• Anonym (Vålde­t)
    Sat 24 Aug 2019 00:04
    9634 visningar
    486 svar
    486
    9634

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Anonym (Men alltså­)
    Wed 25 Sep 2019 19:48
    pyssel skrev 2019-09-25 18:06:30 följande:

    Eh.. Nä. För en som inte förstår bildspråk möjligen. Man behöver ju inte hålla med för att förstå vad som avsågs.


    Fast samtidigt insinuerar hon ju att kvinnor är någonting annat - som är bättre och höjt över djuren (männen). Att feminister tycker att den sortens uttalanden är träffsäkra och rentav roliga går helt bortom mitt förstånd.
  • Anonym (Men alltså­)
    Wed 25 Sep 2019 19:48
    pyssel skrev 2019-09-25 18:06:30 följande:

    Eh.. Nä. För en som inte förstår bildspråk möjligen. Man behöver ju inte hålla med för att förstå vad som avsågs.


    Fast samtidigt insinuerar hon ju att kvinnor är någonting annat - som är bättre och höjt över djuren (männen). Att feminister tycker att den sortens uttalanden är träffsäkra och rentav roliga går helt bortom mitt förstånd.
  • Anonym (Men alltså­)
    Wed 25 Sep 2019 19:49
    -1 +1
    pyssel skrev 2019-09-25 18:06:30 följande:

    Eh.. Nä. För en som inte förstår bildspråk möjligen. Man behöver ju inte hålla med för att förstå vad som avsågs.


    Fast samtidigt insinuerar hon ju att kvinnor är någonting annat - som är bättre och höjt över djuren (männen). Att feminister tycker att den sortens uttalanden är träffsäkra och rentav roliga går helt bortom mitt förstånd.
  • Thu 26 Sep 2019 06:57
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-25 19:44:19 följande:

    Come again? Irene von Wachenfeldt har alltså rätt och hennes kritiker fel?

    Och Elisabeth Höglund (som för övrigt är väldigt sympatisk) anser att vi alla bör be henne om ursäkt?


    Jag räknar mig inte till den del av rörelsen som är extrem eller radikal, men Höglund belyser eller ger ett perspektiv på det som hände som jag kan hålla med om.

    Jag kanske "borde" vara mer extrem pga det som hänt mig, men många av oss fungerar inte så. Personligen hade jag möjligen dragits mer i den riktningen om jag jobbat 20 år i sträck på kvinnojourer eller akutintag med sönderslagna och förföljda kvinnor och barn, dvs att vara någon som påverkas starkare av andras utsatthet. Det är nog därför jag inte studsar något särskilt över sådana uttalanden, eller gjorde 2005 heller.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Thu 26 Sep 2019 10:43
    pyssel skrev 2019-09-26 06:57:00 följande:

    Jag räknar mig inte till den del av rörelsen som är extrem eller radikal, men Höglund belyser eller ger ett perspektiv på det som hände som jag kan hålla med om.

    Jag kanske "borde" vara mer extrem pga det som hänt mig, men många av oss fungerar inte så. Personligen hade jag möjligen dragits mer i den riktningen om jag jobbat 20 år i sträck på kvinnojourer eller akutintag med sönderslagna och förföljda kvinnor och barn, dvs att vara någon som påverkas starkare av andras utsatthet. Det är nog därför jag inte studsar något särskilt över sådana uttalanden, eller gjorde 2005 heller.


    Jag tycker att hur mycket elände som än sker, privat eller samhälleligt, så får aldrig hat eller missaktning mot människor ta över utan en fast tro på det rätt, det demokratiska. Det är just därför personer som henne får ta att de blir kritiserade och (som tur är) aldrig hamnar på de absoluta maktpositionerna, ÄVEN om kan lida med vederbörande och andra på ett personligt plan, för vad de har sett. Tycker journalisten gjorde helt rätt som pressade henne i programmet (var det Uppdrag granskning, kanske?) 2005, samma med t ex Janne Josefsson och all den journalististik han bedrivit.
  • Anonym (Men alltså­)
    Fri 27 Sep 2019 16:33
    EnAnonumius skrev 2019-09-24 08:26:14 följande:

    Jupp exakt den damen...

    Än idag kan jag sitta och asgarva åt hennes (frånvaro) av kunskaper om människan..


  • Fri 27 Sep 2019 16:41
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-25 19:48:19 följande:

    Fast samtidigt insinuerar hon ju att kvinnor är någonting annat - som är bättre och höjt över djuren (männen). Att feminister tycker att den sortens uttalanden är träffsäkra och rentav roliga går helt bortom mitt förstånd.


    "Träffsäkra och roliga"? Nej det tror jag inte. En kvinna känner sig å andra sidan väldigt träffsäker mellan en knuten näve och en vägg, om du nu tror att dålig humor är det vi diskuterar.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Fri 27 Sep 2019 17:50
    pyssel skrev 2019-09-27 16:41:10 följande:

    "Träffsäkra och roliga"? Nej det tror jag inte. En kvinna känner sig å andra sidan väldigt träffsäker mellan en knuten näve och en vägg, om du nu tror att dålig humor är det vi diskuterar.


    Ja, det var riktigt låg nivå på humor. Aldrig träffat någon som finner sådant ens en smula roligt. Det är ju knappast därför kvinnomisshandel förekommer, för antar att det är det du refererar till.
  • Fri 27 Sep 2019 17:59
    +1
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-27 17:50:33 följande:

    Ja, det var riktigt låg nivå på humor. Aldrig träffat någon som finner sådant ens en smula roligt. Det är ju knappast därför kvinnomisshandel förekommer, för antar att det är det du refererar till.


    Varför i hela friden påstår du då nedanstående?
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-25 19:49:08 följande:

    Att feminister tycker att den sortens uttalanden är träffsäkra och rentav roliga går helt bortom mitt förstånd.


    Vi tycker inte det är ett dugg jävla roligt att få på käften, feminist eller ej, kan jag berätta. Har du själv blivit misshandlad? I så fall beklagar jag, men förstår då ännu mindre av spånandet att någon skulle finna det "roligt och träffsäkert" att bli utsatt för ett (o)djur, demon eller monster i form av en aggressiv man.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Sat 28 Sep 2019 19:17
    pyssel skrev 2019-09-27 17:59:24 följande:

    Varför i hela friden påstår du då nedanstående?Vi tycker inte det är ett dugg jävla roligt att få på käften, feminist eller ej, kan jag berätta. Har du själv blivit misshandlad? I så fall beklagar jag, men förstår då ännu mindre av spånandet att någon skulle finna det "roligt och träffsäkert" att bli utsatt för ett (o)djur, demon eller monster i form av en aggressiv man.


    Nu missuppfattade du mig ganska rejält här. Jag undrade alltså hur feminister (inte alla, dock) kan applådera uttalanden som "män är djur". Vidare underströk jag att kvinnomisshandel tar sin grund i strukturer, inte i att det skulle vara "roligt". Självklart inte, även om det på sina håll kanske finns någon sjuk jävel som applåderar det också.

    Försök gärna att inte missförstå mig hädanefter, för gillar dig som debattör och önskar inte den utvecklingen i våra diskussioner.
  • Sat 28 Sep 2019 20:56
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-28 19:17:39 följande:

    Nu missuppfattade du mig ganska rejält här. Jag undrade alltså hur feminister (inte alla, dock) kan applådera uttalanden som "män är djur". Vidare underströk jag att kvinnomisshandel tar sin grund i strukturer, inte i att det skulle vara "roligt". Självklart inte, även om det på sina håll kanske finns någon sjuk jävel som applåderar det också.

    Försök gärna att inte missförstå mig hädanefter, för gillar dig som debattör och önskar inte den utvecklingen i våra diskussioner.


    Okej - Nej, det är väl bra om vi kan fortsätta hålla en god ton. Jag tycker bara det där uttalandet blåstes upp, helt ur proportion, samtidigt som förfärligt många män världen över faktiskt beter som rena bestar mot kvinnor. Att män mördar och slår kvinnor och barn sönder och samman är och har alltid varit ett reellt problem. Därför studsade jag lite över att det än idag görs försök att göra en grej av att någon som vigt sitt liv åt att arbeta med sönderslagna kvinnor och barn sa detta till en journalist jagande i hälarna 2005. Sedan något jättekonstigt gapflabb att det skulle handla om ett faktafel i hur vi delar in organismer - då har man ju inte fattat vad det handlade om ens. Jag har inte uppfattat tidigare att du skulle ha lika svårt för bildspråk som en del har.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Sat 28 Sep 2019 21:41
    pyssel skrev 2019-09-28 20:56:38 följande:

    Okej - Nej, det är väl bra om vi kan fortsätta hålla en god ton. Jag tycker bara det där uttalandet blåstes upp, helt ur proportion, samtidigt som förfärligt många män världen över faktiskt beter som rena bestar mot kvinnor. Att män mördar och slår kvinnor och barn sönder och samman är och har alltid varit ett reellt problem. Därför studsade jag lite över att det än idag görs försök att göra en grej av att någon som vigt sitt liv åt att arbeta med sönderslagna kvinnor och barn sa detta till en journalist jagande i hälarna 2005. Sedan något jättekonstigt gapflabb att det skulle handla om ett faktafel i hur vi delar in organismer - då har man ju inte fattat vad det handlade om ens. Jag har inte uppfattat tidigare att du skulle ha lika svårt för bildspråk som en del har.


    Det har jag inte, men det är oavsett det fel på så sätt att det inte stämmer att män generellt är djur - till skillnad från kvinnor. Detta alltså alldeles oavsett hur "djuriska" en del män beter sig och hur mycket kritik kvinnan ju fick - faktiskt från andra feminister också.
  • Anonym (Men alltså­)
    Sat 28 Sep 2019 21:44
    -1

    Dock har du ju rätt i att saker bör sättas i proportion till varandra. Trots det så vidhåller jag att för att en sak är förfärlig så bör inte andra nonchaleras, i detta fall från journalistiskt håll. Hoppas vi är någorlunda ense på den punkten.

  • Sun 29 Sep 2019 09:58
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-28 21:44:30 följande:

    Dock har du ju rätt i att saker bör sättas i proportion till varandra. Trots det så vidhåller jag att för att en sak är förfärlig så bör inte andra nonchaleras, i detta fall från journalistiskt håll. Hoppas vi är någorlunda ense på den punkten.


    Vad är det för andra som nonchaleras från journalistiskt håll?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Sun 29 Sep 2019 10:14
    pyssel skrev 2019-09-29 09:58:33 följande:

    Vad är det för andra som nonchaleras från journalistiskt håll?


    Du antydde ju att journalisten (eller t o m hela programmet?) ev. stod för ett övertramp när hon pressade von Wachenfeldt ang. Hennes uttalanden om "män är djur'.
  • Sun 29 Sep 2019 10:22
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-29 10:14:35 följande:

    Du antydde ju att journalisten (eller t o m hela programmet?) ev. stod för ett övertramp när hon pressade von Wachenfeldt ang. Hennes uttalanden om "män är djur'.


    Jaha, du menar att yttrandet inte skulle nonchaleras? Jag trodde du menade andra våldsutsatta, i största allmänhet och i journalistiken.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Men alltså­)
    Sun 29 Sep 2019 11:18
    pyssel skrev 2019-09-29 10:22:27 följande:

    Jaha, du menar att yttrandet inte skulle nonchaleras? Jag trodde du menade andra våldsutsatta, i största allmänhet och i journalistiken.


    Som jag ser det skall journalister ta upp/granska/gräva i allt och idka största möjliga opartiskhet hela tiden, för att på så sätt vara en demokratins absoluta väktare. Tyvärr finns det krafter från både höger och vänster som vill ha en mer låst och politisk journalistik. Uppdrag granskning och exempelvis Janne Josefsson är ett utmärkt exempel på hur "kontroversiell" journalistiken kan framstå som för vissa, trots att det är tämligen harmlöst och en otroligt viktigt funktion i samhället, detta mycket gamla yrke. Ber om ursäkt för ev. off topic här.
  • Tue 1 Oct 2019 14:44
    +1

    ?Machine learning analyzed 3.5 million books to find that adjectives ascribed to women tend to describe physical appearance, whereas words that refer to behavior go to men.

    ?Beautiful? and ?sexy? are two of the adjectives most frequently used to describe women. Commonly used descriptors for men include righteous, rational, and courageous.?

  • Anonym (Men alltså­)
    Wed 2 Oct 2019 11:13
    -1
    Ignoramus skrev 2019-10-01 14:44:27 följande:

    ?Machine learning analyzed 3.5 million books to find that adjectives ascribed to women tend to describe physical appearance, whereas words that refer to behavior go to men.

    ?Beautiful? and ?sexy? are two of the adjectives most frequently used to describe women. Commonly used descriptors for men include righteous, rational, and courageous.?


    Ja, det bästa vore om vi alla sågs som både sexiga och rationella.
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan