Vikigaste jämställdhetsfrågan
Om ni bara får välja EN.
Om ni bara får välja EN.
Om det existerar en antipluggkultur p.p.g.a traditionell mansnorm som säger att det är tjejigt att plugga så existerar också samma norm bland vuxna män i samhället.
Finns det några belägg för att det existerar någon sådan norm?
@klantsmurfen
Vad har dina länkar om VISS feminism med mitt inlägg att göra? Det finns viss feminism, och andra strömningar, som ägnar sig åt att problematisera hedersbegreppet med hjälp av kulturrelativistuska förklaringar OCH, ja det stämmer, packa in det i ett övergripande våldsbegrepp parat med en ovilja att också skilja ut och specificera det. Det är ANDRA feminister som drivit frågan om HRV som ett eget begrepp men som överlappar med flera som VINR, våld mot hbtq-personer, patriarkala strukturer, kollektivt våld mot kvinnor, barn och senare år även specificerat män som offer för HRV.
Det är helt riktigt att Skolverket var sist på bollen - ja jag påstod ju att skola är gammaldags och konservativ i dessa avseenden. Det var något av ett "Äntligen!" när de kunde klämma ur sig en längre skrift. Du ska inte tro att folk kastade sig över den och att det poppade upp en massa föreläsningar som det gjort med andra nyheter. Formuleringarna du citerar har jag förstås vissa åsikter om men den största personalgruppen i utbildningsväsendet är inte utbildad i socialt arbete så dessa är möjligen på sin plats. Personer i skolan som arbetar med HRV sedan länge har förstås använt sig av annat nationellt material som specifikt riktar sig till skolan och inte skräder orden och är ett resultat av beslut på högsta ort. Med varierat motstånd, medhåll eller ignorerande från chefer och kollegiet.
Det går utmärkt att svara på inlägg utan Youtubelänkar en masse. Jag frågade om din åsikt om normkritik i skolan och du plockar fram en massa förskolelänkar. Jag kommer efterfråga källa om du påstår något jag undrar över. Nu hade du iofs ingen källa på ditt påstående om hur kvinnliga och dåliga pedagoger tar till patriarkatet som förklaring. Det är ett tillfälle när källa behövs. .
Men jag kan bli specifik då med exempel på norm kritik på gymnasienivå. Vad har du emot följande exempel som alla bygger på ett norm kritiskt tänk?
-Att även ha samkönade fallbeskrivningar.
-Att inte utgå från att alla har någon ur "den äldre generationen" att intervjua.
-Att bygga upp ett förtroende och använda ett språk som lärare på mansdominerade program som uttalat bjuder in tjejer och killar att berätta hur det står till på deras APL-platser ifråga om sexualiserat språk, homofobi och rasism.
-Att ta hjälp att granska sitt undervisningsmaterial om man osynliggör grupper eller själv är så obetänksam i att man utsätter elever med t.ex en annan sexuell läggning eller funktionsnedsättning. ((Har genom åren stött på ett antal uppgifter där elever får debattuppgifter som skulle innebära att de kränker varandra).
-Att ta hjälp att granska material som går hem till vårdnadshavare. Att formuleringar är korrekta ("vårdnadshavare" istället för "förälder" eller "Mamma" "Pappa" som förekommer i grundskolan).
-Att ledningen ser vikten av att formalisera dessa frågor om man förväntar sig informella processer i den riktningen. (Likabehandling kan inte bestå av öar av skickliga lärare som arbetar som ovan och resten kör på som vanligt utan frågetecken).
@klantsmurfen
Vad har dina länkar om VISS feminism med mitt inlägg att göra? Det finns viss feminism, och andra strömningar, som ägnar sig åt att problematisera hedersbegreppet med hjälp av kulturrelativistuska förklaringar OCH, ja det stämmer, packa in det i ett övergripande våldsbegrepp parat med en ovilja att också skilja ut och specificera det. Det är ANDRA feminister som drivit frågan om HRV som ett eget begrepp men som överlappar med flera som VINR, våld mot hbtq-personer, patriarkala strukturer, kollektivt våld mot kvinnor, barn och senare år även specificerat män som offer för HRV.
Det är helt riktigt att Skolverket var sist på bollen - ja jag påstod ju att skola är gammaldags och konservativ i dessa avseenden. Det var något av ett "Äntligen!" när de kunde klämma ur sig en längre skrift. Du ska inte tro att folk kastade sig över den och att det poppade upp en massa föreläsningar som det gjort med andra nyheter. Formuleringarna du citerar har jag förstås vissa åsikter om men den största personalgruppen i utbildningsväsendet är inte utbildad i socialt arbete så dessa är möjligen på sin plats. Personer i skolan som arbetar med HRV sedan länge har förstås använt sig av annat nationellt material som specifikt riktar sig till skolan och inte skräder orden och är ett resultat av beslut på högsta ort. Med varierat motstånd, medhåll eller ignorerande från chefer och kollegiet.
Det går utmärkt att svara på inlägg utan Youtubelänkar en masse. Jag frågade om din åsikt om normkritik i skolan och du plockar fram en massa förskolelänkar. Jag kommer efterfråga källa om du påstår något jag undrar över. Nu hade du iofs ingen källa på ditt påstående om hur kvinnliga och dåliga pedagoger tar till patriarkatet som förklaring. Det är ett tillfälle när källa behövs. .
Men jag kan bli specifik då med exempel på norm kritik på gymnasienivå. Vad har du emot följande exempel som alla bygger på ett norm kritiskt tänk?
1. -Att även ha samkönade fallbeskrivningar.
2. -Att inte utgå från att alla har någon ur "den äldre generationen" att intervjua.
3. -Att bygga upp ett förtroende och använda ett språk som lärare på mansdominerade program som uttalat bjuder in tjejer och killar att berätta hur det står till på deras APL-platser ifråga om sexualiserat språk, homofobi och rasism.
4. -Att ta hjälp att granska sitt undervisningsmaterial om man osynliggör grupper eller själv är så obetänksam i att man utsätter elever med t.ex en annan sexuell läggning eller funktionsnedsättning. ((Har genom åren stött på ett antal uppgifter där elever får debattuppgifter som skulle innebära att de kränker varandra).
5. -Att ta hjälp att granska material som går hem till vårdnadshavare. Att formuleringar är korrekta ("vårdnadshavare" istället för "förälder" eller "Mamma" "Pappa" som förekommer i grundskolan).
6. -Att ledningen ser vikten av att formalisera dessa frågor om man förväntar sig informella processer i den riktningen. (Likabehandling kan inte bestå av öar av skickliga lärare som arbetar som ovan och resten kör på som vanligt utan frågetecken).
@klantsmurfen
Vad har dina länkar om VISS feminism med mitt inlägg att göra? Det finns viss feminism, och andra strömningar, som ägnar sig åt att problematisera hedersbegreppet med hjälp av kulturrelativistuska förklaringar OCH, ja det stämmer, packa in det i ett övergripande våldsbegrepp parat med en ovilja att också skilja ut och specificera det. Det är ANDRA feminister som drivit frågan om HRV som ett eget begrepp men som överlappar med flera som VINR, våld mot hbtq-personer, patriarkala strukturer, kollektivt våld mot kvinnor, barn och senare år även specificerat män som offer för HRV.
Det är helt riktigt att Skolverket var sist på bollen - ja jag påstod ju att skola är gammaldags och konservativ i dessa avseenden. Det var något av ett "Äntligen!" när de kunde klämma ur sig en längre skrift. Du ska inte tro att folk kastade sig över den och att det poppade upp en massa föreläsningar som det gjort med andra nyheter. Formuleringarna du citerar har jag förstås vissa åsikter om men den största personalgruppen i utbildningsväsendet är inte utbildad i socialt arbete så dessa är möjligen på sin plats. Personer i skolan som arbetar med HRV sedan länge har förstås använt sig av annat nationellt material som specifikt riktar sig till skolan och inte skräder orden och är ett resultat av beslut på högsta ort. Med varierat motstånd, medhåll eller ignorerande från chefer och kollegiet.
Det går utmärkt att svara på inlägg utan Youtubelänkar en masse. Jag frågade om din åsikt om normkritik i skolan och du plockar fram en massa förskolelänkar. Jag kommer efterfråga källa om du påstår något jag undrar över. Nu hade du iofs ingen källa på ditt påstående om hur kvinnliga och dåliga pedagoger tar till patriarkatet som förklaring. Det är ett tillfälle när källa behövs. .
Men jag kan bli specifik då med exempel på norm kritik på gymnasienivå. Vad har du emot följande exempel som alla bygger på ett norm kritiskt tänk?
-Att även ha samkönade fallbeskrivningar.
-Att inte utgå från att alla har någon ur "den äldre generationen" att intervjua.
-Att bygga upp ett förtroende och använda ett språk som lärare på mansdominerade program som uttalat bjuder in tjejer och killar att berätta hur det står till på deras APL-platser ifråga om sexualiserat språk, homofobi och rasism.
-Att ta hjälp att granska sitt undervisningsmaterial om man osynliggör grupper eller själv är så obetänksam i att man utsätter elever med t.ex en annan sexuell läggning eller funktionsnedsättning. ((Har genom åren stött på ett antal uppgifter där elever får debattuppgifter som skulle innebära att de kränker varandra).
-Att ta hjälp att granska material som går hem till vårdnadshavare. Att formuleringar är korrekta ("vårdnadshavare" istället för "förälder" eller "Mamma" "Pappa" som förekommer i grundskolan).
-Att ledningen ser vikten av att formalisera dessa frågor om man förväntar sig informella processer i den riktningen. (Likabehandling kan inte bestå av öar av skickliga lärare som arbetar som ovan och resten kör på som vanligt utan frågetecken).
1, 3, 4. Utan exempel eller definition går det att tolka som man vill.
"Nu hade du iofs ingen källa på ditt påstående om hur kvinnliga och dåliga pedagoger tar till patriarkatet som förklaring. Det är ett tillfälle när källa behövs."
Man behöver inte någon källa för en hypotes men man behöver källa för att bekräfta den.
Den viktigaste jämställdhetsfrågan är att avliva feminismen som är det absolut största hindret för jämställheten i sverige.