• Anonym (Vålde­t)
    Sat 24 Aug 2019 00:04
    9639 visningar
    486 svar
    486
    9639

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Anonym (. 2)
    Sat 24 Aug 2019 22:49
    #31
    -1 +1
    Fiona M skrev 2019-08-24 14:15:49 följande:
    På vilket sätt är systemet sjukt? Visa gärna var i skolreformen detta ändrats så jag kan se när det tillkom också.
    Pojkars resultat i skolan sjunker och i rask takt. Det beror inte på att flickor har blivit bättre begåvade och pojkar sämre utan för att skolan idag är anpassad för flickor och inte för pojkar.
  • Anonym (. 2)
    Sat 24 Aug 2019 22:49
    #32
    Anonym (.) skrev 2019-08-24 22:12:07 följande:
    Det finns inga såna uppgifter. 
    Jo det gör det.
  • Anonym (. 2)
    Sat 24 Aug 2019 22:50
    #33
    +1
    Fiona M skrev 2019-08-24 22:30:14 följande:
    Nej, du kommer ju med ett påstående, då får du backa det med vad du tycker är trovärdiga källor.
    Du jobbar i skolan om inte jag missminner mig. Då vet du hur man letar upp skolor resultat och vet att det finns statistik över flickors respektive pojkars resultat.
  • Anonym (. 2)
    Sat 24 Aug 2019 22:54
    #34
    -1

    Den allra viktigaste frågan för jämställdheten är att ta itu med det utbredda manshatet.

    Att i samband med det lägga kollektivt ansvar på gruppen män för vad individer gör. (En man tafsade på en kvinna - men idag heter det att det är gruppen mäns ansvar att säga ifrån).
    Och i samband med det sluta omyndigförklara kvinnor (Han ska veta om en kvinna inte vill ha sex utan att hon på något sätt berättar det. ) 

  • Anonym (Typ)
    Sat 24 Aug 2019 22:57
    #35
    pyssel skrev 2019-08-24 22:29:16 följande:

    Välkommen in i hedersdebatten. Så vad gör du själv, mer än att peka på den tidigare utfrysningen av personer som tar begreppen heder, kultur, religion, klan och våld i sin mun samtidigt? Det går inte att frysa ut de som står upp längre, men lite mer fotfolk som vill vara obekväma när politikerna byter fokus hade inte skadat. Du spelar hedersförtrycket i händerna när du osynliggör de som faktiskt arbetar mot det när du påstår att det generellt "sopas under mattan". Gör du dig obekväm under eget namn i ditt riktiga liv och mot hedersförtryck, eller klagar du mest på nätet på de som tiger av rädsla eller okunskap?

    Helt riktigt, det är vårt i särklass största jämställdhetsproblem sett till allvarsgraden i förtrycket.


    Nä, är lite för rädd om mitt jobb, (tro mig, jag har försökt) men ju fler som vågar lyfta frågan även på anonyma forum, desto större chans att man kan börja diskutera den här problematiken utan att rasistkortet viftas med efter 2 sekunder.

    Men samtidigt är det ju fastställt att mångkultur är det bästa, och vill man ha mångkultur, då får man det också...
  • Sat 24 Aug 2019 23:01
    #36
    Anonym (. 2) skrev 2019-08-24 22:50:57 följande:

    Du jobbar i skolan om inte jag missminner mig. Då vet du hur man letar upp skolor resultat och vet att det finns statistik över flickors respektive pojkars resultat.


    Jag efterfrågade inte studieresultat utan de påstådda förändringarna som gynnar enbart flickor.
  • Sat 24 Aug 2019 23:07
    #37
    Anonym (Typ) skrev 2019-08-24 22:57:20 följande:

    Nä, är lite för rädd om mitt jobb, (tro mig, jag har försökt) men ju fler som vågar lyfta frågan även på anonyma forum, desto större chans att man kan börja diskutera den här problematiken utan att rasistkortet viftas med efter 2 sekunder.

    Men samtidigt är det ju fastställt att mångkultur är det bästa, och vill man ha mångkultur, då får man det också...


    Eftersom du är dubbelanonym, vill du säga vilken bransch? Blev nyfiken var detta ff inte går att adressera.

    Fast när du lyfter det anonymt, hade i alla fall jag blivit glad om du slutade påstå att det mer eller mindre inte går och inte görs. Särskilt för dessas skull som både arbetar mot HRV och själva brutit sig ur. Många av dem med ett dubbelt pris - släktens dom OCH förföljda och hotade av långt fler pga sitt offentliga engagemang. Uppmärksamma dem istället för att osynliggöra det jobb som görs.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Hulke­n)
    Sat 24 Aug 2019 23:25
    #39
    Anonym (.) skrev 2019-08-24 22:12:07 följande:
    Det finns inga såna uppgifter. 
    Brottsförebyggande rådet, BRÅ, genomförde under 2012 en kartläggning av utsatthet för brott i nära relationer. Av denna framgick att det var ungefär lika stora andelar kvinnor och män, cirka 7 procent, som uppgav att de under det senaste året, minst en gång, hade blivit utsatta för någon form av psykiskt eller fysiskt våld av en nuvarande eller tidigare partner.
  • Anonym (Typ)
    Sat 24 Aug 2019 23:25
    #40
    pyssel skrev 2019-08-24 23:07:29 följande:

    Eftersom du är dubbelanonym, vill du säga vilken bransch? Blev nyfiken var detta ff inte går att adressera.

    Fast när du lyfter det anonymt, hade i alla fall jag blivit glad om du slutade påstå att det mer eller mindre inte går och inte görs. Särskilt för dessas skull som både arbetar mot HRV och själva brutit sig ur. Många av dem med ett dubbelt pris - släktens dom OCH förföljda och hotade av långt fler pga sitt offentliga engagemang. Uppmärksamma dem istället för att osynliggöra det jobb som görs.


    Det var inte min mening att förminska de som faktiskt försöker, men det är väldigt tydligt i samhället i stort att man inte vågar ta i den här frågan ordentligt (även om det har hänt lite positivt, så är det faktiskt), utan gärna ser åt annat håll.

    Men stör mig nått oerhört just på att det så ofta kommer kommentare om att det finns svenska män som misshandlar, så det är samma sak, eller att det har inte med kultur att göra, utan individer, eller så börjar det tjafsas om själva begreppet, att det borde inte heta hedersrelaterat våld, för det är inte hedersamt (jo, det är det inom de här kulturerna, därav namnet...)

    Dvs man försöker hela tiden hitta orsaker att inte ta det här på allvar.

    Jobbar inom statlig myndighet, och att utrycka sig negativt överhuvudtaget om något som kan kopplas till invandring ses inte med blida ögon. Folk HAR fått sparken utan att ha gjort någonting som är olagligt, men som ansågs bryta mot "värdegrunden"
  • Sat 24 Aug 2019 23:30
    #41
    Anonym (. 2) skrev 2019-08-24 23:15:00 följande:

    Man måste förmoda att du spelar dum nu.

    Men jag förklarar på ett sätt som jag tror att även du förstår. Eftersom resultaten för pojkar sjunker och ökar för flickor så gynnas flickor. 


    Fortfarande efterfrågar jag förändringarna i systemet.
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan