• Sun 18 Aug 2019 22:03
    1135 visningar
    67 svar
    67
    1135

    Jag är politiker

    Jag är en av landets alla kommunpolitiker. Alldeles för ofta, på Internet, i fikarummen, kring matborden och på gatan, sprids en felaktig bild av hur det politiska systemet i landet fungerar. Det här är ett demokratiskt problem.

    Så nu vill jag göra en insats.

    Fråga mig om hur det funkar, så ska jag försöka svara!

  • Svar på tråden Jag är politiker
  • Fri 23 Aug 2019 19:21
    #40
    Bananböjaren skrev 2019-08-23 19:06:54 följande:

    Varför tycker du att du har rätt att reglera och bestämma över andra människors privata och familjära sfär? Får politiker ribba av att utöva makt över andra människor och bestämma sånt som dom inte har nått att göra med?


    Politiker är folkvalda och agerar på mandat av folket.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 23 Aug 2019 20:56
    #41
    KillBill skrev 2019-08-23 19:21:40 följande:
    Politiker är folkvalda och agerar på mandat av folket.
    Så är även herr Trump på andra sidan pölen men det verkar inte hindra en massiv kritik i det fallet
  • Fri 23 Aug 2019 20:58
    #42
    KillBill skrev 2019-08-23 18:46:34 följande:
    Det är informationen om personuppgiftsbehandlingen som ska lämnas ut digitalt. Det står inte att offentliga handlingar ska lämnas digitalt.
    Nu får du förklara på vilket sätt det har med mitt inlägg att göra
  • Fri 23 Aug 2019 21:53
    #43
    sysop skrev 2019-08-23 20:56:41 följande:

    Så är även herr Trump på andra sidan pölen men det verkar inte hindra en massiv kritik i det fallet


    Ja folk har säkert anledning att vara besvikna men Trump är likväl folkvald.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sat 24 Aug 2019 08:07
    #44
    KillBill skrev 2019-08-23 21:53:32 följande:
    Ja folk har säkert anledning att vara besvikna men Trump är likväl folkvald.
    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...
  • Sat 24 Aug 2019 08:21
    #45
    sysop skrev 2019-08-24 08:07:01 följande:

    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...


    Det är nog inte folket som känner din besvikelse. Det är en liten klick som inte begriper eller vill begripa hur det parlamentariska systemet fungerar. Det fanns ett stort stöd i opinionen för en blocköverskridande regering. Och det fick vi.

    De som uttryckt besvikelsen du pratar om är SverigeDemokrater och andra i den bruna falangen och de bland alliansväljare som inte ser SDs främlingsfientlighet som något extremt.
  • Sat 24 Aug 2019 10:48
    #46
    Padirac skrev 2019-08-24 08:21:39 följande:
    Det är nog inte folket som känner din besvikelse. Det är en liten klick som inte begriper eller vill begripa hur det parlamentariska systemet fungerar. Det fanns ett stort stöd i opinionen för en blocköverskridande regering. Och det fick vi.

    De som uttryckt besvikelsen du pratar om är SverigeDemokrater och andra i den bruna falangen och de bland alliansväljare som inte ser SDs främlingsfientlighet som något extremt.

    Precis så är det. I opinionsundersökningarna så är förändringar rätt små jämfört med valet 2018 och så hade det inte sett ut om folket var så missnöjda som sysop får det att låta som..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sat 24 Aug 2019 17:11
    #47
    Padirac skrev 2019-08-24 08:21:39 följande:
    Det är nog inte folket som känner din besvikelse. Det är en liten klick som inte begriper eller vill begripa hur det parlamentariska systemet fungerar. Det fanns ett stort stöd i opinionen för en blocköverskridande regering. Och det fick vi.

    De som uttryckt besvikelsen du pratar om är SverigeDemokrater och andra i den bruna falangen och de bland alliansväljare som inte ser SDs främlingsfientlighet som något extremt.
    Nu drar du lite långt gående slutsatser, för det första det är inte bara Riksdagsval som har förtroendevalda utan den större mängden finns på andra platser vidare har jag inte sagt någonting om huruvida jag är missnöjd eller nöjd etc.

    Det är vidare inte speciellt vetenskapligt att luta sig mot vad som visat sig i någon specifik opinionsundersökning omfattande möjligtvis något tusen tal människor.

    Du är naturligtvis fri att ha din åsikt men skriv den då självständigt och inte som ett svar. 
  • Sat 24 Aug 2019 19:45
    #48
    sysop skrev 2019-08-24 17:11:39 följande:
    Nu drar du lite långt gående slutsatser, för det första det är inte bara Riksdagsval som har förtroendevalda utan den större mängden finns på andra platser vidare har jag inte sagt någonting om huruvida jag är missnöjd eller nöjd etc.

    Det är vidare inte speciellt vetenskapligt att luta sig mot vad som visat sig i någon specifik opinionsundersökning omfattande möjligtvis något tusen tal människor.

    Du är naturligtvis fri att ha din åsikt men skriv den då självständigt och inte som ett svar. 
    Menar du att min slutsats om missnöjesnivån har en sämre evidens än din slutsats om missnöjesnivån?

    För min bedömning finns i alla fall siffror att luta sig mot - vad har du för källa?. 
  • Sat 24 Aug 2019 20:25
    #49
    Padirac skrev 2019-08-24 19:45:05 följande:
    Menar du att min slutsats om missnöjesnivån har en sämre evidens än din slutsats om missnöjesnivån?

    För min bedömning finns i alla fall siffror att luta sig mot - vad har du för källa?. 
    Det är inte meningsfullt att föra detta meningsutbyte vidare, så jag sätter punkt där så får du ha vilken uppfattning du vill då det inte gör mig något :)
Svar på tråden Jag är politiker