• Anonym (Vålde­t)
    Sat 24 Aug 2019 00:04
    9776 visningar
    486 svar
    486
    9776

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Anonym (RtP)
    Sat 24 Aug 2019 20:28
    #21
    Fiona M skrev 2019-08-24 14:15:49 följande:
    På vilket sätt är systemet sjukt? Visa gärna var i skolreformen detta ändrats så jag kan se när det tillkom också.
    Dom jobbar jääääättehårt, dom sitter och skriver en massa gnälltrådar om feminister på Familjeliv
  • Sat 24 Aug 2019 20:30
    #22

    Så vad gör du åt det då?


    Anonym (Typ) skrev 2019-08-24 18:10:06 följande:

    Nej, det gör jag inte, för jag visar på hur man sopar gigantiska samhällsproblem under mattan för att istället fokusera på trams.

    Oavsett så är den alltmer växande hederskulturen det absolut största jämställdhetsproblemet i Sverige idag, men även det vi pratar minst om.


  • Anonym (RtP)
    Sat 24 Aug 2019 20:30
    #23
    +1
    Anonym (Typ) skrev 2019-08-24 18:10:06 följande:
    Nej, det gör jag inte, för jag visar på hur man sopar gigantiska samhällsproblem under mattan för att istället fokusera på trams.

    Oavsett så är den alltmer växande hederskulturen det absolut största jämställdhetsproblemet i Sverige idag, men även det vi pratar minst om.
    Varför pratar såna som du inte om svenska mäns våld mot kvinnor? det är påfallande tysta där

    Själv är jag emot all våld oavsett om det är svenska män eller invandrarmän - är inte du det? Jag utgår från att du är det men då måste du också prata om även det, varför ska man tysta ner vissa mäns våld mot kvinnor oavsett om det är incandrarmän eller svenska män
  • Anonym (Hulke­n)
    Sat 24 Aug 2019 20:48
    #24
    -1

    Finns uppgifter att det är lika många kvinnor som män som blir slagna i relationer. Dock så är ju männen oftast mer fysiska samt att kvinnor i större drag anmäler vilket gör att männen oftast pekas ut som större förövare än de kanske är.

    Det är svårt att få ett helt jämställt samhälle- vill vi ens ha det? Vad innebär det i praktiken? Ska de som har svårt i skolan inte få mer hjälp eller är det rättvist om en elev får 50% av resurserna?


    Ska barnbidraget per automatik gå till mamman?


    Abortfrågan är även den ojämställd- vilket förstås är bra. För en man kan ju inte bestämma om han vill eller inte vill bli pappa till 100% då det är kvinnan som bestämmer över om hon ska föda eller ta bort det. Nu kommer nog många påpeka att det kunde mannen tänkt på innan men det kan ha varit många orsaker till att det blev barn trots kondom, eller att kvinnan ljugit om preventivmedel eller att det inte funkade bara.

  • Anonym (Typ)
    Sat 24 Aug 2019 22:02
    #25
    Anonym (RtP) skrev 2019-08-24 20:30:47 följande:

    Varför pratar såna som du inte om svenska mäns våld mot kvinnor? det är påfallande tysta där

    Själv är jag emot all våld oavsett om det är svenska män eller invandrarmän - är inte du det? Jag utgår från att du är det men då måste du också prata om även det, varför ska man tysta ner vissa mäns våld mot kvinnor oavsett om det är incandrarmän eller svenska män


    Därför att, som jag redan förklarat, det är två helt olika saker, där det ena är betydligt mer utbrett, och försätter kvinnan i en mycket mer utsatt situation, då hotet kommer ifrån den egna familjen, och inte ifrån en ensam person.

    De har ingenstans att få skydd.

    Det pratas redan extremt mycket om "vita mäns våld mot kvinnor", jag behöver inte lyftas mer än det gör, medans hederskulturen pratas det väldigt lite om.

    På det sätt du skriver är det väldigt tydligt att du inte förstår skillnaden på enskild mans våld mot en kvinna (förekommer åt andra hållet också), och när en hel släkt begår våld mot sina egna, och det i sin tur förväntas att de ska hålla sina kvinnor under kontroll.

    I vårt samhälle anses det särskilt fegt och uselt att som man ge sig på en kvinna, även i självförsvar, medans inom vissa kulturer förväntas det att en kvinna som inte följer det som förväntas blir fysiskt tillrättavisad, tom ihjälslagen för att inte de manliga delarna av släkten ska tappa ansiktet.

    Det anses alltså som skamligt att INTE slå/mörda en kvinna.

    Där har du skillnaden.
  • Anonym (.)
    Sat 24 Aug 2019 22:12
    #26
    +2
    Anonym (Hulken) skrev 2019-08-24 20:48:14 följande:

    Finns uppgifter att det är lika många kvinnor som män som blir slagna i relationer. Dock så är ju männen oftast mer fysiska samt att kvinnor i större drag anmäler vilket gör att männen oftast pekas ut som större förövare än de kanske är.

    Det är svårt att få ett helt jämställt samhälle- vill vi ens ha det? Vad innebär det i praktiken? Ska de som har svårt i skolan inte få mer hjälp eller är det rättvist om en elev får 50% av resurserna?


    Ska barnbidraget per automatik gå till mamman?


    Abortfrågan är även den ojämställd- vilket förstås är bra. För en man kan ju inte bestämma om han vill eller inte vill bli pappa till 100% då det är kvinnan som bestämmer över om hon ska föda eller ta bort det. Nu kommer nog många påpeka att det kunde mannen tänkt på innan men det kan ha varit många orsaker till att det blev barn trots kondom, eller att kvinnan ljugit om preventivmedel eller att det inte funkade bara.


    Det finns inga såna uppgifter. 
  • Anonym (Man)
    Sat 24 Aug 2019 22:25
    #27
    -2
    Fiona M skrev 2019-08-24 14:15:49 följande:

    På vilket sätt är systemet sjukt? Visa gärna var i skolreformen detta ändrats så jag kan se när det tillkom också.


    Googla på - pojkar missgynnas i skolan
  • Sat 24 Aug 2019 22:29
    #28
    Anonym (Typ) skrev 2019-08-24 17:34:45 följande:

    Eftersom debattkmimatet är som det är i Sverige, så görs i princip ingenting åt den här problematiken.

    Kvinnor som försökt, Pekgul tex har omedelbart blivet utfysta från gemenskapen när de drivet den linjen.

    Det blir ju oerhört mycket mer debatt om någon skriver ett olämpligt twitterinlägg om Karl Bildt, än det blir när någon blir utkastad ifrån en balkong av sina manliga släktingar för att bevara familjens heder, eller när en ung kvinna blir omringad av 10 män och våldtagen.

    Det blir det ingen debatt om i tv-studierna direkt...

    Sverige är ett mycket mycket sjukt land just nu, där det allvarligaste åsiktsbrottet är att offentligt faktiskt säga som det är. Viktigare då att hålla uppe "Sverigebilden"...


    Välkommen in i hedersdebatten. Så vad gör du själv, mer än att peka på den tidigare utfrysningen av personer som tar begreppen heder, kultur, religion, klan och våld i sin mun samtidigt? Det går inte att frysa ut de som står upp längre, men lite mer fotfolk som vill vara obekväma när politikerna byter fokus hade inte skadat. Du spelar hedersförtrycket i händerna när du osynliggör de som faktiskt arbetar mot det när du påstår att det generellt "sopas under mattan". Gör du dig obekväm under eget namn i ditt riktiga liv och mot hedersförtryck, eller klagar du mest på nätet på de som tiger av rädsla eller okunskap?

    Helt riktigt, det är vårt i särklass största jämställdhetsproblem sett till allvarsgraden i förtrycket.
    Alla hästar hemma
  • Sat 24 Aug 2019 22:30
    #29
    Anonym (Man) skrev 2019-08-24 22:25:30 följande:

    Googla på - pojkar missgynnas i skolan


    Nej, du kommer ju med ett påstående, då får du backa det med vad du tycker är trovärdiga källor.
  • Anonym (Man)
    Sat 24 Aug 2019 22:34
    #30
    Anonym (anonym) skrev 2019-08-24 13:58:00 följande:

    Du tror att gårdagens skola inte gjorde att pojkar förpassades till låglöneyrken när skolans undervisning bestod av ren katederundervisning, och där de vanartiga som inte kunde sitta stilla hamnade i OBS-klasser eller i många  fall faktiskt inte ens fortföljde grundskolan.Finns mängder av människor mellan 50-60 år som faktiskt inte ens avslutat grundskolan utan började jobba i låglöneyrken vid 15-16 år. I stort sett hela bemanningen på privata äldreboenden kunde under mitten på 70-talet bestå av tjejer(killar under 18 år eftersom det gjorde att lönekostnaden kunde hållas mycket låg, min mamma jobbade på ett sådant ställe som 16-åring 


    Märks att du inte är med i matchen. De generationer du pratar om kommer troligen bli de sista utan någon vidare utbildning. Idag får utbildning allt större värde och framöver så kommer du inte ha en chans om du inte går igenom grundskola och gymnasium med minst godkända betyg, helst mer förstås. Här kommer pojkarna inte ha en chans. Dessutom är 70% av de som läser på universitet idag kvinnor. Med andra ord kommer nästan så gott som alla akademiska yrken domineras av kvinnor framöver vilket inte är bra för samhället ur något perspektiv.
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan