• Anonym (Övers­ättare­n)
    Thu 22 Aug 2019 04:56
    590 visningar
    26 svar
    26
    590

    Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?

    Jag har försörjningsstöd från och till sedan några år tillbaka. Jag "småjobbar" med lite av varje, både frilans och på timmar, och vissa månader kommer jag över normen, men oftast inte. Om inte kompletterar jag upp med försörjningsstöd. 

    Nu har jag börjat arbeta för en översättningsbyrå på uppdragsbasis. Själva jobbet går väldigt bra, och för en gångs skulle får jag användning för min långa universitetsutbildning i olika språk! MEN - nu kommer vi till problemet. Jag trodde att jag skulle få min ersättning i form av lön och att de skulle dra skatt, som vanligt (så har det varit när jag frilansat som journalist bland annat). Men de gör inte det, utan de kräver att jag ska momsregistrera mig på Skatteverket och skicka fakturor till dem, som ett företag!!!

    Kan det här ställa till det med soc? Att man inte får försörjningsstöd om man är "företagare" - fast det gäller så relativt liten omsättning på företaget? Typ några tusen i månaden, om ens det. Ett annat problem är att jag måste spara momsen som jag får från övrsättningsbyrån, och betala in den till Skatteverket varje kvartal. Då kommer jag ju att ha dom pengarna på kontot tills det är dags att föra över dem. Men FATTAR soc det? Eller kommer de bara att se att jag har pengar på kontot, och börja beskylla mig för bidragsfusk, eller dra av beloppet från nästa utbetalning, eftersom jag "har pengar"?

    Jag var så glad åt det här jobbet, men nu känns det som att det bara blev problem med det...

  • Svar på tråden Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?
  • Anonym (Soc.)
    Thu 22 Aug 2019 05:49
    #1

    Kan bli problem. Penar på kontot ska användas till försörjning inte sparas till att betala skulder (skatten)

  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 06:04
    #2
    Anonym (Soc.) skrev 2019-08-22 05:49:41 följande:

    Kan bli problem. Penar på kontot ska användas till försörjning inte sparas till att betala skulder (skatten)


    Är du socialsekreterare? Jobbar du med det här på riktigt?

    Jag tänker, att soc väl ska hjälpa människor långsiktigt, att komma i arbete? Och då måste det väl vara positivt att jag arbetar med det här, jämfört med om jag slutar - och då kommer att kosta soc 3-4 000 MER i månaden? De måste väl fatta att jag måste spara momspengarna för att betala in till Skatteverket, eller?

    Men jag har tyvärr under de åren jag haft kontakt med soc, stött på oflexibilitet som stjälper i stället för hjälper flera gånger. Så inget förvånar. Det verkar som att många socialsekreterare bara tittar på den ansökan och det kontoutdrag de har framför sig för ögonblicket. Trots att de vet att den sökande varit klient hos dem i flera år...
  • Anonym (Soc.)
    Thu 22 Aug 2019 06:17
    #3
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 06:04:17 följande:

    Är du socialsekreterare? Jobbar du med det här på riktigt?

    Jag tänker, att soc väl ska hjälpa människor långsiktigt, att komma i arbete? Och då måste det väl vara positivt att jag arbetar med det här, jämfört med om jag slutar - och då kommer att kosta soc 3-4 000 MER i månaden? De måste väl fatta att jag måste spara momspengarna för att betala in till Skatteverket, eller?

    Men jag har tyvärr under de åren jag haft kontakt med soc, stött på oflexibilitet som stjälper i stället för hjälper flera gånger. Så inget förvånar. Det verkar som att många socialsekreterare bara tittar på den ansökan och det kontoutdrag de har framför sig för ögonblicket. Trots att de vet att den sökande varit klient hos dem i flera år...


    Ja jag är socialsekreterare men jobbar inte längre med försörjningsstöd. Reglerna är stelbenta. Och försörjningsstöd är tänkt som en kort lösning. Man tittar månad för månad. Har man pengar att överleva rent fysiskt på. En skatt som ska betalas framöver räknad som en skuld och skulder får man då låta gå till fogden om man behöver pengarna till mat och hyra.
  • Thu 22 Aug 2019 06:20
    #4

    Jag vet inget om hur soc resonerar men om det blir stökigt för dig med momsregistreringen så överväg att ta det via ett egenanställningsföretag typ Frilans Finans eller Cool Company. Då slipper du själv strula med moms mm. Man förlorar någon procent på arvodet men det är väldigt smidigt.

  • Thu 22 Aug 2019 06:36
    #5

    Använd dig av fakturering företag? T.ex. frilans finans, coolcompany.

  • Thu 22 Aug 2019 07:26
    #6

    Varför skaffar du inte ett riktigt jobb så att du klarar av din egen försörjning?

  • Anonym (Lo)
    Thu 22 Aug 2019 09:30
    #7

    Det verkar som att du kan och vill jobba, så varför inte skaffa ett jobb så slipper du allt strul och oro med soc? Du kanske inte kan leva på översättning/journalistik, men det finns ju andra jobb och så kan du ha det vid sidan eller ta ett översättningsjobb när det kommer och sedan återgå till ditt vanliga jobb.

    Tror det är bättre för självkänslan, du får ju även det sociala med ett jobb, kollegor mm.

  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 11:11
    #8

    Jag måste erkänna att jag inte fattar det här med moms. Om man betalar moms så betalar man alltså ingen skatt på sin lön? Man är momsfri upp till 30 000 om året har jag läst nu, då betalar man alltså varken skatt eller moms på den summan? Men man betalar skatt som vanligt på sina andra jobb,t.ex. som lärarvikarie som jag har? Det räknas inte ihop på något sätt?


    Anonym (Soc.) skrev 2019-08-22 06:17:15 följande:
    Ja jag är socialsekreterare men jobbar inte längre med försörjningsstöd. Reglerna är stelbenta. Och försörjningsstöd är tänkt som en kort lösning. Man tittar månad för månad. Har man pengar att överleva rent fysiskt på. En skatt som ska betalas framöver räknad som en skuld och skulder får man då låta gå till fogden om man behöver pengarna till mat och hyra.
    Limajo skrev 2019-08-22 06:20:54 följande:

    Jag vet inget om hur soc resonerar men om det blir stökigt för dig med momsregistreringen så överväg att ta det via ett egenanställningsföretag typ Frilans Finans eller Cool Company. Då slipper du själv strula med moms mm. Man förlorar någon procent på arvodet men det är väldigt smidigt.


    Don3 skrev 2019-08-22 06:36:46 följande:

    Använd dig av fakturering företag? T.ex. frilans finans, coolcompany.


    Tack för det här tipset! Visste inte ens att det fanns sådana företag. Men jag undrar - kan jag vara säker på att min arbetsgivare accepterar att betala skatt i stället för moms? Det blir ju dyrare för dem. Moms är 25 procent, skatt runt 30.


  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 11:12
    #9

    Och nu glömde jag svara "Anonym Soc", att det är sant att soc är stelbenta och att det inte skulle förvåna mig om det skulle vara så...

  • Thu 22 Aug 2019 11:23
    #10
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:11:53 följande:

    Jag måste erkänna att jag inte fattar det här med moms. Om man betalar moms så betalar man alltså ingen skatt på sin lön? Man är momsfri upp till 30 000 om året har jag läst nu, då betalar man alltså varken skatt eller moms på den summan? Men man betalar skatt som vanligt på sina andra jobb,t.ex. som lärarvikarie som jag har? Det räknas inte ihop på något sätt?


    Limajo skrev 2019-08-22 06:20:54 följande:

    Jag vet inget om hur soc resonerar men om det blir stökigt för dig med momsregistreringen så överväg att ta det via ett egenanställningsföretag typ Frilans Finans eller Cool Company. Då slipper du själv strula med moms mm. Man förlorar någon procent på arvodet men det är väldigt smidigt.


    Tack för det här tipset! Visste inte ens att det fanns sådana företag. Men jag undrar - kan jag vara säker på att min arbetsgivare accepterar att betala skatt i stället för moms? Det blir ju dyrare för dem. Moms är 25 procent, skatt runt 30.


    Utan att ge mig in i en lång föreläsning om moms och skattelagstiftning så är det enkla svarat att kostnaden för de som vill ha jobbet utförd blir ungefär lika om de anställer dig eller anlitar dig som fakturerande egenföretagare. Du kommer också i slutändan få ungefär like mycket pengar.

    Skillnaden är att företaget som anställer dig slipper alla former av arbetsgivaransvar med allt från MBL, LAS till rehabansvar.

    Om du inte vill eller orka sätta dig in i allt kring moms, arbetsgivaravgift, aktieutdelning, bokföring odyl skulle jag verkligen rekommendera att anlitar en faktureringsfirma.


Svar på tråden Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?