• Anonym (Koral­l)
    Mon 26 Aug 2019 11:45
    1245 visningar
    31 svar
    -1
    31
    1245

    Mannen vägrar spermiedonation

    Hej, jag har stött på ett problem i min relation. Jag och min sambo har börjat diskutera framtida familjebildning. Han bär tyvärr på en ärftlig sjukdom som inte bör föras vidare, men det finns sätt att få ett friskt barn och ett sätt är att man genomgår ivf/Pgd. (En process då man analyserar embryot innan överföring). Men jag vet att det inte finns några garantier att det fungerar och jag är inte heller beredd att göra hur många ivf:er som helst med tanke på påfrestningen på kroppen/psyket. Jag är heller inte beredd att genomgå ett flertal sena aborter om man chansar på naturlig väg då ärftligheten är mycket hög. Jag kan tänka mig spermadonation som en nödlösning om ivf sviker oss, men det är inte min sambo med på. Jag vet inte vad jag ska ta mig till då jag känner en extrem press och stress för att ivf:erna måste fungera då jag gärna vill ha ett biologiskt barn. Snälla hjälp mig hur jag ska tänka!

  • Svar på tråden Mannen vägrar spermiedonation
  • Anonym (...)
    Mon 26 Aug 2019 12:03
    #1
    +2

    Du måste ju naturligtvis sluta tänks så långt i förväg. Du kan inte redan nu gräla om vad som skall göras om pgf inte funkat. Testa först. Hur många försök skall ni göra? Gör dem. Om det därefter inte har blivit barn får du DÅ ta ställning till om du tex skall lämna mannen. Kanske känner han då annorlunda, kanske inte. Tag en sak i taget!

  • Anonym (...)
    Mon 26 Aug 2019 12:03
    #2

    *pgf=pgd

  • Anonym (????)
    Mon 26 Aug 2019 17:58
    #3
    -1 +1

    Han kanske också gärna vill ha ett biologiskt barn. Vilket det inte blir för honom av spermadonation. Du pratar om att du vill ha det med uppenbarligen handlar det inte bara om dig här ellerhur.

  • Anonym (Koral­l) Trådstartaren
    Mon 26 Aug 2019 18:44
    #4

    Tack för era svar! Kommentar 1: Ja du har kanske rätt.. dumt att måla fan på väggen i förväg, det kan ju faktiskt fungera med Pgd.. så svårt bara att hantera känslor och oro som kommer när man så gärna vill ha ett barn, och samtidigt vetskapen att det är ens enda chans till ett biologiskt. Då ökar stressen mer och chanserna minskar säkert mer med stress i kroppen. Kommentar 2: Ja det är sant, vi är två om det hela. Du har nog missuppfattat/inte läst, men som jag skrev i tråden är jag beredd att genomgå ivf/Pgd för jag vill ju naturligtvis att min sambo ska vara far till mitt barn. Det är inte så att jag ?vill? använda en donator som första alternativ... mer som en plan B/sista utväg. Adoption kan bli aktuellt om det visar sig att ingen av oss kan få barn.

  • Anonym (...)
    Mon 26 Aug 2019 20:28
    #5
    Anonym (Korall) skrev 2019-08-26 18:44:42 följande:
    Tack för era svar! Kommentar 1: Ja du har kanske rätt.. dumt att måla fan på väggen i förväg, det kan ju faktiskt fungera med Pgd.. så svårt bara att hantera känslor och oro som kommer när man så gärna vill ha ett barn, och samtidigt vetskapen att det är ens enda chans till ett biologiskt. Då ökar stressen mer och chanserna minskar säkert mer med stress i kroppen. Kommentar 2: Ja det är sant, vi är två om det hela. Du har nog missuppfattat/inte läst, men som jag skrev i tråden är jag beredd att genomgå ivf/Pgd för jag vill ju naturligtvis att min sambo ska vara far till mitt barn. Det är inte så att jag vill använda en donator som första alternativ... mer som en plan B/sista utväg. Adoption kan bli aktuellt om det visar sig att ingen av oss kan få barn.
    Jag tror det är hög chans att det skall funka med pgd. Själva gjorde vi ivf med icsi, där spermierna sattes in i ägget och fick växa till sig. I och med att jag inte hade nedsatt fertilitet så var mina ägg fina och växte bra, sedan tog det sig på första försöket. Det kan hända dig med :)
  • Anonym (natur­ens ordnin­g)
    Tue 27 Aug 2019 10:33
    #6
    -3 +2

    Var glad att du har en man som är i kontakt med våra naturliga drifter och som vill hålla saker och ting inom äktenskapet!

    Att vilja ha biologiska barn är naturligt. Att en hane tar hand om en annan hanes ungar är onaturligt. I naturen biter ofta hanarna ihjäl tidigare ungar när han tar över en hona. Hos människor är ofta gärningsmannen styvpappan när ett barn mördas. 

    Vi stod inför samma frågeställning när maken drabbats av sjukdom och hans spermaantal och kvalite sjönk drastiskt. Vi hade ett barn sedan tidigare, men hade kämpat i år för att bli gravida utan resultat. Maken fick beskedet att han inte hade tillräckligt många "hjälpsimmare" och därför inte kunde göra mig gravid. Vi fick erbjudande om spermadonation, men sa båda fetnej! Vårt barn eller inget barn. 
    Ivf finns kvar som alternativ, men vi vill varken leka Gud eller utsätta mig för en massa hormonbehandlingar. Vi får vara evigt tacksamma över att vi har ett barn och så får vi lära oss att leva med sorgen över att det inte blev fler. 

  • Anonym (Finns fler altern­ativ)
    Tue 27 Aug 2019 10:43
    #7
    +1

    Ta en pilsner i taget. Gör ett bästa. Vårda er relation med kärlek och er gemensamma längtan och hopp.

    Om de olika stegen inte skulle fungera så får ni ta dialogen sedan. Driften att ha barn är stark, och naturligtvis biologiskt.

    De som har tagit fosterbarn eller adopterat har studerats just avseende anknytning och kärleksband och de har mycket högs värden och likheter ned familjer med hemmagjorda barn.

    Sedan kan man ju ha ett bra liv utan barn med. Man kan pyssla med syskonbarn eller engagera sig ideellt.

    Och ni är unga. Om er kärleksrelation inte klarar den här påfrestningen så kan ni hitta nya relationer. I så fall hoppas jag ni kan separera vänskapligt.

    Jag önskar er all lycka i den fortsatta processen. Var rädda om varandra, var inte för oroliga. Jag hoppas det löser sig precis som ni vill.

  • Anonym (Koral­l) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 12:17
    #8
    Anonym (...) skrev 2019-08-26 20:28:34 följande:

    Jag tror det är hög chans att det skall funka med pgd. Själva gjorde vi ivf med icsi, där spermierna sattes in i ägget och fick växa till sig. I och med att jag inte hade nedsatt fertilitet så var mina ägg fina och växte bra, sedan tog det sig på första försöket. Det kan hända dig med :)


    Tack för uppmuntrande ord :)
  • Anonym (Koral­l) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 12:24
    #9
    Anonym (naturens ordning) skrev 2019-08-27 10:33:32 följande:

    Var glad att du har en man som är i kontakt med våra naturliga drifter och som vill hålla saker och ting inom äktenskapet!

    Att vilja ha biologiska barn är naturligt. Att en hane tar hand om en annan hanes ungar är onaturligt. I naturen biter ofta hanarna ihjäl tidigare ungar när han tar över en hona. Hos människor är ofta gärningsmannen styvpappan när ett barn mördas. 

    Vi stod inför samma frågeställning när maken drabbats av sjukdom och hans spermaantal och kvalite sjönk drastiskt. Vi hade ett barn sedan tidigare, men hade kämpat i år för att bli gravida utan resultat. Maken fick beskedet att han inte hade tillräckligt många "hjälpsimmare" och därför inte kunde göra mig gravid. Vi fick erbjudande om spermadonation, men sa båda fetnej! Vårt barn eller inget barn. 

    Ivf finns kvar som alternativ, men vi vill varken leka Gud eller utsätta mig för en massa hormonbehandlingar. Vi får vara evigt tacksamma över att vi har ett barn och så får vi lära oss att leva med sorgen över att det inte blev fler. 


    Tack för din infallsvinkel.. Jag förstår hur du menar och jag känner egentligen också att det ?bryter mot naturens lagar? att använda en okänd mans gener och känner att jag skulle köra över min mans stolthet på något sätt och det kanske skulle kännas helkonstigt när man väl är där.. Det här är jättesvårt för mig. Beklagar att du varit i en liknande sits! Jag hade nog haft samma inställning som er om jag redan hade ett barn, men som det är nu har jag svårt att hantera situationen/oron och pressen att det kanske inte blir något alls. Får kanske söka hjälp
  • Xzx
    Tue 27 Aug 2019 12:43
    #10
    -2 +1

    Om jag var i din mans position skulle jag känna lika dant.


    Att befrukta en kvinna är det mest intima jag kan tänka mig i världen, och att då låta en annan mans spermier göra det med kvinnan jag är tillsammans med? Aldrig i livet!! Om det så innebär slutet på relationen - so be it. Har 100% förståelse för din man där.

Svar på tråden Mannen vägrar spermiedonation