• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Andreaaaa
    Stenbocken93 skrev 2019-10-17 18:38:58 följande:
    Skönt att det börjar bli bättre för dig!

    I v11 nu och det går framåt. Har börjat lära mig att leva med illamåendet. Ibland har jag inte mer än 1 minuts förvarning tills jag spyr men ofta kan jag återgå till att äta min mat direkt efter. Man får kämpa på och så länge man tycker själva maten i sig inte gör en illamående så är det bara att äta. Har en standardsoppa jag tar med till jobbet varje dag med torsk, potatisbitar och grönsaker. Den smakar bara lätt av grönsaksbuljong så den känner jag mig trygg med att äta. Kött är omöjligt att få i sig...urk!

    Har ni några maträtter ni absolut inte klarar av samt några som ni vågar äta med hänsyn till illamående?
    Samma här, alltså jag kan äta fisk och kycklingfilé men absolut inget mustigt och starkt luktande kött. Tanken på revbensspjäll får det att vända sig i magen på mig... Tyvärr är jag rätt osugen på mycket grönsaker också, helst vill jag bara äta vitt mjöl och socker typ :-S
  • Andreaaaa
    Lillfina skrev 2019-10-18 12:44:37 följande:

    Hej var på inskrivning och provtagning idag. V 11 +3 och kub är nästa fredag på min födelsedag (snacka om bästa presenten någonsin om allt ser bra ut). Längtar för mkt som alla andra här. Dagarna är långa.

    Min undran är hur tänker ni kring berätta för chef och kollegor innan kub? Saken är den att jag jobbar 2 jobbhelger på raken nu och pmöte 2 dagar innan kub. Jag vet inte hur min kropp ska orka de då jag e ohälsosamt trött och jag vill bara säga de så det vet varför. Orkar inte med bortförklaringar eller ljuga. Eller ska man bara bita ihop efter kub :(


    Jag har berättat för min chef och närmsta kollegor trots att jag bara är i v9, men det skulle ju också kännas helt OK att berätta det för dem om det inte gick vägen. Jag är enormt trött på eftermiddagen och nu kan jag smita iväg och powernappa om jag behöver När jag var gravid med min son väntade jag lite längre men det var mest för att jag var iväg på semester i 5 v i början. 
  • Saga92
    Daphodil skrev 2019-10-18 08:59:33 följande:

    Stort grattis! Vilken vecka är du i?


    Jag är i v 11+5. Går alltså in i v 13 på måndag. Vilken vecka är du i? Ska du göra KUB-test eller liknande?
  • Daphodil
    Saga92 skrev 2019-10-19 08:05:54 följande:

    Jag är i v 11+5. Går alltså in i v 13 på måndag. Vilken vecka är du i? Ska du göra KUB-test eller liknande?


    Jag gick just in i vecka 14. Gjorde kub i tisdags
  • Fladdriga svansen
    Lillfina skrev 2019-10-18 12:44:37 följande:

    Hej var på inskrivning och provtagning idag. V 11 +3 och kub är nästa fredag på min födelsedag (snacka om bästa presenten någonsin om allt ser bra ut). Längtar för mkt som alla andra här. Dagarna är långa.

    Min undran är hur tänker ni kring berätta för chef och kollegor innan kub? Saken är den att jag jobbar 2 jobbhelger på raken nu och pmöte 2 dagar innan kub. Jag vet inte hur min kropp ska orka de då jag e ohälsosamt trött och jag vill bara säga de så det vet varför. Orkar inte med bortförklaringar eller ljuga. Eller ska man bara bita ihop efter kub :(


    Nu är jag föräldraledig så kollegor säger jag inget till. Och chefen säger jag bara att jag ska förlänga pga ny lagomt innan.

    Men med första berättade jag i v18. Mest för en kollega misstänkte nåt. Jobbar ständig natt så möten och de påverkades inte så. Men visst var man trött men inget nån direkt såg då jag jobbar ensam.

    Har du kollat ditt järnvärde?. Är de lågt så kan man bli ruskigt trött.
  • kristina27

    Har under senaste dygnet fått lite ljusbruna flytningar.. borde man oroa sig? Är i 7+6 idag. Är det någon annan som fått det som fått se bebisen att allt är okej?

    Har inte ont utan känner samma som innan dessa flytningar kom.

  • BubblanBm

    Hej! Jag är en barnmorska med en idé och "lägger mig nu i" eran tråd med en fråga. Hoppas det är ok. Jag har, i mina år som barnmorska på mödravård, BB o förlossning, upplevt att alla är ganska ensam i sina upplevelser och tankar. Önskar ändra på de. Dessa forum är ju strålande. Min tanke är att kunna hjälpa till med stöd, råd och kunna ev erbjuda profylax och amnings rådgivning i framtiden om behov finns. Går in dagligen i en sluten grupp på Facebook och läser vad dom sagt. Undrar nu om någon av er är intresserad av att vara med i en pilot studie. Kostar inget. Vill mest se om behovet finns. Vad tror ni? Tack för er tid.

  • ankan6
    BubblanBm skrev 2019-10-20 00:05:46 följande:

    Hej! Jag är en barnmorska med en idé och "lägger mig nu i" eran tråd med en fråga. Hoppas det är ok. Jag har, i mina år som barnmorska på mödravård, BB o förlossning, upplevt att alla är ganska ensam i sina upplevelser och tankar. Önskar ändra på de. Dessa forum är ju strålande. Min tanke är att kunna hjälpa till med stöd, råd och kunna ev erbjuda profylax och amnings rådgivning i framtiden om behov finns. Går in dagligen i en sluten grupp på Facebook och läser vad dom sagt. Undrar nu om någon av er är intresserad av att vara med i en pilot studie. Kostar inget. Vill mest se om behovet finns. Vad tror ni? Tack för er tid.


    Vad exakt går studien ut på?
  • Stenbocken93
    Andreaaaa skrev 2019-10-18 14:02:18 följande:
    Samma här, alltså jag kan äta fisk och kycklingfilé men absolut inget mustigt och starkt luktande kött. Tanken på revbensspjäll får det att vända sig i magen på mig... Tyvärr är jag rätt osugen på mycket grönsaker också, helst vill jag bara äta vitt mjöl och socker typ :-S
    Imorgon blir det 3:e veckan på jobbet med torsksoppan, hihi. Jag saknar också att vilja äta grönsaker, en morot då och då på sin höjd. Kyckling har börjat bli svårt också, suck!

    Har du provat att göra en frukt/bär smoothie? Gjorde min första idag med lite mild yoghurt, vatten och faktiskt 1/2 msk kokosolja för fettets skull. Banan, blåbär och lite annat. Det blev 7,5 dl som jag varsamt drack upp under en timmes tid. Tror magen tyckte det var OK, framförallt konsistensen.