• Wed 21 Aug 2019 16:58
    1051 visningar
    6 svar
    6
    1051

    Planera föräldraledighet

    Hej alla!

    Jag och min sambo har nyligen fått veta att vi väntar barn, väldigt efterlängtat!

    Än så länge är jag inte särskilt långt gången, men vi börjar ändå prata om föräldraledighet.

    Skulle vilja veta hur ni gjort/tänkt!

    1. Hur långt innan bf gick ni hem från jobbet?

    2. Hur länge var ni hemma från jobbet på heltid?

    3. Började ni jobba heltid direkt eller deltid först?

    4. Vad jobbar/jobbade ni med innan graviditeten?

    5. Om ni började med att jobba deltid, hur fungerade att varva jobb/ledighet i relation till jobbet ni hade?

    Jättetacksam för svar!

    Såhär tänker jag hittills:

    Vi vill gärna dela upp ledigheten tidigt. Jag vill inte nödvändigtvis vara hemma länge på heltid i början. Vi vill båda vara hemma med barnet, del för anknytningen till barnet men också för att jag väldigt gärna vill jobba och inte vill förlora kopplingen till arbetsmarknaden. Är också så rädd att känna mig isolerad då jag vinner väldigt mycket socialt just på min arbetsplats. Har någon av er känt er som dåliga föräldrar för att ni inte vill vara hemma länge/vill komma tillbaka till jobbet?

  • Svar på tråden Planera föräldraledighet
  • Wed 21 Aug 2019 17:49
    #1
    +1

    Grattis till graviditeten!

    Ser inte frågorna men svarar på de jag kommer ihåg :)

    Första graviditeten jobbade jag till 10 dagar innan bf. Den här gången blir det 14 dagar innan, mest för att det faller sig naturligt med helg osv.

    Jag var hemma i ca 10,5 månader vilket kändes alldeles lagom. Sedan var pappan hemma ca 10 månader och sedan hade jag långt semester över sommaren (lärare) och var hemma ca 2 månader till. Jag började jobba heltid direkt och sedan när vi båda började jobba så gick jag ner och jobbade 80%.

    Jag tänkte som du i början, att jag inte ville vara borta från jobbet så länge av olika anledningar. Men under graviditetens gång så insåg jag att det finns så mycket viktigare saker än jobb. Ens barn är bara bebis en gång och man har inte möjlighet att ta igen det senare. Under föräldraledigheten läste jag mycket och lyssnade på poddar om föräldraskap där alla(?) barnpsykologer var överens om att båda föräldrarna är viktiga, men att mamma är mamma och kan inte ersättas av pappa. Vilket inte betyder att pappa inte är lika bra som mamma men att mamma på något vis ändå har en något större roll just i bebisstadiet. Det jag läste var också att de rekommenderar att man försöker undvika större förändringar (som att mamma börjar jobba) när barnet är 7-9 månader eftersom det är en ålder då barnen är extra känsliga för förändringar.

    För oss har anknytningen inte varit några problem. Dottern, som snart är 3 år, är en riktig pappa-tjej. Så för oss påverkades inte hennes anknytning till pappa på ett negativt sätt för att jag var hemma större delen av första året.

    Den här gången har vi inte bestämt hur vi ska dela upp föräldraledigheten än, vecka 31 nu så vi måste väl ta tag i det där snart ;) Men jag vill nog vara hemma ungefär lika länge. Inte kortare iaf. De är som sagt bara bebisar en gång och föräldraledig är man så kort del av sitt liv. Jobba, knyta kontakter och göra karriär hinner man med ändå.

    Lycka till!

  • Wed 21 Aug 2019 23:13
    #2
    +1

    1. Hur långt innan bf gick ni hem från jobbet?

    2. Hur länge var ni hemma från jobbet på heltid?

    3. Började ni jobba heltid direkt eller deltid först?

    4. Vad jobbar/jobbade ni med innan graviditeten?

    5. Om ni började med att jobba deltid, hur fungerade att varva jobb/ledighet i relation till jobbet ni hade?

    Nu är detta min första graviditet och jag håller med om att det är svårt att planera föräldraledighet. Min sambo har viljan att vara mycket föräldraledig men haft svårt att definiera hur/när/mängd. Som vi planerar just nu så går jag en vecka före bf då jag mått förhållandevis bra genom graviditeten, dock har jag gått ner i tid och jobbar bara 75% och resten föräldraledig utan ersättning(så slösar vi inte dagar). Första månaden ska båda vara hemma med bebis heltid för att kunna landa i allt nytt och bra anknytning för båda. Sen är jag föräldraledig hela hösten själv. Till våren smygstartar sambon föräldraledighet med 1 dag i veckan då jag planerar att jobba (dock inte på ordinarie jobb). Sen efter maj vet vi inte hur vi gör, inte tänkt så långt. Är kommunal tjänsteman dock med en del fysiska arbetsuppgifter men kunnat styra undan de delarna.

    Att tänka på; ni behöver inte plocka ut dagar från försäkringskassan de första 18 månaderna, dock drabbas den föräldralediges SGI efter 1 år(om man då inte tar 5 dagar per vecka). Jag planerar att ta ut fyra dagar per vecka om det blir för tufft ekonomiskt kan jag alltid korrigera. Vill gärna att dagarna ska räcka länge.

    Kolla om ni får föräldrapenningtillägg via jobbet, ofta är det 10% av lönen de första 6 månaderna, beror lite på kollektivavtalet.

  • Wed 21 Aug 2019 23:38
    #3
    +1

    Jobbade till 4 veckor före bf, i praktiken 2 veckor innan förlossningen. Bara deltid sista månaden.

    Hemma heltid 9 månader, sedan hemma 20% och barnets pappa 80%. Sedan kommer vi nog bytas av igen. Vi planerar vara hemma ett par år totalt.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Thu 22 Aug 2019 00:15
    #4
    +1

    Grattis till graviditeten!

    Jag förstår din känsla att bli isolerad under föräldraledighet. Jag blir lätt uttråkad när jag är föräldraledig. Första barnet hittade jag på massa grejer för att hålla mig själv stimulerad - babyrytmik, öppna förskolan, umgås med andra föräldralediga osv.

    1. Barn 1 och 2 är födda på sommaren så jag hann ha några veckors semester innan förlossning. Barn 3 som beräknas i okt kommer jag jobba tills det är dags att föda. Eventuellt att jag tar ledigt några timmar här och där sista två veckorna om jag har lite att göra.

    2. Barn 1, hemma 14 mån. Barn 2, hemma 7 mån. Barn 3, har vi inte bestämt ännu, mer än att jag planerar att jobba en dag i veckan de första månaderna och min sambo jobba 80%.

    3. Både jag och sambon har börjat jobba heltid när den andre varit ledig, sen har båda jobbat heltid när förskolan startat.

    4. Jag jobbar som verksamhetsutvecklare, kontorsjobb där jag sitter vid min dator i stort sett jämt.

    Många säger att man ska ta vara på bebistiden och passa på att njuta och det har jag gjort, fast jag tycker man kan ta vara på den även när man jobbar. Det har varit väldigt mysigt att vara föräldraledig, men det är ganska tråkigt samtidigt tycker jag. Jag är hur som helst nöjd över hur vi har gjort och jag har aldrig känt mig som en dålig mamma för att jag vill jobba. En bra grej med att dela på ledigheten är att båda får förståelse för den andres situation.

  • Fri 23 Aug 2019 22:31
    #5
    +1

    Gick hem två dagar innan beräknad BF. Va hemma 7 månader, jobbade 6 månader och va fyra månader till sen, jobbade heltid mellan mina fl och jobbar heltid nu efter fl.

  • Fri 23 Aug 2019 22:32
    #6
    +1

    Glömde- jobbar på sjukhus som fysioterapeut, tungt arbete men jag älskar det!

Svar på tråden Planera föräldraledighet