• Tue 27 Aug 2019 16:36
    17592 visningar
    205 svar
    205
    17592

    Låg AMH värde

    Hej,

    Startar denna chatt för att jag undrar om det är fler som är i min situation eller som varit men lyckats bli gravida.

    Jag började en utredning med Sophiahemmet och det kom fram att jag hade AMH värde på 0.3 och då var jag 36 år. Har nu gjort tre IVF försök. 2 lede till insättning av embryo men som inte ledde till graviditet. Den tredje IVF behandlingen var vi tvungna att avbryta för att det ledde bara till en äggblåsa som var för liten att ta ut.

    Det känns så trist att IVF försöken inte har resulterat i graviditet och jag blir stressad av att tiden går så snabbt och jag blir äldre (fyllde 37 i år). 

    Har börjat äta D-vitiamin, omega 3, folsyra och B-vitamin, eftersom att jag har läst att det är bra för äggkvaliteten. 

    Är i nuläget inte så jättesugen på äggdonation. 

    / allt gott
    L
  • Svar på tråden Låg AMH värde
  • Mon 9 Sep 2019 16:48
    #21
    Limarie skrev 2019-09-08 18:04:50 följande:
    Vi gjorde två privata så vi har alla landstingsfinansierade. Men vi bor i VG regionen. Väntat i 6 månader nu för första besök. Sannolikt blir vi kallade i oktober. Sedan kommer man max försöker 1 gång till med IVF. Sedan äggdonation. Då är väntetiden över 24 månader. Därför skickar vi vår remiss vidare till Stockholm nu men då börjar vi väntar på nytt igen men där är väntetiden bara 3 månader... 

    Vi kör alltså allt parallelt. Orkar inte vänta mer. Men vi har inte lagt upp en exakt plan. Vilka doseringar har du fått ordinerat av Hybinette? Hade varit intressant hur mycket magnesium, E vitamin osv han rekommenderar? Jag tar just nu 400mg Ubiquinone (2x200mg), 400mg magnesium, Baby and Me Greatlife 2 tbl/dag, samt D vitamin. Slutat äta gluten (utom några gånger då och då) sedan i januari, gått ner i vikt en del och uteslutar kaffe sedan i våras. 

    Jag hade inte tagit östrogenplåster. Det är mycket komplext att förstå. Det med cancerrisken får också betraktas från olika håll. Har man en konstaterat brist, ja, då kan man överväga bioidentiska hormoner. Sedan får man även kolla på Progesteron tex. 
    600mg magnesium
    E-vitamin+Selen tablett som innehåller ca 35mg e-vitamin. 
    5mL omega-3

    Q10 
    Vitamin B, C och D3
    Zink
    Glycin
    Flora
    Jod
    Adrenal response
  • Tue 10 Sep 2019 16:40
    #22
    R84 skrev 2019-09-09 12:58:15 följande:
    Vi hann aldrig åka till Ryssland för jag blev naturligt gravid precis innan behandlingsstart. Så jag var mest nyfiken. Var hos barnmorskan idag och hon rekommenderade ju bara folsyra. Nämnde att jag tar e-vitamin och magnesium också men hon visste inte så mycket om det. Bara att hon vet att utländska kliniker medicinerar annorlunda. Sa att någon verkan kanske det hade eftersom jag ju blev gravid. Så hon tyckte att jag skulle fortsätta med folsyra och sen ska jag komplettera med omega 3 för jag mår så illa och jag klarar inte fisk just nu.
    Hur har det gått? Håller tummarna. Håller hoppet uppe att det går att bli gravid trots lågt AMH. 
  • R84
    Tue 10 Sep 2019 19:16
    #23
    Lenze skrev 2019-09-10 16:40:30 följande:

    Hur har det gått? Håller tummarna. Håller hoppet uppe att det går att bli gravid trots lågt AMH. 


    Jag är i v 7+4. Så sakta men säkert går det framåt! Men vi har försökt i nästan fyra år så oron är stor! Var på första mötet med barnmorskan igår och hon var positiv. Dels för att jag har kommit längre än mina två misslyckade graviditeter våren 2016, dels för att jag mår så illa och sådär. Hon såg det som bra tecken! Ska dit om tre veckor på tidigt ultraljud och hon sa att om det ser fint ut så ska det mycket till för att det inte ska lyckas. Haha! Men lär inte våga pusta ut än på LÄNGE!
  • Wed 11 Sep 2019 11:18
    #24
    R84 skrev 2019-09-10 19:16:02 följande:
    Jag är i v 7+4. Så sakta men säkert går det framåt! Men vi har försökt i nästan fyra år så oron är stor! Var på första mötet med barnmorskan igår och hon var positiv. Dels för att jag har kommit längre än mina två misslyckade graviditeter våren 2016, dels för att jag mår så illa och sådär. Hon såg det som bra tecken! Ska dit om tre veckor på tidigt ultraljud och hon sa att om det ser fint ut så ska det mycket till för att det inte ska lyckas. Haha! Men lär inte våga pusta ut än på LÄNGE!
    åååå lycka! Hopp Idag var jag så deprimerad fick svar från någon koordinator hos Olga Fertility Clinic, som rekommenderar mig äggdonation pga mitt låga AMH och ålder (37år). Orkar inte.:( Dessutom läste jag att tecken på att man närmar sig klimakteriet är oregelbunden mens och kraftiga blödningar. Vilket jag har märkt av de senaste året. 
  • Wed 11 Sep 2019 16:04
    #25
    Lenze skrev 2019-09-11 11:18:07 följande:
    åååå lycka! Hopp Idag var jag så deprimerad fick svar från någon koordinator hos Olga Fertility Clinic, som rekommenderar mig äggdonation pga mitt låga AMH och ålder (37år). Orkar inte.:( Dessutom läste jag att tecken på att man närmar sig klimakteriet är oregelbunden mens och kraftiga blödningar. Vilket jag har märkt av de senaste året. 
    Har du varit på hennes seminarium? Fick själv mycket förtroende till de. Jag pratade med många kliniker i Europa om jag kan göra IVF igen med 0,4 AMH. Men icke. Minst 0,5 - 1. Och spelar ingen roll vilket ålder. Också konstigt.
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Wed 11 Sep 2019 17:13
    #26
    Limarie skrev 2019-09-11 16:04:30 följande:
    Har du varit på hennes seminarium? Fick själv mycket förtroende till de. Jag pratade med många kliniker i Europa om jag kan göra IVF igen med 0,4 AMH. Men icke. Minst 0,5 - 1. Och spelar ingen roll vilket ålder. Också konstigt.
    Det var en koordinator som svara på mitt mail och inte någon av läkarna eller Olga själv. Vet att de har ett seminarium måndag i staden jag bor i, funderar på att gå vet dock inte om Olga själv kommer vara där. 

    Ja, ålder har ju stor betydelse. Vilket är jobbigt eftersom jag fyllde 37 i år.
  • Wed 11 Sep 2019 17:29
    #27

    Ja, Olga ger seminariumet. Du får sååå mycket info och kan ställa frågor, och kan nog gå fram till henne och fråga snabbt om din situation. Men jag misstänker hon rekommenderar ÄD. Men hur många ägg respektive embryo har ni tidigare fått? I fall ni hade embryoner, så kör hon nog PGS. Kan bara vara så att ni inte får garantipaketet.


    Lenze skrev 2019-09-11 17:13:34 följande:

    Det var en koordinator som svara på mitt mail och inte någon av läkarna eller Olga själv. Vet att de har ett seminarium måndag i staden jag bor i, funderar på att gå vet dock inte om Olga själv kommer vara där. 

    Ja, ålder har ju stor betydelse. Vilket är jobbigt eftersom jag fyllde 37 i år.


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • R84
    Wed 11 Sep 2019 17:50
    #28
    Lenze skrev 2019-09-11 11:18:07 följande:

    åååå lycka! Hopp Idag var jag så deprimerad fick svar från någon koordinator hos Olga Fertility Clinic, som rekommenderar mig äggdonation pga mitt låga AMH och ålder (37år). Orkar inte.:( Dessutom läste jag att tecken på att man närmar sig klimakteriet är oregelbunden mens och kraftiga blödningar. Vilket jag har märkt av de senaste året. 


    Ja!! Hoppas bara att det går hela vägen! Men då.... förstår känslan av att inte orka! När jag kontaktade kliniken var jag så förberedd på äggdonation och jag hade nog bearbetat det så det kändes som rätt väg. På något sätt blev det viktigaste att jag fick bära barnet och få vara gravid. Du får boka in ett skypesamtal med en läkare och höra vad de säger?
  • R84
    Wed 11 Sep 2019 17:51
    #29
    Lenze skrev 2019-09-11 17:13:34 följande:

    Det var en koordinator som svara på mitt mail och inte någon av läkarna eller Olga själv. Vet att de har ett seminarium måndag i staden jag bor i, funderar på att gå vet dock inte om Olga själv kommer vara där. 

    Ja, ålder har ju stor betydelse. Vilket är jobbigt eftersom jag fyllde 37 i år.


    Jag hade också gått på seminariet! Det var det som gjorde att vi gick vidare med dem. Nu kom vi ju inte så långt som till behandling men all kontakt vi hade med dem kändes proffsig och tillitsfull. Kanske kan du också prata med Olga om ditt case? Få lite input från henne direkt?
  • Wed 11 Sep 2019 18:11
    #30

    Jag fick veta i somras att mitt amh-värde var 0,34. Är 31 år. Gynekologen sa att detta med fertilitet och AMH värde är omtvistat, men tyckte ändå att vi skulle börja försöka skaffa barn. Vi blev gravida på första försöket och är nu i v 6.

    Jag har inte försökt bli gravid tidigare men eftersom jag trodde att det skulle vara svårt åt jag även d-vitamin och apiforce.

Svar på tråden Låg AMH värde