• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55839 visningar
    3640 svar
    3640
    55839

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Mon 12 Oct 2020 13:55
    Andreaaaa skrev 2020-10-11 20:32:58 följande:

    Hmm men han har hela tiden haft det lite jobbigt med magen va? Ni kom aldrig på om han är känslig för något?

    Jag har uteslutit mjölkproteinöverkänslighet sedan länge, det verkar varken göra till eller från, men ägg och vete är väl halvvanligt också...det har funkat så pass hyfsat på sistone att jag inte orkat börja testa för fler födoämnen, tänker att det visar sig när man börjar med smakportioner, men funderar som sagt fortfarande pga mängden gas...


    Yes, kolik i 2,5 månad och eventuellt känslig mot mjölkprotein. Jag har varit mjölkfri sen typ vecka 2, det blev något bättre efter ungefär 1 månad med mjölkfritt men sen successivt bättre fram till 2,5 månad innan skrikperioden slutade. Vi tror egentligen inte att det berodde på mjölkproteinet utan helt enkelt kolik som inte har någon förklaring, men vi vågade ju inte chansa, så vi får se nu när han blir 6 månader, då ska jag försiktigt börja introducera mjölk igen medan han fortfarande ammar. Han har inte reagerat på något sen det lugnade ner sig men han länge behövt hjälp att bajsa och få ut pruttar med pysventil. Och som nu när han behöver prutta/bajsa på natten är han ju väldigt störd av magen, men han har inte ont och skriker och gråter som under första tiden.
  • Mon 12 Oct 2020 14:21
    Söderlund skrev 2020-10-12 13:55:13 följande:

    Yes, kolik i 2,5 månad och eventuellt känslig mot mjölkprotein. Jag har varit mjölkfri sen typ vecka 2, det blev något bättre efter ungefär 1 månad med mjölkfritt men sen successivt bättre fram till 2,5 månad innan skrikperioden slutade. Vi tror egentligen inte att det berodde på mjölkproteinet utan helt enkelt kolik som inte har någon förklaring, men vi vågade ju inte chansa, så vi får se nu när han blir 6 månader, då ska jag försiktigt börja introducera mjölk igen medan han fortfarande ammar. Han har inte reagerat på något sen det lugnade ner sig men han länge behövt hjälp att bajsa och få ut pruttar med pysventil. Och som nu när han behöver prutta/bajsa på natten är han ju väldigt störd av magen, men han har inte ont och skriker och gråter som under första tiden.


    Det låter rätt identiskt med vår situation förutom att jag inte märkte någon som helst koppling till komjölk trots veckor av uppehåll och därför äter det. Misstänker vetemjöl nu, om det öht är något, men storebror var likadan i princip och han hade inget i slutänden, inget som märktes när han började äta iaf, så kanske är de bara pruttisar ändå... verkar ju ändå som att jag (och ni) har barn som har det lite extra kämpigt med magen iaf.
  • Mon 12 Oct 2020 20:07
    Andreaaaa skrev 2020-10-11 20:53:11 följande:

    ..och han har ju också alltid haft lite ont, inte sant? Legat och bökat under morgontimmarna? Men har så vitt du vet ingen överkänslighet? Ger du något för magen, typ Minifom el likn?

    Hm, det verkar ju lite som att de bebbar som hade bråkiga magar som riktigt små fortfarande har mycket gaser... Finns det någon som upplever att er bebbe aldrig haft direkta problem med magen, men att den är lite av en pruttis nu?


    Ja precis , han har alltid haft känslig mage . Vi gav honom minifom de första 3 månaderna . Sen slutade vi och fortsatte med Magdropparna (de med levande bakterier vad det nu heter ). Slutade med magdropparna skulle kanske fortsatt med det .

    Han bajsar inte varje dag nu så det blir extra kämpigt när det har gått 2-3 dagar utan att bajsa så jag antar att även det spelar stor roll .
  • Tue 13 Oct 2020 11:08

    Min pojk är också pruttig sen vi började med mat. Men i övrigt går det faktiskt förvånansvärt bra just nu. Förlängde vakentiden enligt tips här och nu sover han 1-2 h i sträck. Jätteskönt. Oftast blir det bara två sovstunder per dag då, också skönt.

  • Wed 14 Oct 2020 20:07

    När lägger ni era små om kvällen? Och när vaknar de på morgonen?

    Min pojk somnar runt 19. Vaknar ca 7.30-8.

  • Thu 15 Oct 2020 14:20
    Daphodil skrev 2020-10-14 20:07:48 följande:

    När lägger ni era små om kvällen? Och när vaknar de på morgonen?

    Min pojk somnar runt 19. Vaknar ca 7.30-8.


    Har börjat lägga honom senare vid 20.00. Han vaknar 06.00-07.00 (äter 2-3 gånger under natten )
  • Thu 15 Oct 2020 19:44

    Han somnar efter 19 men sen är det oklart när han vaknar på morgonen, kanske 05, kanske 07..man blir så förvirrad när man är morgontrött :P han sover väldigt ytligt från 04 och framåt så han väcker mig i omgångar tror jag. 

    Hoppas omställningen till vintertid inte ställer till det för mycket hos oss. En redan morgonpigg bebis vill man inte ha kl 04-05...

  • Thu 15 Oct 2020 20:03
    Daphodil skrev 2020-10-14 20:07:48 följande:

    När lägger ni era små om kvällen? Och när vaknar de på morgonen?

    Min pojk somnar runt 19. Vaknar ca 7.30-8.


    Somnar ca 20.00. Lite oklart när hon vaknar, om magen spökar kan hon ligga och vakna/gnälla/somna om rätt mkt, ibland redan ifrån 05, men vi går aldrig upp tidigare än 7 och har man riktig tur kan hon somna om ända till närmare 09.

    Hon har samma sovtider som storebror nu så vi kan ha dejtkvällar här hemma igen - alltså LYXEN!! <3
  • Fri 16 Oct 2020 15:35

    Nån som vill dela med sig av lite underhållningstips för de vakna timmarna? Har en liten tjej här som lätt blir uttråkad nuförtiden..: Vad hittar ni på och vad gillar era små att göra?

  • Fri 16 Oct 2020 16:58
    Andreaaaa skrev 2020-10-16 15:35:44 följande:

    Nån som vill dela med sig av lite underhållningstips för de vakna timmarna? Har en liten tjej här som lätt blir uttråkad nuförtiden..: Vad hittar ni på och vad gillar era små att göra?


    Min är likadan, sover bättre och orkar mer om han får lite rolig stimulans.

    Plockmat är en rolig sak att leka med och tar tid!

    Vi åker till öppna förskolan

    Åka och hälsa på farmor eller farfar.

    Titta på/vara i nya miljöer är toppen för att bli trött. Kolla på tavlor. Sitta i olika delar av huset och även sitta på golvet, i sängen och leka. Man fastnar ju ofta på samma platser hemma. Men att leka i tvättstugan är kul det med.

    Vi har just nu ett 19-7 sov schema med ett eller två uppvak för mat per natt. Han har varit 18-6 länge men har lyckats vrida på det. Får sova max ca 2h och 15min på dagtid för att hålla rutinerna. Om han inte sovit dåligt på natten såklart. Han behöver sova ca 14h per dygn

    Så jag väcker honom ibland och det har funkat nu i tre veckor. Sover tre gånger per dag och längsta är på morgonen medan sista är ca 30 min.