• Anonym (Ledse­n)
    Sat 17 Aug 2019 14:24
    1795 visningar
    94 svar
    94
    1795

    Måste vi byta skola?

    Barnen går i en jättebra skola anpassad efter barn med deras svårigheter.. De har även hundar i skolan som stöd.

    Nu har ena barnet blivit allergisk. Hur löser man det här? Måste vi byta skola eller är skolan skyldiga att anpassa sig?

  • Svar på tråden Måste vi byta skola?
  • Sat 17 Aug 2019 14:30
    #1
    -1

    Hur ser alternativen ut? Är de skolor som ni kan byta till bra?
    Det kommer att bli en förändring för barnet som blivit allergiskt hur som helst då han eller hon inte kan vara med hundarna längre. Om det finns andra ok alternativ kan det vara juste att testa dem så att de andra eleverna som fortfarande kan dra nytta av hundarna kan få ha kvar det. 

    Vad har skolan själv att säga? Kanske det är lättare än ni tror att lösa med ett specifikt klassrum utan pälsdjur, eller att de inte har något emot att avverka verksamheten med hundarna.

  • Anonym (lite salt)
    Sat 17 Aug 2019 14:35
    #2
    +8

    Jag antar att hundarna är där för att hjälpa elever med npf. Det känns grymt av er att kräva att skolan ska sluta med hundar för alla barn om det hjälper dem. Jag antar att ni visste förutsättningarna när ni började där?

  • Sat 17 Aug 2019 14:39
    #3
    +4

    Vad säger skolan?

    Är skolan profilerad på just hundterapi så kan jag väl tycka att ett visst klassrum får dedikeras som hundfritt där ditt barn får vara, så skolan kan fortsätta sin verksamhet för resterande elevers skull.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 14:43
    #4
    Anonym (lite salt) skrev 2019-08-17 14:35:42 följande:

    Jag antar att hundarna är där för att hjälpa elever med npf. Det känns grymt av er att kräva att skolan ska sluta med hundar för alla barn om det hjälper dem. Jag antar att ni visste förutsättningarna när ni började där?


    Vilka förutsättningar menar du? De hade inte hundar när de började där om det är det du menar.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 14:44
    #5

    Vi har precis upptäckt allergin nu i dagarna, har inte fått svar från skolan än, mailat både rektor och läraren.

  • Sat 17 Aug 2019 14:49
    #6
    +3
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 14:43:32 följande:
    Vilka förutsättningar menar du? De hade inte hundar när de började där om det är det du menar.
    Hur länge har skolan använt sig av hundterapi?
    Är hundterapin något skolan marknadsför sig med?
    Finns det fler barn än dina som har gagnats av hundterapin?
    Om skolan skulle sluta med hundterapin, hur många barn kommer bli drabbade?
  • Sat 17 Aug 2019 14:55
    #7
    +3
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 14:49:27 följande:
    Hur länge har skolan använt sig av hundterapi?
    Är hundterapin något skolan marknadsför sig med?
    Finns det fler barn än dina som har gagnats av hundterapin?
    Om skolan skulle sluta med hundterapin, hur många barn kommer bli drabbade?
    Och hur allergisk är ditt barn?
    Reagerar barnet om det går genom samma korridor som en hund passerat (inte uppehållit sig i)?
    Reagerar barnet om en kamrat som gosat med en hund umgås med barnet?
    Reagerar barnet om personal/elever byter från "hundkläder" eller har "hund-overall"?
  • Sat 17 Aug 2019 14:55
    #8
    +1
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 14:44:52 följande:

    Vi har precis upptäckt allergin nu i dagarna, har inte fått svar från skolan än, mailat både rektor och läraren.


    Men vänta på svar. Det kommer att vara mycket med konstruktivt att ni tar ställning till de alternativ som ni faktiskt har istället för att oroa er för eventuella problem. Det här måste inte vara något stort bakslag. Antingen blir ni hänvisade till en annan skola eller så fortsätter ni där ni är med anpassningar. Skolan måste ha varit medvetna om att allergier kan uppstå när de införskaffade hundarna. De har förmodligen en plan - om inte annat så är det hög tid att de utarbetar en. Möjligen kan du skriva ett mejl till där du förtydligar att du vill bli kontaktad direkt på måndag  så att ni kan reda ut det här. 
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 14:57
    #9
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 14:49:27 följande:

    Hur länge har skolan använt sig av hundterapi?

    Är hundterapin något skolan marknadsför sig med?

    Finns det fler barn än dina som har gagnats av hundterapin?

    Om skolan skulle sluta med hundterapin, hur många barn kommer bli drabbade?


    Två år och ja det är en ganska stor grej med hundarna. Det är inte en jättestor skola, men en hel del barn skulle ju garanterat bli ledsna.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 14:59
    #10
    scanmia skrev 2019-08-17 14:55:55 följande:

    Men vänta på svar. Det kommer att vara mycket med konstruktivt att ni tar ställning till de alternativ som ni faktiskt har istället för att oroa er för eventuella problem. Det här måste inte vara något stort bakslag. Antingen blir ni hänvisade till en annan skola eller så fortsätter ni där ni är med anpassningar. Skolan måste ha varit medvetna om att allergier kan uppstå när de införskaffade hundarna. De har förmodligen en plan - om inte annat så är det hög tid att de utarbetar en. Möjligen kan du skriva ett mejl till där du förtydligar att du vill bli kontaktad direkt på måndag  så att ni kan reda ut det här. 


    Men får de verkligen säga åt oss att byta skola? Varken vi eller barnet vill det. Jag vill bara veta vad jag kan förvänta mig och vilka krav som kan ställas.
Svar på tråden Måste vi byta skola?