• Tue 27 Aug 2019 16:36
    17390 visningar
    205 svar
    205
    17390

    Låg AMH värde

    Hej,

    Startar denna chatt för att jag undrar om det är fler som är i min situation eller som varit men lyckats bli gravida.

    Jag började en utredning med Sophiahemmet och det kom fram att jag hade AMH värde på 0.3 och då var jag 36 år. Har nu gjort tre IVF försök. 2 lede till insättning av embryo men som inte ledde till graviditet. Den tredje IVF behandlingen var vi tvungna att avbryta för att det ledde bara till en äggblåsa som var för liten att ta ut.

    Det känns så trist att IVF försöken inte har resulterat i graviditet och jag blir stressad av att tiden går så snabbt och jag blir äldre (fyllde 37 i år). 

    Har börjat äta D-vitiamin, omega 3, folsyra och B-vitamin, eftersom att jag har läst att det är bra för äggkvaliteten. 

    Är i nuläget inte så jättesugen på äggdonation. 

    / allt gott
    L
  • Svar på tråden Låg AMH värde
  • Wed 11 Sep 2019 18:15
    #31
    Limarie skrev 2019-09-11 17:29:48 följande:

    Ja, Olga ger seminariumet. Du får sååå mycket info och kan ställa frågor, och kan nog gå fram till henne och fråga snabbt om din situation. Men jag misstänker hon rekommenderar ÄD. Men hur många ägg respektive embryo har ni tidigare fått? I fall ni hade embryoner, så kör hon nog PGS. Kan bara vara så att ni inte får garantipaketet.


    Vad är PGS?

    Vi har gjort två IVF båda resulterade i embryo återföring men ingen ledde till graviditet. Båda gångerna var det tre äggblåsor, engång 2 fina ägg andra gången 1 fint ägg.
  • Wed 11 Sep 2019 18:22
    #32

    Gynekologen sa även att hon träffat flera par som gjort äggdonation efter att läkare sagt att kvinnan haft för lågt amh-värde för att de ska bli gravida på egen hand. Några år senare har dessa par ändå blivit naturligt gravida.

  • Wed 11 Sep 2019 18:58
    #33
    Lenze skrev 2019-09-11 18:15:01 följande:

    Vad är PGS?

    Vi har gjort två IVF båda resulterade i embryo återföring men ingen ledde till graviditet. Båda gångerna var det tre äggblåsor, engång 2 fina ägg andra gången 1 fint ägg.


    PGS= Pre Genetic Screening. Kromosomtest på embryonas dag 5. Man kollar då vilka embryon som har normal kromosomuppsättning. De onormala (med för många eller för få kromosomer) slängs bort direkt, och endast de normala fryses in och tinas senare upp för insättning.

    Jag och min man har gjort PGS på våra embryon på Avaclinic i Riga.
  • R84
    Wed 11 Sep 2019 19:18
    #34
    Claara skrev 2019-09-11 18:22:36 följande:

    Gynekologen sa även att hon träffat flera par som gjort äggdonation efter att läkare sagt att kvinnan haft för lågt amh-värde för att de ska bli gravida på egen hand. Några år senare har dessa par ändå blivit naturligt gravida.


    Självklart kan det vara så. Samtidigt om man har försökt i massa, massa år utan resultat och får veta att äggreserven är låg så blir det till slut att man tittar på alternativa vägar. Just för att alla år av försök har gjort en så enormt trött och sorgsen. Orken att försöka i fler år finns kanske inte då! Kan bara prata för min egen del och för oss blev det så. Längtan efter att få familj och sorgen över att det inte fungerar varken naturligt eller med hjälp av ivf blev för stor.
  • Wed 11 Sep 2019 20:00
    #35
    R84 skrev 2019-09-11 19:18:23 följande:

    Självklart kan det vara så. Samtidigt om man har försökt i massa, massa år utan resultat och får veta att äggreserven är låg så blir det till slut att man tittar på alternativa vägar. Just för att alla år av försök har gjort en så enormt trött och sorgsen. Orken att försöka i fler år finns kanske inte då! Kan bara prata för min egen del och för oss blev det så. Längtan efter att få familj och sorgen över att det inte fungerar varken naturligt eller med hjälp av ivf blev för stor.


    Vad gjorde ni annorlunda nu denna gången det fungerade?
  • R84
    Wed 11 Sep 2019 20:22
    #36
    UndrandeSökare skrev 2019-09-11 20:00:30 följande:

    Vad gjorde ni annorlunda nu denna gången det fungerade?


    Egentligen ingenting. Det enda var att jag besökte en gynmottagning i stan som samarbetar med den ryska kliniken vi hade bestämt oss för. Då frågade jag dem hur en behandlingsplan kan se ut för ivf på kliniken och då visade de mig en snabbt. Hann bara snappa upp att de rekommenderade magnesium, e-vitamin och folsyra. Folsyra har jag ätit i fyra år, men började med e-vitamin och magnesium i början av juni. Sen tog det sig två försök senare. Men vet inte om det berodde på det eller på något annat. Vi har försökt såpass länge att jag hade gett upp min egna kropp. Just för att vi försökte över tre år innan vi fick ivf och sen ett år av ivf där resultatet var kasst. Dels få ägg, dels utvecklades de rätt långsamt. Men något gick väl förhoppningsvis rätt i somras och vi fick vårt plus. Går in i v9 på fredag så vi har en låååååång bit kvar innan något känns säkert!!
  • Wed 11 Sep 2019 20:35
    #37
    R84 skrev 2019-09-11 20:22:34 följande:

    Egentligen ingenting. Det enda var att jag besökte en gynmottagning i stan som samarbetar med den ryska kliniken vi hade bestämt oss för. Då frågade jag dem hur en behandlingsplan kan se ut för ivf på kliniken och då visade de mig en snabbt. Hann bara snappa upp att de rekommenderade magnesium, e-vitamin och folsyra. Folsyra har jag ätit i fyra år, men började med e-vitamin och magnesium i början av juni. Sen tog det sig två försök senare. Men vet inte om det berodde på det eller på något annat. Vi har försökt såpass länge att jag hade gett upp min egna kropp. Just för att vi försökte över tre år innan vi fick ivf och sen ett år av ivf där resultatet var kasst. Dels få ägg, dels utvecklades de rätt långsamt. Men något gick väl förhoppningsvis rätt i somras och vi fick vårt plus. Går in i v9 på fredag så vi har en låååååång bit kvar innan något känns säkert!!


    Det kan ju varit "guldägget" (som vissa säger) som plötsligt dök upp helt enkelt. Har du gjort vul och sett om det finns något foster med hjärtslag därinne?
  • R84
    Wed 11 Sep 2019 21:01
    #38
    UndrandeSökare skrev 2019-09-11 20:35:22 följande:

    Det kan ju varit "guldägget" (som vissa säger) som plötsligt dök upp helt enkelt. Har du gjort vul och sett om det finns något foster med hjärtslag därinne?


    Vi ska göra ett tidigt ultraljud v 40. De gör ultraljud först i v 10+0 via barnmorskan från landstinget här. De anser att det då med säkerhet går att se något och se mer av fostret. Vi pratade om att göra ett privat tidigare än så men så har veckorna trillat iväg och efter inskrivningen i måndags kände vi att vi väntar tre veckor. Jag vet inte om det hade lugnat mig mer ändå att göra ett nu eftersom risken för missfall ändå finns där. Nu har vi ett i 10+3 och sen kub v 12+3.
  • Thu 12 Sep 2019 11:12
    #39
    R84 skrev 2019-09-11 19:18:23 följande:
    Självklart kan det vara så. Samtidigt om man har försökt i massa, massa år utan resultat och får veta att äggreserven är låg så blir det till slut att man tittar på alternativa vägar. Just för att alla år av försök har gjort en så enormt trött och sorgsen. Orken att försöka i fler år finns kanske inte då! Kan bara prata för min egen del och för oss blev det så. Längtan efter att få familj och sorgen över att det inte fungerar varken naturligt eller med hjälp av ivf blev för stor.
    jag tycker också att det är tungt och speciellt när familj, vänner och bekanta frågar om vi försöker. Jag blir så ledsen orkar inte berätta över min situation.
  • R84
    Thu 12 Sep 2019 12:42
    #40
    Lenze skrev 2019-09-12 11:12:43 följande:

    jag tycker också att det är tungt och speciellt när familj, vänner och bekanta frågar om vi försöker. Jag blir så ledsen orkar inte berätta över min situation.


    Ja! Eller ännu värre.... när folk på jobbet eller folk man inte är nära lite klämkäckt säger: men hallå! Är det inte dags för en bebis snart? Det var det absolut värsta med att gifta oss förra sommaren..... den frågan kom från så många! Våra vänner och familj har faktiskt inte sagt något. Vi hann berätta för mina föräldrar om Rysslandsplanerna typ tre dagar innan vi plussade och de tog det jättebra. De sa att de aldrig någonsin hade velat ställa frågan till oss om barn. Så för oss har det snarare varit den lite mer yttre kretsen som har frågat. Varje gång har jag gått sönder inombords och ibland kommit hem från jobbet och totalt brutit ihop. Det har kunnat ta dagar innan jag har känt mig glad igen. Har du lyssnat på ruvarpodden? I ett avsnitt läste de upp hur lyssnare beskrev ofrivillig barnlöshet och en av dem var så bra att jag faktiskt har sagt den till de i min närhet som vet om vår kamp. Tänk dig att du får en svår sjukdom, som cancer. Varje månad får du behandling för att kanske bli frisk. Men så får du veta efter någon veckan att behandlingen inte hjälpte. Sjukdomen finns kvar. Två veckor senare får du behandling igen med hopp om att sjukdomen ska försvinna, men så är den kvar. Tyckte det var en bra liknelse på något sätt. För det är så många som verkligen inte förstår vilken bottenlös sorg det är att vara ofrivilligt barnlös!
Svar på tråden Låg AMH värde