• Mon 19 Aug 2019 21:00
    56476 visningar
    3640 svar
    3640
    56476

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Thu 8 Oct 2020 20:17
    Andreaaaa skrev 2020-10-06 13:51:19 följande:

    Jag tror på senare läggning! De sover väl max 11-12h per natt

    Här somnar hon 20-21 och sover till 08 typ, ammar var tredje timme kanske under natten men somnar om direkt. Sedan sover hon 4*45min under dagen. Hon blir också grinig under seneftermiddag/kväll så hon får ta en powernap vid bröstet vid amning kl 18/19 typ, sedan håller hon sig vaken till läggning.

    Jag tänker att det är naturligt att de är lite trötta och kinkiga i slutet av dagen, det håller ju i sig upp i åldrarna i perioder, men man får kämpa för att hålla en vettig dygnsrytm och inte låta dem sova i vagnen på väg hem från dagis tex


    Jag testade igår och la honom senare . Han somnade 20.00 . Vaknade 01.00 och 03.00 för mat sen väcktes han av kliande tandkött (tror tandsprickning är på g om 1-2 månader ) runt 04.00 var vaken till 05.00 och sen sov han till 06.30.

    Idag kör jag på samma - la honom nyss så får vi se:) jag tror också det kan vara bra att lägga honom runt 20.00. Ska bli spännande att se om han vaknar senare :).

    Under dagen var det dock total kaos. Kliande tandkött och sov kass.

    Jag fick nervsammanbrott nästan och grät ihjäl . Stackars min man och stora syster var livrädda när de såg mig.

    Pappan gick ut på en sväng med vagnen så fick jag sova i en timma . Nu känner jag mig som en ny människa .

    Men det är så synd om han för han verkar ha jätteont i tandköttet . Testat med allt men det funkar bara för stunden sen blir det samma elände .
  • Thu 8 Oct 2020 20:20
    Maymom skrev 2020-10-08 15:43:02 följande:

    Separationsångest passar verkligen in på det vi upplever, vad skönt att få lite förklaring på det.

    Så fort jag lägger ner honom i hans säng så börjar han sparka och väcker sig, somnar snabbt så fort jag tar upp honom men jag får inte lägga bort honom. Har börjat låta honom sova sista stunden i vår säng.

    Han har även vaknat på natten och ätit två ggr senaste veckorna, jag som vant mig vid att få sova hela natten, men det verkar ju stämma med 3-4 månaders fasen, han blev 4 mån förra veckan.


    Hela natten ? Puh minns knappt när jag sovit hela natten inte ens när man var gravid hehe . Vilken lyx .

    Två gånger är inte så farligt (säger jag som vaknar varje /varannan timmma för mat hehe ) .

    Vi får härda ut även om det är skittufft, för mig är det nog sömnbristen och den eviga kämpandet nu för att få honom att sova på dagen ..
  • Thu 8 Oct 2020 20:56
    Bettan84 skrev 2020-10-08 20:17:46 följande:

    Jag testade igår och la honom senare . Han somnade 20.00 . Vaknade 01.00 och 03.00 för mat sen väcktes han av kliande tandkött (tror tandsprickning är på g om 1-2 månader ) runt 04.00 var vaken till 05.00 och sen sov han till 06.30.

    Idag kör jag på samma - la honom nyss så får vi se:) jag tror också det kan vara bra att lägga honom runt 20.00. Ska bli spännande att se om han vaknar senare :).

    Under dagen var det dock total kaos. Kliande tandkött och sov kass.

    Jag fick nervsammanbrott nästan och grät ihjäl . Stackars min man och stora syster var livrädda när de såg mig.

    Pappan gick ut på en sväng med vagnen så fick jag sova i en timma . Nu känner jag mig som en ny människa .

    Men det är så synd om han för han verkar ha jätteont i tandköttet . Testat med allt men det funkar bara för stunden sen blir det samma elände .


    Håller alla tummar för att han sover längre och längre på morgonen! Det tar säkert några dagar att vända på men de är ju så stora nu att man får börja greja lite med dygnsrytmen enligt litteraturen

    Jag har funderat på det där, här har vi också en grinig som tuggar och dreglar på allt - men är det verkligen tänderna eller något fasrelaterat tror du? De kan väl bli lite såna av fasen också? Varför är du så inne på att det är tänderna? (Undrar genuint eftersom jag är så osäker på vad som försiggår här?? )

    Ps. Kämpa! Jag var också sjukt frustrerade idag och gick med lillan i bärsele idag och morrade högt kring att det skulle vara kul om hon var nöjd NÅN gång iaf, hehe... men de får ju mindre sömnbehov för varje vecka som går så även om du (/vi!) inte får riktig ordning på dagsömnen så kommer det bli lättare och lättare..!
  • Sat 10 Oct 2020 20:49
    Andreaaaa skrev 2020-10-08 20:56:43 följande:

    Håller alla tummar för att han sover längre och längre på morgonen! Det tar säkert några dagar att vända på men de är ju så stora nu att man får börja greja lite med dygnsrytmen enligt litteraturen

    Jag har funderat på det där, här har vi också en grinig som tuggar och dreglar på allt - men är det verkligen tänderna eller något fasrelaterat tror du? De kan väl bli lite såna av fasen också? Varför är du så inne på att det är tänderna? (Undrar genuint eftersom jag är så osäker på vad som försiggår här?? )

    Ps. Kämpa! Jag var också sjukt frustrerade idag och gick med lillan i bärsele idag och morrade högt kring att det skulle vara kul om hon var nöjd NÅN gång iaf, hehe... men de får ju mindre sömnbehov för varje vecka som går så även om du (/vi!) inte får riktig ordning på dagsömnen så kommer det bli lättare och lättare..!


    Inatt var det första gången hittills han sovit så bra !

    Somnade 20.00 sen vaknade han 02.00 (!!!) och 05.00 för mat och somnade om . Sov till 07.00 ! Snacka om att känna sig pigg idag !

    Jag vaknade själv några gånger för att det kändes konstigt lugnt hehe .

    Nu håller vi tummarna att det fortsätter så. Att han vaknar bara 2 gånger gör mig absolut ingenting .

    Jag måste nämna att jag har börjat ge lite gröt på kvällen och jag tror att han blir mer mätt. Jag var lite skeptiskt i början men som jag nämnde tidigare han visar stor intresse för mat.

    Just på kvällen märkte jag att mjölken inte räckte till så jag började med gröt med 1 tsk för att sedan öka till några tsk. Det kan spela stor roll i att han sover bättre. (Peppar peppar nu är det väl första natten bara ) .

    Jag tror det är tänderna då han biter på sina läppar , gnuggar händerna och allt han ser och han gnäller konstant ... öppnar inte munnen och skriker utan gnäller som att han har riktigt ont . Han har också varit lite febrig och dreglar massor . Det kan vara en fas men jag är lite mer övertygad om att tandköttet förbereder sig ..

    Jag kollar också hans utvecklingsfaser i appen upptäck världen och hans långa utvecklingsfas har passerad så det borde vara lite lugnare nu (man ska såklart inte stirra sig blind på appen men hittills har det verkligen stämd med hans beteende till 90% )

    Kämpa på du med (och alla andra som har det lite tufft )
  • Sun 11 Oct 2020 09:07
    Bettan84 skrev 2020-10-10 20:49:33 följande:

    Inatt var det första gången hittills han sovit så bra !

    Somnade 20.00 sen vaknade han 02.00 (!!!) och 05.00 för mat och somnade om . Sov till 07.00 ! Snacka om att känna sig pigg idag !

    Jag vaknade själv några gånger för att det kändes konstigt lugnt hehe .

    Nu håller vi tummarna att det fortsätter så. Att han vaknar bara 2 gånger gör mig absolut ingenting .

    Jag måste nämna att jag har börjat ge lite gröt på kvällen och jag tror att han blir mer mätt. Jag var lite skeptiskt i början men som jag nämnde tidigare han visar stor intresse för mat.

    Just på kvällen märkte jag att mjölken inte räckte till så jag började med gröt med 1 tsk för att sedan öka till några tsk. Det kan spela stor roll i att han sover bättre. (Peppar peppar nu är det väl första natten bara ) .

    Jag tror det är tänderna då han biter på sina läppar , gnuggar händerna och allt han ser och han gnäller konstant ... öppnar inte munnen och skriker utan gnäller som att han har riktigt ont . Han har också varit lite febrig och dreglar massor . Det kan vara en fas men jag är lite mer övertygad om att tandköttet förbereder sig ..

    Jag kollar också hans utvecklingsfaser i appen upptäck världen och hans långa utvecklingsfas har passerad så det borde vara lite lugnare nu (man ska såklart inte stirra sig blind på appen men hittills har det verkligen stämd med hans beteende till 90% )

    Kämpa på du med (och alla andra som har det lite tufft )


    Hurra, vad skönt för er!!

    Låter misstänkt likt oss med tandgrejandet, säkert det som är på g här med
  • Sun 11 Oct 2020 09:15

    Nu har jag en fundering igen

    Hur pruttiga är era bebisar på natten?

    Här har vi en som kan lägga av riktiga mansfisar, inatt var en sådan natt när hon låg och bökade och stökade och lade av minst 10+ jättepruttar. Även på dagen kan hon vara gasig men det är värst på nätterna.

    Vi helammar fortfarande och jag kan inte riktigt släppa misstanken om någon födoämneskänslighet så länge som magen är såhär stökig. Men jag minns inte hur sonen var så jag har inget att jämföra med - håller era bebbar på såhär??

  • Sun 11 Oct 2020 11:58
    Andreaaaa skrev 2020-10-11 09:15:35 följande:

    Nu har jag en fundering igen

    Hur pruttiga är era bebisar på natten?

    Här har vi en som kan lägga av riktiga mansfisar, inatt var en sådan natt när hon låg och bökade och stökade och lade av minst 10+ jättepruttar. Även på dagen kan hon vara gasig men det är värst på nätterna.

    Vi helammar fortfarande och jag kan inte riktigt släppa misstanken om någon födoämneskänslighet så länge som magen är såhär stökig. Men jag minns inte hur sonen var så jag har inget att jämföra med - håller era bebbar på såhär??


    Det är precis samma för min kille. Ett tag vaknade han och behövde bajsa rejält på natten. Nu var det ett tag sen han bajsade men han vaknar alltid nån gång och behöver prutta rejält.

    Det har blivit lite mer nu än vi började med gröt på kvällen så vi försöker ge honom lite mer katrinplommon få se om det får fart på magen och ger mindre gas..
  • Sun 11 Oct 2020 20:10
    Andreaaaa skrev 2020-10-11 09:15:35 följande:

    Nu har jag en fundering igen

    Hur pruttiga är era bebisar på natten?

    Här har vi en som kan lägga av riktiga mansfisar, inatt var en sådan natt när hon låg och bökade och stökade och lade av minst 10+ jättepruttar. Även på dagen kan hon vara gasig men det är värst på nätterna.

    Vi helammar fortfarande och jag kan inte riktigt släppa misstanken om någon födoämneskänslighet så länge som magen är såhär stökig. Men jag minns inte hur sonen var så jag har inget att jämföra med - håller era bebbar på såhär??


    Samma här !! Haha . De luktar illa också !!
  • Sun 11 Oct 2020 20:32
    Söderlund skrev 2020-10-11 11:58:57 följande:

    Det är precis samma för min kille. Ett tag vaknade han och behövde bajsa rejält på natten. Nu var det ett tag sen han bajsade men han vaknar alltid nån gång och behöver prutta rejält.

    Det har blivit lite mer nu än vi började med gröt på kvällen så vi försöker ge honom lite mer katrinplommon få se om det får fart på magen och ger mindre gas..


    Hmm men han har hela tiden haft det lite jobbigt med magen va? Ni kom aldrig på om han är känslig för något?

    Jag har uteslutit mjölkproteinöverkänslighet sedan länge, det verkar varken göra till eller från, men ägg och vete är väl halvvanligt också...det har funkat så pass hyfsat på sistone att jag inte orkat börja testa för fler födoämnen, tänker att det visar sig när man börjar med smakportioner, men funderar som sagt fortfarande pga mängden gas...
  • Sun 11 Oct 2020 20:53
    Bettan84 skrev 2020-10-11 20:10:28 följande:

    Samma här !! Haha . De luktar illa också !!


    ..och han har ju också alltid haft lite ont, inte sant? Legat och bökat under morgontimmarna? Men har så vitt du vet ingen överkänslighet? Ger du något för magen, typ Minifom el likn?

    Hm, det verkar ju lite som att de bebbar som hade bråkiga magar som riktigt små fortfarande har mycket gaser... Finns det någon som upplever att er bebbe aldrig haft direkta problem med magen, men att den är lite av en pruttis nu?