• Thu 22 Aug 2019 15:24
    2088 visningar
    37 svar
    37
    2088

    Gravid och ensam, vem är pappan? Vet inte vad jag ska göra

    Hej,
    Jag behöver alla råd jag kan få, är nu gravid i vecka 8 och har en inbokad aborttid på måndag efter att jag redan avbokat två tider.
    Om vi börjar med mig så är jag 32 år med bra ekonomi, bostadsrätt och bil. Karriärmässigt är färdig sen ett par år, så jag har allt ordnat runt omkring mig.
    Jag har alltid vetat att jag vill ha barn men har inte lyckats så bra på förhållande fronten. Jag är ganska självständig som person och har aldrig skrämts över att bli en ensam mamma utan haft tankar på att när det är dags för mig och jag inte har en partner så kommer jag låta inseminera mig eftersom min dröm om barn inte ska påverkas av om jag har en kille eller ej. Min familj och vänner har alltid varit medvetna om mina tankegångar och är helt stöttande.
    MEN till min nuvarande situation Jag dejtade en kille några gånger och precis i den vevan hade jag slutat med p-piller och skulle börja med p-ring. För att vara på den säkra sida så tog jag ett dagenefterpiller. Vi hade sex ons+tor och jag tog pillret på fredagen. Sen på lördag morgonen har jag ett ons med en gammal kk och tar ytterligare ett piller.
    Min mens blev försenad och jag trodde att det hade med pillren att göra men icke. Jag tror verkligen att det är killen jag dejtade som är pappan men jag kan inte vara helt säker och hela situationen känns så hemsk. Jag har berättat för honom att jag är gravid och han vet att jag är osäker på hur jag vill göra men han säger inte så mycket. Jag har som sagt avbokat två aborttider för jag varit så velig, Det känns som att jag skulle förstöra hans liv om jag behöll och tänk om det skulle visa sig att han inte är pappan sen, jag har inte sagt att den möjligheten finns.
    Om jag behåller så måste jag göra ett pappa test nu så fort som möjlig men vet inte vem av dom jag skulle testa. Känns så jobbigt att blotta den situationen.
    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det känns som att abort är den enkla vägen ut för alla parter men jag vill ju ha barn.
    Det läskiga är att jag växlar från dag till dag, ena stunden är jag övertygad om att jag ska behålla sen kommer tankarna över situationen över mig och då tänker jag att abort är det enda rätta.

  • Svar på tråden Gravid och ensam, vem är pappan? Vet inte vad jag ska göra
  • Anonym (Anony­m 666)
    Thu 22 Aug 2019 15:27
    #1
    +2

    Gör abort. Det är det enda rätta i nuläget.

    Ja du vill ha barn, det kan du skaffa senare, förslagsvis med en kille du är säker på är farsan.

    Om du behåller, hur kul tror du det blir?? Du måste ju testa på båda killarna isf, och oavsett vilken så blir det ju inte bra. Den som är rätt lär ju bli överlycklig att få en unge om halsen efter något enstaka ligg. Skitbra situation att ta in ett barn till världen, förutom din egen situation dessutom.

    Tänk på fostret ffs, det förtjänar inte att födas in i det där!

  • Anonym (S)
    Thu 22 Aug 2019 15:30
    #2

    Om du är inställd på att vara ensam mamma så borde du behålla barnet. Även göra faderskapstest för att ge pappan en chans att bli delaktig om han vill. Om han nu inte vill de då får du klara dig själv, men det har du ju ändå tänkt:)

  • Anonym (...)
    Thu 22 Aug 2019 15:31
    #3
    +3

    Man kan inte använda dagen efter piller så. De är inte abortpiller utan de skjuter bara fram ägglossningen, dvs OM man skulle ha haft ägglossning just då. De funkar inte om man tar de så tätt. 

    Jag hade gjort abort i ditt läge. Eftersom du velar fram och tillbaka och sitter i en så konstig sits med två möjliga fäder osv.... men det är ju bara du själv som kan ta det beslutet.

  • Thu 22 Aug 2019 15:54
    #4

    Problemet att inte vara hundra på vem som är pappan är ett övergående problem, jag har dna test får jag svar om 10 dagar. Men eftersom jag tog dagenefterpiller på fredagen så måste jag redan haft ägglossning, vilket inte gör det troligt att jag blev befruktad på lördagmorgon då pillret stopper eller skjuter upp äl.

  • Anonym (:))
    Thu 22 Aug 2019 16:18
    #5
    -2

    Du är inte den första och inte den sista att inte veta vem som är far till barnet! :) har du sett filmen, brigets Jones baby ? Supermysig film! (Handlar om att hon inte heller vet vem som är pappan)

    Hade såklart varit en stor fördel o veta, men nu är det som det är, du får tänka vad du själv vill, fixar du det ensam så kör på! Barnet kommer inte bli mindre älskad för det, samt du har din familj som är stöttande,

    Du tänkte insenimera dig i framtiden, nu har du redan lyckats, låt barnets far sen välja om han vill vara delaktig eller inte i sitt barns liv, men vänta med faderskapstest, för det är inte helt riskfyllt!

  • Anonym (Tine)
    Thu 22 Aug 2019 16:55
    #6
    +5

    Du måste berätta för dejtkillen att du inte vet vem som är far. Det är grymt om han funderar och börjar förlika sej med tanken och rentav gläds åt att bli far och vill satsa seriöst och sen får veta att det inte är hans barn. Även om det är hans barn bör han få veta att du låg med en annan kille 1 1/2 dygn efter honom, det påverkar nog hans känslor för det hela. Men mitt svar på frågan är abort, har du oskyddat sex 3 ggr på några dagar med 2 killar du inte planerade barn med pga du "tänkte börja med p-ring" så är du inte mogen att vara ensam förälder till ett barn, då måste du kunna planera och ha ett konsekvenstänk. Vet f.ö din gamla kk att du hade oskyddat sex två dagar innan ert ligg? Jag kan faktiskt förstå varför du inte har lyckats så bra i förhållanden, att vara ärlig mot killarna verkar inte vara din första tanke.

  • Anonym (Ingen är perfek­t)
    Thu 22 Aug 2019 17:43
    #7
    +1

    Jag råder dig till att berätta för killarna om situationen. Vill du bli mamma och känner att du klarar av det, oavsett hur det blir med pappan till barnet så ska du absolut behålla. Se bara till att vara ärlig om allt till alla iblandade. Lycka till med ditt beslut! :)

  • Thu 22 Aug 2019 17:58
    #8

    Självklart skulle jag berätta om jag behåller barnet.
    Tror dock inte han skulle bry sig om att jag varit med någon annan, vi hade träffats två gånger då och han träffade andra också. Två veckor senare fick jag reda på att han har en flickvän, oklart om han hade det när vi sågs.

  • Anonym (Berät­ta)
    Thu 22 Aug 2019 18:41
    #9
    Cleeeo skrev 2019-08-22 17:58:48 följande:

    Självklart skulle jag berätta om jag behåller barnet.

    Tror dock inte han skulle bry sig om att jag varit med någon annan, vi hade träffats två gånger då och han träffade andra också. Två veckor senare fick jag reda på att han har en flickvän, oklart om han hade det när vi sågs.


    Du måste ju även berätta för KK om situationen. Känns ju inte heller rätt att han ska gå ovetandes och när barnet sen är fött (om du väljer att behålla) så ska han då ha gått miste om allt som han kanske annars hade velat vara med om?

    Vissa män som är inblandade i likadana situationer vill ju ibland vara med vid ultraljud och läkarbesök samt ha gemensam vårdnad, alla väljer ju inte att överge och låta kvinnan göra allt.
  • Anonym (Tine)
    Thu 22 Aug 2019 18:42
    #10
    +3

    Cleeeo skrev 2019-08-22 17:58:48 följande:[Självklart skulle jag berätta om jag behåller barnet.

    Tror dock inte han skulle bry sig om att jag varit med någon annan, vi hade träffats två gånger då och han träffade andra också. Två veckor senare fick jag reda på att han har en flickvän, oklart om han hade det när vi sågs.[/quote]

    Ni hade alltså bara träffats 2 gånger när det hände och sen hade han tjej, hur kan du vilja ha barn med någon du vet så lite om? Det låter inte fint att säja att du inte ska "avla på honom" men det är faktiskt det man gör när man skaffar barn med en man. Om han har humörproblem, psykopatdrag, korkad, släkten totalt inavlad, du vet ju nästan inget om honom efter så kort tid. Du träffar 2, de träffar andra samtidigt. Inget fel i det, helt ok för vuxna att leka (fast man kan ju använda ordentliga preventivmedel) men har ni anknytningsproblem alla tre och svårt att få relationer att fungera så blanda inte in ett barn i det. Ett barn är också en relation, som kräver mycket och som inte går att ta paus ifrån.

Svar på tråden Gravid och ensam, vem är pappan? Vet inte vad jag ska göra