• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55843 visningar
    3640 svar
    3640
    55843

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Fri 28 Aug 2020 17:52
    Daphodil skrev 2020-08-28 16:04:45 följande:

    Idag testade jag sittdelen på vagnen. Så väldigt skönt med en nöjd pojke istället för tvärsur, som han är i liggdelen när han inte ska sova. Vi har inte bytt till sittdel permanent, men kommer fortsätta använda den om vi ska på promenad när han är nyvaken.


    Kör sittdelen med! Toppen
  • Sat 29 Aug 2020 08:10

    Vad spännande att höra att flera har bytt till sittdelen! Vår tjej är stark och stabil i kroppen och väldigt nyfiken men fortfarande ganska nöjd med liggdelen så vi har inte ens tänkt på att byta men kanske ska man prova sittdelen bara för att se hur det går. När är det man ?ska? byta?

    Angående sömn så har vi en tjej som sover från 21/22 till...tja hon sover fortfarande och klockan är efter åtta. Vid sex brukar hon vakna till när pappan åker till jobbet, då äter vi och byter bort blöjan med nattens kiss men sen somnar hon snabbt om till åtta, nio. På dagarna blir det kortare stunder i vagnen, bärsele eller bilen, tjugo minuter hit och dit, varannan timme. Men hon sover hela nätterna sedan någon månad tillbaka, så tacksam och glad för det.

  • Sat 29 Aug 2020 10:11
    HejsanJenny skrev 2020-08-29 08:10:58 följande:

    Vad spännande att höra att flera har bytt till sittdelen! Vår tjej är stark och stabil i kroppen och väldigt nyfiken men fortfarande ganska nöjd med liggdelen så vi har inte ens tänkt på att byta men kanske ska man prova sittdelen bara för att se hur det går. När är det man ?ska? byta?

    Angående sömn så har vi en tjej som sover från 21/22 till...tja hon sover fortfarande och klockan är efter åtta. Vid sex brukar hon vakna till när pappan åker till jobbet, då äter vi och byter bort blöjan med nattens kiss men sen somnar hon snabbt om till åtta, nio. På dagarna blir det kortare stunder i vagnen, bärsele eller bilen, tjugo minuter hit och dit, varannan timme. Men hon sover hela nätterna sedan någon månad tillbaka, så tacksam och glad för det.


    Sån vansinnig lyx med bäbisar som sover hela nätter! Mina bäbisar har alltid sovit 3h i stöten som mest...

    Man "ska" väl byta till sittdel först när de sitter bra själva, men många verkar just börja när bäbisarna börjar ha viss bålstabilitet och/eller vägrar liggvagn.
  • Sat 29 Aug 2020 12:23
    HejsanJenny skrev 2020-08-29 08:10:58 följande:

    Vad spännande att höra att flera har bytt till sittdelen! Vår tjej är stark och stabil i kroppen och väldigt nyfiken men fortfarande ganska nöjd med liggdelen så vi har inte ens tänkt på att byta men kanske ska man prova sittdelen bara för att se hur det går. När är det man ?ska? byta?

    Angående sömn så har vi en tjej som sover från 21/22 till...tja hon sover fortfarande och klockan är efter åtta. Vid sex brukar hon vakna till när pappan åker till jobbet, då äter vi och byter bort blöjan med nattens kiss men sen somnar hon snabbt om till åtta, nio. På dagarna blir det kortare stunder i vagnen, bärsele eller bilen, tjugo minuter hit och dit, varannan timme. Men hon sover hela nätterna sedan någon månad tillbaka, så tacksam och glad för det.


    Vi har köpt en inovi dyna som hjälper till att stödja och göra att man kan byta tidigare om bebis föredrar sittdelen.

    Här sover vi inte hela natten men har börjat få till två 4h pass i alla fall. 18-6 spenderas i sängen och efter de två passen vaknar han oftare. Men jobbar med att få honom att äta större mål på dagen så han inte vaknar och är hungrig
  • Sat 29 Aug 2020 19:54

    Nu känner jag igen min lilla pojke haha. Det var nog en utvecklingsfas som jag misstänkte . Nu sover han jättebra på dagarna igen . Han är vaken 1 timme och en kvart sen sover han 1-3 timmar åt gången 2-3 ggr per dag. Så skönt . Nätterna är det dock samma. Första långa passet sover han i 4-5 timmar . Han lönnfet sig senast 20.00 .

    Sen vaknar han runt 03.00 och 05.00 för att äta och sover till 06.30-07.00.

    Jag längtar tills vi kan också byta till sittdelen. Han är lugn i vagnen bara när han ska sova . Annars är det babyskyddet som gäller (inte så bra för ryggen dock ) men den brukar jag använda ibland när jag ska träna . Då kan han titta och somna själv utan protest även om musiken är på den högsta volymen .

  • Thu 3 Sep 2020 13:44

    Hur går det för alla? :)

  • Fri 4 Sep 2020 17:34
    HejsanJenny skrev 2020-09-03 13:44:58 följande:

    Hur går det för alla? :)


    Bra, tycker jag. Jag känner att jag har bättre koll på dotterns mat- och sovbehov och hennes mage är bättre nu. Jag har vågat börja äta mjölkprodukter igen, vilket gör allt lättare också. Kan nu lägga henne själv vid kl 22 så vi får 1-2h utan barn (!!) om kvällarna, vilket är guld värt för relationen. Och i natt sov hon 22-06, otroligt lyxigt.

    Ska börja ge en flaska ersättning då och då, oregelbundet men bara för att vänja henne - ska ut och käka med en kompis helt bebisfri om typ en månad, tänkte jag

    Hur går det själv?
  • Sun 6 Sep 2020 20:29

    Vi låter sonen sitta med oss vid matbordet när vi äter nu, han fyller 4 mån om 9 dagar. Han tyckte pappas varma macka såg spännande ut och följde pappas rörelse från tallrik till mun. Hehe :)

    Lite nya sömnrutiner sen två veckor. Nu somnar han 20-21 och vaknar 03-04 för mat. Detta gör han även om vi ger han en flaska 22-23 på kvällen. Förra månaden vaknade han 05-06 så det känns lite segt att behöva kliva upp tidigare igen. Märker att jag kan bli sur helt plötsligt mot min man pga den upphackade sömnen, stackarn!

    Har era barn börjat visa tendens till att rulla runt från mage eller rygg? Vet inte när det kan börja visa sig. 

  • Tue 8 Sep 2020 22:26
    HejsanJenny skrev 2020-09-03 13:44:58 följande:

    Hur går det för alla? :)


    Han är inne i en gnäll period så jag tar tillbaka det jag skrev innan Haha det vänder så fort ... det låter lite roligt som att han bråkar med någon hehe.

    Det var lite jobbigt att få honom att somna på dagarna pch då sov han 30 min /tillfälle . Det var väldigt jobbigt då man knappt kunde sova själv men nu sover han igen 1-2 timmar /gång . Han har lite svårt att komma till ro på kvällen när jag ska natta honom .

    Och en annan tråkig sak - jag brukade pumpa ut mjölk och pappa kunde ge i flaska men nu vägrar han flaska jag vet inte vad jag ska göra :(
  • Wed 9 Sep 2020 13:15
    Bettan84 skrev 2020-09-08 22:26:21 följande:

    Han är inne i en gnäll period så jag tar tillbaka det jag skrev innan Haha det vänder så fort ... det låter lite roligt som att han bråkar med någon hehe.

    Det var lite jobbigt att få honom att somna på dagarna pch då sov han 30 min /tillfälle . Det var väldigt jobbigt då man knappt kunde sova själv men nu sover han igen 1-2 timmar /gång . Han har lite svårt att komma till ro på kvällen när jag ska natta honom .

    Och en annan tråkig sak - jag brukade pumpa ut mjölk och pappa kunde ge i flaska men nu vägrar han flaska jag vet inte vad jag ska göra :(


    Min kille blev 4 månader igår. Han ammar oftare och sover sämre och vi är sååå trötta här hemma. Dagtid går han lätt att söva, sover 30-40 minuter/gång, men kvällstid tar det timmar. Inatt var han vaken 3 h efter en amning, ingenting hjälpte, han somnade i famnen men så fort vi la ner honom började han fäkta och sparka. Det enda som funkar är att han ligger nära mig men då kan inte jag sova...

    Han vägrar också flaska sen en månad vilket jag tycker är skitjobbigt att han är så beroende av mig och pattarna. Jag längtar tills vi kan börja med mat...