• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55863 visningar
    3640 svar
    3640
    55863

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Sat 17 Oct 2020 16:23
    Andreaaaa skrev 2020-10-16 15:35:44 följande:

    Nån som vill dela med sig av lite underhållningstips för de vakna timmarna? Har en liten tjej här som lätt blir uttråkad nuförtiden..: Vad hittar ni på och vad gillar era små att göra?


    Här är det mest babygymmet, på mage på mattan och sitta i matstol, om jag är i köket. Eller pratas med av mamma el storasyster.
  • Mon 19 Oct 2020 20:50

    Min blir också lätt utråkad så det är babygym, babysitter, ligga på magen , soffan, vagnen , gå runt lägenheten ja you name it :).

    Dottern var lika rastlös hon med .

    Hur går det med er som ammar under natten ? Hur många gånger ammar ni

  • Tue 20 Oct 2020 11:48
    Bettan84 skrev 2020-10-19 20:50:02 följande:

    Min blir också lätt utråkad så det är babygym, babysitter, ligga på magen , soffan, vagnen , gå runt lägenheten ja you name it :).

    Dottern var lika rastlös hon med .

    Hur går det med er som ammar under natten ? Hur många gånger ammar ni


    Har faktiskt ingen aning! 3-5 gånger kanske? Aldrig mindre än så iaf. Tror jag. Låter honom hållas så länge jag vaknar pigg morgonen därpå.
  • Wed 21 Oct 2020 09:27

    Hej. Under min första grav så var vi ett gäng på ca 10 kvinnor som träffades på fl men bildade en intim gravidgrupp på fb. Det blev bra mycket mer personligt och vi följs åt än idag när barnen fyllt 3 år. Är det några som är intresserade av att gå med i en sådan grupp denna graviditet? I så fall kan ni väl skicka ett DM till mig här på fl med ert Facebook namn så skapar jag en grupp och bjuder in er. Tänker att det e kul om alla har BF samma månad men inget annat spelar nån roll, om man har barn innan, vart man bor etc. 

    Kort om mig, heter Fanny, 31 år och detta är min andra graviditet, bf 24e maj. :) 

    Kram

  • Wed 21 Oct 2020 09:28
    Widdy skrev 2020-10-21 09:27:19 följande:

    Hej. Under min första grav så var vi ett gäng på ca 10 kvinnor som träffades på fl men bildade en intim gravidgrupp på fb. Det blev bra mycket mer personligt och vi följs åt än idag när barnen fyllt 3 år. Är det några som är intresserade av att gå med i en sådan grupp denna graviditet? I så fall kan ni väl skicka ett DM till mig här på fl med ert Facebook namn så skapar jag en grupp och bjuder in er. Tänker att det e kul om alla har BF samma månad men inget annat spelar nån roll, om man har barn innan, vart man bor etc. 

    Kort om mig, heter Fanny, 31 år och detta är min andra graviditet, bf 24e maj. :) 

    Kram


    Sorry detta ska såklart till BF 2021 tråden så ignorera :P hehe
  • Wed 21 Oct 2020 09:44

    Jag måste bara berätta , min pojke sov hela natten igenom !! Eller ja 19.30-05.30 sen fick han mat och han somnade om sov tills 07.15. OM jag är glad !!

    MEN fick mjölkstockning på ena bröstet aaaaajjjjjj ajjjjj. Så ont det gör !!! Hade inte ammar på 10-11 timmar !

    Hoppas det går över .

    Det började med att jag läste om Anna W. Metoden - MEN jag modifierade lite och gjorde det på mitt sätt .

    Jag testade först med att trappa ner nattamningen . Liam blir 5 månader den 27 Oktober . Det verkar som att både jag och han mår bra av det ! Innan så lyfte jag över honom till vår säg och ammade så fort han började gnälla. Då kom hans mage igång och han vaknade jämt .

    Nu ville jag testa något annat . Jag började för 3 dagar sen .Jag trodde som sagt att han var hungrig när han vaknade varannan /var tredje timma men icke . Han vaknade av att magen var igång efter varje amning .

    Första natten vaknade han 2 ggr och den 3 ammade jag för han verkade (med all rätt ) vara hungrig .

    Han somnade om med nappen /till och från.

    Andra natten vaknade han efter han hade sovit 6 timmar i streck . Han somnade om men vaknade efter 1 timma . Somnade om med napp vaknade en timma efter . Somnade om och vaknade 1,5 timma efter då var klockan 5.00 så han fick mat och somnade om. Sov till 07.00.

    Igår sov han fram tills 05.30. Fick mat och sov tills 07.15.

    Jag ville bara dela med mig - våga testa !

    Han somnar nu själv (med hjälp av nappen eller så suger han på sin tumme :/ ) Men det tar 5 min Max !!

    Jag ger gröt - en timma efter ammar jag - sen är det massa skratt och sen sängen. Släcker ALLT, säger min ramsa ?go?natt go?natt sov så gott? ger han nappen och går ut. På vägen ut säger jag ramsan 2 ggr innan jag går ut och 2 ggr utanför dörren . Sen avlyssnar jag . Om han börjar gnälla går jag in igen med ramsan, ger napp och snutte och sen går jag ut igen . Det tar Max 5 min . Jag blev helt paff ! Min man nattade honom igår och han var i ren chock att det gick så smidigt .

    När han vaknade på natten sa jag ramsan mjukt 2-3 gånger och han somnade om av sig själv utan napp.

    Jag kände på mig att jag var tvungen att göra något . Det visade sig att han störde sig på white noise (som jag körde varje kväll ) och ljus (nattlampa) och jag själv låg bredvid honom tills han somnade .

    Nu kör jag stenhårt med rutiner även på dagen . Fasta tider för mat / sova med högst 15 min marginal. De första dagarna jag skrev ner på papper och sen försökte jag följa det och han verkar kunna följa schemat galant .

    Jag ger honom extra gröt på morgonen , sen puré som mellis och gröt till middag. Självklart amningen är prio 1 men han verkar vara supernöjd med lite extra mat .

  • Wed 21 Oct 2020 09:49

    Ska bara tillägga att jag tillämpar inte helt den där metoden . Han sover på rygg och jag ger honom nappen vilket det står att man inte ska göra men det funkar för oss . :)

  • Wed 21 Oct 2020 16:05

    Längtar efter färre nattmåltider här också. Han flaskmatas sedan 2,5 månad med Semper Lemolac. Nu funkar den bra för hans mage men jag undrar om inte den är lite väl lättsmält för honom då han vaknar var 3:e timme för ny måltid. Jag har provat att ge napp på natten men till slut vaknar han så ofta att bara flaskan hjälper. Jag har börjat ge honom 30 ml extra två gånger på kvällen och det har gjort att vi nu slipper mata vid 05 också. Så han äter vid 23, 03 och sen är han nöjd till 09.30. Tror inte det är någon vits att byta ersättning nu, är så glad att den 4:e sorten vi provade funkar ännu. 

    Han får 2,5 msk (pulver) gröt på morgonen och 5 msk mat till lunch och vi ökar portionerna gradvis varje ny vecka. Önskar att han bara åt mat för jag hoppas att det ska göra att han slipper flaskan vid 03 också. 

  • Wed 21 Oct 2020 16:28

    Hur ligger era till i vikt och längd? Vad har ni för storlekar i kläder? Vi kör fortfarande på 62/68 i det mesta men flera par byxor har börjat bli korta på längden på senare veckor så börjar nog bli dags för 74 snart. Ska på (försenad) 5 månaders kontroll på fredag, ska bli spännande att se hur det ligger till!

  • Wed 21 Oct 2020 18:57
    Bettan84 skrev 2020-10-21 09:44:34 följande:

    Jag måste bara berätta , min pojke sov hela natten igenom !! Eller ja 19.30-05.30 sen fick han mat och han somnade om sov tills 07.15. OM jag är glad !!

    MEN fick mjölkstockning på ena bröstet aaaaajjjjjj ajjjjj. Så ont det gör !!! Hade inte ammar på 10-11 timmar !

    Hoppas det går över .

    Det började med att jag läste om Anna W. Metoden - MEN jag modifierade lite och gjorde det på mitt sätt .

    Jag testade först med att trappa ner nattamningen . Liam blir 5 månader den 27 Oktober . Det verkar som att både jag och han mår bra av det ! Innan så lyfte jag över honom till vår säg och ammade så fort han började gnälla. Då kom hans mage igång och han vaknade jämt .

    Nu ville jag testa något annat . Jag började för 3 dagar sen .Jag trodde som sagt att han var hungrig när han vaknade varannan /var tredje timma men icke . Han vaknade av att magen var igång efter varje amning .

    Första natten vaknade han 2 ggr och den 3 ammade jag för han verkade (med all rätt ) vara hungrig .

    Han somnade om med nappen /till och från.

    Andra natten vaknade han efter han hade sovit 6 timmar i streck . Han somnade om men vaknade efter 1 timma . Somnade om med napp vaknade en timma efter . Somnade om och vaknade 1,5 timma efter då var klockan 5.00 så han fick mat och somnade om. Sov till 07.00.

    Igår sov han fram tills 05.30. Fick mat och sov tills 07.15.

    Jag ville bara dela med mig - våga testa !

    Han somnar nu själv (med hjälp av nappen eller så suger han på sin tumme :/ ) Men det tar 5 min Max !!

    Jag ger gröt - en timma efter ammar jag - sen är det massa skratt och sen sängen. Släcker ALLT, säger min ramsa ?go?natt go?natt sov så gott? ger han nappen och går ut. På vägen ut säger jag ramsan 2 ggr innan jag går ut och 2 ggr utanför dörren . Sen avlyssnar jag . Om han börjar gnälla går jag in igen med ramsan, ger napp och snutte och sen går jag ut igen . Det tar Max 5 min . Jag blev helt paff ! Min man nattade honom igår och han var i ren chock att det gick så smidigt .

    När han vaknade på natten sa jag ramsan mjukt 2-3 gånger och han somnade om av sig själv utan napp.

    Jag kände på mig att jag var tvungen att göra något . Det visade sig att han störde sig på white noise (som jag körde varje kväll ) och ljus (nattlampa) och jag själv låg bredvid honom tills han somnade .

    Nu kör jag stenhårt med rutiner även på dagen . Fasta tider för mat / sova med högst 15 min marginal. De första dagarna jag skrev ner på papper och sen försökte jag följa det och han verkar kunna följa schemat galant .

    Jag ger honom extra gröt på morgonen , sen puré som mellis och gröt till middag. Självklart amningen är prio 1 men han verkar vara supernöjd med lite extra mat .


    Wow! Bra gjort. Får försöka nåt liknande