• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55821 visningar
    3640 svar
    3640
    55821

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Tue 27 Oct 2020 16:05
    Daphodil skrev 2020-10-26 20:35:41 följande:

    Jag gjorde förresten lite som Bettan och slutade amma till sömns. Ligger istället bredvid och stryker över ryggen, och det funkar fint utan gråt numera. Han vaknar sen var tredje timme och äter ordentligt varje gång, så jag har inte hjärta att avvänja mer just nu.

    Men glad att jag slutade amma till sömns. Känns som att han sover bättre om nätterna.


    Vad skönt att inte behöva amma till sömns på kvällen. Det kommer hjälpa dig att inte behöva amma i timmar i sovrummet när han blir lite större (för det hände mig med storasyster ) . Därför tänkte jag avvänja han från att amma till sömns så tidigt så möjligt och 4,5 månader var lagom att börja .

    Nej då man behöver inte avvänja alls, det får ta sin tid så länge han äter bra och är nöjd . Problemet för mig var att amningen under natten (varje/varannan timme ) orsakade krångel med magen vilken iofs var orsaken att han vaknade ännu oftare .

    Nu är han förkyld (blev smittad av storasyster ) och så pass snorig och febrig att jag behövd amma ofta , så lite är man tillbaka på ruta 1 men det viktigaste är att han ammar och inte få vätskebrist . Sen får jag ta tag i nattamningen igen .

    Läste om rastlösa bebisar - min blir 5 månader idag och han är likadan. Så var han syster med !!! Jobbigt då man inte hinner göra någonting alls!! Sen blir man frustrerad men det vänder snart när de kan sitta själva och tugga på mat haha
  • Wed 28 Oct 2020 21:10

    Sonen är nu på väg att börja krypa. Han blir så frustrerad och ledsen när det inte går. Dessutom nyper han tag i huden på min hals när jag bär omkring på honom. AJAJ! En allmänt onöjd kille just nu. 

    På förmiddagen sover han sin vanliga halvtimme men på eftermiddagen är det nu riktigt stökigt. Gick till slut ut med honom i vagnen kl 17 för att köpa julmust (jag vet, alldeles för tidigt!). Då fick han se sig omkring en stund och sov 20 min sen. Man får vara kreativ och krama ur dem så mycket dagssömn det går så att han inte vill somna redan kl 17.30.

    Längtar tills den ljuva dagen då han inte kräks längre. Är det inte ersättningen så är det maten han får. Han är som en tickande bomb. Kräket kan komma närsomhelst, varsomhelst, strax innan nästa mål mat.

  • Thu 29 Oct 2020 08:35
    Stenbocken93 skrev 2020-10-28 21:10:11 följande:

    Sonen är nu på väg att börja krypa. Han blir så frustrerad och ledsen när det inte går. Dessutom nyper han tag i huden på min hals när jag bär omkring på honom. AJAJ! En allmänt onöjd kille just nu. 

    På förmiddagen sover han sin vanliga halvtimme men på eftermiddagen är det nu riktigt stökigt. Gick till slut ut med honom i vagnen kl 17 för att köpa julmust (jag vet, alldeles för tidigt!). Då fick han se sig omkring en stund och sov 20 min sen. Man får vara kreativ och krama ur dem så mycket dagssömn det går så att han inte vill somna redan kl 17.30.

    Längtar tills den ljuva dagen då han inte kräks längre. Är det inte ersättningen så är det maten han får. Han är som en tickande bomb. Kräket kan komma närsomhelst, varsomhelst, strax innan nästa mål mat.


    Kul med kryp! Min pojk släpade sig fram några cm vid 5 mån ålder, så jag tänkte att det var på g. Men det slutade han abrupt med och sen dess ligger han som en fet säl igen

    Vad jobbigt med eftermiddagen. För mig har det hjälpt att hålla honom vaken riktigt länge, 3 timmar. Efter det kan jag lägga honom i vagnen i köket med fläkten på, och så kliar jag honom på magen. Då somnar han på 3 minuter. Jag lägger honom för natten med samma metod, så han har väl börjat inse att det betyder sova.
  • Thu 29 Oct 2020 10:42
    Stenbocken93 skrev 2020-10-28 21:10:11 följande:

    Sonen är nu på väg att börja krypa. Han blir så frustrerad och ledsen när det inte går. Dessutom nyper han tag i huden på min hals när jag bär omkring på honom. AJAJ! En allmänt onöjd kille just nu. 

    På förmiddagen sover han sin vanliga halvtimme men på eftermiddagen är det nu riktigt stökigt. Gick till slut ut med honom i vagnen kl 17 för att köpa julmust (jag vet, alldeles för tidigt!). Då fick han se sig omkring en stund och sov 20 min sen. Man får vara kreativ och krama ur dem så mycket dagssömn det går så att han inte vill somna redan kl 17.30.

    Längtar tills den ljuva dagen då han inte kräks längre. Är det inte ersättningen så är det maten han får. Han är som en tickande bomb. Kräket kan komma närsomhelst, varsomhelst, strax innan nästa mål mat.


    Kul att han vill börja krypa. Här har vi en som inte alls vill ligga på mage längre ... det var bättre förut men inte nu... så han ligger också som en säl som det skrevs ovan hahah.

    Det där med trött bebis på eftermiddagarna är inte kul alls . Hela eftermiddagen går ut på att hålla honom vaken och då är han väldigt gnällig . Nu är min pojke förkyld (bara snuva ) men han vill inte äta så det blir som en ond cirkel .

    Min kräktes också men det har blivit bättre nu . Men jag förstår frustrationen för man gör allt för att han ska behålla maten , man vågar inte lägga honom på mage eller hålla på , så fort han blir exalterad så kräks han .

    Jag har läst att nu vid 5+ månader börjar andra utvecklings språnget så de blir mer gnälliga .
  • Fri 30 Oct 2020 07:37

    Här har första tanden kommit! Sylvass!

  • Fri 30 Oct 2020 08:48

    Hej allihop! TS här!

    Så längesen jag var in här. Så kul att tråden fortfarande är aktiv och att det verkar gå bra för er alla <3 min tjej blir snart 6 månader, tiden går sååå himla fort verkligen! Känner igen mycket av det ni skriver, här sovs det också 30 min 3 ggr per dag och tuttas galet på nätterna, dagtid är bröstet det tråkigaste som finns så verkar rätt likt hur vissa har det här! Kanske kikar in lite oftare igen vi får se haha, kram på er<3

  • Fri 30 Oct 2020 21:08

    Ja det är kul att ha tråden, för så mycket kul händer nu:

    -första tanden

    -börjar kunna sitta riktigt bra utan stöd

    -börjar med konsonanter (dada, gaga)

    -ikväll körde han underarmen i golvet och släpade sig fram några cm, precis som storasyster strax innan hon började krypa. (Betyder inte nödvändigtvis likadant förlopp nu, men ändå!)

    Vilken utveckling ser ni hos era?

  • Fri 30 Oct 2020 23:55
    viljaa skrev 2020-10-30 08:48:42 följande:

    Hej allihop! TS här!

    Så längesen jag var in här. Så kul att tråden fortfarande är aktiv och att det verkar gå bra för er alla <3 min tjej blir snart 6 månader, tiden går sååå himla fort verkligen! Känner igen mycket av det ni skriver, här sovs det också 30 min 3 ggr per dag och tuttas galet på nätterna, dagtid är bröstet det tråkigaste som finns så verkar rätt likt hur vissa har det här! Kanske kikar in lite oftare igen vi får se haha, kram på er<3


    Hej! Älskar fö din trådstart, så peppig, och tänk att nu är vi här
  • Sat 31 Oct 2020 17:36
    Daphodil skrev 2020-10-30 21:08:00 följande:

    Ja det är kul att ha tråden, för så mycket kul händer nu:

    -första tanden

    -börjar kunna sitta riktigt bra utan stöd

    -börjar med konsonanter (dada, gaga)

    -ikväll körde han underarmen i golvet och släpade sig fram några cm, precis som storasyster strax innan hon började krypa. (Betyder inte nödvändigtvis likadant förlopp nu, men ändå!)

    Vilken utveckling ser ni hos era?


    Sitter utan stöd

    Kan stå och hålla i sig i saker

    Konsonanter

    Går igenom en Dregglis per vaken tid hehe

    Stoppa nappen i munnen

    Hålla i sked med mat på och äta från den

    Plocka upp och äta stavar med mat med varierande resultat men in kommer de haha

    Visa med hela kroppen vart han vill, till pappa, hunden, mamma osv

    Sov rutiner Wohoo

    Krashar inte om han inte får mat direkt eller sova prick på rätt tid

    Trycka ifrån med hela benen (faceplant hehe)

    Vända sig åt båda håll även om mage rygg fortfarande mest är misstag

    Det är väl det jag kommer på på rak arm.

    Men bäst är att han är en liten person nu och inte bara en äta, bajsa sova maskin
  • Sun 1 Nov 2020 11:31

    Nu somnar lille pojk för helt egen maskin vid dagens första vila, vilket också medför att han sover 90 min istället för tidigare 30.

    Tack Bettan för inspiration!