• Anonym (Fullt upp)
    Thu 15 Aug 2019 07:51
    262 visningar
    6 svar
    6
    262

    Ett samhälle i kris när unga kraschar

    Aldrig tidigare har så många svenskar varit sjukskrivna för psykisk ohälsa, och en stapel lyser rött: antalet drabbade unga kvinnor. Det är temat för Uppdrag Gransknings serie ?Sjukt stressad?. Bland kvinnor mellan 25 och 29 år har antalet sjukskrivna ökat med 370 procent sedan 2011.


    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/g7y0xA/ett-samhalle-i-kris-nar-unga-kraschar

  • Svar på tråden Ett samhälle i kris när unga kraschar
  • Anonym (Ha..h­a)
    Thu 15 Aug 2019 09:42
    #1
    -1 +1

    Inte läst din länk, men genom jobbet har jag dragit vissa slutsatser.

    Bortskämda och överkänsliga samt. en dos lathet i kombination av felprioriteringar.

    Detta gäller både tjejer och killar, skillnad mellan de 2 är dock att tjejer kan komma undan lite mer saker pga att de är tjejer, inte riktigt samma krav för att det är lite mer synd om dem...

  • Anonym (Kl)
    Thu 15 Aug 2019 09:52
    #2
    Anonym (Ha..ha) skrev 2019-08-15 09:42:51 följande:

    Inte läst din länk, men genom jobbet har jag dragit vissa slutsatser.

    Bortskämda och överkänsliga samt. en dos lathet i kombination av felprioriteringar.

    Detta gäller både tjejer och killar, skillnad mellan de 2 är dock att tjejer kan komma undan lite mer saker pga att de är tjejer, inte riktigt samma krav för att det är lite mer synd om dem...


    Det handlar inte om att de är lata. Det handlar om att de har högre krav på sig än tidigare generationer vilket leder till utmattning och depression.

    Och ja, med tanke på hormoner så har kvinnor det jobbigare pga pms/pmds, mens, blodbrist och liknande. Tänk dig själv hur kul det är att två veckor per månad vara låg med lite energi över.
  • Anonym (Ansva­r)
    Thu 15 Aug 2019 10:05
    #3
    Anonym (Kl) skrev 2019-08-15 09:52:47 följande:

    Det handlar inte om att de är lata. Det handlar om att de har högre krav på sig än tidigare generationer vilket leder till utmattning och depression.

    Och ja, med tanke på hormoner så har kvinnor det jobbigare pga pms/pmds, mens, blodbrist och liknande. Tänk dig själv hur kul det är att två veckor per månad vara låg med lite energi över.


    Jag håller absolut med till viss del. Det här är ett allvarligt problem som måste tas upp!

    Men när det gäller en del krav så är det inte krav som andra ställer på en utan som man själv tar på sig. Exempelvis att man måste orka och leva upp till något/någon som man egentligen inte behöver. Utseende, inredning, får inte missa olika event/tillställningar, träning, vara bäst på allt etc. Om folk skulle inse att dom duger precis som dom är utan att vara överprestiga så tror jag att utmattning skulle minska med en viss procent.

    När jag blev utmattad så sa min psykolog att jag skulle släppa saker som jag inte måste.

    Saker jag måste göra kommer jag inte ifrån. Som exempel : Jag måste gå upp. Jag måste ta hand om mina barn. Jag måste laga mat. Jag måste äta.

    Jag måste inte baka bullar (jag kan köpa) Jag måste träna (jag kan ta en kort promenad som

    är bra för kropp och själ och varva ner) Jag måste inte städa varje dag. Jag måste inte sminka mig. Jag måste inte ha sociala medier som får mig att må dåligt.

    Sen kan givetvis livet bero på andra jobbiga saker som man inte kommer undan men att sänka kraven på sig själv är en bra sak att göra.
  • Anonym (Ansva­r)
    Thu 15 Aug 2019 10:07
    #4
    Anonym (Ansvar) skrev 2019-08-15 10:05:43 följande:

    Jag håller absolut med till viss del. Det här är ett allvarligt problem som måste tas upp!

    Men när det gäller en del krav så är det inte krav som andra ställer på en utan som man själv tar på sig. Exempelvis att man måste orka och leva upp till något/någon som man egentligen inte behöver. Utseende, inredning, får inte missa olika event/tillställningar, träning, vara bäst på allt etc. Om folk skulle inse att dom duger precis som dom är utan att vara överprestiga så tror jag att utmattning skulle minska med en viss procent.

    När jag blev utmattad så sa min psykolog att jag skulle släppa saker som jag inte måste.

    Saker jag måste göra kommer jag inte ifrån. Som exempel : Jag måste gå upp. Jag måste ta hand om mina barn. Jag måste laga mat. Jag måste äta.

    Jag måste inte baka bullar (jag kan köpa) Jag måste träna (jag kan ta en kort promenad som

    är bra för kropp och själ och varva ner) Jag måste inte städa varje dag. Jag måste inte sminka mig. Jag måste inte ha sociala medier som får mig att må dåligt.

    Sen kan givetvis livet bero på andra jobbiga saker som man inte kommer undan men att sänka kraven på sig själv är en bra sak att göra.


    Det ska stå : jag måste inte träna ;)
  • Anonym (S)
    Thu 15 Aug 2019 10:09
    #5
    Anonym (Ha..ha) skrev 2019-08-15 09:42:51 följande:

    Inte läst din länk, men genom jobbet har jag dragit vissa slutsatser.

    Bortskämda och överkänsliga samt. en dos lathet i kombination av felprioriteringar.

    Detta gäller både tjejer och killar, skillnad mellan de 2 är dock att tjejer kan komma undan lite mer saker pga att de är tjejer, inte riktigt samma krav för att det är lite mer synd om dem...


    Håller med för fullt om det där! Psykisk ohälsa har blivit något att skylla på( för många). Det finns självklart de som är sjuka och behöver hjälp men många tror att verkliga livets orättvisor är psykisk ohälsa. Livet kan vara skit ibland och man förstår inte meningen med det, men det betyder inte psykisk ohälsa och att man kan bara skita i allt!
  • Anonym (e))
    Thu 15 Aug 2019 10:46
    #6

    Ja, när livet levs i mobilen och inte IRL, så tror jag många mår dåligt. Har man dessutom föräldrar som också prioriterar sin telefon, då ökar risken.

    Men vad är viktigt idag? Jo, föräldrarna ska jobba heltid för man ska råd med fint hus, bilar och utlandsresor, barnen ska gå i bra skolor, ha jättebra betyg så man ska kunna välja det bästa gymnasiet, fina mobiler för de andra har ju fina mobiler.

Svar på tråden Ett samhälle i kris när unga kraschar