• Sun 18 Aug 2019 22:03
    1138 visningar
    67 svar
    67
    1138

    Jag är politiker

    Jag är en av landets alla kommunpolitiker. Alldeles för ofta, på Internet, i fikarummen, kring matborden och på gatan, sprids en felaktig bild av hur det politiska systemet i landet fungerar. Det här är ett demokratiskt problem.

    Så nu vill jag göra en insats.

    Fråga mig om hur det funkar, så ska jag försöka svara!

  • Svar på tråden Jag är politiker
  • Sat 24 Aug 2019 20:36
    #50
    sysop skrev 2019-08-24 20:25:49 följande:
    Det är inte meningsfullt att föra detta meningsutbyte vidare, så jag sätter punkt där så får du ha vilken uppfattning du vill då det inte gör mig något :)
    Det är klart att det inte är meningsfullt om du inte har ngt som helst belägg för din tes.
  • Sat 24 Aug 2019 20:47
    #51
    Padirac skrev 2019-08-24 20:36:40 följande:
    Det är klart att det inte är meningsfullt om du inte har ngt som helst belägg för din tes.
    Visa att du är vuxen nog att du klara av att lägg ner
  • Sat 24 Aug 2019 21:19
    #52
    sysop skrev 2019-08-24 20:47:04 följande:
    Visa att du är vuxen nog att du klara av att lägg ner
    Lägga ned?
    sysop skrev 2019-08-24 08:07:01 följande:
    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...

    Vad har du för belägg för detta påstående om folket inte känner att de fått det de röstat på?

    Vet du inte om att vi har representativ demokrati med val till parlament och att parlamentet gemensamt utser regering mha förhandling och röstning?

    Folket har röstat - parlamentet har utsetts - regering har bildats.

    Det finns de som inte accepterar denna ordning och hur det gått till i detta val - men det är inte folket - det är andra krafter som vill påstå detta. 
  • Sat 24 Aug 2019 23:27
    #53
    Padirac skrev 2019-08-24 21:19:40 följande:
    Lägga ned?
    sysop skrev 2019-08-24 08:07:01 följande:
    Precis så kan det säkert vara och det gäller garanterat även i exempelvis Sverige att folket inte känner att de fått de som de har trott att de har röstat på.

    Det är lite enkelt att lägga hela ansvaret på folket, det är ett delat ansvar där den folkvalde har ett förtroende att leva upp till ...

    Vad har du för belägg för detta påstående om folket inte känner att de fått det de röstat på?

    Vet du inte om att vi har representativ demokrati med val till parlament och att parlamentet gemensamt utser regering mha förhandling och röstning?

    Folket har röstat - parlamentet har utsetts - regering har bildats.

    Det finns de som inte accepterar denna ordning och hur det gått till i detta val - men det är inte folket - det är andra krafter som vill påstå detta. 
    Som jag misstänkte var du inte vuxen nog, mitt liv är viktigare än att föra debatt med dig så du får hitta någon annan för dina syften.
  • Sat 24 Aug 2019 23:47
    #54
    sysop skrev 2019-08-24 23:27:34 följande:

    Som jag misstänkte var du inte vuxen nog, mitt liv är viktigare än att föra debatt med dig så du får hitta någon annan för dina syften.


    Du får väl sluta debattera om du vill, jag säger att du inte har belägg för påståendet om folket.

    Och det har I sig inget med hur vuxen jag är eller inte, det är ett dåligt försök att byta ämne och ett taffligt försök till personligt påhopp.

    Inget belägg för påståendet om folket och påståendet om min ev vuxenhet.
  • Sun 25 Aug 2019 09:47
    #55
    +1

    Hur försvarar ni att ni höjer era egna löner samtidigt som ni drar in pengar till barn och vård?


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Sun 25 Aug 2019 10:00
    #56
    Lilyje skrev 2019-08-25 09:47:37 följande:

    Hur försvarar ni att ni höjer era egna löner samtidigt som ni drar in pengar till barn och vård?


    Vilka politiker drar in pengar till Barn och vård?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bananb­öjaren
    Sun 25 Aug 2019 10:10
    #57
    KillBill skrev 2019-08-23 19:21:40 följande:
    Politiker är folkvalda och agerar på mandat av folket.
    Nope. Partierna är folkvalda medan politikerna sorterar ut sig själva. Mandat av folket har dom inte heller, folket har inte gjort systemet, det har politikerna själva. Vad och vilka områden politikerna ska bestämma över har inte heller folket valt, det har politikerna gjort själva.

    Ifall Sverige inte hade ett demokratiskt system, vem tror du skulle bestämma då? Precis samma människor som sitter där nu, enda vad demokratin kan göra är att begränsa deras makt litegrann så att den inte är absolut.

    Du är otroligt naiv, men det visste jag redan sedan tidigare.
  • Sun 25 Aug 2019 11:07
    #58
    Bananböjaren skrev 2019-08-25 10:10:15 följande:
    Nope. Partierna är folkvalda medan politikerna sorterar ut sig själva. Mandat av folket har dom inte heller, folket har inte gjort systemet, det har politikerna själva. Vad och vilka områden politikerna ska bestämma över har inte heller folket valt, det har politikerna gjort själva.

    Ifall Sverige inte hade ett demokratiskt system, vem tror du skulle bestämma då? Precis samma människor som sitter där nu, enda vad demokratin kan göra är att begränsa deras makt litegrann så att den inte är absolut.

    Du är otroligt naiv, men det visste jag redan sedan tidigare.
    Vi röstar på partier och vilka personer/politiker som företräder partierna framgår av de röstsedlar som vi väljer när vi röstar så visst är våra politiker är folkvalda. 

    Vad menar du med "Ifall Sverige hade ett demokratiskt system"? Sverige är ligger i topp bland alla världens länder när man rankar demokrati.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bananb­öjaren
    Sun 25 Aug 2019 11:31
    #59
    KillBill skrev 2019-08-25 11:07:22 följande:
    Vi röstar på partier och vilka personer/politiker som företräder partierna framgår av de röstsedlar som vi väljer när vi röstar så visst är våra politiker är folkvalda. 

    Vad menar du med "Ifall Sverige hade ett demokratiskt system"? Sverige är ligger i topp bland alla världens länder när man rankar demokrati.
    Försök en gång till. Om du nån gång bemödade dig att läsa igenom inläggen innan du svarade så kanske det inte skulle bli så tokigt.
    Men du kanske också är politiker? Politiker är ju experter på undvika att svara på direkta frågor och vrider dom till att handla om nått helt annat.
  • Sun 25 Aug 2019 11:38
    #60
    Bananböjaren skrev 2019-08-25 11:31:34 följande:
    Försök en gång till. Om du nån gång bemödade dig att läsa igenom inläggen innan du svarade så kanske det inte skulle bli så tokigt.
    Men du kanske också är politiker? Politiker är ju experter på undvika att svara på direkta frågor och vrider dom till att handla om nått helt annat.
    Sorry, missade ordet "inte"  Nej jag är inte politiker. 

    Det är fritt för vem som helst att bilda nya partier eller att ge sig in i politiken, bedriva personvalskampanj o.s.v. Man är lat om man skyller på politikerna. Vi har de politiker vi förtjänar. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bananb­öjaren
    Sun 25 Aug 2019 11:43
    #61
    KillBill skrev 2019-08-25 11:38:28 följande:
    Sorry, missade ordet "inte"  Nej jag är inte politiker. 

    Det är fritt för vem som helst att bilda nya partier eller att ge sig in i politiken, bedriva personvalskampanj o.s.v. Man är lat om man skyller på politikerna. Vi har de politiker vi förtjänar. 
    Vi behöver inga politiker. Inte en käft.
  • Sun 25 Aug 2019 11:58
    #62
    Bananböjaren skrev 2019-08-25 11:43:28 följande:
    Vi behöver inga politiker. Inte en käft.
    Noterar det på en liten lapp.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 25 Aug 2019 20:09
    #63
    KillBill skrev 2019-08-23 18:46:34 följande:

    Det är informationen om personuppgiftsbehandlingen som ska lämnas ut digitalt. Det står inte att offentliga handlingar ska lämnas digitalt.


    Så.
  • Sun 25 Aug 2019 20:13
    #64
    -1
    Bananböjaren skrev 2019-08-23 19:06:54 följande:

    Varför tycker du att du har rätt att reglera och bestämma över andra människors privata och familjära sfär? Får politiker ribba av att utöva makt över andra människor och bestämma sånt som dom inte har nått att göra med?


    Vad politiker har något att göra med beror på vilken ideologi man har. Jag har inte för avsikt att diskutera ideologiska frågor här. Kommunalpolitiker tar förvisso vissa beslut som påverkar folk i vardagen (som vissa taxor i omsorgen och var skolbyggnader ska ligga), men sätter inga lagar.
  • Sun 25 Aug 2019 20:20
    #65
    Lilyje skrev 2019-08-25 09:47:37 följande:

    Hur försvarar ni att ni höjer era egna löner samtidigt som ni drar in pengar till barn och vård?


    Ytterst få kommunpolitiker har några arvoden att tala om överhuvudtaget. Högsta kommunalråd och kommunalråd i opposition brukar kunna ha en del (deras månadsarvoden baserar sig på ett visst antal procent av en riksdagsmannalön), men de flesta kommunpolitiker får bara ersättning för förlorad arbetsinkomst, samt för möten, inklusive inläsning. Dessa arvoden brukar ligga någonstans mellan 500 och 1000kr/möte, beroende på vilken kommun det är. Det vanligaste är att man i en nämnd har ungefär ett möte i månaden.

    Kommunpolitiker bestämmer inte över sjukvården. Det gör regionpolitikerna. De har likartade arvoden som kommunpolitikerna.
  • Bananb­öjaren
    Tue 27 Aug 2019 17:23
    #66
    VillaVillerkulla skrev 2019-08-25 20:13:13 följande:
    Vad politiker har något att göra med beror på vilken ideologi man har. Jag har inte för avsikt att diskutera ideologiska frågor här. Kommunalpolitiker tar förvisso vissa beslut som påverkar folk i vardagen (som vissa taxor i omsorgen och var skolbyggnader ska ligga), men sätter inga lagar.
    Alla politiker har samma ideologi, maximera sin egenmakt och kontroll över andra. Dom kan ha olika metoder som dom går efter för att nå slutmålet men ideologin är den samma. Vidrig och korrupt.
    Aldrig har jag träffat en enda politiker som sagt sig arbeta för att minska sin egen makt och låta människor bestämma själva. I alla fall inte efter att de blivit invalda.
  • Wed 28 Aug 2019 17:09
    #67
    Bananböjaren skrev 2019-08-27 17:23:56 följande:

    Alla politiker har samma ideologi, maximera sin egenmakt och kontroll över andra. Dom kan ha olika metoder som dom går efter för att nå slutmålet men ideologin är den samma. Vidrig och korrupt.

    Aldrig har jag träffat en enda politiker som sagt sig arbeta för att minska sin egen makt och låta människor bestämma själva. I alla fall inte efter att de blivit invalda.


    Nej, vi har inte samma politiska ideologi.

    Makt i egenskap av förtroendevald eller folkvald är inte detsamma som korruption. Det är faktiskt inte ens i närheten. Sverige är ett av världens minst korrupta länder.

    Det finns mycket man kan kritisera i dagens politiska system, men det är inte enkelt att hitta på bra och fungerande alternativ.
Svar på tråden Jag är politiker