• Tue 27 Aug 2019 18:55
    3483 visningar
    99 svar
    99
    3483

    Går ej ner ett endaste gram!!!

    Har kört på VLCD i 2 veckor nu. Har inte gått ner ett skit. Har istället gått upp 2 kg.

    Vad händer?? Varför går jag inte ner?

    Jag dricker 2-3 l vatten om dagen, dricker 5 shakes men inget händer. Nada!

    Snälla hjälp, vad är felet och vad ska jag göra?

    Har 20 kg övervikt

  • Svar på tråden Går ej ner ett endaste gram!!!
  • Anonym (dd)
    Tue 27 Aug 2019 19:09
    #1

    Ge det ett par veckor till, tar lite tid för kroppen att ställa om sej.

  • Anonym (....)
    Tue 27 Aug 2019 19:11
    #2
    -1 +1

    Ät riktig mat och träna istället ska du se att det löser sig. Shakes är bara skit fyllt med socker. Klart du går upp i vikt! Du kan lika gärna dricka läsk

  • Tue 27 Aug 2019 19:24
    #3

    Dietist jag pratade med sa att dem innehåller sötningsmedel och inte socker.

    Jag kan inte träna eller anstränga mig för jag har hjärtfel som jag fått för 1 år sedan. Så därför tänkte jag VLCD.

    Gick upp i vikt när jag fick problemet och tar betablockerare.

    Inann dess åt jag 2000 kcal. Sallader, grytor, ingen bröd eller mejeri. Men gick ändå upp i vikt. Och nu också. Alltså detta är ju hemskt. Hur kan man gå upp i vikt om man håller maten och ännu värre nu när man kör svältdiet :(

  • Tue 27 Aug 2019 19:26
    #4

    Det kan lagga efter en del. Men testa 4 shakes on dagen ifall du inte får effekt. Ingen människa kan stå emot viktnedgång ifall de ligger på.minus under en tid.

  • Anonym (.)
    Tue 27 Aug 2019 19:27
    #5

    Antagligen får du i dig en del salter och mineraler som du saknat, och som nu tas upp av kroppen och binder vatten. Snart förbränner du fett istället. Nästa vecka kommer du märkt av något. Kämpa på!

  • Tue 27 Aug 2019 21:49
    #6
    PaulieJ skrev 2019-08-27 19:24:36 följande:

    Dietist jag pratade med sa att dem innehåller sötningsmedel och inte socker.

    Jag kan inte träna eller anstränga mig för jag har hjärtfel som jag fått för 1 år sedan. Så därför tänkte jag VLCD.

    Gick upp i vikt när jag fick problemet och tar betablockerare.

    Inann dess åt jag 2000 kcal. Sallader, grytor, ingen bröd eller mejeri. Men gick ändå upp i vikt. Och nu också. Alltså detta är ju hemskt. Hur kan man gå upp i vikt om man håller maten och ännu värre nu när man kör svältdiet :(


    2000 kcal är ofta mycket när man vill gå ner i vikt. Det är på ett hum vad en människa behöver äta för att hålla vikten (beroende på ett antal faktorer, så klart).

    Jag förordar inte heller VLCD, annat än som kickstart och ett verktyg om man äter 5:2, Just pga sötningsmedlt som triggar systemet exakt lika dant och värre än riktigt socker. Och för att det inte är hållbart i längden.

    Du verkar också dricka väldigt mycket. Är du törstig?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Wed 28 Aug 2019 08:19
    #7
    PaulieJ skrev 2019-08-27 18:55:22 följande:

    Har kört på VLCD i 2 veckor nu. Har inte gått ner ett skit. Har istället gått upp 2 kg.

    Vad händer?? Varför går jag inte ner?

    Jag dricker 2-3 l vatten om dagen, dricker 5 shakes men inget händer. Nada!

    Snälla hjälp, vad är felet och vad ska jag göra?

    Har 20 kg övervikt


    Förstår om du har hjärtproblematik, men någon form av lugnare motion kan väl inte vara något problem? Att sitta still och viktuppgång måste vara ett sämre alternativ.

    Jag är ingen stor supporter dietshakes mm men 5 stycken per dag låter lite mycket och varför dricker du 3 liter vatten om dagen. Är drycken baserad på kolhydrater så binder varje gram kolhydrat 4 gram vatten i kroppen så då går du helt klart upp i vikt bara pga det.

    Sedan som tidigare nämnts här ovan så reagerar kroppen på liknade sätt av sötningsmedel som med socker. Den söta smaken kommer trigga insulinpåslaget och ställa om din kropp till fettlagring istället för fettförbränning. Och är dessa shakes kalorifattiga som jag antar så kommer du istället få ett blodsockerfall och känna mer hunger och sug än du annars skulle ha gjort.

    Min rekommendation är att du skippar dessa kemiska drinkar och går över till en kost på mer fett och protein och kombinerar det med 5-2 fasta. Begränsa 2 dagar i veckan till ett mål mat, ca 500 kcal). Kombinera detta med all motion som kan vara möjlig för dig.
  • Anonym (Vet hur det känns!­)
    Mon 9 Sep 2019 16:13
    #8
    +1
    Anonym (....) skrev 2019-08-27 19:11:46 följande:

    Ät riktig mat och träna istället ska du se att det löser sig. Shakes är bara skit fyllt med socker. Klart du går upp i vikt! Du kan lika gärna dricka läsk


    Det är sant!

    Du måste ha helt annan inställning till en RIKTIG mat. 
    Det är där man hämtar energi, vitaminer och mineraler och allt annat om vår kropp behöver.

    Alla dessa konstgjorda produkter är dessutom väldigt dyra. och som alla dieter så även sådana som bygger på shakes och bars och pulver är dömda att misslyckas! Det är därför den industri blomstrar och lever - för att folk misslyckas hela tiden och börjar om!

    Börja läsa om hälsosam viktnedgång, sätt en rimlig tidsplan och följ den. Ha inte bråttom utan sträva efter långvarig viktnedgång. För det krävs sunda och regelbundna måltider och motion. 
  • Anonym (Mk)
    Mon 9 Sep 2019 16:18
    #9
    +1

    2000 kcal låter mycket om du vill gå Ner i vikt..det är absolut inte svältdiet med färre kcal om du inte rör dig. Inte konstigt att du inte går ner i vikt.

  • Mon 9 Sep 2019 21:38
    #10
    Anonym (....) skrev 2019-08-27 19:11:46 följande:

    Ät riktig mat och träna istället ska du se att det löser sig. Shakes är bara skit fyllt med socker. Klart du går upp i vikt! Du kan lika gärna dricka läsk


    Kroppen gör ingen som helst skillnad om dina kcal kommer från en burk socker eller broccoli. Den kan inte avgöra skillnaden utan bryts ned till samma soppa.

    Det är precis som att säga "vad väger mest 1kg bly eller ett kilo fjädrar".
Svar på tråden Går ej ner ett endaste gram!!!