• Anonym­sju
    Mon 19 Aug 2019 12:50
    3280 visningar
    70 svar
    70
    3280

    Stressigt att lämna på förskolan..

    Hej, skulle vilja höra av er som har erfarenhet att jobba skift och lämna barn på förskolan.

    Jag börjar kl. 13. två dagar i veckan. Förskolan vill att jag lämnar tidigast 12.30.

    Först var det prat om att jag skulle lämna innan deras lunch så att han inte kommer mitt i sovstunden, men nu ska jag hinna få i honom lunch, han ska sova efter hemma, och sedan lämna, sen ska jag hinna komma i tid till arbetet. Jag tycker det låter så stressigt, då han rätt ofta inte vill sova även fast han behöver, och han rött ofta inte äter även fast han är hungrig. Det kan ta lång tid för att få honom att sova och äta, men han behöver verkligen båda delarna för att orka och vara på bra humör.

    Någon som varit/Är i samma sits som kan lugna mig?

  • Svar på tråden Stressigt att lämna på förskolan..
  • Mon 19 Aug 2019 13:09
    #1

    Låter som höga krav. Det är bedrövligt att förskolan skall bestämma så mycket.  FÅR du inte lämna innan lunch? Vad är det för förskola. Är det barnen som är till för dom, eller är det dom som är till för barnen (och föräldrarna).

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 13:14
    #2
    Anna60 skrev 2019-08-19 13:09:58 följande:

    Låter som höga krav. Det är bedrövligt att förskolan skall bestämma så mycket.  FÅR du inte lämna innan lunch? Vad är det för förskola. Är det barnen som är till för dom, eller är det dom som är till för barnen (och föräldrarna).


    Nej, när jag hälsade på innan semestern sa dom att jag till en början ska lämna innan lunch, men nu hade dom pratat om det och sagt att man inte får lämna så långt innan man börjar sitt arbete.
  • Mon 19 Aug 2019 13:14
    #3

    Det låter inte optimalt. Hur ska han hinna sova innan den tiden? Nej såklart du ska lämna innan lunch. Det gjorde vi och så gör vi där jag arbetar. Är förskollärare. Kontakta rektorn ifall personalen inte förstår.

  • Mon 19 Aug 2019 13:18
    #4
    Anonymsju skrev 2019-08-19 13:14:07 följande:
    Nej, när jag hälsade på innan semestern sa dom att jag till en början ska lämna innan lunch, men nu hade dom pratat om det och sagt att man inte får lämna så långt innan man börjar sitt arbete.
    Se till att gå över huvudet på dom. Om du pratat med föreståndaren för dagiset och det inte funkar, så får du kontakta dennas chef på kommunen. Så där kan du ju inte ha det. Rena rama maktmissbruket.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 13:23
    #5
    AnkiC skrev 2019-08-19 13:14:28 följande:

    Det låter inte optimalt. Hur ska han hinna sova innan den tiden? Nej såklart du ska lämna innan lunch. Det gjorde vi och så gör vi där jag arbetar. Är förskollärare. Kontakta rektorn ifall personalen inte förstår.


    Han kommer ju inte hinna det, jag kommer behöva väcka honom efter en halvtimme, och det är inte tillräckligt med sömn och då kommer han va trött och på dåligt humör resten utav dagen.

    Jag kan inte heller väcka honom, och lämna honom på förskolan alldelsen nyvaken. Jag vet med erfarenhet att han behöver få vara vaken ett tag innan för att kunna "hänga med" på vad som händer.
  • Mon 19 Aug 2019 13:27
    #6

    Jag är inte övertygad om att fsk får lov diktera så strikta tider. Hur lång tid tar det mellan fsk och jobb?
    Du ska kunna lämna barnet under arbetstid+restid och 30 min tycker jag låter alldeles för kort tid, du ska lämna (ni ska in, klä av ytterkläder, säga hej då, kanske prata med pedagogerna ett par ögonblick om mat och sov-situationen) och sedan hinna till jobb och vara redo att påbörja ditt arbete till kl 13:00

  • Mon 19 Aug 2019 13:27
    #7

    Det låter galet! Hos oss vill de helst inte att man lämnar efter kl 09, eftersom det stör verksamheten.

    Det är ju inte heller alltid som barn somnar på angiven minut. Nån dag tar det ännu längre tid, ska han inte få sova alls då? Nej, det låter tokigt tycker jag.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 13:29
    #8
    Anna60 skrev 2019-08-19 13:18:09 följande:

    Se till att gå över huvudet på dom. Om du pratat med föreståndaren för dagiset och det inte funkar, så får du kontakta dennas chef på kommunen. Så där kan du ju inte ha det. Rena rama maktmissbruket.


    Vill verkligen inte bli osams eller ställa till med problem så att man får en dålig start. Jag vill ju ha en bra relation med dom som ska ta hand om mitt barn..
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 13:30
    #9
    BurningDiamond skrev 2019-08-19 13:27:23 följande:

    Jag är inte övertygad om att fsk får lov diktera så strikta tider. Hur lång tid tar det mellan fsk och jobb?

    Du ska kunna lämna barnet under arbetstid+restid och 30 min tycker jag låter alldeles för kort tid, du ska lämna (ni ska in, klä av ytterkläder, säga hej då, kanske prata med pedagogerna ett par ögonblick om mat och sov-situationen) och sedan hinna till jobb och vara redo att påbörja ditt arbete till kl 13:00


    Det tar 3-5 min med cykel från förskolan till mitt jobb, så det är nära.
  • Mon 19 Aug 2019 13:30
    #10

    Det där låter konstigt... Vi lämnade innan lunch och vila, just för att det var helt kört att hinna både äta och sova innan 12:45 när jag annars hade behövt lämna. Det där bör du ta vidare!

Svar på tråden Stressigt att lämna på förskolan..