• Wed 14 Aug 2019 21:30
    671 visningar
    1 svar
    1
    671

    Letrozol 1,5 dos?

    Hej! Min fästman och jag har försökt skaffa barn i 1 år och 4 månader utan resultat. Och efter en utredning som vi gjorde i våras så visade det sig att jag har en lindrig PCOS diagnos. Med andra ord så har jag egen ägglossning, men inte varje månad dock. Ungefär varannan, mitt största problem är att min mens är väldigt oregelbunden så det är svårt att "veta" när ägglossningen eventuellt är på gång. Så vi fick börja med Letrozol, och har hunnit göra två försök med enkel kur som visade ägglossning med test båda gångerna. Trots att vi prickade in det båda gånger, så har det inte lett till plus på stickan tyvärr. Första gången jag åt Letrozol så gjorde vi ultraljud på dag 13 tror jag det var, och då hade jag ett ägg som var på gång. Det vart dock ingen uppföljning efter det, bara en telefontid där dom sa att vi kan testa våra sex försök med Letrozol, och sen är det möjligt att skicka iväg remiss till IVF om vi vill.

    Nu funderar jag på att själv öka min enkel dos Letrozol till en och en halv dos?

    Jag är fullt medveten om att man inte ska öka själv, men jag börjar bli desperat! Har helt tappat hoppet efter den sista kuren, är nu på dag 32 utan mens men med ett negativt test som jag tog igår. Känner inte hela kroppen att det inte vart något nu heller, och har spenderat mina två lediga dagar den här veckan (tack och lov behöver jag inte jobba) med att gråta! Kan tillägga att alla prover min fästman gjort visar bra resultat, och även alla mina (förutom det som visa på PCOS) också var bra! Jag har gjort en spolning som visa fri passage. Vi har båda slutat röka ett år innan vi börja försöka, vi har ingen direkt övervikt och lever relativt hälsosamt. Vi har testat en hel del hemmakurer, men börjar bli galen av alla olika tips och råd!


    PCOS, LETROZOL
  • Svar på tråden Letrozol 1,5 dos?
  • Thu 15 Aug 2019 07:47
    #1

    A randomized trial of superovulation with two different doses of letrozole.

    Randomized controlled trial

    Al-Fadhli R, et al. Fertil Steril. 2006.

    Show full citation

    Abstract

    OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate the effects of either a 2.5-mg or a 5-mg daily dose of letrozole in women undergoing superovulation and intrauterine insemination (IUI).

    DESIGN: Prospective randomized trial.

    SETTING: Academic teaching hospital.

    PATIENT(S): Women <40 years old, with patent fallopian tubes and infertility of >1 year in duration.

    INTERVENTION(S): Patients were randomized into either a 2.5-mg dose of letrozole (34 patients) or a 5-mg dose of letrozole (38 patients) daily for 5 days. When the leading follicle reached 18 mm in diameter, ovulation was triggered by an injection of hCG and IUI was performed 24 and 48 hours later.

    MAIN OUTCOME MEASURE(S): The number of follicles, endometrial thickness, and pregnancy rate.

    RESULT(S): Compared with those treated with 2.5 mg of letrozole, the total number of follicles was significantly higher in patients receiving 5 mg of letrozole. No difference in the endometrial thickness was found between the two groups. The pregnancy rate per cycle in patients receiving 5mg of letrozole was statistically higher than in patients receiving 2.5 mg of letrozole (26.3% vs. 5.9%, P<.05). No multiple pregnancies occurred.

    CONCLUSION(S): Compared with the daily dose of 2.5 mg, 5 mg of letrozole is associated with more follicles and a higher pregnancy rate. It appears that 5 mg daily for 5 days is a preferable letrozole dose for superovulation.

Svar på tråden Letrozol 1,5 dos?