• Wed 14 Aug 2019 21:18
    5356 visningar
    44 svar
    44
    5356

    Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter

    Hejsan alla föräldrar jag är mamma till en dotter på 1 år och är gravid igen med en pojke denna gången som kommer om knappt två månader. Jag vill bara veta hur ni resonerar över att lämna era barn till barnvakter såsom moster,faster , mormor och farmor o.s.v. jag har inte lämnat min dotter mer än 2 timmar d0 jag gjorde ett prov och jag grät när jag lämnade henne med min mamma men det gick ju jättebra men nu är det så att min sambos familj har börjat hackat på min uppfostran då dem tycker att jag förstör min dotter för att jag inte lämnar bort henne. Men jag känner att jag vill inte och har inte haft behov att lämna henne. Så jag hör bara mer o mer klagande o jag blir så ledsen o känner mig så påtvingad att lämna min dotter bär det verkligen är det sista jag vill. Ska man verkligen bli tvingad att lämna sitt barn när man inte vill o kan det skada min dotter att jag inte gör det . Jag känner att denna första tid med henne och hennes lillebror är tiden jag och min sambo vill ha och när dem sedan börjar dagis så lär det ju bli annorlunda och då är det klart att dem kan vara barnvakter men att sitta o trycka ner mig bara pga min dotter har blivit väldigt mammig så är det ett problem . Hur hade ni gjort och hur tänker ni kring detta ?

  • Svar på tråden Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter
  • Wed 14 Aug 2019 21:29
    #1
    +1

    Nej du behöver inte lämna bort ditt barn. Dock undrar jag hur ni ska göra när lillebror aka födas? För ni får inte ha dottern med er till förlossningen och jag antar att du och pappan vill uppleva hand födelse tillsammans? Så då måste ni lämna henne med en barnvakt. Har du tänkt på det?

  • Wed 14 Aug 2019 21:32
    #2

    Självklart måste du inte lämna bort din dotter om du inte vill/har behov, i alla fall inte i denna åldern.
    Däremot så kan det ju vara bra att börja träna dottern (och dig själv) att vara ifrån varandra.

  • Wed 14 Aug 2019 22:10
    #3

    De har fel, du har rätt. En ettåring har absolut noll egna behov av att umgås med andra människor utan sin mamma eller pappa.

    Det är släktingarna som vill tillgodose sina egna behov på ditt barns bekostnad.

  • Wed 14 Aug 2019 22:25
    #4
    +2

    Hon behöver inte ha barnvakt för att utvecklas. Däremot behöver hon ha barnvakt när du ska föda barn. Det kan bli rätt chockartat för henne om ni utan förvarning dumpar henne hos någon som inte tagit hand om henne förut. Därför är det bra om ni redan nu vänjer in henne med minst en, helst två barnvakter (så ni har en i reserv. Det räcker med en timme åt gången bara för att det inte ska bli så dramatiskt när det väl är dags.

  • Wed 14 Aug 2019 22:30
    #5

    Vi har haft barnvakt väldigt lite. Typ några gånger per år.

    När lillebror föddes var hon med mormor, och mormor hade också tagit en natt med henne två månader tidigare, det var bra för att öva lite för dem.

  • Wed 14 Aug 2019 22:32
    #6
    viseversa skrev 2019-08-14 21:29:54 följande:

    Nej du behöver inte lämna bort ditt barn. Dock undrar jag hur ni ska göra när lillebror aka födas? För ni får inte ha dottern med er till förlossningen och jag antar att du och pappan vill uppleva hand födelse tillsammans? Så då måste ni lämna henne med en barnvakt. Har du tänkt på det?


    Ja gissar TS är ok med Sin mamma for det gick ju jättebra sist...
  • Wed 14 Aug 2019 22:42
    #7

    Det är verkligen otrevligt av dina släktingar att bete sig så. De vill använda barnet för sina egna behov. Och de försöker få dig att skämmas över naturliga modersinstinkter.
    Dra ner på umgänge. Låt din sambo tampas med sina släktingar

  • Wed 21 Aug 2019 10:09
    #8

    Fastern tog hand om min dotter medans jag o min sambo gick på ultraljud o det gick bra. Dock så lämnade hon inte tillbaka min dotter färns 5 timmar o jag ville ha tillbaka henne efter tre timmar men både hon o min sambo började att gnälla på mig att jag får lugna ner mig . Men det var nog som första gången jag lämnade till henne och svea hade förra gången tykännts till henne så jag känner att tre timmar räckte gott o väl. Fick sedan reda på att anledningen till att fastern varit tjurig på mig att jag inte låtit henne ha min dotter är för att hon vill lära sin egen dotter att man måste dela med sig då hennes dotter är fruktansvärt svartsjuk o blir så fruktansvärt arg o hennes mamma är med andra barn. Det kan jag förstå då men mina känslor blir ju inblandade plus min dotter. Jag har inga problem att lämna min dotter till min mamma när jag ska föda det är att min sambos familj har betett sig så illa när dem uttrycker sig att jag förstör min dotter. Jag kan säga det det är absolut inget fel på min dotter art bli lämnad till andra hon tycker bara det är roligt men jag har haft henne hela tiden sen hon föddes och varit själv med henne då sambon har jobbat bort i flera månader så jag vill att hennes första år ska ha varit med sin familj och jag gör det inte för att jävlas med andra utan jag mår bäst när jag har henne. Tror att detta har kommit från när jag var själv var liten o jag hade inte någon trygg barndom o det vill jag inte mina barn ska uppleva.

  • Wed 21 Aug 2019 10:20
    #9
    +1
    Tjejhär skrev 2019-08-21 10:09:08 följande:

    Fastern tog hand om min dotter medans jag o min sambo gick på ultraljud o det gick bra. Dock så lämnade hon inte tillbaka min dotter färns 5 timmar o jag ville ha tillbaka henne efter tre timmar men både hon o min sambo började att gnälla på mig att jag får lugna ner mig . Men det var nog som första gången jag lämnade till henne och svea hade förra gången tykännts till henne så jag känner att tre timmar räckte gott o väl. Fick sedan reda på att anledningen till att fastern varit tjurig på mig att jag inte låtit henne ha min dotter är för att hon vill lära sin egen dotter att man måste dela med sig då hennes dotter är fruktansvärt svartsjuk o blir så fruktansvärt arg o hennes mamma är med andra barn. Det kan jag förstå då men mina känslor blir ju inblandade plus min dotter. Jag har inga problem att lämna min dotter till min mamma när jag ska föda det är att min sambos familj har betett sig så illa när dem uttrycker sig att jag förstör min dotter. Jag kan säga det det är absolut inget fel på min dotter art bli lämnad till andra hon tycker bara det är roligt men jag har haft henne hela tiden sen hon föddes och varit själv med henne då sambon har jobbat bort i flera månader så jag vill att hennes första år ska ha varit med sin familj och jag gör det inte för att jävlas med andra utan jag mår bäst när jag har henne. Tror att detta har kommit från när jag var själv var liten o jag hade inte någon trygg barndom o det vill jag inte mina barn ska uppleva.


    Det är ju en trygghet för barn att ha ett socialt nätverk runt sig. Folk som de är trygga med.

    Tänk om något händer dig, att du blir sjuk och hamnar på sjukhus någon eller några veckor.

    Man vet aldrig vad som kan hända. Folk hamnar på sjukhus, det händer olyckor, det skulle bli väldigt traumatiserande för ditt barn då om hon bara är trygg med dig.

    Själv skulle du helt klart må pyton över en sådan situation.
  • Wed 21 Aug 2019 10:27
    #10
    Tjejhär skrev 2019-08-21 10:09:08 följande:

    Fastern tog hand om min dotter medans jag o min sambo gick på ultraljud o det gick bra. Dock så lämnade hon inte tillbaka min dotter färns 5 timmar o jag ville ha tillbaka henne efter tre timmar men både hon o min sambo började att gnälla på mig att jag får lugna ner mig . Men det var nog som första gången jag lämnade till henne och svea hade förra gången tykännts till henne så jag känner att tre timmar räckte gott o väl. Fick sedan reda på att anledningen till att fastern varit tjurig på mig att jag inte låtit henne ha min dotter är för att hon vill lära sin egen dotter att man måste dela med sig då hennes dotter är fruktansvärt svartsjuk o blir så fruktansvärt arg o hennes mamma är med andra barn. Det kan jag förstå då men mina känslor blir ju inblandade plus min dotter. Jag har inga problem att lämna min dotter till min mamma när jag ska föda det är att min sambos familj har betett sig så illa när dem uttrycker sig att jag förstör min dotter. Jag kan säga det det är absolut inget fel på min dotter art bli lämnad till andra hon tycker bara det är roligt men jag har haft henne hela tiden sen hon föddes och varit själv med henne då sambon har jobbat bort i flera månader så jag vill att hennes första år ska ha varit med sin familj och jag gör det inte för att jävlas med andra utan jag mår bäst när jag har henne. Tror att detta har kommit från när jag var själv var liten o jag hade inte någon trygg barndom o det vill jag inte mina barn ska uppleva.


    Det låter ju inte klokt att fastern tror att hon bestämmer över ditt barn.
    Om din man tycker att hans syster bestämmer mer över barnet än vad du som är mamma gör har ni verkligen allvarliga problem. Om du inte lyckas få din man att förstå att du som mamma har mer att säga till om än barnets faster måste ni ha hjälp utifrån, familjerådgivning ex.

Svar på tråden Vill inte lämna bort min dotter till barnvakter