någon anledning, valt att inte läsa på högskola betyder inte det att man inte hänger med i samhällsutvecklingen, inte öppnar en bok frivilligt eller inte kan föra ett rationellt, logiskt resonemang. Du dryper av förakt för dem som i dina ögon inte är lika bra som du själv och/eller för dem som ser på världen på ett annat sätt och därför röstar annorlunda än du.

    Det är klart att det finns de som är okunniga, fördomsfulla och som söker enkla lösningar på komplicerade problem, men de finns bland alla utbildningsnivåer, vilket dina inlägg är ett perfekt exempel på.
  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Sat 24 Aug 2019 15:19

    De högutbildade jag känner till är nästan uteslutande mitten-högermänniskor ALLAIHOPA.

    Men.. Nu kommer det intressanta. Kvinnorna är undantaget!

    I mån värld där jag rör mig verkar kvinnor med utbildning luta åt V MP och S. Välutbildade män = Moderater. Eller nåt liknande..

    Det är för mig här skiljelinjen går.. Inte så mycket mellan hög låg utbildning som mellan mön och kvinnor. När jag tittar på min omgivning..

  • Anonym (Låg utbild­ad)
    Sat 24 Aug 2019 15:21

    Men det kan säkert variera beroende på vilka kretsar man ungås i och så vidare.

  • Anonym (Trött­samt med lågutb­ildade­...)
    Sat 24 Aug 2019 15:32
    Anonym (akademikerhöger) skrev 2019-08-24 15:15:05 följande:

    "Lågutbildad" är inte ekvivalent med "korkad" eller "okunnig". Bara för att man, av någon anledning, valt att inte läsa på högskola betyder inte det att man inte hänger med i samhällsutvecklingen, inte öppnar en bok frivilligt eller inte kan föra ett rationellt, logiskt resonemang. Du dryper av förakt för dem som i dina ögon inte är lika bra som du själv och/eller för dem som ser på världen på ett annat sätt och därför röstar annorlunda än du.

    Det är klart att det finns de som är okunniga, fördomsfulla och som söker enkla lösningar på komplicerade problem, men de finns bland alla utbildningsnivåer, vilket dina inlägg är ett perfekt exempel på.


    Du kan naturligtvis ha rätt i enstaka fall men masseffekten av lågutbildade visar inte på några Nobel-pristagare eller stora nya framsteg för mänskligheten.. statistiken avs bokläsning, kriminalitet och ekonomi pekar inte heller på att det finns en stor grupp kulturella och högstående lågutbildade.

    Att du går på mig personligen istället för att argumentera i sak är ett typiskt tecken. Jag har inget emot dig som människa alls, det är helt OK att du är lägutbildad. Det är bara tröttsamt att argumentera när fakta och analys inte räknas, bara dina känslor. Jag menar inte alls att kränka, men min åsikt är att lågutbildade är tröttsamma pga sin låga kunskapsnivå. Som människor är vi alla lika och ska respekteras.
  • Anonym (akade­mikerh­öger)
    Sat 24 Aug 2019 15:56
    Anonym (Tröttsamt med lågutbildade...) skrev 2019-08-24 15:32:07 följande:
    Du kan naturligtvis ha rätt i enstaka fall men masseffekten av lågutbildade visar inte på några Nobel-pristagare eller stora nya framsteg för mänskligheten.. statistiken avs bokläsning, kriminalitet och ekonomi pekar inte heller på att det finns en stor grupp kulturella och högstående lågutbildade.

    Att du går på mig personligen istället för att argumentera i sak är ett typiskt tecken. Jag har inget emot dig som människa alls, det är helt OK att du är lägutbildad. Det är bara tröttsamt att argumentera när fakta och analys inte räknas, bara dina känslor. Jag menar inte alls att kränka, men min åsikt är att lågutbildade är tröttsamma pga sin låga kunskapsnivå. Som människor är vi alla lika och ska respekteras.
    Med tanke på att majoriteten av kategorierna där Nobelpriset delas ut per definition kräver en forskarutbildning faller det argumentet rätt platt. Fredspriset kan "vem som helst" få, vilket också skett. Det är relativt få kvinnor som fått litteraturpriset, enligt ditt resonemang skulle det betyda att kvinnor skulle vara sämre på att skriva än män.

    Vad räknar du som "lågutbildad"? Sopåkare? Sjuksköterskor? YH-utbildade?

    Jag argumenterar visst i sak, även om jag ger dig en känga på slutet. Det är helt sant att det inte var så sakligt gjort. Om du inte menar att kränka, kanske du skulle titta hur du väljer att formulera dig.

    Jag är inte lågutbildad, inte enligt de flestas standard i alla fall.
  • Sat 24 Aug 2019 16:35
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-24 12:56:06 följande:
    Nej det är lugnt.. Du behöver inte görs någonting för mig

    Bra!


    För vet du inte, så är det illa ställt med dina politiska kunskaper, men jag inser det är en selektivt kunskap.
    Jag misstänker du redan vet, men låtsas om annat.
    För missat det är nog omöjligt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sat 24 Aug 2019 16:36
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-24 14:48:38 följande:
    Högutbildade som röstar höger då? Hur är dom? Alla högutbildade röster knappast vänster. Känner högvis med sådana som inte gör det..
    Högutbildad och rikare, så kan man göra valet att vara egoist eller hjälpa till.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sat 24 Aug 2019 16:37
    -1
    Anonym (Låg utbildad) skrev 2019-08-24 15:19:41 följande:
    De högutbildade jag känner till är nästan uteslutande mitten-högermänniskor ALLAIHOPA.

    Men.. Nu kommer det intressanta. Kvinnorna är undantaget!

    I mån värld där jag rör mig verkar kvinnor med utbildning luta åt V MP och S. Välutbildade män = Moderater. Eller nåt liknande..

    Det är för mig här skiljelinjen går.. Inte så mycket mellan hög låg utbildning som mellan mön och kvinnor. När jag tittar på min omgivning..

    Mitten politik är den enda som fungerar i längden.
    Dock anses det som exminister av vissa idag, vilket är ovanligt tokigt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Varför är fler lågbildade HÖGER?