• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55919 visningar
    3640 svar
    3640
    55919

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Mon 5 Oct 2020 19:47
    Daphodil skrev 2020-10-05 18:06:00 följande:

    Blir tokig. Storasyster sov alltid 2h i stöten dagtid, och det gjorde lille pojk också i början. Men senaste veckorna är det 30 min per gång. Jag hinner ingenting! Någon som känner igen sig och har en lösning?


    Min pojke sover fortfarande 40-45 minuter/gång. Men mitt tips är ändå är ändå försöka hålla honom vaken längre mellan sovstunderna. Det har gjort att vår pojke faktiskt vill sova längre, men än så länge väcker vi honom efter 45 minuter eftersom vi vill att han ska sova bättre på natten, och det har hjälpt oss.
  • Tue 6 Oct 2020 05:40
    Söderlund skrev 2020-10-05 19:47:42 följande:

    Min pojke sover fortfarande 40-45 minuter/gång. Men mitt tips är ändå är ändå försöka hålla honom vaken längre mellan sovstunderna. Det har gjort att vår pojke faktiskt vill sova längre, men än så länge väcker vi honom efter 45 minuter eftersom vi vill att han ska sova bättre på natten, och det har hjälpt oss.


    Hur länge sover han på dagen totalt ? Min sover Max 3 timmar och ändå är han vaken på nätterna eller så vaknar han 2-3 ggr under natten men är klarvaken vid 5.

    Imorse vaknade han 4 och vägra somna om . Jag blir tokig är sååååå trött .
  • Tue 6 Oct 2020 08:05
    Bettan84 skrev 2020-10-06 05:40:19 följande:

    Hur länge sover han på dagen totalt ? Min sover Max 3 timmar och ändå är han vaken på nätterna eller så vaknar han 2-3 ggr under natten men är klarvaken vid 5.

    Imorse vaknade han 4 och vägra somna om . Jag blir tokig är sååååå trött .


    Ammar du? Om inte så byt till en större dinapp. Vi gjorde det så då började han äta mer och hux flux så sover han mycket bättre på natten.

    Ska börja med lite välling med ersättningen i sista målet för att se om sömnen blir ännu bättre. Innan vi gjorde det så kunde han vakna varannan timme och vilja ha mat.
  • Tue 6 Oct 2020 08:35
    Bettan84 skrev 2020-10-06 05:40:19 följande:

    Hur länge sover han på dagen totalt ? Min sover Max 3 timmar och ändå är han vaken på nätterna eller så vaknar han 2-3 ggr under natten men är klarvaken vid 5.

    Imorse vaknade han 4 och vägra somna om . Jag blir tokig är sååååå trött .


    Han får sova 4 tillfällen, och det brukar variera från 30 men oftast 40-45 min/gång, så ungefär 3,5 h/dag sammanlagt. Det har som sagt blivit mycket bättre och har varit 2 uppvak för amning senaste tiden men inatt var det 5, haha... Det låter dock som att han behöver bajsa men det kommer inget, så ska ge honom lite extra katrinplommon idag.
  • Tue 6 Oct 2020 13:21
    SweetCA skrev 2020-10-06 08:05:05 följande:

    Ammar du? Om inte så byt till en större dinapp. Vi gjorde det så då började han äta mer och hux flux så sover han mycket bättre på natten.

    Ska börja med lite välling med ersättningen i sista målet för att se om sömnen blir ännu bättre. Innan vi gjorde det så kunde han vakna varannan timme och vilja ha mat.


    Jag helammar :( . Jag kunde pumpa ut mjölk och ge han flaska förut men han totalvägrar flaska nu ...

    Jag tror också om att han kommer kunna sova mycket bättre när han börjar äta lite mer .

    Jag har börjat ge smakprov på gröten , ska öka lite mer kanske nu på kvällen om han blir lite mättare då. Han är super intresserad av mat .
  • Tue 6 Oct 2020 13:24
    Söderlund skrev 2020-10-06 08:35:17 följande:

    Han får sova 4 tillfällen, och det brukar variera från 30 men oftast 40-45 min/gång, så ungefär 3,5 h/dag sammanlagt. Det har som sagt blivit mycket bättre och har varit 2 uppvak för amning senaste tiden men inatt var det 5, haha... Det låter dock som att han behöver bajsa men det kommer inget, så ska ge honom lite extra katrinplommon idag.


    3,5 låter precis lagom sömn som de behöver under dagen.

    Ja, testa ge mer katrinplommon det kommer definitivt sätta mer fart på magen :).

    Jag får försöka lägga honom vid 20.00 kanske inställer för 18.30-19.00 kan kanske kommer att sova längre då ... problemet är att han blir så trött och grinig redan vid 18.00 ..
  • Tue 6 Oct 2020 13:51
    Bettan84 skrev 2020-10-06 13:24:17 följande:

    3,5 låter precis lagom sömn som de behöver under dagen.

    Ja, testa ge mer katrinplommon det kommer definitivt sätta mer fart på magen :).

    Jag får försöka lägga honom vid 20.00 kanske inställer för 18.30-19.00 kan kanske kommer att sova längre då ... problemet är att han blir så trött och grinig redan vid 18.00 ..


    Jag tror på senare läggning! De sover väl max 11-12h per natt

    Här somnar hon 20-21 och sover till 08 typ, ammar var tredje timme kanske under natten men somnar om direkt. Sedan sover hon 4*45min under dagen. Hon blir också grinig under seneftermiddag/kväll så hon får ta en powernap vid bröstet vid amning kl 18/19 typ, sedan håller hon sig vaken till läggning.

    Jag tänker att det är naturligt att de är lite trötta och kinkiga i slutet av dagen, det håller ju i sig upp i åldrarna i perioder, men man får kämpa för att hålla en vettig dygnsrytm och inte låta dem sova i vagnen på väg hem från dagis tex
  • Thu 8 Oct 2020 13:35

    Nån annan som har ett storasyskon som blivit 10 resor bråkigare/argare? Klart de påverkas av att få syskon,

    men jag känner inte igen min fyraåring...

  • Thu 8 Oct 2020 15:43
    Bettan84 skrev 2020-10-01 19:25:18 följande:

    ?Skönt ? att det är fler som går igenom samma fas .

    Jag läser i appen ?upptäck världen ? att det är en av de längsta faserna mellan 3-4 månader och att det borde gå över snart. Tyvärr det har hållit sig nu i 3 veckor så jag hoppas det går över snart .

    Var hos VM igår då han fick vaccin och även hon nämnde att de behöver äta mer nu plus att de har separationsångest därav kräver de mer närhet .


    Separationsångest passar verkligen in på det vi upplever, vad skönt att få lite förklaring på det.

    Så fort jag lägger ner honom i hans säng så börjar han sparka och väcker sig, somnar snabbt så fort jag tar upp honom men jag får inte lägga bort honom. Har börjat låta honom sova sista stunden i vår säng.

    Han har även vaknat på natten och ätit två ggr senaste veckorna, jag som vant mig vid att få sova hela natten, men det verkar ju stämma med 3-4 månaders fasen, han blev 4 mån förra veckan.
  • Thu 8 Oct 2020 18:18
    Daphodil skrev 2020-10-08 13:35:38 följande:

    Nån annan som har ett storasyskon som blivit 10 resor bråkigare/argare? Klart de påverkas av att få syskon,

    men jag känner inte igen min fyraåring...


    Nja, ganska orolig, drömmer mycket mardrömmar, en återkommande där vi glömmer honom på ett badhotell (?!) I somras var han rätt bråkig, lyssnade NOLL och ofta speedad. Dock inte arg, hittills Men bara därför kommer säkert han in i en sån fas snart

    Tänker att de kan reagera både i början eller efter ett tag när de fattar att: -Shit, den här blir alltså kvar här nu?!