• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Stenbocken93
    Andreaaaa skrev 2020-12-01 19:42:22 följande:

    GAah. Ammar fortfarande mer än nånsin, med 2-3h mellanrum om natten, trots att här äts en hel del del gröt etc nu.

    Ni som lyckades få till längre sömnpass och få bort det ständiga småsnuttandet, funkar det fortfarande? Några topptips? Borde inte vara någon utvecklingsfas nu längre och jag är världströttast (


    Jag skulle precis in på sidan och rapportera att vi nog har lyckats få ett slut på måltiderna nattetid när jag sitt ditt meddelande. JA, vi har fått det att funka. Om han vaknar under natten är det oftast efter 04 och då brukar han komma till ro med napp i munnen och lätta smekningar på ryggen. Vi gick alltså från två måltider (23 och den andra nån gång mellan 02-04) till att nu klara oss på middag kl 18.15 och flaska tidigast kl 06 morgonen därpå. Innan vi tog bort nattmåltiderna kunde han inte stillas med napp om han vaknade mitt i natten. Så att tvärt bestämma oss för att det inte blir något mellan 19-06 gjorde att nappen blev mer attraktiv för honom. Tror han börjar få grepp på att själv stoppa den i munnen vilket är bra. Ska tillägga att han åt 50% mat innan vi tog bort flaskan, så han vaknade väl mest av vetskapen att han kunde få en nattflaska och inte för att han behövde det. 

    När vi bestämde oss för att sluta ge mat gick det till så här: det var tre rätt jobbiga nätter med mycket gnäll där det tog 20-90 min att få honom att somna om ett par gånger varje natt. Jag tog de första två nätterna och när det blev helg då tog mannen två nätter (den ena av oss sov i annat rum). Att kunna växeldra det här "projektet" var viktigt för vår uthållighet. Sen lugnade det ner sig gradvis och nu, nästan två veckor senare, känns det som att man vågar tro att det är sant - han kan sova typ hela natten. Är rätt känslig när det kommer till min egen sömn. Somnar ofta inte förrän midnatt trots sänggång 1,5h tidigare. Då har jag inte råd att ha en pojk som vill ha mat kl 03 på natten. Det fick vara nog där. 
  • Stenbocken93

    Tillägg: Ett tag innan vi bestämde oss för att sluta ge flaska nattetid provade jag att trappa ned ersättningsmängden som han fick kl 23 och några andra gånger ge vatten i flaska nattetid. Han blev bara mer irriterad får han fick falska förhoppningar om att få mjölk när det kom blaskigt vatten istället. Istället för ovan så bar vi runt honom i rummet, sjöng lite, gav nappen gång på gång och efter ett tag kom han till ro. Jag brukade lägga ner honom när han blev lugn i sin spjälsäng och antingen funkade det eller så fick jag plocka upp honom senare igen. 

  • Andreaaaa
    Stenbocken93 skrev 2020-12-01 20:40:52 följande:

    Tillägg: Ett tag innan vi bestämde oss för att sluta ge flaska nattetid provade jag att trappa ned ersättningsmängden som han fick kl 23 och några andra gånger ge vatten i flaska nattetid. Han blev bara mer irriterad får han fick falska förhoppningar om att få mjölk när det kom blaskigt vatten istället. Istället för ovan så bar vi runt honom i rummet, sjöng lite, gav nappen gång på gång och efter ett tag kom han till ro. Jag brukade lägga ner honom när han blev lugn i sin spjälsäng och antingen funkade det eller så fick jag plocka upp honom senare igen. 


    Åh, vad skönt för er, bra jobbat!!!

    Ikväll ammade hon fr läggning kl 19-20, sedan vaknade hon IGEN klockan 21 och ammade nästan en halvtimme och IGEN kl 22.30, jag ammar nu. Kommer väl som vanligt bara få tvåtimmarspass sömn inatt.

    Om jag skulle försöka söva henne som ni gjort skulle jag sannolikt inte få sova på hela natten, så jag måste på nåt sätt få ner frekvensen uppvak först... Hon tar inte napp heller...

    Åh jag önskar det fanns nån expert man kunde prata med, på vårt BVC är de ärligt helt värdelösa kring sånt här (

    Orkar typ inget kul julfix under dagarna när jag aldrig får nån sammanhängande sömn. Brukar älska julstök men tappar all motivation när ögonen går i kors
  • Söderlund
    Andreaaaa skrev 2020-12-01 22:53:54 följande:

    Åh, vad skönt för er, bra jobbat!!!

    Ikväll ammade hon fr läggning kl 19-20, sedan vaknade hon IGEN klockan 21 och ammade nästan en halvtimme och IGEN kl 22.30, jag ammar nu. Kommer väl som vanligt bara få tvåtimmarspass sömn inatt.

    Om jag skulle försöka söva henne som ni gjort skulle jag sannolikt inte få sova på hela natten, så jag måste på nåt sätt få ner frekvensen uppvak först... Hon tar inte napp heller...

    Åh jag önskar det fanns nån expert man kunde prata med, på vårt BVC är de ärligt helt värdelösa kring sånt här (

    Orkar typ inget kul julfix under dagarna när jag aldrig får nån sammanhängande sömn. Brukar älska julstök men tappar all motivation när ögonen går i kors


    Låter som det brukar vara hos oss ungefär. Från 4 månader blev det aningens bättre när vi började med gröt. Men när vi började med smakportioner vid 6 månader blev det sådär igen... Om det var för att han blev hård i magen, tänder på gång, separationsfasen eller vad det nu är, han sov uruselt... Vi har gett gröten på kvällen men sen någon vecka har han ätit mindre och mindre och bara gnällt, så sen i fredags skippar vi gröten helt (ville inte ha på morgonen heller) och istället får han smakportion även till middagen, så smakportion till lunch, lite päron till mellis och smakportion middag, övrigt amning precis som vanligt, ammar inte mindre ännu och sedan dess sover han i alla fall 3-4 timmars pass och lugnt emellan. Annars har han kunnat vakna mellan amningarna också och sovit så himla oroligt. Vår räddning är ändå att sova isär, vi kör varannan natt att man börjar i ett annat rum så att man har en chans att få lite sammanhängande sömn ostört, sen byter vi mitt i natten beroende på när han ammat men kring 2-4.
  • Söderlund

    Kan ju tillägga att det betyder betydligt mer sömn för maken, dom nätter han börjar i andra rummet kan han ibland få sova ostört till 4. När jag börjar i andra rummet ska jag ju ändå upp och amma minst 2 gånger på den tiden. Men vi ser det bara som en vinning ändå, vi båda har ändå fått betydligt bättre humör sen vi började sova isär. Nån natt fick jag 4 timmar ostört och det känns nästan som man sovit en hel natt, då fattar man hur tufft det är med alla uppvak.

  • Söderlund

    En annan grej som vi börjat med är att hålla sovningarna på dagen lika långa. Han sover 3 tillfällen, och förut fick han sova så länge han ville på förmiddagen, då kunde det bli 1,5 h ibland. Nu får han inte sova mer än 45 minuter åt gången, alltså 3x45. Oftast vaknar han av sig själv innan, men nu har det varit ett par dagar då jag får väcka honom.

  • Andreaaaa
    Söderlund skrev 2020-12-02 07:49:11 följande:

    En annan grej som vi börjat med är att hålla sovningarna på dagen lika långa. Han sover 3 tillfällen, och förut fick han sova så länge han ville på förmiddagen, då kunde det bli 1,5 h ibland. Nu får han inte sova mer än 45 minuter åt gången, alltså 3x45. Oftast vaknar han av sig själv innan, men nu har det varit ett par dagar då jag får väcka honom.


    Usch, varför känns det bättre när andra också har det svårt..?? Men TACK för att du delar med dig! Håller med dig om att 4h klarar man sig jättebra på, när jag fick det innan var det aldrig några problem med orken.

    Här sover hon inte princip aldrig mer än 40 minuterspass på dagen, så det kan inte vara det. Men hur tänker ni kring gröten? Har ni provat att utesluta den helt? Vi gav bara olika grönsakspureeer i ett par dagar och då sov hon lite längre pass tyckte jag. I början gav vi henne Nestlés gröt men då fick hon tydligt magknip. Kollade på innehållsförteckningen och det var massa vetemjöl i den så vi bytte till Semper som också har vetemjöl tyvärr men i mindre mängd och då slutade hon åtminstone ha ont på dagen, vad vi märker. Men de kan ju vara intoleranta mot just vete (alltså ej gluten, och det brukar visst växa bort), och även om det inte är en ?riktig? intolerans så kan ju vitt mjöl vara lite svårsmält. Hur tänker du/ni?
  • Andreaaaa
    Söderlund skrev 2020-12-02 07:49:11 följande:

    En annan grej som vi börjat med är att hålla sovningarna på dagen lika långa. Han sover 3 tillfällen, och förut fick han sova så länge han ville på förmiddagen, då kunde det bli 1,5 h ibland. Nu får han inte sova mer än 45 minuter åt gången, alltså 3x45. Oftast vaknar han av sig själv innan, men nu har det varit ett par dagar då jag får väcka honom.


    Åh nu läser jag ditt svar igen och fattar att du menar ?annan mat? när du skriver smakportion, blir också uppmuntrad att pausa med gröt! Ska göra det ett tag!
  • viljaa

    Hörrni är de nån som haft en bebis som blivit ordentligt förstoppad? Vi får nu ta typ 10 ml laktulos varje dag, har vi ökar för fort? Hur bryter man så att vi slipper laktulosen?? Min tjej ör ju strax 7 mån men började inte smaka mat förrän ca 5.5 månad så det är ju fortfarande nytt. Vad och hur mycket äter era på en dag och när började ni?

    Såhär ser en dag ut för oss typ;

    2:00 amma

    5-6 amma

    7-8 frukost ca 0,5 dl gröt och 0,5 dl katrinplommon

    9 amma

    12 plockmat av nåt vi äter, typ inget går ner

    13 amma

    16 fruktpure eller rån med leverpastej som plockmellis

    17 amma ibland smak av vår mat plock

    18.30 amma

    22 amma

    Annars började lillan krypa igår! Omg nu är hon överallt !! Stoppa tiden <3

  • Andreaaaa
    viljaa skrev 2020-12-02 14:54:06 följande:

    Hörrni är de nån som haft en bebis som blivit ordentligt förstoppad? Vi får nu ta typ 10 ml laktulos varje dag, har vi ökar för fort? Hur bryter man så att vi slipper laktulosen?? Min tjej ör ju strax 7 mån men började inte smaka mat förrän ca 5.5 månad så det är ju fortfarande nytt. Vad och hur mycket äter era på en dag och när började ni?

    Såhär ser en dag ut för oss typ;

    2:00 amma

    5-6 amma

    7-8 frukost ca 0,5 dl gröt och 0,5 dl katrinplommon

    9 amma

    12 plockmat av nåt vi äter, typ inget går ner

    13 amma

    16 fruktpure eller rån med leverpastej som plockmellis

    17 amma ibland smak av vår mat plock

    18.30 amma

    22 amma

    Annars började lillan krypa igår! Omg nu är hon överallt !! Stoppa tiden <3


    Jo vi har en liten trögis här med, inte förstoppad men hon tycker det är jobbigt att bajsa. Tror det är mycket en vanesak också iofs.

    Med storebror gav vi i början alltid några skedar katrinplommon efter varenda mål mat. Och så undvek vi rån, majskrokar och banan tills han var lite äldre. Då gav det sig!

    När de blir lite äldre kan man börja ge kiwi också, det funkar verkligen magiskt bra!!