• Mon 19 Aug 2019 21:00
    55947 visningar
    3640 svar
    3640
    55947

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Sat 5 Dec 2020 10:52
    viljaa skrev 2020-12-02 14:54:06 följande:

    Hörrni är de nån som haft en bebis som blivit ordentligt förstoppad? Vi får nu ta typ 10 ml laktulos varje dag, har vi ökar för fort? Hur bryter man så att vi slipper laktulosen?? Min tjej ör ju strax 7 mån men började inte smaka mat förrän ca 5.5 månad så det är ju fortfarande nytt. Vad och hur mycket äter era på en dag och när började ni?

    Såhär ser en dag ut för oss typ;

    2:00 amma

    5-6 amma

    7-8 frukost ca 0,5 dl gröt och 0,5 dl katrinplommon

    9 amma

    12 plockmat av nåt vi äter, typ inget går ner

    13 amma

    16 fruktpure eller rån med leverpastej som plockmellis

    17 amma ibland smak av vår mat plock

    18.30 amma

    22 amma

    Annars började lillan krypa igår! Omg nu är hon överallt !! Stoppa tiden <3


    Sonen ligger och balanserar på för hård i magen tycker jag sedan några veckor tillbaka. Han bajsar 2-3 gånger per dag och ibland är det så fast att det är en boll/kula i blöjan vid bytte. Det beror säkert på att han får lite mer komplex föda, han får typ det vi äter fast i puréform. Tänka göra lite enklare måltider framöver. Kyckling, potatis, grönsak, vitlök, oregano är ju gott. Banan har vi börjat med nu men då är den så brun att kassörskan i affärn gav mig halva priset när hon såg vilken klase jag valt ut. Jag svarade: nej men det här blir helt perfekt, sonen ska ha så bruna bananer som det går för magen!. Hehe, hon gav mig rabatt ändå. Jag gör fruktpuré med 50/50 mogen banan och apelsin. Gott och enkelt att göra, krävs ingen upphettning. 

    Vid 4,5 månad började vi ge barngröt och ökade på 0,5 msk pulver i veckan. Nästan samtidigt började vi med lunch, också där 0,5 msk per vecka. Det fick fart på sonens mage och då var konsistensen lösare än vad den är nu. Nu äter han vid 6,5 månad:

    06: Flaska med 50/50 välling/ersättning
    08:30: Barngröt med nötsmör och en iskub katrinplommonpuré
    11:30: Lunch 150 ml (inkl fruktpuré)
    14:30 Flaska ersättning
    17:00 Middag 150 ml (inkl fruktpuré)
    18:30 Mindre flaska ersättning precis innan läggdags

    Han kryper/ålar nu också. Fram med skyddet runt kaminen! Dessutom vaknade jag till att han hade tagit sig upp i spjälsängen så att han hängde med överkanten i armhålorna och huvudet utanför. Dags att sänka botten!!!!
  • Tue 8 Dec 2020 13:58
    Stenbocken93 skrev 2020-12-05 10:52:29 följande:

    Sonen ligger och balanserar på för hård i magen tycker jag sedan några veckor tillbaka. Han bajsar 2-3 gånger per dag och ibland är det så fast att det är en boll/kula i blöjan vid bytte. Det beror säkert på att han får lite mer komplex föda, han får typ det vi äter fast i puréform. Tänka göra lite enklare måltider framöver. Kyckling, potatis, grönsak, vitlök, oregano är ju gott. Banan har vi börjat med nu men då är den så brun att kassörskan i affärn gav mig halva priset när hon såg vilken klase jag valt ut. Jag svarade: nej men det här blir helt perfekt, sonen ska ha så bruna bananer som det går för magen!. Hehe, hon gav mig rabatt ändå. Jag gör fruktpuré med 50/50 mogen banan och apelsin. Gott och enkelt att göra, krävs ingen upphettning. 

    Vid 4,5 månad började vi ge barngröt och ökade på 0,5 msk pulver i veckan. Nästan samtidigt började vi med lunch, också där 0,5 msk per vecka. Det fick fart på sonens mage och då var konsistensen lösare än vad den är nu. Nu äter han vid 6,5 månad:

    06: Flaska med 50/50 välling/ersättning

    08:30: Barngröt med nötsmör och en iskub katrinplommonpuré

    11:30: Lunch 150 ml (inkl fruktpuré)

    14:30 Flaska ersättning

    17:00 Middag 150 ml (inkl fruktpuré)

    18:30 Mindre flaska ersättning precis innan läggdags

    Han kryper/ålar nu också. Fram med skyddet runt kaminen! Dessutom vaknade jag till att han hade tagit sig upp i spjälsängen så att han hängde med överkanten i armhålorna och huvudet utanför. Dags att sänka botten!!!!


    Så bra med lite roliga mattips! :)

    Vår grabb är precis 6 mån så vi började med en smakportion/dag i torsdags (potatis/morot). Efter det har han bara bajsat varannan dag så pausade maten igår. Innan dess har han fått smaka det vi ätit. Lax, älgkött och mango är några av vår lille gourmets favoriter, och även bearnaisesås, hihi.

    Här kryps/ålas det också för fullt! Och ja spjälsängen behöver sänkas strax...

    Från förra veckan så sätter han sig även upp själv, vilket oftast går bra men när han är trött blir det att han tippar över lite...
  • Wed 9 Dec 2020 22:02

    Tack för alla svar kring amningen tidigare :).

    Jag själv ammar bara under dagen , som typ mellis . Sista amningen är runt 23.00 på kvällen och sen 06.00 på morgonen.

    Jag slutade nattamma helt för 1 vecka sen.

    Pojken är 6,5 månader nu .

    05.30-06.00 amma

    07.30 Gröt

    10.30 Mellis fruktpure

    12.00 Amma

    13.30 Lunch ( grönsaker, kolhydrater , kött /fisk ) med fruktpure som efterrätt

    16.30 Middag (samma som lunch )

    19.00 . Gröt

    23.00 Amma

  • Wed 16 Dec 2020 10:04

    Vet inte vad problemet är just nu men oj vad trött jag är. Sonen verkar ha separationsångest deluxe eller så är det tandsprickning, eller något helt annat. Blir så trööött. Det jobbiga är att aldrig säkert veta vad problemet är. Han är 7 mån + 1 dag. På 1 vecka lärde han sig krypa, dra sig upp till ståendes i sängen samt sätta sig upp från liggande. Allt händer samtidigt. Pust!

  • Thu 17 Dec 2020 10:28
    Stenbocken93 skrev 2020-12-16 10:04:05 följande:

    Vet inte vad problemet är just nu men oj vad trött jag är. Sonen verkar ha separationsångest deluxe eller så är det tandsprickning, eller något helt annat. Blir så trööött. Det jobbiga är att aldrig säkert veta vad problemet är. Han är 7 mån + 1 dag. På 1 vecka lärde han sig krypa, dra sig upp till ståendes i sängen samt sätta sig upp från liggande. Allt händer samtidigt. Pust!


    Jag är också. Helt. Jäkla. Slut.

    På riktigt! Skulle kunna somna sittandes. Jag känner igen mig i det du skriver om separationsångest. Vi har tyckt att vår dotter har varit en ganska lätt barn, hon har liksom alltid varit på när man har introducerat nya grejer, älskat mat sedan dag ett, hängt med på allt i bärselen, gillat att ligga på sin matta med sina leksaker, tyckt om att sitta i sin stol (tidigare Bumbostol och sedan en tid tillbaka Stokkes tripp trapp.) Nu är det som att det har vänt helt. Utveckligen går framåt, hon kryper, drar sig upp, vi har sänkt spjälsängen, hon kan sitta upp själv utan stöd och kommer upp i sittställning från liggandes. Jättekul. Men hon vägrar sitta i sin stol och spänner hela kroppen och skriker som en stucken gris när hon inser att man är på väg att sätta ned henne i den. Gröt, som hon har älskat och ätit en redig portion av i flera månader varje morgon, totalvägras nio av tio gånger. Det hjälper inte att smaksätta den med en klick fruktpure eller redan smaksatt gröt. Hon spottar ut allt man sätter i munnen på henne eller kastar det på golvet direkt (till hundens förtjusning). Hon blir tokig om man lägger ner henne på lekmattan och man är utom synhåll i ens tjugo sekunder. Bärselen vill hon inte längre vara i, utan även där spänner hon hela kroppen så att det är omöjligt att få ner henne i den. Hon sover i snitt 45-60 under dagen och kan kämpa sig vaken till typ 22. Vi är så himla trötta. Visst måste man få klaga ibland också?
  • Thu 17 Dec 2020 11:26

    Hallå hur står det till i ERA kroppar? Känner ni er återställda?

    Jag känner mig återställd och har fått tillbaka mensen sen hon var 4 mån. Den har varit någorlunda regelbunden dessa cykler, typ diffat några dagar. Ska vara på dag 19 nu. I 4 dagar har jag haft som bruna flytningar, tänkte först att det var pga ägglossning. Har dock aldrig haft mellanblödningar innan graviditeten. MEN jag mår även illa, har som mensvärk, är allmänt hängig, så sjukt trött och vill bara gå och lägga mig hela tiden. Någon som känner igen sig?

  • Thu 17 Dec 2020 12:51
    HejsanJenny skrev 2020-12-17 10:28:59 följande:
    Jag är också. Helt. Jäkla. Slut.

    På riktigt! Skulle kunna somna sittandes. Jag känner igen mig i det du skriver om separationsångest. Vi har tyckt att vår dotter har varit en ganska lätt barn, hon har liksom alltid varit på när man har introducerat nya grejer, älskat mat sedan dag ett, hängt med på allt i bärselen, gillat att ligga på sin matta med sina leksaker, tyckt om att sitta i sin stol (tidigare Bumbostol och sedan en tid tillbaka Stokkes tripp trapp.) Nu är det som att det har vänt helt. Utveckligen går framåt, hon kryper, drar sig upp, vi har sänkt spjälsängen, hon kan sitta upp själv utan stöd och kommer upp i sittställning från liggandes. Jättekul. Men hon vägrar sitta i sin stol och spänner hela kroppen och skriker som en stucken gris när hon inser att man är på väg att sätta ned henne i den. Gröt, som hon har älskat och ätit en redig portion av i flera månader varje morgon, totalvägras nio av tio gånger. Det hjälper inte att smaksätta den med en klick fruktpure eller redan smaksatt gröt. Hon spottar ut allt man sätter i munnen på henne eller kastar det på golvet direkt (till hundens förtjusning). Hon blir tokig om man lägger ner henne på lekmattan och man är utom synhåll i ens tjugo sekunder. Bärselen vill hon inte längre vara i, utan även där spänner hon hela kroppen så att det är omöjligt att få ner henne i den. Hon sover i snitt 45-60 under dagen och kan kämpa sig vaken till typ 22. Vi är så himla trötta. Visst måste man få klaga ibland också?
    Visst ska man klaga! Jobbigt med maten. Hoppas hon får ordning på det snart. 

    Jag längtar tills jag går tillbaka till jobbet. Halva FL har ju gått åt till att försöka förstå varför han inte vill sova hyfsat rutinerat dagtid. Jag tror att det har funkat 2 av veckans 7 dagar och resten har det varit skit. Har provat fler sovstunder, färre, olika lång vakenhetstid etc. Snart får det bli mannens problem istället. Det hjälper ju inte när 1177 anger att 15-16 timmar är hyfsat normalt för en 3-12 mån att sova. Pojken sover 13-14h totalt på hela dygnet om jag anstränger mig och går ut på långa promenader.  Detta har han gjort sen han var 4 mån.  Är det normalt att vissa har mindre sömnbehov?

    Jag har haft två stora utbrott denna veckan där mannen fått ta fullt ansvar för sonen tills läggning. Sist åkte jag bort och slängde skräp i två omgångar på tippen. Behövde verkligen avreagera mig med att göra något nyttigt för hushållet. Tråkigt bara att jag blir så otrevlig mot mannen. 

    Vilja: Som du var mensen tillbaka vid 4 mån. Den är väl typ normal, 31 dagar lång, men jag kan inte ha menskopp vilket jag tyckte om innan. Bäckenbotten är väl inte van så efter 8h timmars användning känns det som att någon boxat mig i underlivet. Så ömt. Jag besökte sjukgymnast förra veckan eftersom jag inte tror att jag kan knipa rätt. Det står ju i alla foldrar man får att man ska knipa bakifrån och fram, det kan inte jag, ändtarmen är inte kontaktbar! Då sa hon som undersökte mig att skita i ändtarmen (inte bokstavligt men ni fattar). Gör det lyft som passar dig och kör på det. Nu är jag 1000 gånger mer motiverad att knipa och få ordning på bäckenbotten. 
  • Thu 17 Dec 2020 16:38
    Stenbocken93 skrev 2020-12-17 12:51:34 följande:

    Visst ska man klaga! Jobbigt med maten. Hoppas hon får ordning på det snart. 

    Jag längtar tills jag går tillbaka till jobbet. Halva FL har ju gått åt till att försöka förstå varför han inte vill sova hyfsat rutinerat dagtid. Jag tror att det har funkat 2 av veckans 7 dagar och resten har det varit skit. Har provat fler sovstunder, färre, olika lång vakenhetstid etc. Snart får det bli mannens problem istället. Det hjälper ju inte när 1177 anger att 15-16 timmar är hyfsat normalt för en 3-12 mån att sova. Pojken sover 13-14h totalt på hela dygnet om jag anstränger mig och går ut på långa promenader.  Detta har han gjort sen han var 4 mån.  Är det normalt att vissa har mindre sömnbehov?

    Jag har haft två stora utbrott denna veckan där mannen fått ta fullt ansvar för sonen tills läggning. Sist åkte jag bort och slängde skräp i två omgångar på tippen. Behövde verkligen avreagera mig med att göra något nyttigt för hushållet. Tråkigt bara att jag blir så otrevlig mot mannen. 

    Vilja: Som du var mensen tillbaka vid 4 mån. Den är väl typ normal, 31 dagar lång, men jag kan inte ha menskopp vilket jag tyckte om innan. Bäckenbotten är väl inte van så efter 8h timmars användning känns det som att någon boxat mig i underlivet. Så ömt. Jag besökte sjukgymnast förra veckan eftersom jag inte tror att jag kan knipa rätt. Det står ju i alla foldrar man får att man ska knipa bakifrån och fram, det kan inte jag, ändtarmen är inte kontaktbar! Då sa hon som undersökte mig att skita i ändtarmen (inte bokstavligt men ni fattar). Gör det lyft som passar dig och kör på det. Nu är jag 1000 gånger mer motiverad att knipa och få ordning på bäckenbotten. 


    Angående sömnen så är det väldigt beroende på bebis min kille sover 13,5h per dag nu och det är 3 st 30-45 minuter på dagen. Pratat med bvc och det är normalt,så länge bebis är glad och nöjd typ. Har också drivit mig själv galen med att försöka få till det. Orkar inte längre bort än.

    Har också försökt med promenader till den nivån att jag fick trasiga fötter.

    Så... Nu går vi efter minsta motstånd och han sover i spjälsängen (det tar 30 minuter varje läggning men stressar inte över det även om han gråter lite. Trösta och ner igen) jag är betydligt gladare och mindre stressad. Det blir som det blir helt enkelt.

    Han äter två gånger på natten (istället för att bråka med honom och sova dåligt båda som jag gjorde för att han inte ska behöva mat på natten) så får han mat och vi somnar om.

    Fattar det där med att avreagera sig, jätte bra att mannen får ta nattandet... Oavsett! Sen behöver man komma iväg och rensa hjärnan och då är ju toppen toppen. Love it hehe

    Jag var tillbaka till normalen efter 3 veckor men hade en lätt graviditet och gick knappt upp 10kg och en snabb födesl utan att spricka.

    Vill bara slå ett slag för knip träning (bara kniiip hur man än gör det, krångla inte till det) hehe sexlivet blir grymt om man gör det. Som bonus då förstås hehe
  • Thu 17 Dec 2020 16:44
    Stenbocken93 skrev 2020-12-17 12:51:34 följande:

    Visst ska man klaga! Jobbigt med maten. Hoppas hon får ordning på det snart. 

    Jag längtar tills jag går tillbaka till jobbet. Halva FL har ju gått åt till att försöka förstå varför han inte vill sova hyfsat rutinerat dagtid. Jag tror att det har funkat 2 av veckans 7 dagar och resten har det varit skit. Har provat fler sovstunder, färre, olika lång vakenhetstid etc. Snart får det bli mannens problem istället. Det hjälper ju inte när 1177 anger att 15-16 timmar är hyfsat normalt för en 3-12 mån att sova. Pojken sover 13-14h totalt på hela dygnet om jag anstränger mig och går ut på långa promenader.  Detta har han gjort sen han var 4 mån.  Är det normalt att vissa har mindre sömnbehov?

    Jag har haft två stora utbrott denna veckan där mannen fått ta fullt ansvar för sonen tills läggning. Sist åkte jag bort och slängde skräp i två omgångar på tippen. Behövde verkligen avreagera mig med att göra något nyttigt för hushållet. Tråkigt bara att jag blir så otrevlig mot mannen. 

    Vilja: Som du var mensen tillbaka vid 4 mån. Den är väl typ normal, 31 dagar lång, men jag kan inte ha menskopp vilket jag tyckte om innan. Bäckenbotten är väl inte van så efter 8h timmars användning känns det som att någon boxat mig i underlivet. Så ömt. Jag besökte sjukgymnast förra veckan eftersom jag inte tror att jag kan knipa rätt. Det står ju i alla foldrar man får att man ska knipa bakifrån och fram, det kan inte jag, ändtarmen är inte kontaktbar! Då sa hon som undersökte mig att skita i ändtarmen (inte bokstavligt men ni fattar). Gör det lyft som passar dig och kör på det. Nu är jag 1000 gånger mer motiverad att knipa och få ordning på bäckenbotten. 


    Det är normalt så länge ingen verkar må bra har vi kommit fram till. Vår kille sover 11-12 timmar per dygn, och då är nästan 3 av dom fördelat på 3 tillfällen dagtid, så max 8-9 h totalt per natt med flera uppvak. Han har alltid sovit så lite och nu är han 7,5 månad snart. Vi tycker också att vi har provat allt, men vi har insett att så länge han mår bra så är det nog individuellt, han är go och glad ändå fastän han sover så lite. Våran räddning är att dela upp nätterna så att vi föräldrar orkar med.
  • Thu 17 Dec 2020 16:51
    viljaa skrev 2020-12-17 11:26:03 följande:

    Hallå hur står det till i ERA kroppar? Känner ni er återställda?

    Jag känner mig återställd och har fått tillbaka mensen sen hon var 4 mån. Den har varit någorlunda regelbunden dessa cykler, typ diffat några dagar. Ska vara på dag 19 nu. I 4 dagar har jag haft som bruna flytningar, tänkte först att det var pga ägglossning. Har dock aldrig haft mellanblödningar innan graviditeten. MEN jag mår även illa, har som mensvärk, är allmänt hängig, så sjukt trött och vill bara gå och lägga mig hela tiden. Någon som känner igen sig?


    Jag fick tillbaka mensen typ direkt, alltså först avslaget såklart men bara någon vecka senare fick jag mens igen. Blöder lika regelbundet som förut men mer, dock med mycket mindre mensvärk! För övrigt så har jag gått ner all vikt, gick upp 15 kg under graviditeten men är tillbaka på samma vikt som innan, har dock en liten övervikt kvar. Har kommit igång med träningen lite lätt men har börjar få så himla ont i ena ljumsken så besökte en sjukgymnast förra veckan, tror ni inte jag har foglossning fortfarande!? Hade all sjukt ont baktill i bäckenet i slutet av graviditeten men nu är det framtill som strålar i ljumsken, och när hon gjorde testerna provocerade hon fram smärtan baktill också så nu har jag typ lika ont som i slutet av graviditeten igen. Känns skit. Har bara vilat sen dess. Får ont av promenader, att lyfta/bära saker. Vill bara komma igång och stärka mage/rygg/rumpa men känns som jag hamnat i en ond cirkel, får ont av träningen och ont av att inte röra på mig, suck...

    Någon annan med foglossning som inte gett med sig?