• Mon 19 Aug 2019 21:00
    56741 visningar
    3640 svar
    3640
    56741

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Sun 23 Aug 2020 21:49
    Millemupp skrev 2020-08-23 14:14:16 följande:

    Har inte skrivit mycket i den här tråden eftersom allt blev så kaosartat.. men vill nu skriva av mig lite och sammanfatta vår resa.

    Graviditeten har kantats av olika bekymmer. Först misstänkt myom vid placentan. När den försvann upptäcktes en minskad tillväxt. När tillväxten var normal upptäcktes vätska i buken. Skickades till sjukhus direkt. Vid nytt UL samma dag sågs förstorad njure. Akut kejsarsnitt samma kväll. Pojken föddes i v 36.

    Visade sig vara proppar som stoppat upp flödet som lett till skada i njurar. Första levnadsveckan verkade allt osäkert, t o m dialys diskuterades bland läkarna. Det händer uppenbarligen nästan aldrig att ett barn får proppar så tidigt.

    Från början medicinering och olika prover och undersökningar dagligen. Fick även behandla mot gulsot som inte gav med sig så lätt. Ett tag var han uppkopplad mot flera olika slangar så man knappt vågade röra honom (sockerlösning, sond, elektroder, pulsmätare..) Förflyttades efter en vecka, och då kunde man glesa ut en del kontroller och låta oss åka hem på nattpermis. Andra kontroller gjordes också. Hjärt-UL visade på nån typ av öppning (öppen ductus och nånting till jag glömt benämning på). Detta visade sig senare inte vara någon fara. Hjärn-UL visade likadant på nån typ av avvikelse som senare rättade till sig. Avvikelse på hörsel som också rättade till sig. Vi har alltså haft hjärtat i halsgropen en hel del.

    Prover m m har visat sig vara bra hittills, så om vi har riktig tur läker skadan i njurarna ut.

    Har sedan tidigare ett barn med cp-skada och ett annat barn som hade en plexusskada samt torticollis i början. Det var väl inte så att jag trodde allt skulle gå smidigt till men hade aldrig kunnat ana att det skulle bli så här...


    Vilken oerhört omtumlande och jobbig tid det måste ha varit. Skönt att det verkar gå bättre och hoppas att ni kan få njuta av bäbistiden härifrån.
  • Mon 24 Aug 2020 06:12
    Millemupp skrev 2020-08-23 14:14:16 följande:

    Har inte skrivit mycket i den här tråden eftersom allt blev så kaosartat.. men vill nu skriva av mig lite och sammanfatta vår resa.

    Graviditeten har kantats av olika bekymmer. Först misstänkt myom vid placentan. När den försvann upptäcktes en minskad tillväxt. När tillväxten var normal upptäcktes vätska i buken. Skickades till sjukhus direkt. Vid nytt UL samma dag sågs förstorad njure. Akut kejsarsnitt samma kväll. Pojken föddes i v 36.

    Visade sig vara proppar som stoppat upp flödet som lett till skada i njurar. Första levnadsveckan verkade allt osäkert, t o m dialys diskuterades bland läkarna. Det händer uppenbarligen nästan aldrig att ett barn får proppar så tidigt.

    Från början medicinering och olika prover och undersökningar dagligen. Fick även behandla mot gulsot som inte gav med sig så lätt. Ett tag var han uppkopplad mot flera olika slangar så man knappt vågade röra honom (sockerlösning, sond, elektroder, pulsmätare..) Förflyttades efter en vecka, och då kunde man glesa ut en del kontroller och låta oss åka hem på nattpermis. Andra kontroller gjordes också. Hjärt-UL visade på nån typ av öppning (öppen ductus och nånting till jag glömt benämning på). Detta visade sig senare inte vara någon fara. Hjärn-UL visade likadant på nån typ av avvikelse som senare rättade till sig. Avvikelse på hörsel som också rättade till sig. Vi har alltså haft hjärtat i halsgropen en hel del.

    Prover m m har visat sig vara bra hittills, så om vi har riktig tur läker skadan i njurarna ut.

    Har sedan tidigare ett barn med cp-skada och ett annat barn som hade en plexusskada samt torticollis i början. Det var väl inte så att jag trodde allt skulle gå smidigt till men hade aldrig kunnat ana att det skulle bli så här...


    <3 vad kämpigt, skönt att det känns som det börjar vända. Hoppas att allt går bra!
  • Mon 24 Aug 2020 06:20
    Daphodil skrev 2020-08-22 09:41:38 följande:

    Lille pojk blir 4 mån imorrn. Jag kommer helamma 6 mån men har börjat fundera på matintrot därefter. Är väldigt taggad på BLW! Med dottern var jag för stressad att få igång maten eftersom jag skulle börja jobba när hon var 7,5 mån, så jag gjorde pureer (som hon hatade). Denna gång är jag hemma längre och har god tid för honom att upptäcka maten i sin takt.

    Nån som provat? Och hur gör ni med mat med detta barn?


    16 veckor i morgon men vi har redan börjat. Han är så intresserad att jag tyckt att det varit jobbigt att äta framför honom ett tag, men han har mest fått suga på lite olika saker.

    Gurka (utan frönr) är en favorit, melon och päron med. Han slickar, suger mest och undersöker med tungan. Har även en food feeder. Han har prövat småsmå mängder med lite yoghurt, glass, kokosfett mm

    Lite av det jag äter helt enkelt och har tagit det lungt och haft koll på magen. Han är väldigt regelbunden och har inte haft några problem. Tänkte börja göra pureer nu när han blir 16 v och får testa lite mer, får se hur det gillas hehe

    Men glädjen och intresset är så himla kul.
  • Mon 24 Aug 2020 08:51
    Millemupp skrev 2020-08-23 14:14:16 följande:

    Har inte skrivit mycket i den här tråden eftersom allt blev så kaosartat.. men vill nu skriva av mig lite och sammanfatta vår resa.

    Graviditeten har kantats av olika bekymmer. Först misstänkt myom vid placentan. När den försvann upptäcktes en minskad tillväxt. När tillväxten var normal upptäcktes vätska i buken. Skickades till sjukhus direkt. Vid nytt UL samma dag sågs förstorad njure. Akut kejsarsnitt samma kväll. Pojken föddes i v 36.

    Visade sig vara proppar som stoppat upp flödet som lett till skada i njurar. Första levnadsveckan verkade allt osäkert, t o m dialys diskuterades bland läkarna. Det händer uppenbarligen nästan aldrig att ett barn får proppar så tidigt.

    Från början medicinering och olika prover och undersökningar dagligen. Fick även behandla mot gulsot som inte gav med sig så lätt. Ett tag var han uppkopplad mot flera olika slangar så man knappt vågade röra honom (sockerlösning, sond, elektroder, pulsmätare..) Förflyttades efter en vecka, och då kunde man glesa ut en del kontroller och låta oss åka hem på nattpermis. Andra kontroller gjordes också. Hjärt-UL visade på nån typ av öppning (öppen ductus och nånting till jag glömt benämning på). Detta visade sig senare inte vara någon fara. Hjärn-UL visade likadant på nån typ av avvikelse som senare rättade till sig. Avvikelse på hörsel som också rättade till sig. Vi har alltså haft hjärtat i halsgropen en hel del.

    Prover m m har visat sig vara bra hittills, så om vi har riktig tur läker skadan i njurarna ut.

    Har sedan tidigare ett barn med cp-skada och ett annat barn som hade en plexusskada samt torticollis i början. Det var väl inte så att jag trodde allt skulle gå smidigt till men hade aldrig kunnat ana att det skulle bli så här...


    Vad tufft för er. Hoppas det bara blir bättre och bättre från och med nu <3
  • Tue 25 Aug 2020 11:14
    Daphodil skrev 2020-08-23 21:49:48 följande:

    Vilken oerhört omtumlande och jobbig tid det måste ha varit. Skönt att det verkar gå bättre och hoppas att ni kan få njuta av bäbistiden härifrån.


    SweetCA skrev 2020-08-24 06:12:34 följande:

    <3 vad kämpigt, skönt att det känns som det börjar vända. Hoppas att allt går bra!


    Stenbocken93 skrev 2020-08-24 08:51:30 följande:

    Vad tufft för er. Hoppas det bara blir bättre och bättre från och med nu <3


    Tack för era fina ord! Allt verkar som sagt se bra ut så just nu njuter vi av tiden precis som om allt är som vanligt - bortsett från lite sjukhusbesök då och då.

    Har sån tur att denna bebis visat sig vara lätt att ha att göra med, nöjd den mesta av tiden.

    Det enda jag tyvärr inte lyckats med är att vänja av honom från amningsnappen. Ett mindre bekymmer mitt i allt det andra, men ändå.

    Hur mycket sover era bebisar? Min sov 23/h om dygnet första tiden (fanns ju anledningar till detta), nu har han mer vakenperioder men sover fortsatt mycket. Sover flera långa pass per dag, ca 2 h åt gången och är vaken ca 1 timma emellan. Är inte riktigt van vid så mkt sömn..
  • Tue 25 Aug 2020 19:56
    Millemupp skrev 2020-08-25 11:14:24 följande:

    Tack för era fina ord! Allt verkar som sagt se bra ut så just nu njuter vi av tiden precis som om allt är som vanligt - bortsett från lite sjukhusbesök då och då.

    Har sån tur att denna bebis visat sig vara lätt att ha att göra med, nöjd den mesta av tiden.

    Det enda jag tyvärr inte lyckats med är att vänja av honom från amningsnappen. Ett mindre bekymmer mitt i allt det andra, men ändå.

    Hur mycket sover era bebisar? Min sov 23/h om dygnet första tiden (fanns ju anledningar till detta), nu har han mer vakenperioder men sover fortsatt mycket. Sover flera långa pass per dag, ca 2 h åt gången och är vaken ca 1 timma emellan. Är inte riktigt van vid så mkt sömn..


    :( det måste varit väldigt jobbigt för er . Tack för att du tog dig tid och uppdatera oss här på forumet . Det känns som att vi är som en liten familj :). Så glad att det börjar vända för er . Det kan bara bli bättre . Blicka framåt bara !

    Angående sovtiden det varierar . Han sover Max 1 - 1/5 timma åt gången. Han är vaken 1 till 2 timmar men senaste tiden har han gnällt och gråtit varenda gång han ska sova på dagen . Det känns hela tiden som att man tajmar fel :(. Han gallskriker verkligen .

    Jag gissar på att din bebis är bara lugn och vill sova längre stunder. Inget konstigt med det . Njut så länge det varar. Om hans nattsömn inte störs av att han sover längre även på dagarna så har du inget att oroa dig för .
  • Wed 26 Aug 2020 14:08

    Min pojke blir 3 månader imorgon. För några dagar sen så började han kämpa med att somna på dagen.

    Vad kan bero det på ? Man läser om tre månaders utvecklingsfasen men jag vet inte om det är just det .

    Han vägrar somna och gråter ihjäl sig .

    Jag har testat lite med hans vaken tid , då det kändes som att jag tvingade honom att somna efter varje timme men det blev värre om han var vaken mer är 1 timma .

    Hur gör ni ? Gråter era innan de somnar på dagen ? Kanske låter konstigt , bebisar gråter såklart men just innan han ska somna och det har aldrig varit ett problem tidigare ... :(

  • Wed 26 Aug 2020 15:17
    Bettan84 skrev 2020-08-26 14:08:39 följande:

    Min pojke blir 3 månader imorgon. För några dagar sen så började han kämpa med att somna på dagen.

    Vad kan bero det på ? Man läser om tre månaders utvecklingsfasen men jag vet inte om det är just det .

    Han vägrar somna och gråter ihjäl sig .

    Jag har testat lite med hans vaken tid , då det kändes som att jag tvingade honom att somna efter varje timme men det blev värre om han var vaken mer är 1 timma .

    Hur gör ni ? Gråter era innan de somnar på dagen ? Kanske låter konstigt , bebisar gråter såklart men just innan han ska somna och det har aldrig varit ett problem tidigare ... :(


    Min tjej gråter innan hon somnar om hon inte somnar vid bröstet eftersom jag söver henne när hon är trött =lättkränkt Men hon har alltid gjort det. Däremot är hon extra kinkig och upprörd under alla utvecklingsfaser så det låter ju mkt rimligt!
  • Wed 26 Aug 2020 20:39

    Min 3,5 månaders kille krånglar alltid vid sövning. Dagtid går det hyffsat, 10-30 min med gnäll och missnöje och ibland gråt. Kvällstid 2-3 timmar gnäll och gråt och kämpar emot innan han kommer till ro.

  • Wed 26 Aug 2020 22:15

    Hur söver ni på dagtid? Vi kämpar fortfarande på med sjalen så jag skulle behöva lite alternativ...