• Tue 27 Aug 2019 16:36
    17609 visningar
    205 svar
    205
    17609

    Låg AMH värde

    Hej,

    Startar denna chatt för att jag undrar om det är fler som är i min situation eller som varit men lyckats bli gravida.

    Jag började en utredning med Sophiahemmet och det kom fram att jag hade AMH värde på 0.3 och då var jag 36 år. Har nu gjort tre IVF försök. 2 lede till insättning av embryo men som inte ledde till graviditet. Den tredje IVF behandlingen var vi tvungna att avbryta för att det ledde bara till en äggblåsa som var för liten att ta ut.

    Det känns så trist att IVF försöken inte har resulterat i graviditet och jag blir stressad av att tiden går så snabbt och jag blir äldre (fyllde 37 i år). 

    Har börjat äta D-vitiamin, omega 3, folsyra och B-vitamin, eftersom att jag har läst att det är bra för äggkvaliteten. 

    Är i nuläget inte så jättesugen på äggdonation. 

    / allt gott
    L
  • Svar på tråden Låg AMH värde
  • Fri 20 Sep 2019 13:33
    #51

    Vi var igår på SU för en bedömning. Läkaren satt direkt upp oss för ÄD. Ingen mening sa hon att köra vidare med egna ägg. Sedan var hon inte säkert om killens spermier också är ett problem. Men hon tyckte man skulle prova med donera ägg och hans sperma först och funkar det inte testar dubbeldonation.

    Hon var mycket snäll och gjorde ett ultraljud som vi nu skickade till OIga. Så behövde inte betala för ett privat ultraljud.

    Hur snabbt hörde de av sig till dig när du hade lämnat in all information?

    Hoppas att snabbt få samtalet. Nu kan jag inte vänta längre att höra vad hon tycker.

    Sedan ska vår remiss till Karolinska också går iväg. De har en mycket kortare väntetid. Så hoppas på de med. Men även där tar det 3-6 månader (inget i jämförelse med SU).

    Lenze, när skulle ni gärna vilja köra igång? Vi funderar kring december eller januari...


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Fri 20 Sep 2019 13:41
    #52
    R84 skrev 2019-09-20 12:58:39 följande:
    Nej.... jag fick inget ordentligt svar kände jag. Den manlige läkaren sa: ja alltså.... om du vill att dina äggledare ska sno sig runt varandra så du måste akutopereras och kanske aldrig kan få barn.... ja då tycker jag verkligen att du ska springa! Spring på i så fall! En barnmorska sa att jag skulle undvika hopp och löpning. Båda två är normal träning för mig. Så det slutade med att jag körde träningsuppehåll i fyra veckor och mådde skit.

    Samma sak hände mig när jag körde långa protokollet. Höll på med nässpray i över en månad pga en cysta och miss i kommunikationen mellan läkarna. Tror jag var uppe i 5 1/2 v med nässpray innan jag fick börja med sprutorna. Jag hade sån vansinnig huvudvärk av sprayen så jag mådde inte alls bra.

    Hur känner du inför Olgas förslag? Ni kunde alltså inte få babygaranti?
    jo med kombinationspaketet. Har fått ett mail nu av dem för att boka en skypetid och jag har fått ut min journal nu så ska testa. Men först ska jag bli färdig med mitt sista försök  som jag håller på med nu.

    På onsdag ska jag ta blodprov om resultaten ser bra ut så ska jag börja med Menopur. Tänkte fråga kliniken om ifall jag skulle få ut två embryon om de kan sätt in båda eftersom jag har ju fått så dåliga resultat och har så låg AMH, kan vi försöka höja chanserna på så sätt så mycket som möjligt.

    Du ringde Ryssland när du fick en blödning, vad sa de att du skulle göra? 
  • R84
    Fri 20 Sep 2019 16:54
    #53
    Limarie skrev 2019-09-20 13:33:46 följande:

    Vi var igår på SU för en bedömning. Läkaren satt direkt upp oss för ÄD. Ingen mening sa hon att köra vidare med egna ägg. Sedan var hon inte säkert om killens spermier också är ett problem. Men hon tyckte man skulle prova med donera ägg och hans sperma först och funkar det inte testar dubbeldonation.

    Hon var mycket snäll och gjorde ett ultraljud som vi nu skickade till OIga. Så behövde inte betala för ett privat ultraljud.

    Hur snabbt hörde de av sig till dig när du hade lämnat in all information?

    Hoppas att snabbt få samtalet. Nu kan jag inte vänta längre att höra vad hon tycker.

    Sedan ska vår remiss till Karolinska också går iväg. De har en mycket kortare väntetid. Så hoppas på de med. Men även där tar det 3-6 månader (inget i jämförelse med SU).

    Lenze, när skulle ni gärna vilja köra igång? Vi funderar kring december eller januari...


    Vi fick vårt skypesamtal ett par veckor efter att vi hade skickat in all info. Sen skulle vi har börjat medicineringen nästkommande cykel, dvs 3 v senare, och sen Ryssland 7 v efter det. Men då var det långa protokollet på ivf.

    Så Sahlgrenska rekommenderade donation? Det var väl det du var rädd för att de INTE skulle göra? Så det var väl positivt?
  • R84
    Fri 20 Sep 2019 17:03
    #54
    Lenze skrev 2019-09-20 13:41:18 följande:

    jo med kombinationspaketet. Har fått ett mail nu av dem för att boka en skypetid och jag har fått ut min journal nu så ska testa. Men först ska jag bli färdig med mitt sista försök  som jag håller på med nu.

    På onsdag ska jag ta blodprov om resultaten ser bra ut så ska jag börja med Menopur. Tänkte fråga kliniken om ifall jag skulle få ut två embryon om de kan sätt in båda eftersom jag har ju fått så dåliga resultat och har så låg AMH, kan vi försöka höja chanserna på så sätt så mycket som möjligt.

    Du ringde Ryssland när du fick en blödning, vad sa de att du skulle göra? 


    Låter klokt! Vi fick in två embryon på vårt sista försök. Vi hade fått det även på andra men fick totalfrys pga konisering och det blev bara en blasto så det var den vi fick in. På Sahlgrenska var det inga problem att få in två för oss. De utvecklades långsamt så då tyckte de att vi kunde öka chanserna.

    Du tänker förra helgen när jag fick en liten färgad flytning? Då ringde jag aldrig Ryssland. Jag kontaktade den privata gynmottagningen här i Sverige som tog proverna inför Ryssland och bad om ett VUL. Hon sa att blir det en blödning på riktigt kan jag kontakta dem så kan jag få utskrivet medicin för att stoppa blödningen och kanske kunna rädda fostret. Hon sa också att vi kan komma för en konsultation för att medicinera i förebyggande syfte, men det är vanligast att man gör det direkt och inte en bit in i graviditeten. Nu är vi i v10 med en vecka kvar till nästa ultraljud så jag tänker att vi håller tummarna för att allt ska flyta på. Mina symtom är fortfarande starka - väldigt illamående, trött som tusan, hög kroppstemperatur, kass hy, känslig för dofter, kan inte dricka kaffe, min man påstår att mina bröst är större osv. Så jag hoppas, hoppas, hoppas att det här var vårt guldägg som vi har väntat på i snart fyra år!
  • Fri 20 Sep 2019 17:19
    #55
    Limarie skrev 2019-09-20 13:33:46 följande:

    Vi var igår på SU för en bedömning. Läkaren satt direkt upp oss för ÄD. Ingen mening sa hon att köra vidare med egna ägg. Sedan var hon inte säkert om killens spermier också är ett problem. Men hon tyckte man skulle prova med donera ägg och hans sperma först och funkar det inte testar dubbeldonation.

    Hon var mycket snäll och gjorde ett ultraljud som vi nu skickade till OIga. Så behövde inte betala för ett privat ultraljud.

    Hur snabbt hörde de av sig till dig när du hade lämnat in all information?

    Hoppas att snabbt få samtalet. Nu kan jag inte vänta längre att höra vad hon tycker.

    Sedan ska vår remiss till Karolinska också går iväg. De har en mycket kortare väntetid. Så hoppas på de med. Men även där tar det 3-6 månader (inget i jämförelse med SU).

    Lenze, när skulle ni gärna vilja köra igång? Vi funderar kring december eller januari...


    Vi har försökt att få barn i två år och har gjort två IVF den senaste var i jan/feb, så vi har precis tagit en paus och håller på med vårat tredje försök nu. Det blir mitt sista landstingsförsök jag håller tummarna att det leder till en graviditet nu, tredje gången gillt. Om vi inte blir gravida nu, så ja då testar vi Olgas klink. Jag tycker inte det är någon ide att vänta oddsen blir ju lägre med åren och jag blir ju 38 nästa år.
  • Fri 20 Sep 2019 17:22
    #56
    Lenze skrev 2019-09-20 13:41:18 följande:

    jo med kombinationspaketet. Har fått ett mail nu av dem för att boka en skypetid och jag har fått ut min journal nu så ska testa. Men först ska jag bli färdig med mitt sista försök  som jag håller på med nu.

    På onsdag ska jag ta blodprov om resultaten ser bra ut så ska jag börja med Menopur. Tänkte fråga kliniken om ifall jag skulle få ut två embryon om de kan sätt in båda eftersom jag har ju fått så dåliga resultat och har så låg AMH, kan vi försöka höja chanserna på så sätt så mycket som möjligt.

    Du ringde Ryssland när du fick en blödning, vad sa de att du skulle göra? 


    Lenze-Om du undrar vad Olgas klinik gör vid blödningar? så har de ett nödpaket som deras kunder ordineras vid blödningar. Vilket innebär att de ska ta Progesteronsprutor (finns ej i Sverige), öka östrogendosen, ta Cyclo-f och sängvila.
  • Fri 20 Sep 2019 17:25
    #57
    Limarie skrev 2019-09-11 16:04:30 följande:
    Har du varit på hennes seminarium? Fick själv mycket förtroende till de. Jag pratade med många kliniker i Europa om jag kan göra IVF igen med 0,4 AMH. Men icke. Minst 0,5 - 1. Och spelar ingen roll vilket ålder. Också konstigt.
    Det låter ju konstigt att har man under 1 så får man inte gör IVF oavsett ålder. Vart låg dessa kliniker? 
  • Fri 20 Sep 2019 17:27
    #58
    UndrandeSökare skrev 2019-09-20 17:22:27 följande:
    Lenze-Om du undrar vad Olgas klinik gör vid blödningar? så har de ett nödpaket som deras kunder ordineras vid blödningar. Vilket innebär att de ska ta Progesteronsprutor (finns ej i Sverige), öka östrogendosen, ta Cyclo-f och sängvila.
    Men har man inget liknande i Sverige på någon klinik? Svårt att veta det kanske.
  • Fri 20 Sep 2019 20:09
    #59
    Lenze skrev 2019-09-20 17:27:57 följande:

    Men har man inget liknande i Sverige på någon klinik? Svårt att veta det kanske.


    Cyclo-f kan du köpa receptfritt på svenska Apotek, men Progesteronsprutor finns inte på svenska Apotek överhuvudtaget vad jag vet. Men de kan köpas receptbelagt på Apotek i Frankrike och receptbelagt på Apotek i Holland.
  • Fri 20 Sep 2019 20:14
    #60
    Lenze skrev 2019-09-20 17:27:57 följande:

    Men har man inget liknande i Sverige på någon klinik? Svårt att veta det kanske.


    Men om du tänker bli patient på Olgas klinik så kan du köpa alla mediciner på plats i Ryssland när du är där och besöker kliniken.

    Endel av mediciner som de använder där existerar inte i Sverige som tex Trental och Progesteronsprutor, och då kan man åka till Ryssland och besöka kliniken en månad innan man ska påbörja sin behandling och köpa alla mediciner där på plats.
Svar på tråden Låg AMH värde