• Wed 28 Aug 2019 11:26
    692 visningar
    8 svar
    8
    692

    Hjälp! Hur ska jag berätta??

    Hej allihopa!

    Hoppas på att någon kan säga några kloka ord om hur jag ska hantera min situation..

    Jag jobbar på en skola och hade innan sommaren en tidsbegränsad anställning. Innan sommarlovet pratade jag och min närmsta chef och hon lovade mig att jag skulle få fast anställning efter sommaren och att hennes chef lovat att jag skulle få det. Jag var nöjd och glad och tänkte inte mer på det.

    Några veckor in på sommarlovet upptäckte jag att jag är gravid. Jag gick precis in i vecka 17 och började jobba förra veckan. I torsdags fick jag mitt nya kontrakt med fast anställning. Nu har jag sååå dåligt samvete för att jag inte berättat att jag är gravid och vet inte hur och när jag ska berätta... har jag agerat fel? Jag behöver ju det här jobbet och ville inte riskera att de ändrade min anställning, därför berättade jag inte innan jag skrev på. Detta totalt äter upp mig och jag drömmer nästan varje natt att de blir arga och besvikna på mig.. känns som att det bara är en tidsfråga innan jag inte kan dölja magen längre,.

    någon som har något klokt råd eller lugnande ord? Hur och när berättar jag?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag berätta??
  • Wed 28 Aug 2019 11:29
    #1

    Du har inte gjort något fel. Alla som föder barn tar ut föräldraledighet.
    Vänta lite med att berätta.
    Kolla på försäkringskassan hur långt i förväg du behöver anmäla föräldraledighet.

  • Wed 28 Aug 2019 11:30
    #2

    Lugn! Visst kan det bli sura miner men det är inget du ska bry dig om. Njut av att ni ska ha barn. Berätta efter rul när ni fått veta att allt är som det ska. Lycka till!

  • Wed 28 Aug 2019 11:31
    #3

    Tycker inte att du gjort fel! De får inte diskriminera dig pga att du är gravid, men om de inte velat anställt dig pga det så hade de kunnat skyllt på något annat för att inte behöva anställa dig. Jag hade gjort som du!
    Däremot så bör du väl fundera på att berätta det snart så att de hinner planera för att du kommer vara borta en längre tid framöver.

  • Wed 28 Aug 2019 11:34
    #4

    Berätta det bara sakligt och gör inga krusiduller av det.
    Typ "Från första mars planerar jag att vara föräldraledig, om allt går enligt planerna"

  • Wed 28 Aug 2019 11:36
    #5

    Berätta efter RUL, det har jag gjort med alla mina graviditeter. Att en kvinna i fertil ålder blir gravid får man räkna med som arbetsgivare, inget konstigt alls.

  • Wed 28 Aug 2019 12:05
    #6

    Du har inte gjort något fel! Alla arbetsgivare vet att det finns en risk (ur deras synvinkel) att den de anställer blir gravid, eller ska vara pappaledig, eller blir sjukskriven eller vad som helst. Det är en del av systemet.

    I regel måste man berätta för sin chef att man är gravid 2 månader innan BF, men i vissa branscher (ex. för lärare) är det tre månader som gäller.

    Vänta du ett tag till, det är ingen brådska i att berätta. Det är mysigt att ruva på en hemlighet också. Lycka till! Och ha absolut inte dåligt samvete!

  • Wed 28 Aug 2019 14:00
    #7

    Tack så jättemycket för era svar! Känns lite lättare nu, och så skönt att höra att ni inte tycker att jag gjort något fel. Jag ska försöka släppa det lite nu och tänka på det ni sagt. Tack så jättemycket!

  • Wed 28 Aug 2019 14:52
    #8

    Inget att oroa dig för, vänta till efter rul så ni vet att allt är ok med bebis och sen bara berätta för chefen att du planerat föräldraledighet från beräknat födelsedatum. :)

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag berätta??