• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55941 visningar
    3640 svar
    3640
    55941

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Thu 27 Aug 2020 20:11

    Vad gäller sovmönster så har vi börjat få en rutin att sonen behöver sova ca 3h på eftermidagen (13-16 typ). Fast idag blev det lite konstigt för han fick flaskan vid 07, åkte till stan på ett möte i bärsele, kom hem vid 11 och då sov han sina 3h utan att vilja ha mat först...och han var inte särskilt sugen vid 14-tiden då han vaknat upp. Han borde vara i språng nr 4, han är mindre nöjd nu än förra veckan och det påverkar mitt humör såklart.

    Han har alltså en rejäl sovstund på em och ev en mycket kort 20-30 min kl 10 på förmiddagen under vagnpromenaden. 

    Är glad att han vill sova en rejäl stund på eftemiddagen för så var det inte den första månaden av hans liv. Hade flera bekanta som sa att "de sover så mycket i början" men jag kunde räkna till totalt 4 av 30 dagar första månaden då han sov för egen maskin dagtid. Det tyckte jag kändes onormalt men säkert är det inte så alls. 

    I ungefär en månads tid har han somnat vid 22 och vaknat 05. Nu somnar han ca 20 men vaknar 02 för mat (usch och fy, jag hade förträngt hur det var att vakna vid 02). Sen sover han till 06 och då ska han ha sällskap och hindrar mig från att somna om. Ett tag levde jag på att få mina extra timmar sömn genom att han låg och pratade för sig jälv i vagnen efter 05-måltiden men det är som sagt förbi. Är tröttare nu än jag var mellan månad 2-3. Kan dreamfeeding var något att prova?

  • Thu 27 Aug 2020 21:26
    Andreaaaa skrev 2020-08-27 13:35:20 följande:

    Och sedan lägger ni ner i sängen? Hur långa sovstunder på dagen?


    Dagtid lägger jag honom i vagnen. Han sover sällan längre än 40 minuter, så det blir ett par gånger per dag eftersom han blir trött efter 1,5 h typ..
  • Thu 27 Aug 2020 22:00
    Andreaaaa skrev 2020-08-27 13:33:37 följande:

    Hur länge kan han sova så?

    Haha, the power of white noise alltså! Kan tipsa om en app som heter Sleep Bug Pro som har white noise med fler olika sorters ?överljud?. Särskilt den som heter Waterfall är populär på maxvolym här hemma och har räddat oss under MÅNGA bilresor!!


    Han sover väl 1-2 h i stöten. Ja vi har en jättebra app med alla färger av noise Den sover vi till om nätterna
  • Fri 28 Aug 2020 07:16
    Söderlund skrev 2020-08-27 21:26:01 följande:

    Dagtid lägger jag honom i vagnen. Han sover sällan längre än 40 minuter, så det blir ett par gånger per dag eftersom han blir trött efter 1,5 h typ..


    Ah ok! 40 min i vagnen kan vi också få till i vagnen men hon blir så otroligt grinig om hon inte får några längre sovpass än så, vaknar typ sur... Mysko, känns som att hon sover mycket mer än alla er andras bebbar...
  • Fri 28 Aug 2020 07:17
    Daphodil skrev 2020-08-27 22:00:59 följande:

    Han sover väl 1-2 h i stöten. Ja vi har en jättebra app med alla färger av noise Den sover vi till om nätterna


    Oh om nätterna tom! 10 föräldrapoäng
  • Fri 28 Aug 2020 07:21
    Stenbocken93 skrev 2020-08-27 20:11:03 följande:

    Han har alltså en rejäl sovstund på em och ev en mycket kort 20-30 min kl 10 på förmiddagen under vagnpromenaden. 


    Vad skönt det låter med hans dagsömn! Och han verkar ändå sova i två fyratimmarsblock på nätterna? Han är säkert snart tillbaka till ?vanliga? nattrutiner ska du se (fingers crossed...)
  • Fri 28 Aug 2020 12:36
    Andreaaaa skrev 2020-08-28 07:21:11 följande:
    Vad skönt det låter med hans dagsömn! Och han verkar ändå sova i två fyratimmarsblock på nätterna? Han är säkert snart tillbaka till ?vanliga? nattrutiner ska du se (fingers crossed...)
    Håller tummarna här :D
  • Fri 28 Aug 2020 16:04

    Idag testade jag sittdelen på vagnen. Så väldigt skönt med en nöjd pojke istället för tvärsur, som han är i liggdelen när han inte ska sova. Vi har inte bytt till sittdel permanent, men kommer fortsätta använda den om vi ska på promenad när han är nyvaken.

  • Fri 28 Aug 2020 16:42
    Daphodil skrev 2020-08-28 16:04:45 följande:

    Idag testade jag sittdelen på vagnen. Så väldigt skönt med en nöjd pojke istället för tvärsur, som han är i liggdelen när han inte ska sova. Vi har inte bytt till sittdel permanent, men kommer fortsätta använda den om vi ska på promenad när han är nyvaken.


    Vad härligt att kunna använda sittdelen! Så lyckliga de blir när de får se nåt mer. Är inte riktigt där själv än men snart! Genomled tre fasansfulla månader med första bebisen som hatade att ligga ner. De där mysiga barnvagnspromenaderna blev det inget med. Blev väldigt chockad när jag såg vad en sittdelen kan göra!
  • Fri 28 Aug 2020 17:26
    Millemupp skrev 2020-08-28 16:42:39 följande:

    Vad härligt att kunna använda sittdelen! Så lyckliga de blir när de får se nåt mer. Är inte riktigt där själv än men snart! Genomled tre fasansfulla månader med första bebisen som hatade att ligga ner. De där mysiga barnvagnspromenaderna blev det inget med. Blev väldigt chockad när jag såg vad en sittdelen kan göra!


    Usch vad besvärligt! Min etta var också missnöjd från start. Lillebror har ändå varit ganska nöjd i liggdelen fram till alldeles nyligen, så alltid nåt...