• VillaVillerkulla

    Jag är politiker

    Jag är en av landets alla kommunpolitiker. Alldeles för ofta, på Internet, i fikarummen, kring matborden och på gatan, sprids en felaktig bild av hur det politiska systemet i landet fungerar. Det här är ett demokratiskt problem.

    Så nu vill jag göra en insats.

    Fråga mig om hur det funkar, så ska jag försöka svara!

  • Svar på tråden Jag är politiker
  • Tow2Mater
    Pilsner skrev 2019-08-18 23:20:54 följande:

    Det kan jag svara på: dåligt.


    Ok,fypisk poltiker, du vill inte säga nåt...
  • VillaVillerkulla
    Pilsner skrev 2019-08-18 23:12:13 följande:

    Förklara varför man låter offentlighetsprincipen kringås med hjälp av absurda kostnader per sida - för mejlade pdf-dokument.


    Kommunen kan ta betalt för faktiska kostnader det tar för personal att ta fram dokument. Anledningen till att sådana kostnader införs är sannolikt för att förhindra återkommande rättshaverister att ta upp mängder av tjänstemannatid för att ta fram stora mängder material.
  • sysop
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:20:06 följande:
    Det får de inte. Socialtjänsten lutar sig mot regelverk som är tolkningsbara, men där domstolarnas utfall blir prejudicerande i liknande fall. Det är därför socialtjänst och liknande myndigheter ibland driver överklaganden mot enskilda: för att få en dom att kunna fatta beslut utifrån framöver.

    Var det svar på din fråga?
    Tack för ditt svar men inte riktigt.

    Bara för att ta något:
    På vilket sätt är exempelvis legalitetsprincipen och objektivitetsprincipen tolkningsbar? 
  • Pilsner
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:25:06 följande:
    Kommunen kan ta betalt för faktiska kostnader det tar för personal att ta fram dokument. Anledningen till att sådana kostnader införs är sannolikt för att förhindra återkommande rättshaverister att ta upp mängder av tjänstemannatid för att ta fram stora mängder material.
    Du menar alltså att det är ok att ta betalt för arbetstiden för att skapa och skicka filen?

    Kan man betala en sådan pdf anonymt, dvs med kontanter? För annars blir man ju registrerad som köpare av dokument, vilket jag tycker känns tveksamt integritetsmässigt.

  • sysop
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:25:06 följande:
    Kommunen kan ta betalt för faktiska kostnader det tar för personal att ta fram dokument. Anledningen till att sådana kostnader införs är sannolikt för att förhindra återkommande rättshaverister att ta upp mängder av tjänstemannatid för att ta fram stora mängder material.
    Och hur förklara man det när JO redan har fastställt att det endast är den faktiska kostnaden för papper + vad det kostar att få ut det genom kopieringsmaskinen som man har rätt att ta betalt för och när det gäller elektroniska dokument har man inte rätt att ta ut något alls.
  • StevenDiese

    Hur lång tid tog det innan förändringsivern och optimismen du antagligen kände när du började slocknade?

    Och om den inte har slocknat, hur länge har du varit politiker?

  • VillaVillerkulla
    sysop skrev 2019-08-18 23:37:48 följande:

    Tack för ditt svar men inte riktigt.

    Bara för att ta något:

    På vilket sätt är exempelvis legalitetsprincipen och objektivitetsprincipen tolkningsbar? 


    Tyvärr inte tillräckligt insatt i just socialtjänst för att kunna svara på det. En gissning får du: så länge det finns olika människor så finns det tolkningar, även där tycker det inte borde kunna tolkas.
  • sysop
    Pilsner skrev 2019-08-18 23:40:18 följande:
    Du menar alltså att det är ok att ta betalt för arbetstiden för att skapa och skicka filen?

    Kan man betala en sådan pdf anonymt, dvs med kontanter? För annars blir man ju registrerad som köpare av dokument, vilket jag tycker känns tveksamt integritetsmässigt.
    Det är inte ok att ta betalt för arbetstiden etc.

    Detta är exempelvis klargjort i RÅ 1985 2:9 och JO 6032-10

    Begär man att ta del av en handling på plats går det inte heller att ta något betalt för detta, man kan även ha med sig egen utrustning för att göra en egen kopia av handlingen.
  • sysop
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-18 23:45:20 följande:
    Tyvärr inte tillräckligt insatt i just socialtjänst för att kunna svara på det. En gissning får du: så länge det finns olika människor så finns det tolkningar, även där tycker det inte borde kunna tolkas.

    Jag kan ha förståelse för det,

    Nedanstående är från en av våra grundlagar och gäller samtliga i det offentliga Sverige.


    Enkla förklaringar

    Legalitetsprincipen: 
    Allt styrs av lagar och det går inte att hitta på egna regler som inte har stöd i befintlig lag

    Objektivitetsprincipen:
    Allt ska vara sakligt och opartiskt

  • VillaVillerkulla
    Pilsner skrev 2019-08-18 23:40:18 följande:

    Du menar alltså att det är ok att ta betalt för arbetstiden för att skapa och skicka filen?

    Kan man betala en sådan pdf anonymt, dvs med kontanter? För annars blir man ju registrerad som köpare av dokument, vilket jag tycker känns tveksamt integritetsmässigt.


    Det är upp till varje kommun att bestämma. Det du har rätt till är att se handlingarna på plats (även om det tar tid att ta fram dem) utan kostnad. Kopior får man ta avgift för och digitala kopior finns det inte ens krav på att kommunen måste tillhandahålla.
Svar på tråden Jag är politiker