• Anonym (Kaffedraken)

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Anonym (Kaffedraken)
    Nextchapter skrev 2019-11-29 08:42:09 följande:
    Okej, jaha, ja F-delen vill jag också ha så bebisen kan ligga ner helt.! Jag trodde 60 va mkt mindre i både liggdel, sittdelen o hjulen, men det är bara hjulen och vilken då? Vi bor ute på landet, så är lite halvt tveksam till den 60 om hjulen är mindre.. Hmms, svårt det där.

    Visste faktiskt inte att man kunde ha 90 som en syskon-vagn. Har bara läst om den som en mer rejälare vagn är 60 som kallas city vagn. Säkert för den lite nättare storleken då.

    Dock har jag lite problem med ryggen och är kort, så vikten är också viktig. Jag har även kollar på upababys sortiment, speciellt Vista, men tror inte man kan kolla på den i nån butik i närheten som jag bor tyvärr. :/

    Det med mjuklift, använder man den i liggdelen då? Är det något som Emmaljunga också har? Eller får man köpa en annan o lägga i?

    Inte lätt detta med vagn, o babyskydd mm, vill gärna kunna haka på babyskyddet på vagnen med helst.
    Om du kör på mjuklift så köper du inte en liggdel utan fäster den direkt i den nerfällda liggdelen - eller så är det iaf på Britax vagnar, jag har inte stenkoll på Emmaljunga. 

    Vi köpte också en vagn med tillhörande babyskydd som kunde fästas på vagnen, men den funktionen använde vi aldrig. Det var alltid lättare att bara ta babyskyddet på armen om man skulle bära en kortare väg, eller ställa det direkt i kundvagnen om man skulle handla. Men det är säkert olika Fördelen med att köpa ett babyskydd som inte nödvändigtvis går att sätta på vagnen är att det går att komma ner lite i pris och att man kan välja ett skydd efter lättaste vikt och inte kompatibilitet, så vikten kommer nog att få styra vårt val den här gången, och så vill vi ha ett skydd som går att fästa med isofix i vår bil men med bälte om vi skulle åka med någon annan (fast det tror jag går med de flesta isofix-skydd...) 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Nextchapter skrev 2019-11-29 08:42:09 följande:
    Okej, jaha, ja F-delen vill jag också ha så bebisen kan ligga ner helt.! Jag trodde 60 va mkt mindre i både liggdel, sittdelen o hjulen, men det är bara hjulen och vilken då? Vi bor ute på landet, så är lite halvt tveksam till den 60 om hjulen är mindre.. Hmms, svårt det där.

    Visste faktiskt inte att man kunde ha 90 som en syskon-vagn. Har bara läst om den som en mer rejälare vagn är 60 som kallas city vagn. Säkert för den lite nättare storleken då.

    Dock har jag lite problem med ryggen och är kort, så vikten är också viktig. Jag har även kollar på upababys sortiment, speciellt Vista, men tror inte man kan kolla på den i nån butik i närheten som jag bor tyvärr. :/

    Det med mjuklift, använder man den i liggdelen då? Är det något som Emmaljunga också har? Eller får man köpa en annan o lägga i?

    Inte lätt detta med vagn, o babyskydd mm, vill gärna kunna haka på babyskyddet på vagnen med helst.
    60 är mindre och det syns på hjulen och chassit samt att man inte kan ha två delar samtidigt (2 barn). Alla ligg/sittdelar är identiska med 60, 90 och Twin.Med tanke på att du bor på landet kanske 90 chassit lämpar sig bättre men det som butiksbiträdet poängterade är att 90-hjulen har lättare att ta sig över rötter och stenar medan med 60-hjulen så tar det stopp oftare och man får lyfta på framhjulen för att ta sig vidare. Är man då ute på ojämn terräng dagligen är det nog värt med 90-chassit.

    Det finns en bra jämförelse NXT60 vs NXT90 på Youtube, Emmaljungas egen kanal.

    Precis, barnvagnsdjungeln är snårig och svårorienterad Flört
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är i vecka 17 nu och spyr fortfarande nästan en gång om dagen (lär göra det ända till maj känner jag) MEN nu till min fråga.. jag går fortfarande ner i vikt men magen växer på som den ska. Är detta vanligt? Att man kan gå ner i början sa min bm tidigt men nu är jag snart halvvägs.. armar och ansikte försvinner sakta men säkert på mig.. börjar bli lite orolig :/

  • Anonym (Kaffedraken)
    flickan89 skrev 2019-12-01 20:02:21 följande:

    Jag är i vecka 17 nu och spyr fortfarande nästan en gång om dagen (lär göra det ända till maj känner jag) MEN nu till min fråga.. jag går fortfarande ner i vikt men magen växer på som den ska. Är detta vanligt? Att man kan gå ner i början sa min bm tidigt men nu är jag snart halvvägs.. armar och ansikte försvinner sakta men säkert på mig.. börjar bli lite orolig :/


    Kräks du och mår illa (och då antagligen äter mindre) så är det inte alls konstigt att du går ner i vikt! Ta kontakt med BM och säg att du är bekymrad så får du säkert bra stöd och hjälp :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    flickan89 skrev 2019-12-01 20:02:21 följande:

    Jag är i vecka 17 nu och spyr fortfarande nästan en gång om dagen (lär göra det ända till maj känner jag) MEN nu till min fråga.. jag går fortfarande ner i vikt men magen växer på som den ska. Är detta vanligt? Att man kan gå ner i början sa min bm tidigt men nu är jag snart halvvägs.. armar och ansikte försvinner sakta men säkert på mig.. börjar bli lite orolig :/


    Jobbigt för dig att det inte vill ge med sig. Enligt 1177 kan det ta längre tid innan man ser att vikten ökar igen. Vissa går inte upp förrän efter v 20. Om du har koll på vad du vägde innan graviditeten och kan väga dig nu så kan du räkna ut ditt vikttapp procentuellt. Det är en siffra du kan ta upp med BM på telefon så får de ge dig råd. Reflektera även över om du kan behålla vätska eller om det är ett problem också. Om du mår dåligt tycker jag ett samtal till BM är på sin plats. De vet bäst!

    Denna veckan är jag också i v17 och nu för första gåmgen ökar jag i vikt. Så det tar tid för vissa. Hoppas du mår bättre snart!
  • Anonym (Kaffedraken)
    flickan89 skrev 2019-12-01 20:02:21 följande:

    Jag är i vecka 17 nu och spyr fortfarande nästan en gång om dagen (lär göra det ända till maj känner jag) MEN nu till min fråga.. jag går fortfarande ner i vikt men magen växer på som den ska. Är detta vanligt? Att man kan gå ner i början sa min bm tidigt men nu är jag snart halvvägs.. armar och ansikte försvinner sakta men säkert på mig.. börjar bli lite orolig :/


    Jag har också haft lite ?problem? med att gå upp i vikt. Jag tappade vikt fram till v 16-17 ungefär och sen dess har jag faktiskt inte vägt mig, är i v19 idag. Skulle tro att jag är nånstans runt min startvikt nu, kanske 0,5-1 kg mer. Jag tänker att så länge jag mår bra och mina värden är bra så mår bebisen säkert också fint. Ta upp det med barnmorskan men försök att inte oroa dig! <3
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej allihopa! Hoppar in i den här tråden istället då vi blev flyttade från 28 april till 4 maj. Jag är 23 år gammal och väntar vårt första barn, är i v.19 och fick veta idag att vi väntar en liten pojke <3

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mischa123 skrev 2019-12-02 14:38:04 följande:

    Hej allihopa! Hoppar in i den här tråden istället då vi blev flyttade från 28 april till 4 maj. Jag är 23 år gammal och väntar vårt första barn, är i v.19 och fick veta idag att vi väntar en liten pojke <3


    Välkommen! :D Åh, mysigt med en liten pojke! Jag längtar så till 12 december då vi förhoppningsvis också får veta på RUL!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade vårt rul idag <3 En fin välskapt frisk liten pojke ligger och gosar i magen!! Sååååå underbart <3

  • Anonym (Kaffedraken)
    Heilena skrev 2019-12-02 15:20:57 följande:

    Välkommen! :D Åh, mysigt med en liten pojke! Jag längtar så till 12 december då vi förhoppningsvis också får veta på RUL!


    Tack! Jaa jag är så glad, det blev liksom en riktig person helt plötsligt, såå otroligt häftigt :D Åh men det går fort! Vad gissar du att det är? Jag var helt tvärsäker på att våran var en pojke och så var det ju :)