• Mon 19 Aug 2019 21:00
    56751 visningar
    3640 svar
    3640
    56751

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Wed 16 Sep 2020 13:19
    Busungen33 skrev 2020-09-16 10:02:39 följande:

    Hej alla maj-mammor!

    När jag plussade i september 2019 (tänk att det snart är 1 år sedan ) så började googlandet och sökande efter information. Jag kom såklart in på familjeliv och denna tråd för oss med bebisar i maj 2020. Och jag har "anonymt" följt tråden och alla ni/vi som gick igenom denna graviditet: första symptomen, KUB, RUL, första fosterrörelserna, covid-19, förlossningen och nu bebisarna på utsidan! WOW! Så tacksam att jag "hade er" och kunde läsa och känna igen mig i allt så mycket. 

    I slutet av maj kom vår dotter och jag har fortsatt följa tråden. Visst känns det lite konstigt och se nya trådar som "BF maj 2021"? :)

    Jag ville bara säga hej!


    Hej! Kul att vi är ännu fler och att tråden håller sig aktiv än. Ja, jag blev också lätt nostalgisk av att se en ny BF maj-grupp. Tänk deras lycka och oro, där vi själva var för ett år sen.
  • Wed 16 Sep 2020 13:43
    Busungen33 skrev 2020-09-16 10:02:39 följande:

    Hej alla maj-mammor!

    När jag plussade i september 2019 (tänk att det snart är 1 år sedan ) så började googlandet och sökande efter information. Jag kom såklart in på familjeliv och denna tråd för oss med bebisar i maj 2020. Och jag har "anonymt" följt tråden och alla ni/vi som gick igenom denna graviditet: första symptomen, KUB, RUL, första fosterrörelserna, covid-19, förlossningen och nu bebisarna på utsidan! WOW! Så tacksam att jag "hade er" och kunde läsa och känna igen mig i allt så mycket. 

    I slutet av maj kom vår dotter och jag har fortsatt följa tråden. Visst känns det lite konstigt och se nya trådar som "BF maj 2021"? :)

    Jag ville bara säga hej!


    Samma här!

    Har följt hela vägen och fortsatt nu efter också.

    Framförallt nu när sonen blev 3 månader och hans vanor plötsligt ändrades var det skönt att se att det verkar vara vanligt.

    Min son föddes dock efter igångsättning så blev i slutändan en junibebis. :)
  • Thu 17 Sep 2020 08:14
    Andreaaaa skrev 2020-09-15 15:16:36 följande:

    Har förresten en fråga!

    Dottern blir 4 mån nästa vecka och är fortfarande sällan vaken längre än 1h15 min - 1h 30 min i streck under dagen, sedan blir hon trött (mkt grinig). Ett alt två längre pass på kvällen då hon kanske är vaken 2h (2,5h om det bara är 1 ?långpass?.)

    BM lät så himla förvånad när jag nämnde detta att jag blev lite fundersam - hur länge är era små vakna?

    Kan tillägga att hon är hemskt ?fasig? nu och sedan typ en vecka aldrig sover mer än 45 min i streck under dagen så hon är kanske extra trött därför, men hon var bara i undantagsfall vaken längre stunder även innan fasen...


    Du är inte ensam . Sonen orkar vara vaken Max 1.30 min allt efter skapar sånt himla liv innan han ska somna på dagen .

    Han har också börjat äta mer (fullt normalt ) men jag brukade amma så fort han vakna för att hans mage ska kunna vara ?lugn ? när han ska sova men nu vill han äta innan han somnar ... vet inte om det är pga att han faktiskt är hungrig eller om han vill bara ha bröst för att somna.

    Någon annan som känner igen sig ?
  • Thu 17 Sep 2020 12:43

    Nu börjar skorven komma... nån som har nåt bra sätt att få bort det? Provat nån salva med syskonet som jag inte tyckte fungerade, men jag kanske var för otålig?

    Är lite bekymrad över huvudomfånget också.. inför nästa BVC-besök (med 1 mån mellan) har jag mätt hemma och på den tiden har det inte växt. Är det vanligt? Hade 34 när han föddes och är uppe på 40,5 nu.

  • Thu 17 Sep 2020 16:48
    Millemupp skrev 2020-09-17 12:43:56 följande:

    Nu börjar skorven komma... nån som har nåt bra sätt att få bort det? Provat nån salva med syskonet som jag inte tyckte fungerade, men jag kanske var för otålig?

    Är lite bekymrad över huvudomfånget också.. inför nästa BVC-besök (med 1 mån mellan) har jag mätt hemma och på den tiden har det inte växt. Är det vanligt? Hade 34 när han föddes och är uppe på 40,5 nu.


    Vi har haft skorv i omgångar och då har vi masserat in lite olja på skalpen och efter en stund plockat fram en fintandad plastkam och dragit den längs med hårbotten (vertikalt läge) så att de flagor som är "mogna" kommer med. Vi har inte kört på salvor men har använt kammetoden 2-3 gånger sen han fötts.  Hoppas det funkar och som sagt, bara de flagor som börjat lossna av sig själva följer med, resten får man ta någon vecka senare. 

    Huvudomfånget växer väl stötvis har jag förstått det som. Tror att mellan 15:e och 18:e levnadsveckan sker en ny tillväxt för de flesta barn, kanske ditt barn befinner sig nära dem veckorna?
  • Sun 20 Sep 2020 13:38
    Daphodil skrev 2020-09-15 19:48:07 följande:

    Inte alls konstigt, min lille pojk är likadan. Efter 90 minuter vaken tid är det dags att lägga honom.


    SweetCA skrev 2020-09-16 12:20:52 följande:

    Samma här! Dock kan det bli 3h vakenpass på eftermiddagen då han har svårt att sova då och då blir det ganska kinkigt.


    Bettan84 skrev 2020-09-17 08:14:27 följande:

    Du är inte ensam . Sonen orkar vara vaken Max 1.30 min allt efter skapar sånt himla liv innan han ska somna på dagen .

    Han har också börjat äta mer (fullt normalt ) men jag brukade amma så fort han vakna för att hans mage ska kunna vara ?lugn ? när han ska sova men nu vill han äta innan han somnar ... vet inte om det är pga att han faktiskt är hungrig eller om han vill bara ha bröst för att somna.

    Någon annan som känner igen sig ?


    Tack alla tre

    Här varierar aptit och snuttbehov MKT i olika periode!
  • Sun 20 Sep 2020 13:39
    Millemupp skrev 2020-09-17 12:43:56 följande:

    Nu börjar skorven komma... nån som har nåt bra sätt att få bort det? Provat nån salva med syskonet som jag inte tyckte fungerade, men jag kanske var för otålig?

    Är lite bekymrad över huvudomfånget också.. inför nästa BVC-besök (med 1 mån mellan) har jag mätt hemma och på den tiden har det inte växt. Är det vanligt? Hade 34 när han föddes och är uppe på 40,5 nu.


    Vi började köra med en förebyggande salva på apoteket när han var 2 veckor . Den luktade blöt hund , väldigt vidrig lukt så vi slutade och körde på med olja .

    Efter bad så använde jag liten borste men bara som sagt när hårbotten är mjuk .

    Nu är skorven helt borta . Man måste tyvärr göra det regelbundet
  • Sun 20 Sep 2020 13:39
    Busungen33 skrev 2020-09-16 10:02:39 följande:

    Hej alla maj-mammor!

    När jag plussade i september 2019 (tänk att det snart är 1 år sedan ) så började googlandet och sökande efter information. Jag kom såklart in på familjeliv och denna tråd för oss med bebisar i maj 2020. Och jag har "anonymt" följt tråden och alla ni/vi som gick igenom denna graviditet: första symptomen, KUB, RUL, första fosterrörelserna, covid-19, förlossningen och nu bebisarna på utsidan! WOW! Så tacksam att jag "hade er" och kunde läsa och känna igen mig i allt så mycket. 

    I slutet av maj kom vår dotter och jag har fortsatt följa tråden. Visst känns det lite konstigt och se nya trådar som "BF maj 2021"? :)

    Jag ville bara säga hej!


    Maymom skrev 2020-09-16 13:43:55 följande:

    Samma här!

    Har följt hela vägen och fortsatt nu efter också.

    Framförallt nu när sonen blev 3 månader och hans vanor plötsligt ändrades var det skönt att se att det verkar vara vanligt.

    Min son föddes dock efter igångsättning så blev i slutändan en junibebis. :)


    Kul! Hej!
  • Sun 20 Sep 2020 13:43
    Millemupp skrev 2020-09-17 12:43:56 följande:

    Nu börjar skorven komma... nån som har nåt bra sätt att få bort det? Provat nån salva med syskonet som jag inte tyckte fungerade, men jag kanske var för otålig?

    Är lite bekymrad över huvudomfånget också.. inför nästa BVC-besök (med 1 mån mellan) har jag mätt hemma och på den tiden har det inte växt. Är det vanligt? Hade 34 när han föddes och är uppe på 40,5 nu.


    Har kört en natt med babyolja + mössa mot skroven, sedan tvätta med schampo och kamma+pilla bort de största skorvarna. Svårt att få bort precis allt men det värsta slipper man.

    Har också läst att huvudomfånget växer i skov, i princip över natten, så det är säkert som det ska!
  • Fri 25 Sep 2020 19:52

    ...och idag kom mensen tillbaka ... har så ont i svanken så jag vet inte vart jag ska ta vägen . Så här illa var det inte innan förlossningen