• Lenze

    Låg AMH värde

    Hej,

    Startar denna chatt för att jag undrar om det är fler som är i min situation eller som varit men lyckats bli gravida.

    Jag började en utredning med Sophiahemmet och det kom fram att jag hade AMH värde på 0.3 och då var jag 36 år. Har nu gjort tre IVF försök. 2 lede till insättning av embryo men som inte ledde till graviditet. Den tredje IVF behandlingen var vi tvungna att avbryta för att det ledde bara till en äggblåsa som var för liten att ta ut.

    Det känns så trist att IVF försöken inte har resulterat i graviditet och jag blir stressad av att tiden går så snabbt och jag blir äldre (fyllde 37 i år). 

    Har börjat äta D-vitiamin, omega 3, folsyra och B-vitamin, eftersom att jag har läst att det är bra för äggkvaliteten. 

    Är i nuläget inte så jättesugen på äggdonation. 

    / allt gott
    L
  • Svar på tråden Låg AMH värde
  • KajsaLouise
    R84 skrev 2019-10-29 05:15:46 följande:

    Då hade jag mailat sokolova och kollat. För jag har för mig att jag har läst att vid äggdonation gör man inte ett graviditetstest utan man tar ett blodprov för att mäta hcg och då få veta om man är gravid. Är du gravid ökar hcg:t snabbt. Sen mäter många gravtest hcg först vid 25 mIL. Tänker om ett klimakterie visar 15 så är det ju under det.... som sagt.... jag hade kontaktat en privat klinik som jobbar med patienter som tex gör äggdonation och fråga. Det kostar ju inget att kolla läget med dem via Mail eller telefon. Sen borde du väl kunna ta ett digitalt med veckoindikation om en vecka eller så? Stiger ditt hcg borde det visa fler veckor.

    Ja en bit kvar är det.... men tycker mig ana livmodern på morgonen. Är inte säker men de senaste dagarna har jag haft som en hård liten boll strax under naveln ut mot sidan (den sidan jag ligger och sover på). Vet inte om det är så men har läst att livmodern kan gå att känna nu. Men sen verkar den trillar ner (eller hur jag nu ska beskriva det) när jag har varit uppe en stund. Så jag vet inte!


    Ja, jag ska kika på det under dagen! Tack för tipset! Jag är inte helt säker på nivåerna under klimakteriet, runt 15 var det jag hittade på nätet. Ja, man tycker ju att ett test med veckoindikator borde visa fler veckor nästa vecka om hcg ökar... borde inte teststrecket på ett vanligt stavtest också bli starkare? Jag tog ju Tento, testa tidigt i söndags. Teststrecket blev inte särskilt starkt.

    Men spännande! En liten boll som trillar ner, låter lite tokigt ;) Men jag tror säkert det är livmodern du känner! Du är ju smal så det borde väl synas lättare på dig också?! Så spännande med fysiska tecken!!! :)
  • R84
    KajsaLouise skrev 2019-10-29 08:22:15 följande:

    Ja, jag ska kika på det under dagen! Tack för tipset! Jag är inte helt säker på nivåerna under klimakteriet, runt 15 var det jag hittade på nätet. Ja, man tycker ju att ett test med veckoindikator borde visa fler veckor nästa vecka om hcg ökar... borde inte teststrecket på ett vanligt stavtest också bli starkare? Jag tog ju Tento, testa tidigt i söndags. Teststrecket blev inte särskilt starkt.

    Men spännande! En liten boll som trillar ner, låter lite tokigt ;) Men jag tror säkert det är livmodern du känner! Du är ju smal så det borde väl synas lättare på dig också?! Så spännande med fysiska tecken!!! :)


    Vilken dag i cykeln fick du plusset? Jag fick mitt på kvällsurin tre dagar innan beräknad mens och då var det svagt med väldigt synligt. Dvs det var ett tydligt streck men ljust i färgen. Absolut inte svårtytt. Dagen efter (två dagar innan mens) fick jag 1-2 på veckoindikation och på mensdag fick jag ett starkt streck. Sen tror jag att jag väntade i knappt en vecka innan jag tog ett nytt med veckoindikation och då trodde jag att den skulle visa 2-3, men fick 3+. Så det stiger ju snabbt om du är gravid. Haha! Jag tog nog säkert..... 14 tester på 2 v för att se så att det blev starkare. Beställde några billiga stickor på nätet för att kunna bevisa för mig själv att det var sant. Slutade när jag efter två veckor insåg att testet inte kunde bli starkare och jag till slut satt och analyserade huruvida det verkligen var starkare eller om det hade blivit svagare. Haha! Känns så knäppt när jag tänker på det idag.

    Haha! Det var bästa liknelsen jag kom på. Det är typ en hård kula som är lite större än en apelsin. Läste att de kan kännas/synas på morgonen innan man har varit på toa för urinblåsan tycker upp den. Det är coolt med de fysiska tecknena. Samma sak med brösten. Min man sa snabbt att de var större men jag höll inte med. Dels för att jag inte såg det dels för att jag har samma bh. Så i förra veckan när jag hade duschat kom jag ner från övervåningen till min man och sa: alltså de är ju superstora! Hur fasen får de plats i samma bh?

    Hur känner du dig idag?
  • KajsaLouise
    R84 skrev 2019-10-29 12:39:08 följande:

    Vilken dag i cykeln fick du plusset? Jag fick mitt på kvällsurin tre dagar innan beräknad mens och då var det svagt med väldigt synligt. Dvs det var ett tydligt streck men ljust i färgen. Absolut inte svårtytt. Dagen efter (två dagar innan mens) fick jag 1-2 på veckoindikation och på mensdag fick jag ett starkt streck. Sen tror jag att jag väntade i knappt en vecka innan jag tog ett nytt med veckoindikation och då trodde jag att den skulle visa 2-3, men fick 3+. Så det stiger ju snabbt om du är gravid. Haha! Jag tog nog säkert..... 14 tester på 2 v för att se så att det blev starkare. Beställde några billiga stickor på nätet för att kunna bevisa för mig själv att det var sant. Slutade när jag efter två veckor insåg att testet inte kunde bli starkare och jag till slut satt och analyserade huruvida det verkligen var starkare eller om det hade blivit svagare. Haha! Känns så knäppt när jag tänker på det idag.

    Haha! Det var bästa liknelsen jag kom på. Det är typ en hård kula som är lite större än en apelsin. Läste att de kan kännas/synas på morgonen innan man har varit på toa för urinblåsan tycker upp den. Det är coolt med de fysiska tecknena. Samma sak med brösten. Min man sa snabbt att de var större men jag höll inte med. Dels för att jag inte såg det dels för att jag har samma bh. Så i förra veckan när jag hade duschat kom jag ner från övervåningen till min man och sa: alltså de är ju superstora! Hur fasen får de plats i samma bh?

    Hur känner du dig idag?


    Jag vet inte exakt när jag isf hade ägglossning, men om jag får gissa utifrån flytningar och ömma bröstvårtor så var det den 14 oktober. Den 15 oktober fick jag vita, gryniga flytningar. Men bröstvårtorna ömmade den 14e. Utifrån det testade jag isf på äl+13. Jag såg ju strecket, i färg, men tyckte det satt snett och kanske lite suddigt. Testade vid lunchtid. Haha, 14 test... Ja, det blir kanske lätt så! Knäpp kan man ju bli för mindre! I dessa lägen är det fullt befogat att bli lite knäpp ;) Jag har inga kvar hemma nu, men beställde hem samma stavtest som jag testade med i söndags. Får testa igen så fort det kommer. Kanske kan bli säkrare utifrån det.

    Oj, större än en apelsin! Det är ju stort! Då förstår jag att du märker det. Det händer ju så mkt i kroppen så det är säkert på det sättet som du läst. Haha, din man noterar brösten ja ;) De har stenkoll på brösten! Jag tycker inte det känns nått konstigt i mina än. Kanske lite imorse när jag cyklade men annars inget.

    Jag är trött idag, men det hör nog tisdagen till. Annars är det inte alls samma aktivitet i magen. Det kan hugga till lite. Känner inte längre samma mensvärk. Jag har bestämt att jag avvaktar till besöket hos barnmorskan imorgon innan jag ger mig ut på jakt efter blodprov. Jag hoppas innerligt att det är en bebis men förstår att det logiskt sett inte borde vara det. Jag ska se om jag kan prata mig till något imorgon. Hur mår du själv?
  • Limarie

    Hej!

    Jag har inte uppdaterat så mycket här på senaste tiden men det händer mycket. Även om man får många bakslag.

    Grattis till graviditeten! Det ger ju hopp att det ändå kan funka (även om inte för oss då sambon har för dåliga spermier).

    Nu blir denna tråd mer som en graviditetstråd ;). Ni förstår att det kanske känns lite jobbigt om det pratas mycket om alla graviditetssymtom här nu. Man eller ni kan kanske skapa en ny tråd där man kan prata mer om graviditeten osv. Annars går det så mycket förbi kring varför tråden skapades från början. Sedan är det så klart alltid kul att få en uppdatering någon gång då och då. Jag hoppas ni tar inte illa upp men jag vet att ni förstår för att ni också har varit där.


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • KajsaLouise
    Limarie skrev 2019-10-29 15:20:38 följande:

    Hej!

    Jag har inte uppdaterat så mycket här på senaste tiden men det händer mycket. Även om man får många bakslag.

    Grattis till graviditeten! Det ger ju hopp att det ändå kan funka (även om inte för oss då sambon har för dåliga spermier).

    Nu blir denna tråd mer som en graviditetstråd ;). Ni förstår att det kanske känns lite jobbigt om det pratas mycket om alla graviditetssymtom här nu. Man eller ni kan kanske skapa en ny tråd där man kan prata mer om graviditeten osv. Annars går det så mycket förbi kring varför tråden skapades från början. Sedan är det så klart alltid kul att få en uppdatering någon gång då och då. Jag hoppas ni tar inte illa upp men jag vet att ni förstår för att ni också har varit där.


    Hej! Absolut! Förlåt, det var inte alls meningen. Jag vet inte ens om jag är gravid (antagligen inte). Men vi ska sluta prata om det iaf! :)

    Vet mkt väl att det är kämpigt och vi har alla vår egen kamp! Lycka till, hoppas det går bra för er!
  • UndrandeSökare
    Limarie skrev 2019-10-29 15:20:38 följande:

    Hej!

    Jag har inte uppdaterat så mycket här på senaste tiden men det händer mycket. Även om man får många bakslag.

    Grattis till graviditeten! Det ger ju hopp att det ändå kan funka (även om inte för oss då sambon har för dåliga spermier).

    Nu blir denna tråd mer som en graviditetstråd ;). Ni förstår att det kanske känns lite jobbigt om det pratas mycket om alla graviditetssymtom här nu. Man eller ni kan kanske skapa en ny tråd där man kan prata mer om graviditeten osv. Annars går det så mycket förbi kring varför tråden skapades från början. Sedan är det så klart alltid kul att få en uppdatering någon gång då och då. Jag hoppas ni tar inte illa upp men jag vet att ni förstår för att ni också har varit där.


    Har ni bestämt er nuför vilken klinik ni kommer välja för äggdonation?
  • Limarie
    UndrandeSökare skrev 2019-10-30 16:46:17 följande:
    Har ni bestämt er nuför vilken klinik ni kommer välja för äggdonation?
    Haha, inte så riktig ännu. Det pendlar hela tiden och vi har flera bollar i luften.

    1) Finland --> donation skulle bli i slutet av januari/början februari
     men vi vill ha ett förhandsbesked av FK och Finland har lite svårt att sammanställa alla papper i tid

    2) Huddinge --> donation i mars eller april

    3) direkt till Olgakliniken, donation eller egna ägg i januari

    Inte lätt... men långsamt börjar allt faller på plats. Inget känns optimalt men det är väl normalt men någonstans måste man börja. Och option 1 och 2 är i alla fall gratis.
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Lenze
    Limarie skrev 2019-10-31 13:17:59 följande:
    Haha, inte så riktig ännu. Det pendlar hela tiden och vi har flera bollar i luften.

    1) Finland --> donation skulle bli i slutet av januari/början februari
     men vi vill ha ett förhandsbesked av FK och Finland har lite svårt att sammanställa alla papper i tid

    2) Huddinge --> donation i mars eller april

    3) direkt till Olgakliniken, donation eller egna ägg i januari

    Inte lätt... men långsamt börjar allt faller på plats. Inget känns optimalt men det är väl normalt men någonstans måste man börja. Och option 1 och 2 är i alla fall gratis.
    Hej, åker ni eventuellt till Ryssland i Januari? Det gör vi eventuellt. :) Fick ni garanti paketet? Vi får grantipaketet om vi kör kombination två ivf om inte det funkar äggdonation. 
  • Lenze
    Limarie skrev 2019-10-31 13:17:59 följande:
    Haha, inte så riktig ännu. Det pendlar hela tiden och vi har flera bollar i luften.

    1) Finland --> donation skulle bli i slutet av januari/början februari
     men vi vill ha ett förhandsbesked av FK och Finland har lite svårt att sammanställa alla papper i tid

    2) Huddinge --> donation i mars eller april

    3) direkt till Olgakliniken, donation eller egna ägg i januari

    Inte lätt... men långsamt börjar allt faller på plats. Inget känns optimalt men det är väl normalt men någonstans måste man börja. Och option 1 och 2 är i alla fall gratis.
    Hej, åker ni eventuellt till Ryssland i Januari? Det gör vi eventuellt. :) Fick ni garanti paketet? Vi får grantipaketet om vi kör kombination två ivf om inte det funkar äggdonation. 
  • Limarie
    Lenze skrev 2019-10-31 21:01:51 följande:
    Hej, åker ni eventuellt till Ryssland i Januari? Det gör vi eventuellt. :) Fick ni garanti paketet? Vi får grantipaketet om vi kör kombination två ivf om inte det funkar äggdonation. 
    Hej!

    Jag hade nog gärna gjort det men är osäkert om jag vill prova med egna ägg. Vi har också fått kombopaketet.

    Men vi kommer ju också få 3 gratisförsök i Sverige eller i Finland men då måste vi väntar lite längre och misslyckas första försöket i Sverige eller Finland kommer det tar tid innan nästa försök kan göras (väntetid då igen och allt måste igen godkännas av FK).

    Men inte heller så kul att ta lån nu för Olga. Hur gör ni det sedan?


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • bonzo

    Jag har varit hos gyn nu och amh värdet var bra. Så vårt problem är inte det. Allt såg bra ut...de hittar inget fel. Han rekommenderade oss ivf så snart som möjligt pga av min ålder. Vi ska fundera lite och kanske startar till våren. Det blir i så fall privat eftersom vi redan har barn.

  • Lenze
    Limarie skrev 2019-11-01 08:54:30 följande:
    Hej!

    Jag hade nog gärna gjort det men är osäkert om jag vill prova med egna ägg. Vi har också fått kombopaketet.

    Men vi kommer ju också få 3 gratisförsök i Sverige eller i Finland men då måste vi väntar lite längre och misslyckas första försöket i Sverige eller Finland kommer det tar tid innan nästa försök kan göras (väntetid då igen och allt måste igen godkännas av FK).

    Men inte heller så kul att ta lån nu för Olga. Hur gör ni det sedan?
    Vet inte riktigt hur vi ska göra var på ett seminarium i veckan och ska ha en andra skypemöte nästa vecka. Combo paketet med äggdonation var över 200 000kr exklusive medecin, resor m.m så de landar väl på en kvartsmiljon. :S Det blir väl en del lån. 

    Har kollat lite på adoption också. Funderar på adoptera också om vi gör äggdonation.
  • R84
    Lenze skrev 2019-11-21 10:32:59 följande:

    Vet inte riktigt hur vi ska göra var på ett seminarium i veckan och ska ha en andra skypemöte nästa vecka. Combo paketet med äggdonation var över 200 000kr exklusive medecin, resor m.m så de landar väl på en kvartsmiljon. :S Det blir väl en del lån. 

    Har kollat lite på adoption också. Funderar på adoptera också om vi gör äggdonation.


    Ja det där paketet är så dyrt!!! När vi diskuterade det räknade vi på att lägga ca 300000kr om vi behövde köra alla försök. Sen är det klart att det går att påverka valet av hotell, flyg, mat osv. Sen samlar man på sig medicin om det blir flera behandlingar. tror jag har läst att de skriver ut en mängd som är ca 30% högre än behovet om behandlingen måste förlängas. Så då går det ju att anpassa nästkommande behandlingar beroende på hur mycket man har kvar. sen är det svårt att veta hur många privata läkarbesök som krävs härhemma. Under våra ivfer har det varierat mellan våra tre behandlingar hur många återbesök det har varit mellan behandlingsstart och äggplock. I något gjorde jag ett ultraljud innan det beslutades om äggplock. I ett annat behövdes det fyra besök. Vi tänkte att om vi räknar på 100000kr extra så känns det som att vi har spelrum om saker skulle skena iväg. Vi utgick hellre från en högre summa som sen blev mindre än tvärtom. Har kliniken någon avbetalningsmöjlighet? Har något svagt minne om att jag har hört det..... Vi hade förmånen att ha pengarna sparade så för oss skulle det innebära att väldigt mycket ekande sparkonto. Sen var det som jag sa: jag sparar varje månad men jag sparar inte till något. Kanske är det ett barn jag sparar till? Det är det väl värt för jag vill inte ha ett liv utan barn! Haha! Och i nästa sekund hade jag fullkomlig panik över hur himla mycket pengar det är!
  • Limarie
    Lenze skrev 2019-11-21 10:32:59 följande:
    Vet inte riktigt hur vi ska göra var på ett seminarium i veckan och ska ha en andra skypemöte nästa vecka. Combo paketet med äggdonation var över 200 000kr exklusive medecin, resor m.m så de landar väl på en kvartsmiljon. :S Det blir väl en del lån. 

    Har kollat lite på adoption också. Funderar på adoptera också om vi gör äggdonation.
    Jag kom inte ihåg. Hade ni förbrukat era 3 landstingsförsök redan?
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Limarie

    Jag tänkte lyfta upp tråden igen.

    Vi är nu snart igång med äggdonationen i Finland, hoppas på att återföreningen blir i början eller mitten av februari. Men det är en lång väg tid. Allt måste gå bra med donatorn, det måste bli bra med min stimulering osv.

    Men det jag egentligen ville berätta var att jag var hos en gynekolog i Göteborg nu (tidigare bara varit på IVF kliniker) som tog för första gången lite hormonprover. IVF kliniken tog bara AMH värdet.

    Jag hade ju tagit ett hormonpaket via werlabs själv i september där mitt AMH värde hade höjts till 0,9 (från 0,4). Mitt FSH låg lite på övre gränsen (8.0) och det är precis gränsen. Oftast är det så att FSH går upp vid lågt AMH.

    Nu vid den nya provatgningen såg var mitt FSH helt normal på 3,0!!! AMH har han inte tagit. Hade varit intressant. Alla prov togs igen på CD 3.

    Helt fascinerande. Jag har dessutom fått en mycket bättre lutealfas som har förlängts äntligen. Jag tror det är omställningen med kosten som gjorde att allt blev bättre. Och att jag har gått ner 22 kg i vikt sedan i januari. PMS besvären är helt borta också. Mina östrogennivåer är inte så låga längre heller.

    Vad kroppen kan. Men ok eller inte kan. För att en graviditet har det ändå inte blivit. Men i denna resa är det även skönt att vissa saker är bra.

    Men sedan är det nu bekräftat att jag har endometrios. Ingen som trodde på mig under alla år jag har sökt för mina smärtor Inte ens IVF kliniken var intresserad. Då borde vi kanske ha nerreglerad mig istället innan. Har en chokladcysta på ena äggstocken och jag tror att endometriosen är anledningen för mitt låga AMH. Varför FSH är helt normal förstår jag inte alls däremot. Kanske någon som kan förklara detta?

    Hur går det för er andra?


    Äggdonation 2020 - tidigare: 1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - 0 befruktades
Svar på tråden Låg AMH värde