• Thu 15 Aug 2019 13:44
    6214 visningar
    188 svar
    188
    6214

    RMC Malmö höst 2019

    Hittar ingen ny, aktuell tråd. Jag har en remiss påväg till RMC i Malmö, efter 6 kurer med Letrozol, med ägglossning men ingen graviditet. Jag har PCOS och killen många spermier men inte lika många med god kvalité.

    Någon som vill följas åt? Kanske är du också i början av IVF?

  • Svar på tråden RMC Malmö höst 2019
  • Tue 17 Sep 2019 20:43
    #81
    Snurre skrev 2019-09-17 14:19:49 följande:
    Ah, okej då...har ju en tendes att analysera sönder alla former av test, haha!! Vet inte hur många jag har brutit upp för att kanske kanske förhoppningsvis se ett bättre resultat. ÄL-test är ju för visso lite mer chill än gravtesten men ändå.

    Åå men härligt, då var det på Limhamnskliniken? Hur verkade sköterskan och läkaren då? Jo, förstår din tanke med resan och att vänta.. jag är med lite orolig, vi har ju inte startat än men jag och killen har en planerad resa i slutet på november och han har en i mitten på januari, det kan ju vara för jäkla illa tajming om vi kommit å långt.. men men, bara själva slutet blir gott - får man väl tänka. 50 dagar känns klart som en evighet men kanske hinner man landa lite och ladda lite energi? ..kanske. 

    Nej, har inte gjort men jag tänkte fråga dig om vart du skrev då? Jag har ju lagt till kliniken i mina sidor men när jag går in tycker jag bara att jag ser tidsbokning och registrering av mens osv. Tänkte att jag kanske skulle skriva att vi kan komma med kort varsel vid ev. avbokningar eller nått. Men måste nog vänta på svaret från cellprovet, men det bör komma i veckan. 

    Du måste snälla uppdatera efter RMC imorgon, hur bemötandet var där och sånt, så nyfiken på att följa dig

    Ja ellerhur, jag bröt också mitt CB och såg de två strecken haha. 

    Ja IVF Nordic, läkaren var superbra lugn och ärlig vilket kändes så skönt. Gav inga svar på sannolikhet eller liknande för att få upp förhoppningarna, det gillade jag. 
    Sköterskan var ok inget speciellt, gav oss typ broschyrer och så. Det som kändes skönt var att de sa har ni några frågor eller är osäkra så RING, så guidar vi er, ring för minsta lilla osäkerhet, känns tryggt, tror inte RMC säger så haha. 

    Ja jag tänkte så att jag kan försöka vara lite extra hälsosam nu inför och verkligen försöka bli stark i kroppen så kan fokusera på det och sen har jag resan så det tar bort tankarna lite. 

    Jag skrev på nedan länk, kolla under e-tjänster och tryck läs mer, så skrev jag till både "Kontakta mig" samt "Provtagning klar, inför behandling assisterad befruktning"
    www.1177.se/Skane/hitta-vard/kontaktkort/Reproduktionsmottagning-Malmo/

    Då bad jag dem kolla så först vår remiss var mottagen och om de kunde säga när vi fick tid (skrev det typ 3 ggr) tillslut svarade en sköterska att hon bokat in oss. 

    Ja ska bli spännande på RMC imorgon, jag lovar att meddela direkt :)


     

  • Tue 17 Sep 2019 20:44
    #82
    Aryzza skrev 2019-09-17 17:06:02 följande:
    Åh va skönt ni har fått komma både på besök privat och på RMC. Stort lycka till:) vi har vart på hälsosamtal med BM idag och har fått bokat UL den 1 oktober. Två veckor för att få se så det lever där inne känns väldigt långt just nu.. men går ju inte att jämföra med er. Fast dagarna går fort, innan du vet ordet av är det november :)
    Tusen tack, ja känns skönt att komma igång lite och veta att det närmar sig. 
    Å så spännande, vilken vecka är du i nu? Räknar man från sista mensens första dag även på ivf? :) 

    Håller verkligen tummarna för er!!!
  • Tue 17 Sep 2019 22:09
    #83

    [quote=79908309][quote-nick]mariagejan skrev 2019-09-17 20:44:57 följande:[/quote-nick]Tusen tack, ja känns skönt att komma igång lite och veta att det närmar sig. 

    Å så spännande, vilken vecka är du i nu? Räknar man från sista mensens första dag även på ivf? :) 

    Håller verkligen tummarna för er!!!

    Sen när ni väl får börja behandlingen så går tiden jättefort:) sen när man ruvar saktar den ner igen och blir äckligt långsam och just nu är den också vääääldigt långsam.

    Jag har räknat så och BM gjorde också det idag vilket blir vecka 7, (6+0). Hon sa dock att jag kan få en annan beräkning av RMC när vi är där för UL b

  • Wed 18 Sep 2019 11:18
    #84
    mariagejan skrev 2019-09-17 20:43:33 följande:

    Ja ellerhur, jag bröt också mitt CB och såg de två strecken haha. 

    Ja IVF Nordic, läkaren var superbra lugn och ärlig vilket kändes så skönt. Gav inga svar på sannolikhet eller liknande för att få upp förhoppningarna, det gillade jag. 
    Sköterskan var ok inget speciellt, gav oss typ broschyrer och så. Det som kändes skönt var att de sa har ni några frågor eller är osäkra så RING, så guidar vi er, ring för minsta lilla osäkerhet, känns tryggt, tror inte RMC säger så haha. 

    Ja jag tänkte så att jag kan försöka vara lite extra hälsosam nu inför och verkligen försöka bli stark i kroppen så kan fokusera på det och sen har jag resan så det tar bort tankarna lite. 

    Jag skrev på nedan länk, kolla under e-tjänster och tryck läs mer, så skrev jag till både "Kontakta mig" samt "Provtagning klar, inför behandling assisterad befruktning"
    www.1177.se/Skane/hitta-vard/kontaktkort/Reproduktionsmottagning-Malmo/

    Då bad jag dem kolla så först vår remiss var mottagen och om de kunde säga när vi fick tid (skrev det typ 3 ggr) tillslut svarade en sköterska att hon bokat in oss. 

    Ja ska bli spännande på RMC imorgon, jag lovar att meddela direkt :)


     


    Ah, jag hittade, skrev på kontakta mig, men tack snälla. 

    Jo men precis, gäller att försöka tänka positivt, att vända saker...känns omöjligt ibland och blir ofta vansinng när någon säger så till mig, tillsammans med att jag ska slappna av, ahhhhh. Idioter tänker jag då, lättare när de tankarna kommer av sig självt än när någon säger till. 

    All lycka till idag, håller tummar för att allt känns bra och tänker på er!
  • Wed 18 Sep 2019 11:20
    #85
    Aryzza skrev 2019-09-17 22:09:22 följande:

    [quote=79908309][quote-nick]mariagejan skrev 2019-09-17 20:44:57 följande:[/quote-nick]Tusen tack, ja känns skönt att komma igång lite och veta att det närmar sig. 

    Å så spännande, vilken vecka är du i nu? Räknar man från sista mensens första dag även på ivf? :) 

    Håller verkligen tummarna för er!!!

    Sen när ni väl får börja behandlingen så går tiden jättefort:) sen när man ruvar saktar den ner igen och blir äckligt långsam och just nu är den också vääääldigt långsam.

    Jag har räknat så och BM gjorde också det idag vilket blir vecka 7, (6+0). Hon sa dock att jag kan få en annan beräkning av RMC när vi är där för UL b


    Åååå så roligt för er, allt lycka till och grattis :D
  • Wed 18 Sep 2019 17:41
    #86

    Alltså det sjukaste hände idag!
    Vi gick till RMC och träffade andrologen, min man har ju då gjort totalt 4 st spermieprov och de två första då var ju då  infertilitet, ett fåtal spermier per ml vilket ju är jättelike och omöjligt och naturligt bli gravid. 
    Idag säger andrologen på RMC att de två senaste proven är NORMALA 40.000 st /ml och 44.000 st per ml, är det inte helt sjukt?

    Vi fattar ingenting, hur kan man få besked att man är infertil och nu har vi gått och mått såhär dåligt i onödan. Det är ju fantastiskt att vi har en chans naturligt men jag fattar ingenting. Nu behöver vi göra en del val. 

    Nu går vi från manlig faktor till oförklarligt barnlös och då får vi ej göra ivf statligt förrän vi försökt i två år. Så får fundera lite. Jag förstår inte hur det är möjligt.

    Min man har visserligen börjat äta zink och alla vitaminer selen etc. och börjat träna och äta bättre men fortfarande, det känns helt sjukt att det skulle kunna påverka från infertilitet till normal på 3 månader. 

  • Wed 18 Sep 2019 18:36
    #87
    mariagejan skrev 2019-09-18 17:41:56 följande:

    Alltså det sjukaste hände idag!

    Vi gick till RMC och träffade andrologen, min man har ju då gjort totalt 4 st spermieprov och de två första då var ju då  infertilitet, ett fåtal spermier per ml vilket ju är jättelike och omöjligt och naturligt bli gravid. 

    Idag säger andrologen på RMC att de två senaste proven är NORMALA 40.000 st /ml och 44.000 st per ml, är det inte helt sjukt?

    Vi fattar ingenting, hur kan man få besked att man är infertil och nu har vi gått och mått såhär dåligt i onödan. Det är ju fantastiskt att vi har en chans naturligt men jag fattar ingenting. Nu behöver vi göra en del val. 

    Nu går vi från manlig faktor till oförklarligt barnlös och då får vi ej göra ivf statligt förrän vi försökt i två år. Så får fundera lite. Jag förstår inte hur det är möjligt.

    Min man har visserligen börjat äta zink och alla vitaminer selen etc. och börjat träna och äta bättre men fortfarande, det känns helt sjukt att det skulle kunna påverka från infertilitet till normal på 3 månader. 


    Oj det låter väldigt märkligt. Hade de någon förklaring till hur det kan vara så? Trist att hamna i oförklarligthögen Men i alla fall superbra att det gått på rätt håll, då finns det ju en chans att ni slipper ivf :) ni Kan ju fortfarande göra privat om ni vill men då behöver ni ju inte alls känna samma stress tänker jag.
  • Thu 19 Sep 2019 08:26
    #88
    mariagejan skrev 2019-09-18 17:41:56 följande:

    Alltså det sjukaste hände idag!
    Vi gick till RMC och träffade andrologen, min man har ju då gjort totalt 4 st spermieprov och de två första då var ju då  infertilitet, ett fåtal spermier per ml vilket ju är jättelike och omöjligt och naturligt bli gravid. 
    Idag säger andrologen på RMC att de två senaste proven är NORMALA 40.000 st /ml och 44.000 st per ml, är det inte helt sjukt?

    Vi fattar ingenting, hur kan man få besked att man är infertil och nu har vi gått och mått såhär dåligt i onödan. Det är ju fantastiskt att vi har en chans naturligt men jag fattar ingenting. Nu behöver vi göra en del val. 

    Nu går vi från manlig faktor till oförklarligt barnlös och då får vi ej göra ivf statligt förrän vi försökt i två år. Så får fundera lite. Jag förstår inte hur det är möjligt.

    Min man har visserligen börjat äta zink och alla vitaminer selen etc. och börjat träna och äta bättre men fortfarande, det känns helt sjukt att det skulle kunna påverka från infertilitet till normal på 3 månader. 


    Men what??! Hur sjutton funkar kroppen egentligen, undra om det är livsstilsförändringarna som påverkat så avsevärt mycket!! Vad sa läkarna? Hade de nån bra förklaring? 

    Ja, förstår att ni nu står inför en del..men hur länge försökte ni från början själva innan ni sökte hjälp? räknar de inte med det tro?
  • Thu 19 Sep 2019 14:25
    #89

    J


    Snurre skrev 2019-09-19 08:26:06 följande:

    Men what??! Hur sjutton funkar kroppen egentligen, undra om det är livsstilsförändringarna som påverkat så avsevärt mycket!! Vad sa läkarna? Hade de nån bra förklaring? 

    Ja, förstår att ni nu står inför en del..men hur länge försökte ni från början själva innan ni sökte hjälp? räknar de inte med det tro?


    Alltså jag har ingen aning, vi var på fest båda helgerna innan de första två proven men läkaren trodde inreder kunde göra sådan skillnad. De var chockade, vi ringde Ivf nordic och pratade med läkaren där och hon sa hon aldrig sett något liknande!Vi har pratat lite nu och sa att vi försöker naturligt nu september & oktober och tar beslutet om vi kör ivf på privata i november som vi bokade i förrgår.

    Jag har ägglossning på ons nästa vecka och nu på måndag ska jag göra äggledar spolningen så hoppas det blir något då hehe, man har ju läst flera som blir gravid efter spolningen.

    Vi har försökt 2 år totalt i december så då kunde hon skicka remiss till rmc och så tar det 3 mån innan man fick komma till första samtal sen beroende på väntetid så kan man börja behandling. Hon sa vill ni köra ivf och göra statlig kommer ni tidigast kunna räkna med att påbörja i apr / maj = EVIGHET
  • Thu 19 Sep 2019 14:27
    #90
    mariagejan skrev 2019-09-19 14:25:24 följande:

    J

    Alltså jag har ingen aning, vi var på fest båda helgerna innan de första två proven men läkaren trodde inreder kunde göra sådan skillnad. De var chockade, vi ringde Ivf nordic och pratade med läkaren där och hon sa hon aldrig sett något liknande!Vi har pratat lite nu och sa att vi försöker naturligt nu september & oktober och tar beslutet om vi kör ivf på privata i november som vi bokade i förrgår.

    Jag har ägglossning på ons nästa vecka och nu på måndag ska jag göra äggledar spolningen så hoppas det blir något då hehe, man har ju läst flera som blir gravid efter spolningen.

    Vi har försökt 2 år totalt i december så då kunde hon skicka remiss till rmc och så tar det 3 mån innan man fick komma till första samtal sen beroende på väntetid så kan man börja behandling. Hon sa vill ni köra ivf och göra statlig kommer ni tidigast kunna räkna med att påbörja i apr / maj = EVIGHET


    Kom på en sak till Snurre läste att din hade få men dålig kvalitet på sperman äter han tillskott? Min man började på selen, zink och en annan som kan vara bidragande
Svar på tråden RMC Malmö höst 2019