• Sat 24 Aug 2019 13:19
    2525 visningar
    36 svar
    36
    2525

    Mina barn har manipulerade att kalla mammans sambo för pappa och mig vid förnamn

    Är i en vårdnadstvist och i dom utredningar jag har tagit del av ser man hur barnen går från att säga pappa till mig till att bara kalla mig vid förnamn och mammans sambo som pappa.

    Det är nånting som jag har tagit upp tidigare att barnen manipuleras och tvingas till att kalla honom för pappa och mig vid namn och det tycker jag nu bekräftas i dom utredningarna som har gjorts, inte att barnen säger det rakt ut men deras övergång märks i intervjuerna.

    Hur tror ni tingsrätten att reagera på det?

  • Svar på tråden Mina barn har manipulerade att kalla mammans sambo för pappa och mig vid förnamn
  • Sat 24 Aug 2019 13:33
    #1
    -3 +2

    Hur kan du vara säker på att de är manipulerade? De kanske betraktar honom som sin känslomässiga pappa. Blod är inte tjockare än vatten.

  • Textil­lim2
    Sat 24 Aug 2019 13:35
    #2
    -1 +2
    Drottningen1970 skrev 2019-08-24 13:33:59 följande:

    Hur kan du vara säker på att de är manipulerade? De kanske betraktar honom som sin känslomässiga pappa. Blod är inte tjockare än vatten.


    Blod ÄR tjockare än vatten.
  • Sat 24 Aug 2019 13:38
    #3
    +3

    För att dom flera gånger ha sakt till mig att dom måste kalla honom för pappa. Och när jag fortfarande fick träffa dom så kallade dom mig för pappa men nu när hon har dragit med barnen så har det helt försvunnit.

  • Sat 24 Aug 2019 13:40
    #4
    -2 +1
    Textillim2 skrev 2019-08-24 13:35:05 följande:

    Blod ÄR tjockare än vatten.


    Absolut inte alls. En människa som du aldrig träffar eller som inte behandlar dig bra, kommer aldrig att bara lika viktigt som en människa som finns i ditt liv och ger dig kärlek. Känslomässiga band har inte ett smack att göra med att man delar gener.
  • Sat 24 Aug 2019 13:42
    #5
    -4 +1
    Pappasilver skrev 2019-08-24 13:38:15 följande:

    För att dom flera gånger ha sakt till mig att dom måste kalla honom för pappa. Och när jag fortfarande fick träffa dom så kallade dom mig för pappa men nu när hon har dragit med barnen så har det helt försvunnit.


    Om barnen är små och ni inte träffats på länge medan den nya mannen finns där dagligen så är det så det kan bli utan att det nödvändigtvis behöver handla om manipulation.
  • Sat 24 Aug 2019 13:56
    #6
    +2
    Drottningen1970 skrev 2019-08-24 13:42:18 följande:

    Om barnen är små och ni inte träffats på länge medan den nya mannen finns där dagligen så är det så det kan bli utan att det nödvändigtvis behöver handla om manipulation.


    Man kan naturligtvis aldrig veta någonting helt säkert om någonting alls, men TS bekymmer brukar betraktas som en klassiker avseende manipulation av barn.

    Men du menar att barnen helt självständigt har tagit beslutet att kalla sin styvpappa för pappa och sin biologiska pappa för förnamn? Kan du finna något stöd inom psykologin för detta?
  • Sat 24 Aug 2019 14:00
    #7

    Jag har alltid varit där i barnens liv, haft dom varje månad, inte så mycket som jag har velat då mamman har motarbetat det men jag har försökt samarbeta för att kunna få en trygg tillvaro för barnen men det fick man ju äta upp.

  • Sat 24 Aug 2019 14:15
    #9
    +3

    Varningsklockor på hög volym. Din magkänsla och oro är befogad. Tingsrätten bryr sig nog tyvärr inte alls om den detaljen i er vårdnadstvist vilket jag kan tycka att de borde.

    Din iakttagelse är en klassiker inom en sorts psykiskt övergrepp mot barn som kallas parental alienation och som är en sorts familjevåld. Vi har inget ord riktigt på svenska än - onödig avskildhet eller förfrämligande har föreslagits.

    Sverige är ett av de sämsta länderna på att förstå och hantera detta, just för att vi tror att barn och ungdomar inte alls på något sätt kan säga annat än sin egen välgrundade sanning när de hamnar i en lojalitetskonflikt. Precis som under 1670-talets häxprocesser, märkligt nog.

    Vid den här sortens problem är det viktigt att agera snabbt och kraftfullt. Ditt ex vill sannolikt just att du ska ersättas som pappa av hennes nya kille.

    Hade ni inte haft en vårdnadskonflikt utan samverkat vuxet så hade det väl på sikt funkat med att de kallar dig pappa X och honom pappa Y. Men till dess verkar det mer naturligt och respektfullt om du kallas pappa och mammas nye kille för förnamn. Verkligen inte tvärtom.

    https://karenwoodall.blog/2019/05/27/world-health-organisation-recognises-parental-alienation/

    www.cbsnews.com/video/psychological-manipulation-an-expert-explains-parental-alienation-to-48-hours/

    www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/parenting/parents-are-being-eradicated-from-the-lives-of-their-children-for-no-good-reason-1.3947575

    svenska.yle.fi/artikel/2016/11/20/berova-inte-barnet-sin-foralder-vid-skilsmassa-kan-vara-varre-dod-foraldern

  • Sat 24 Aug 2019 14:21
    #10
    -3
    Rudbeckius skrev 2019-08-24 13:56:39 följande:

    Man kan naturligtvis aldrig veta någonting helt säkert om någonting alls, men TS bekymmer brukar betraktas som en klassiker avseende manipulation av barn.

    Men du menar att barnen helt självständigt har tagit beslutet att kalla sin styvpappa för pappa och sin biologiska pappa för förnamn? Kan du finna något stöd inom psykologin för detta?


    Det kan vara så att det finns nya barn i familjen och då börjar de andra barnen också kalla honom pappa.
  • Sat 24 Aug 2019 14:22
    #11
    -5
    JodiBabe skrev 2019-08-24 14:13:43 följande:

    Synd att tråden så snabbt hamnar off topic. Föreslår att ingen svarar på "Drottningen 1970" mer. 

    TS: Det du kan göra för dina barn är att fortsätta vara en trygg vuxen i deras liv och finnas där för dem. Innerst inne är du ändå pappa för dem. Alltid.

    Vad det gäller det juridiska tycker jag du kan trycka på att du tycker denna förändring är märklig och att du upplever det som manipulation. 

    Men det är nog inte det som är det avgörande. Försök att hålla dig saklig hela tiden.

    Kram


    Vilken obehaglig härskarteknik. Varför skulle man låta bli att svara på just mina inlägg?
Svar på tråden Mina barn har manipulerade att kalla mammans sambo för pappa och mig vid förnamn