• Tue 20 Aug 2019 11:12
    1180 visningar
    21 svar
    21
    1180

    Letrozol - självmedicinering

    Hej!

    För att fatta mig kort, letrozol i 7 cyklar utan lycka, nu remiss till IVF. Gyn rekommenderade mig att inte fortsätta med letrozol under väntan på IVF, han pratade om att det kan vara skönt för mitt psyke att ta det lugnt. Remissen till IVF skickas idag och med vårdgarantin så är väntetiden max 3 månader. Jag ägglossar inte av mig själv, men med letrozol. Jag tänker att jag kanske ska äta letrozol under väntan ändå, då finns det ju en chans att det blir något, utan så är det omöjligt och då känns det som 3 månader går helt till spillo.

    Någon som gått emot sin gyn? Är jag helt knäpp som vill medicinera själv..

  • Svar på tråden Letrozol - självmedicinering
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Aug 2019 12:30
    #1

    Jag har gått emot inrådan för att jag mått för dåligt att hoppa över cyklar.

  • Tue 20 Aug 2019 12:42
    #2
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-20 12:30:03 följande:

    Jag har gått emot inrådan för att jag mått för dåligt att hoppa över cyklar.


    Jag känner samma, mår dåligt av att äta letrozol men är 100 på att jag kommer må ännu sämre utan - kommer bara tänka ?men om?

    Jag har bara ordination på 1x25 mg per dag, CD5-10, första cykeln kollades blodprov och enligt dessa så hade jag ägglossat. Följande cyklar kollades aldrig, behövdes inte enligt min gyn, skulle bara fortsätta med en tablett. Vad händer om man höjer med inte behöver så att säga? Är osäker på om jag ägglossat de andra gångerna
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Aug 2019 14:41
    #3

    Har du ägglossat med enkeldos så har du nog gjort det alla gånger. Jag blev gravid på omgång 8-9 med letrozol.

  • Tue 20 Aug 2019 16:07
    #4
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-20 14:41:26 följande:

    Har du ägglossat med enkeldos så har du nog gjort det alla gånger. Jag blev gravid på omgång 8-9 med letrozol.


    Ja, säkert...jag ifrågasätter allt känner jag, vill bara ha svar och vill bara att det ska funka.

    Igår va jag så himla ledsen över att behöva göra ivf..jag vill så gärna bli gravid men jag vill så gärna att det ska hända av ?sig själv?, dvs inte i ett labb. Är så otroligt avundsjuka på alla ?hoppsan?-graviditeter!

    Åå men grattis!!! Var det då när du självmedicinerar? Hur hamnade ni på letrozol? Blev du gravid i väntan på ivf då? Hur många cyklar var du ordinerad letrozol?
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Aug 2019 18:16
    #5
    Snurre skrev 2019-08-20 16:07:53 följande:

    Ja, säkert...jag ifrågasätter allt känner jag, vill bara ha svar och vill bara att det ska funka.

    Igår va jag så himla ledsen över att behöva göra ivf..jag vill så gärna bli gravid men jag vill så gärna att det ska hända av ?sig själv?, dvs inte i ett labb. Är så otroligt avundsjuka på alla ?hoppsan?-graviditeter!

    Åå men grattis!!! Var det då när du självmedicinerar? Hur hamnade ni på letrozol? Blev du gravid i väntan på ivf då? Hur många cyklar var du ordinerad letrozol?


    Ja jag tror att jag avvek från gynundersökningarna när jag tog letrozol och blev gravid. Men det var med barn nr 3. De andra två blev till med pergotime. Första barnet stod jag i kö till ivf men fick då pergotime (som inte längre finns) och i väntan på ivf så blev jag gravid.
  • Tue 20 Aug 2019 18:35
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-20 18:16:35 följande:

    Ja jag tror att jag avvek från gynundersökningarna när jag tog letrozol och blev gravid. Men det var med barn nr 3. De andra två blev till med pergotime. Första barnet stod jag i kö till ivf men fick då pergotime (som inte längre finns) och i väntan på ivf så blev jag gravid.


    Så härligt...grattis till dina tre, vad härligt att det gav utdelning sas! :)

    Varför hamnade ni på letrozol?
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Aug 2019 18:40
    #7
    Snurre skrev 2019-08-20 18:35:44 följande:

    Så härligt...grattis till dina tre, vad härligt att det gav utdelning sas! :)

    Varför hamnade ni på letrozol?


    Tack. Jag hoppas verkligen att ni snart har en liten i magen som väntar.

    Jag har endometrios och ägglossar själv men inte tillräckligt bra som de sagt så jag har fått hjälp för att boosta äggen.

    Vad har du för ?problematik??
  • Tue 20 Aug 2019 19:30
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-20 18:40:44 följande:

    Tack. Jag hoppas verkligen att ni snart har en liten i magen som väntar.

    Jag har endometrios och ägglossar själv men inte tillräckligt bra som de sagt så jag har fått hjälp för att boosta äggen.

    Vad har du för ?problematik??


    Vår process känns som den varat i evigheter, blev gravid på naturlig väg 2016 men som slutade i utomkveds, jag fick operera bort höger äggledare. Efter det var jag både rädd och inte redo för en ny graviditet så vi tog det lungt ett par månader. Sökte hjälp i mars ifjol varpå jag blev diagnostiserad med PCOS, sökte mig vidare till privat klinik varpå detta bekräftades och jag fick Provera för att få igång en jämn mens, senare fick jag Letrozol som jag nu gått på i sju månader utan en graviditet i sikte, men bekräftad ÄL i första cykeln. Gällande killen så fick han lämna spermaprov precis innan jag började på Letrozol, minns inga exakta siffror men han hade många spermier men få som simmade bra och var av god kvalitet. Hade tid hos min privata gyn i förra veckan, var bombsäker på att han skulle ordinera Gonal-F, att jag då skulle få ta sprutorna hemma och komma in för undersökningar och sedan en ÄL-spruta och sex hemma. Så blev det inte, han var tydlig med att det inte var någon större idé så jag fick remiss till provtagning för att kolla upp sköldkörtel nivåer, sist hade jag 2,8 men jag behöver ner till 2,5 för att få göra IVF sa han, fick tillbaka prover idag och ligger nu på 1,8. Så idag skickades remissen till ivf, men kan ju vara upp till tre månader väntetid...så här står jag och trampar, helt inne på att fortsätta med letrozol trots gyns ord om att sluta. Kommer inte tillbaka till den kliniken, är nu färdig där och nästa blir rmc i Malmö.
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Aug 2019 21:23
    #9

    Ja det låter tufft och ni har gjort en lång resa. Jag kan inte säga vad du ska göra men jag har sagt vad jag gjorde och jag skulle göra det igen. Vänta är inget för mitt psyke. Det blir bara värre då.

    Jag hoppas verkligen för er. När ni har stickan i handen oavsett vilken väg det blir så kommer allt detta vara ett minne blott!!

  • Tue 20 Aug 2019 21:42
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-20 21:23:53 följande:

    Ja det låter tufft och ni har gjort en lång resa. Jag kan inte säga vad du ska göra men jag har sagt vad jag gjorde och jag skulle göra det igen. Vänta är inget för mitt psyke. Det blir bara värre då.

    Jag hoppas verkligen för er. När ni har stickan i handen oavsett vilken väg det blir så kommer allt detta vara ett minne blott!!


    Jag fungerar likadant, värdelös på att vänta och här tänker jag att varje gång (om jag inte skulle ta letrozol) är en missad gång, en missad chans.

    Tack för fina lovord :)
Svar på tråden Letrozol - självmedicinering