• Mammamuu123

    Esme

    Hur uttalar ni namnet Esme?

    Esmi, Esmey eller Esmä?

    Var barnflicka i USA åt en liten Esme (esmi) som gick bort i en bilolycka precis efter att jag åkt hem och skulle gärna vilja döpa min dotter efter henne men undrar hur det låter i Sverige1

  • Svar på tråden Esme
  • viseversa

    Men vad hemskt. Hur gammal var den lilla flickan när hon dog. Fruktansvärt. Uttalar det som du skriver i rubriken.

  • Anonym (Tina)

    Känner ett barn som heter esme. Tror dom flesta säger esme.

  • Anonym (Oa)

    Skulle uttala det esme. Tänker på vampyrmamman i twilightfilmerna. Hon hette esme

  • Kusinen

    Jag uttalar det precis dom det stavas alltså med e på slutet. Betoning på första eet och båda een korta.

    Alktså inte som något av dina förslag. Tycker att det är fint!

  • trollhona

    Jag uttalar det som det stavas, Esme.
    Fint namn.
    Väldigt vacker tanke att du vill döpa ditt barn till det namnet.{#emotions_dlg.flower}

  • Oktobertjej

    Jag säger Esme med E på slutet.

    Jag tänker också på Twilight. Tror de säger Esmie i filmerna.

    Så sorglig berättelse, men fint av dig att hedra flickan.

  • fluu

    I Sverige Esme. Vackert namn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mammamuu123
    viseversa skrev 2019-08-27 19:20:01 följande:

    Men vad hemskt. Hur gammal var den lilla flickan när hon dog. Fruktansvärt. Uttalar det som du skriver i rubriken.


    Hon var 6 år när hon gick bort, hon skulle blivit 10 i år.
  • Mrs Moneybags

    Jag känner en Esmé som uttalas med betoning på det sista e-t, som på franska. Det ligger bra i munnen även på svenska. 

    Jättefint namn - den gammelfranska versionen av namnet Amy eller Aimee (=älskad).

  • Maddi

    Jag uttalar de med betoning på första e esme.

    Kollade nyss på en engelsk serie där en hette esme och uttalas esmi, men de är inget jag skulle ha en tanke på att göra om man ser hur namnet stavas.

  • Xenia

    Det är ju ett fransk pojknamn från början (Esmé). Flicknamnet stavas Esmée. Så jag skulle uttala det "ess-ME". 

    Jag förstår inte idén med att välja ett franskt namn och sen uttala och stava det på engelskt sätt. 

Svar på tråden Esme