• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55937 visningar
    3640 svar
    3640
    55937

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Wed 9 Sep 2020 19:51
    Söderlund skrev 2020-09-09 13:15:58 följande:

    Min kille blev 4 månader igår. Han ammar oftare och sover sämre och vi är sååå trötta här hemma. Dagtid går han lätt att söva, sover 30-40 minuter/gång, men kvällstid tar det timmar. Inatt var han vaken 3 h efter en amning, ingenting hjälpte, han somnade i famnen men så fort vi la ner honom började han fäkta och sparka. Det enda som funkar är att han ligger nära mig men då kan inte jag sova...

    Han vägrar också flaska sen en månad vilket jag tycker är skitjobbigt att han är så beroende av mig och pattarna. Jag längtar tills vi kan börja med mat...


    Åh vad jobbigt . Jag läser också om de olika faserna och månad 3-4 är nästan värst för de .

    Håll ut det går över snart . Jag minns med dottern var samma sak. Hon var fastklistrad på mina bröst jag tyckte inte det var mysigt alls tills slut . Hon tog aldrig flaska .

    Jag väntade länge med smakportioner med henne men nu tänker jag inte vänta en dag mer . Så fort han fyller 4 mån ( om 2 v) så kommer jag börja .

    Har du börjat ?

    Styrkekramar !
  • Thu 10 Sep 2020 12:46

    Vi har också haft en lite bråkigare period, främst med svårare läggningar, kortare vilor och amningsvägran. Men nu vid 4,5 mån ålder fungerar det mesta bannemig prima. Han är lättsövd, äter utan att fäktas, och är oftast en glad pojk. Så det kommer bättre tider, efter en jobbigare period.

  • Thu 10 Sep 2020 19:38

    Någon annan här som har en bebis som bokstavligen äter upp sina händer ?

    Han blir helt galen speciellt när han ska nattas och nappen flyger hit å dit så jag får kram i armen av att hålla nappen.

    En annan fråga (är bara nyfiken :) ) . Hur nattar ni era nu när de har blivit lite ?större ? ?

    Vi badar inte varje kväll (känns lite onödigt för de är små och huden torkar ut snabbt ) men kanske var 3-4 dag .

    Så vi börjar med att massera lite , byta blöja , sjunga lite och sen ammar jag . När jag ammar klart lägger jag honom i sin säng bredvid våran med napp och snutits.

    Jag måste dock hålla nappen tills han lugnar sig för som jag skrev ovan han vänder huvudet fram å tillbaks och stoppar händerna i munnen.

    Nattningen brukade ta upp till 30 min men den senaste tiden upp till 1 timma.

    Sen vaknar har runt 00.30 och 03.30 för mat ... 05.00 är han klarvaken . Ibland somnar han om till 06.30 men han är en morgonmänniska för tillfället hehe

  • Thu 10 Sep 2020 21:02
    Bettan84 skrev 2020-09-10 19:38:40 följande:

    Någon annan här som har en bebis som bokstavligen äter upp sina händer ?

    Han blir helt galen speciellt när han ska nattas och nappen flyger hit å dit så jag får kram i armen av att hålla nappen.

    En annan fråga (är bara nyfiken :) ) . Hur nattar ni era nu när de har blivit lite ?större ? ?

    Vi badar inte varje kväll (känns lite onödigt för de är små och huden torkar ut snabbt ) men kanske var 3-4 dag .

    Så vi börjar med att massera lite , byta blöja , sjunga lite och sen ammar jag . När jag ammar klart lägger jag honom i sin säng bredvid våran med napp och snutits.

    Jag måste dock hålla nappen tills han lugnar sig för som jag skrev ovan han vänder huvudet fram å tillbaks och stoppar händerna i munnen.

    Nattningen brukade ta upp till 30 min men den senaste tiden upp till 1 timma.

    Sen vaknar har runt 00.30 och 03.30 för mat ... 05.00 är han klarvaken . Ibland somnar han om till 06.30 men han är en morgonmänniska för tillfället hehe


    Lille pojk läggs i nästet och ammas till sömns vid 20. Tar 30-45 min. Vaknar tätt för mat, vaknar för dagen vid 10-tiden.
  • Fri 11 Sep 2020 07:08

    Runt åtta, nio lägger vi dottern för natten. Det är efter bad, ny blöja och pyjamas samt en gosstund i soffan med pappan som ger en flaska. Sen tar jag över, lägger henne i nästet med snuttefilt och ett litet gosedjur på vardera arm. In med nappen och släcka ner till helt mörkt. Under nattningen så har vi (än så länge iallafall) fönstret öppet och vädrar så att det blir skönt och svalt i rummet men stänger såklart så fort hon somnat. Lägger mig bredvid med huvudet intill så att hon kan pilla mig i ansiktet och så sjunger jag Pippis sommarvisa om och om igen. Brukar bli typ fyra eller fem gånger och sedan sover hon. <3

  • Fri 11 Sep 2020 14:40
    Bettan84 skrev 2020-09-10 19:38:40 följande:

    Någon annan här som har en bebis som bokstavligen äter upp sina händer ?

    Han blir helt galen speciellt när han ska nattas och nappen flyger hit å dit så jag får kram i armen av att hålla nappen.

    En annan fråga (är bara nyfiken :) ) . Hur nattar ni era nu när de har blivit lite ?större ? ?

    Vi badar inte varje kväll (känns lite onödigt för de är små och huden torkar ut snabbt ) men kanske var 3-4 dag .

    Så vi börjar med att massera lite , byta blöja , sjunga lite och sen ammar jag . När jag ammar klart lägger jag honom i sin säng bredvid våran med napp och snutits.

    Jag måste dock hålla nappen tills han lugnar sig för som jag skrev ovan han vänder huvudet fram å tillbaks och stoppar händerna i munnen.

    Nattningen brukade ta upp till 30 min men den senaste tiden upp till 1 timma.

    Sen vaknar har runt 00.30 och 03.30 för mat ... 05.00 är han klarvaken . Ibland somnar han om till 06.30 men han är en morgonmänniska för tillfället hehe


    Japp, här har vi en till som äter upp sina händer och alla leksaker, blir superfrustrerad på dem när hon är trött....

    Vi kör en pysventil (elementärt om natten ska funka! ) och sätter på pyjamas och ren blöja vid kanske 20 när storebror nattas. Hon får sedan ligga i min famn i soffan och smådåsa, småsnutta och ta en blund. Strax före 22 är hon redo för sängen, då bär jag över henne till nedsläckt sovrum och lägger henne i nästet. Sedan smyyyyyger jag ut medan hon fortfarande är vaken. Funkat 4 av 5 ggr, annars får man vänta 10 min och prova igen

    Hon äter en gång under natten, ibland två. Vi brukar gå upp strax efter 8 men sen sover hon i sittern en sväng till nedan jag äter frukost och kollar på Downton Abbey
  • Tue 15 Sep 2020 15:16

    Har förresten en fråga!

    Dottern blir 4 mån nästa vecka och är fortfarande sällan vaken längre än 1h15 min - 1h 30 min i streck under dagen, sedan blir hon trött (mkt grinig). Ett alt två längre pass på kvällen då hon kanske är vaken 2h (2,5h om det bara är 1 ?långpass?.)

    BM lät så himla förvånad när jag nämnde detta att jag blev lite fundersam - hur länge är era små vakna?

    Kan tillägga att hon är hemskt ?fasig? nu och sedan typ en vecka aldrig sover mer än 45 min i streck under dagen så hon är kanske extra trött därför, men hon var bara i undantagsfall vaken längre stunder även innan fasen...

  • Tue 15 Sep 2020 19:48
    Andreaaaa skrev 2020-09-15 15:16:36 följande:

    Har förresten en fråga!

    Dottern blir 4 mån nästa vecka och är fortfarande sällan vaken längre än 1h15 min - 1h 30 min i streck under dagen, sedan blir hon trött (mkt grinig). Ett alt två längre pass på kvällen då hon kanske är vaken 2h (2,5h om det bara är 1 ?långpass?.)

    BM lät så himla förvånad när jag nämnde detta att jag blev lite fundersam - hur länge är era små vakna?

    Kan tillägga att hon är hemskt ?fasig? nu och sedan typ en vecka aldrig sover mer än 45 min i streck under dagen så hon är kanske extra trött därför, men hon var bara i undantagsfall vaken längre stunder även innan fasen...


    Inte alls konstigt, min lille pojk är likadan. Efter 90 minuter vaken tid är det dags att lägga honom.
  • Wed 16 Sep 2020 10:02

    Hej alla maj-mammor!

    När jag plussade i september 2019 (tänk att det snart är 1 år sedan Hjärta) så började googlandet och sökande efter information. Jag kom såklart in på familjeliv och denna tråd för oss med bebisar i maj 2020. Och jag har "anonymt" följt tråden och alla ni/vi som gick igenom denna graviditet: första symptomen, KUB, RUL, första fosterrörelserna, covid-19, förlossningen och nu bebisarna på utsidan! WOW! Så tacksam att jag "hade er" och kunde läsa och känna igen mig i allt så mycket. 

    I slutet av maj kom vår dotter och jag har fortsatt följa tråden. Visst känns det lite konstigt och se nya trådar som "BF maj 2021"? :)

    Jag ville bara säga hej!

  • Wed 16 Sep 2020 12:20
    Daphodil skrev 2020-09-15 19:48:07 följande:

    Inte alls konstigt, min lille pojk är likadan. Efter 90 minuter vaken tid är det dags att lägga honom.


    Samma här! Dock kan det bli 3h vakenpass på eftermiddagen då han har svårt att sova då och då blir det ganska kinkigt.